Виш Соуани: Не искаме да убиваме дисръптърите, окуражаваме ги дa се развиват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виш Соуани: Не искаме да убиваме дисръптърите, окуражаваме ги дa се развиват

Виш Соуани, вицепрезцидентът на Visa

Виш Соуани: Не искаме да убиваме дисръптърите, окуражаваме ги дa се развиват

Вицепрезцидентът на Visa, отговарящ за финтех в Европа, пред "Капитал"

Гергана Михайлова
2810 прочитания

Виш Соуани, вицепрезцидентът на Visa

© Надежда Чипева


Виш Соуани е вицепрезидент на Visa, който отговаря за изграждането на партньорства с финтех компаниите от Европа. Започва кариерата си като банкер в Citibank, след което поема дигиталните партньорства на T-Mobile Europe. В глобалната компания за картови разплащания е от 2012 година, а поводът да дойде в София бе стартирането на съвместна програма със Eleven, насочена към стартъп компаниите в България.

Kакво се надявате да постигнете с програмата за насърчаване на финтех стартъпи в България, която правите с Eleven?

Бихме искали да привлечем вниманието на млади компании и специалисти, които се интересуват от технологии в областта на разплащанията и да им помогнем с нашата експертиза и ресурси да навлязат в света на платежните системи, за да намерят своето място там. Visa не е финансов инвеститор, ние не влагаме капитал в младите компании, макар да имаме определен обем от средства, който насочваме в проекти на стартъпи. По-скоро нашата подкрепа е менторска, отваряме достъпа до инфраструктурата, която сме изградили, и с помощта на експертите ни да подпомогнем раждането на нови идеи, които да направят разплащанията по-ефективни и надеждни.

Какъв е ресурсът, който сте заделили за програмата?

По-рано тази година анонсирахме, Visa Everywhere Initiative – програма за 100 млн. евро, с които да подкрепим финтех компаниите в Европа до 2020 година. За България нямаме конкретно определена сума или цел колко компании ще можем да поемем. На този етап нямаме и конкретни стартъпи, заради които стъпваме тук, но вярвам, че програмата ще привлече интерес и ще доведе до резултати. По мое мнение парите не са това, което липсва на предприемачите във финтех индустрията. Аз съм бил банкер и много добре знам какви значителни ресурси търсят идеи и екипи, в които да инвестират. Проблемът обикновено е в експертизата, която помага технологията да заработи и да достигне до клиентите на пазара.

В каква посока се движат иновациите при разплащанията напоследък?

При разплащанията това, което винаги ще остане водещо, е да са семпли, да не затрудняват потребителите където и да се намират по света. И второто нещо е сигурността, предвидимостта. Всички иновации се облягат на тези основни принципи. Дали ще направите плащане през компютъра си, през телефона или доближавайки часовника си до четящо устройство, пак накрая опираме до това всичко да е лесно и сигурно. И това да е така за всички страни, не само за потребителите. Търговците също трябва да имат доверие, че ще получат парите си от клиенти, които са напълно непознати за тях лица.

Големите интернет компании като Facebook и Google имат свои проекти в разплащанията и в стартъп средите витаят страхове, че когато те бъдат пуснати на пазара, системата коренно ще се промени и иновациите вече няма да се движат толкова от малките предприемачи, колкото от големите корпорации. Има ли наистина такава опасност?

Забравяте, че Facebook и Google също бяха стартъпи преди 15 години. Според мен надпреварата винаги ще си остане в това кой е най-бърз и най-гъвкав. Това, което се променя през последните години, е скоростта, с която се разработват технологии и времето, за което те успяват да се наложат на пазара. Но дори и така смятам, че на него има място за всички, не само за "големите играчи".

Притеснявате ли се, че финтех компаниите може да намерят начин да ви заобикалят? Това мотив ли е за вас да търсите дисръптив технологии в зародиш?

Ние не искаме да убиваме дисръптърите, напротив, окуражаваме ги дa се развиват.

Колко позитивни сте във Visa към криптовалутите? Работите ли върху възможността в дигиталните портфейли да може да се добавят криптовалути, които след това да могат и да се харчат?

Фундаменталната ценност за Visa е доверието между страните. С криптовалутите тази степен на сигурност е малко трудно да се постигне на този етап, защото не винаги знаеш откъде идват парите и къде отиват. Сигурността остава по-важна за нас, отколкото отварянето към още една иновация.

Имате ли кредо, което сте се убедил, че е работещо за предприемачите във финтех средите?

Променяй се, преди да ти се наложи да се променяш. Когато стигнеш до етапа, в който промяната е наложителна, вече ще бъде късно. В съвременния свят промените настъпват с голяма скорост и ако искаме да продължим да се вписваме в средата, не трябва да стоим на едно място.

Интервюто взе Гергана Михайлова

Виш Соуани е вицепрезидент на Visa, който отговаря за изграждането на партньорства с финтех компаниите от Европа. Започва кариерата си като банкер в Citibank, след което поема дигиталните партньорства на T-Mobile Europe. В глобалната компания за картови разплащания е от 2012 година, а поводът да дойде в София бе стартирането на съвместна програма със Eleven, насочена към стартъп компаниите в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK