Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 19 окт 2018, 17:45, 10355 прочитания

За какво даряват компаниите

През последните 5 години корпоративното дарителство е в низходящ тренд, сочи доклад на Българския дарителски форум

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последните няколко години българската икономика расте, безработицата постепенно се свива, а според последната класация на "Капитал" стоте най-големи компании у нас отчитат значителен скок в печалбите си. Въпреки това за този период се наблюдава тенденция на спад в областта на корпоративната филантропия според Годишния анализ на Българския дарителски форум (БДФ) за дарителските практики и тенденции в страната през 2017 г.

През миналата година у нас общо са дарени над 101 млн. лв. както от компании, така и от индивидуални дарители и фондации. От тази сума най-много средства идват от фондациите (53.8 млн. лв.), следвани от частния сектор с 38.3 млн. лв. Сравнено с 2016 г., корпоративното дарителство бележи ръст от 12%, или 4 млн. лв., но спрямо 2013 г. се регистрира спад от близо 12 млн. лв.

Защо спада дарителството


Според доклада една от възможните причини е, че именно икономическото оживление може да има известен демотивиращ ефект върху корпоративното дарителство. Разширяващото се финансиране на проекти, било със средства от бюджета или с такива от еврофондовете, създава усещане, че все повече нужди и каузи получават достъп до капитал, пише в доклада.

Променят се и областите, към които бизнесът насочва фокуса на политиките си за социална отговорност (КСО). През последната година обектът на този вид дейности в частния сектор се измества от социални услуги, околна среда, спорт и развитие на дарителството към образование, което според анализа би могло да се обясни с изостреното обществено и медийно внимание именно към тази тема (виж графиката).

Още една причина за спада в корпоративното дарителство би могла да идва като резултат от растящия износ, който през последните пет години стои в основата на икономическия растеж. Като цяло имиджът на компаниите, които реализират печалба от продукцията си в чужбина, до голяма степен не зависи от възприятията и нагласите на местните потребители, така и нуждата да подкрепят този имидж на локално ниво с филантропски усилия намалява.

Няколко добри примери



Предпочитаните от българските компании инструменти за предоставяне на социална подкрепа са директни дарения за реализиране на конкретни проекти, спонсорство, маркетинг, свързан с кауза, нефинансови дарения и доброволен труд на служителите, отчита докладът. Подходите и методите, които се прилагат в сферата на корпоративната филантропия у нас, са разнообразни и иновативни и по нищо не отстъпват на чуждестранните модели, коментира Красимира Величкова, директор на БДФ. В "Лидл България" са се насочили към каузи, свързани с опазването на околната среда чрез инициативата за зарибяване на българските реки с балкански пъстърви например, или с подкрепа на местните общности и регионите. "Телъс интернешънъл" пък отпуска финансиране за локални неправителствени организации. Фармацевтичната компания "АстраЗенека България" инициира информационни кампании за профилактика и ранна диагностика на социално значими заболявания, а "Ейвън България" от години развива успешно програма за превенция и борба с рака на гърдата. Тя беше и една от малкото частни компании, които публично подкрепиха приемането на Истанбулската конвенция в началото на тази година, което им донесе немалко критики сред по-широката общественост.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 583 прочитания

Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа

Ако блокирането на дейността продължи над месец, щетите ще са рекордни за ЕС

5 апр 2020, 697 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tesla купи терен в Шанхай, където ще строи новия си завод за електромобили

Илън Мъск възнамерява да закупи още акции на стойност 20 млрд. долара от компанията

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10