С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 окт 2018, 14:43, 5432 прочитания

Българите харчат с карта средно 300 лв. на месец, показва проучване на Mastercard

75% от потребителите ползват пластиката си всяка седмица, а три четвърти са готови да превключат на мобилни разплащания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Плащанията в брой стават все по-непопулярни в България благодарение на голямото проникване на картови продукти сред населението и все по-широката употреба на безконтактната технология. Почти една четвърт от потребителите използват картата си всеки ден, а направените по този начин покупки са за 300 лв. средно на месец.

Това са част от наблюденията в ежегодното проучване MasterIndex на Mastercard, с което глобалната технологична компания изследва потребителските нагласи в страната. В петото му издание са взели участие хиляда души от цялата страна на възраст между 18 и 64 години.


По-често и за по-големи суми

При циркулиращи над 8 млн. карти (не само банкови) потребителите в България имат по повече от една в джоба си, като много малък процент от потребителите (под 5%) държат пластиката, без да я ползват редовно и по предназначение. Изследването на Mastercard показва, че 75% от картодържателите пазаруват безкешово един-два пъти седмично, което е показателно за значителния темп на навлизане на този тип разплащания в практиката.

Фактор за това е спокойствието на потребителите в сигурността на технологиите и удобството, което получават, но не по-маловажна е и изградената инфраструктура с ПОС терминали в търговските обекти и обществените заведения. Към края на миналата година са инсталирани близо 88 хил. четци, като 93% от тях приемат безконтакни плащания. Тенденцията е до края на годината 100% от устройствата да четат безконтактни карти, като едновременно с това се инсталират и безконтактни банкомати, каза Ваня Манова, генерален мениджър на Mastercard за България и Македония.



Представяйки данните от петото такова изследване за България, Манова открои като много симптоматично за местния пазар, че избирайки картов продукт, българинът търси не толкова бранда или надеждността на банката издател (както е било например около събития през 2014 година), а мултифункционалността на продукта - как и къде може да се използва и какви предимства дава. "България е сред лидерите в Централна и Източна Европа по отношение на въвеждането на нови технологии, като три четвърти от картодържателите проявяват интерес към разплащанията чрез мобилните им устройства", коментира Манова. Според нея това показва, че почвата е подготвена за навлизането на следващото поколение технологии за разплащания - дигиталните, посредством биометрични и мобилни устройства.

Mastercard подпомага такива разработки на български стартъпи, като в обсега й до момента са четири компании, предлагащи дигитални портфейли, както и система за плащане в таксиметрови автомобили, която след дебюта в България е внедрена и в Португалия.

Скоро и в кварталните магазини

Сред любопитните въпроси към потребителите в последния MasterIndex е този къде в България не достигат картови разплащания. Масово хората са посочвали кварталните магазини и транспорта като места, на които биха искали да могат да ползват картата си. Това е повод за насочване на усилията по внедряване на технологиите на ниво микробизнес и обществени институции, но междувременно, изследвайки причините за тези така наречени game stoppers, експертите на Mastrecard не са убедени, че причината е в таксите, които се плащат от търговците. По-скоро причината е в невъзможността да се крият обороти през картови разплащания, обяснява Ваня Манова , която цитира данни на Националната агенция за приходите (НАП), според които пропуснатите приходи от скритите обороти в търговията са по-високи от сумата на организираните ДДС измами. "Увеличаването на картовите плащания не е самоцел за нас. Освен че носят ползи и улеснения на потребителите, чрез тях се постига изсветляване на икономиката. Това носи повече данъчни приходи, които се насочват към социална инфраструктура и така подобряват живота на хората", заключи генералният мениджър на Mastercard за България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара

Средствата ще се насочат към тях най-вече чрез обратно изкупуване на акции през следващите три години

17 окт 2019, 787 прочитания

"Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност 1 "Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност

Компанията системно е нарушавала задълженията си по оздравителния план и дължи на държавата над 102 млн. лв.

17 окт 2019, 1788 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Максима България" инвестира 2 млн. лева в магазин T-Market от нов формат

Търговският обект в Студентския град в столицата съчетава пазаруване и зона за хранене

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10