С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2018, 11:56, 14863 прочитания

Запали една високотехнологична

Електронните цигари Juul се оценяват на 15 млрд. долара и стават все по-популярни сред тийнейджърите в САЩ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Рекламите на цигари винаги са били деликатна тема. И вероятно ще останат такава. Дори и днес, във времената на масовата дигитална реклама и "технологични" цигари, се появяват компании, които да предизвикват възмущение. Най-известната сред тях е Juul Labs, стартъп, който държи 72% от пазара на електронни цигари в САЩ и разработва едноименния продукт, отличаващ се с висока концентрация на никотин. Компанията твърди, че Juul е насочена към възрастните пушачи, но критиците и регулаторите посочват, че основната цел на фирмата е да достигне до тийнейджърите.

По-опитните пушачи харесват Juul, защото продуктите й успешно заместват никотиновия "удар" от обикновените цигари. Продуктът използва никотинови соли, които се нагряват през устройство, подобно на USB флашка. В същото време Juul вече е истински феномен сред американските ученици – не само заради рекламите, но и заради сладникавия си вкус, който им допада. Очаквано срещу компанията се надигна вълна от недоволство – и страх от регулация.


Каква е целта

Надигащата се популярност на електронните цигари сред гимназистите доведе до множество сигнали от активисти за обществено здраве. Според различни проучвания младите хора, които "вейпват" (от Vaping - модерен термин за пушене на електронни цигари), са седем пъти по-склонни да пробват обикновени цигари, отколкото тийнейджърите, които никога не са опитвали електронна цигара. Ана Рул, преподавател в Johns Hopkins University и автор на едно от проучванията на тема електронни цигари и влиянието им върху тийнейджъри, коментира пред Business Insider, че производителите на нови устройства "не успяват да обърнат внимание на рисковете този огромен пазар да създаде мода сред младите хора, които никога не са пушили досега и по принцип не биха се замислили да пушат".

Електронните цигари за мнозина са привлекателни не само заради никотина, но и заради това, че са високотехнологични. Според Джеймс Мърфи, мениджър в British American Tobacco, например в Япония хората пушат бездимни продукти (които също като продаваните в България iQOS не се водят електронни цигари) не заради собственото си здраве, а защото "бездимните устройства са нови, високотехнологични, интересни, електронна иновация и в крайна сметка са модни".



От Juul Labs не са съгласни с критиците си. "Компанията е тук, за да подобри живота на пушачите", коментира пред Business Insider Ашли Гулд, административен директор на фирмата. Официално фирмата твърди, че устройствата на компанията са
насочени към по-лесно преминаване на възрастни пушачи към по-малко вредни продукти и рекламите на компанията никога не са били насочени към тийнейджъри.

Кои са Juul Labs

Juul Labs е стартъп, който вече се оценява на 15 млрд. долара. Компанията е дъщерна на PAX Labs, производител на изпарители, който е базиран в Сан Франциско. При последния си рунд компанията набра 1.25 млрд. долара от хедж фондове като Fidelity Investments; Tao Capital и др.

Според статия в Inc.com компанията е отбелязала 200% ръст на приходите за последните две години до 2015 г. и тогава е продавала по 500 хил. електронни цигари годишно. Някои експерти все пак предвиждат годишните приходи на стартъпа да достигнат 1.1 млрд. долара през тази година.

Самият продукт Juul е представен през 2015 г. и
според анализаторите има повече никотин от конкурентите си на пазара. Именно в това е най-силният маркетинг на Juul – устройството напълно замества конвенционалните цигари и съдържа 10 пъти повече никотин от другите масови електронни продукти на пазара. Според Адам Боуен, основател на PAX Labs, целта на устройството е да елиминира възможността пушачите да се върнат към обикновените цигари.

При пускането на продукта през 2015 г. компанията решава да не използва обикновена маркетингова кампания, а да направи "едно наистина страхотно парти", по думите на бивш служител, който коментира пред Business Insider. На партито от фирмата окуражават гостите да се снимат и да използват хаштага в социалните мрежи #LightsCameraVapor. Някои от снимките съдържат момичета на неопределена възраст, но видимо млади. "Първоначално мислехме да се насочим към млади хора, в края на 20-те и началото на 30-те си години", коментира източникът. "Това е прекалено близо до една много чувствителна демография, за да използваме вече тези снимки", добавя той.

Играчите

Но не само Juul са в светлината на прожекторите, а и много други производители, които се опитват да ги копират. От август 2016 г. американското федерално правителство забрани продажбата на нови електронни цигари без предварително регулаторно одобрение. Juul хвана прозореца преди този срок, като фирмата и в момента няма регулаторно одобрение, но има разрешително да продава продуктите си до 2022 г. Заради медийния шум около компанията обаче в началото на октомври регулаторните органи в САЩ направиха проверка на Juul и иззеха над 1000 страници документи, отнасящи се към продажбения и маркетинговия процес на компанията.

От август 2016 г. насам обаче на пазара в САЩ са се появили над десет нови високоникотинови устройства, които наподобяват дизайна на Juul, сочи разследване на Reuters. Правителството заплашва, че всички подобни производители ще бъдат забранени изцяло на пазара, освен ако не вземат мерки за ограничаване на ползването от страна на непълнолетни. От фирмата все още не са предприели действия, но техните продукти продължават да се продават на пазара.


Компаниите, които пускат на пазара нови устройства въпреки забраната, включват стартъпи като Kandypens, Myle Vapor и VGOD наред с големи международни тютюневи фирми. Повечето от тях не пожелали да отговорят на въпросите на Reuters освен Imperial Brands, която обяснява новия си продукт с факта, че всъщност е стар: компанията просто е закупила стартъп, чийто продукт е бил на пазара преди август 2016 г. и по този начин регулацията не я засяга.

Реакцията от страна на Juul по отношение на разследването на Reuters не закъсня и още на 4 октомври компанията заведе дела срещу 18 компании, повечето от които в САЩ и Китай. Пазарът на електронни цигари по света все още е сравнително млад и тепърва предстои отпадане на повечето днешни компании. Както от регулаторна гледна точка, така и от пазарна.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 610 прочитания

Moncler отрече слуховете за сливане с Kering Moncler отрече слуховете за сливане с Kering

Новината за потенциалните преговори дойде само няколко дни, след като Louis Vuitton обяви, че ще купи Tiffany

7 дек 2019, 727 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
(Не)обичайните заподозрени при ревизии

Защо идва краят на генералните безсрочни пълномощни и къде са рисковете при сделки, свързани с прехвърляне на участие

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10