За какво даряват компаниите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За какво даряват компаниите

Shutterstock

За какво даряват компаниите

През последните 5 години корпоративното дарителство е в низходящ тренд, сочи доклад на Българския дарителски форум

11304 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


През последните няколко години българската икономика расте, безработицата постепенно се свива, а според последната класация на "Капитал" стоте най-големи компании у нас отчитат значителен скок в печалбите си. Въпреки това за този период се наблюдава тенденция на спад в областта на корпоративната филантропия според Годишния анализ на Българския дарителски форум (БДФ) за дарителските практики и тенденции в страната през 2017 г.

През миналата година у нас общо са дарени над 101 млн. лв. както от компании, така и от индивидуални дарители и фондации. От тази сума най-много средства идват от фондациите (53.8 млн. лв.), следвани от частния сектор с 38.3 млн. лв. Сравнено с 2016 г., корпоративното дарителство бележи ръст от 12%, или 4 млн. лв., но спрямо 2013 г. се регистрира спад от близо 12 млн. лв.

Защо спада дарителството

Според доклада една от възможните причини е, че именно икономическото оживление може да има известен демотивиращ ефект върху корпоративното дарителство. Разширяващото се финансиране на проекти, било със средства от бюджета или с такива от еврофондовете, създава усещане, че все повече нужди и каузи получават достъп до капитал, пише в доклада.

Променят се и областите, към които бизнесът насочва фокуса на политиките си за социална отговорност (КСО). През последната година обектът на този вид дейности в частния сектор се измества от социални услуги, околна среда, спорт и развитие на дарителството към образование, което според анализа би могло да се обясни с изостреното обществено и медийно внимание именно към тази тема (виж графиката).

Още една причина за спада в корпоративното дарителство би могла да идва като резултат от растящия износ, който през последните пет години стои в основата на икономическия растеж. Като цяло имиджът на компаниите, които реализират печалба от продукцията си в чужбина, до голяма степен не зависи от възприятията и нагласите на местните потребители, така и нуждата да подкрепят този имидж на локално ниво с филантропски усилия намалява.

Автор: Капитал

Няколко добри примери

Предпочитаните от българските компании инструменти за предоставяне на социална подкрепа са директни дарения за реализиране на конкретни проекти, спонсорство, маркетинг, свързан с кауза, нефинансови дарения и доброволен труд на служителите, отчита докладът. Подходите и методите, които се прилагат в сферата на корпоративната филантропия у нас, са разнообразни и иновативни и по нищо не отстъпват на чуждестранните модели, коментира Красимира Величкова, директор на БДФ. В "Лидл България" са се насочили към каузи, свързани с опазването на околната среда чрез инициативата за зарибяване на българските реки с балкански пъстърви например, или с подкрепа на местните общности и регионите. "Телъс интернешънъл" пък отпуска финансиране за локални неправителствени организации. Фармацевтичната компания "АстраЗенека България" инициира информационни кампании за профилактика и ранна диагностика на социално значими заболявания, а "Ейвън България" от години развива успешно програма за превенция и борба с рака на гърдата. Тя беше и една от малкото частни компании, които публично подкрепиха приемането на Истанбулската конвенция в началото на тази година, което им донесе немалко критики сред по-широката общественост.

През последните няколко години българската икономика расте, безработицата постепенно се свива, а според последната класация на "Капитал" стоте най-големи компании у нас отчитат значителен скок в печалбите си. Въпреки това за този период се наблюдава тенденция на спад в областта на корпоративната филантропия според Годишния анализ на Българския дарителски форум (БДФ) за дарителските практики и тенденции в страната през 2017 г.

През миналата година у нас общо са дарени над 101 млн. лв. както от компании, така и от индивидуални дарители и фондации. От тази сума най-много средства идват от фондациите (53.8 млн. лв.), следвани от частния сектор с 38.3 млн. лв. Сравнено с 2016 г., корпоративното дарителство бележи ръст от 12%, или 4 млн. лв., но спрямо 2013 г. се регистрира спад от близо 12 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    wzq08394069 avatar :-|
    Georgi Georgiev

    Как успяхте да намесите Джендър конвенцията в тази тема? Утре до туризма в Турция ще споменете, че там е градът, в който беше променена дефиницията за пол в ЕС. Та затова привличат туристи.

  • 2
    oyj52578755 avatar :-|
    Илия Ценев

    Принципът, който се прилага от бизнеса при дарителството, е "ТИ НА МЕН, АЗ НА ТЕБ". По тази причина се формулират такива дарителски теми, че обекта на дарението "ТЕБ", да остане скрит. Така се вдига имидж пред обществото, а и се икономисва от данъции !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK