С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 окт 2018, 15:23, 3362 прочитания

Общият съд на ЕС: Името "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка

С това се отменя решение на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост за заличаването на бранда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Наименованието "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка. Това обяви днес Общият съд на Европейския съюз, с което отмени решение от 2016 г. на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).

Предисторията


През януари 2011 г. фирма "Девин" АД получава от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) регистрация на словната марка на Европейския съюз DEVIN ("ДЕВИН") за безалкохолни напитки, води, сокове и др. По правило марката на ЕС има действие на цялата територия на съюза и съществува едновременно с националните брандове.

През юли 2014 г. Хасковската търговско-промишлена палата подава до EUIPO искане да обяви марката DEVIN ("ДЕВИН") за недействителна и с решение от 2 декември 2016 г. EUIPO прави това. Аргументът е, че българският град Девин е познат на широката общественост в България и на значителна част от потребителите в съседните страни (визират се конкретно Гърция и Румъния) като известен балнеологичен курорт и че заинтересованите среди свързват името на този град с минералните води. Според решението на EUIPO в очите на тези потребители оспорваната марка е описателна за географския произход на стоките.

Фирма "Девин" обаче сезира Общия съд на Европейския съюз с искане за отмяна на решението на EUIPO.



Аргументите на Общия съд на ЕС

Според Общия съд начинът, по който широката общественост извън България възприема думата "девин", е "основата на спора" между страните.

По отношение на българския потребител съдът приема, че марката "Девин" е придобила нормален отличителен характер за минерални води, макар и да се свързва с име на град в страната.

Що се отнася до средния гръцки и румънски потребител, Общият съд констатира, че наличието на "туристически профил в интернет" само по себе си не е достатъчно, за да се докаже, че съответните потребители в чужбина познават даден малък град. Фактът, че град Девин има "мащабна туристическа инфраструктура", не дава основание да се направи извод, че такъв потребител би могъл да познава града извън границите или да направи пряка връзка с него, пише в решението.

В случая обаче "правният критерий, който трябва да бъде приложен, е не да се определи извънредно педантично броят на чуждестранните туристи, които посещават град Девин, а да се установи начинът, по който всички съответни потребители от съюза, включително лицата, които не посещават непременно Девин или България и които са мнозинството от тези потребители, възприемат думата "девин", се казва в решението. Общият съд смята, че средният потребител на минерална вода и напитки в съюза (а не само в Румъния и Гърция) няма тясна специализация по география или по туризъм и няма конкретно доказателство, въз основа на което може да се направи извод, че той възприема думата "девин" като географско място в България. Частта от потребителите на съюза, които познават град Девин, трябва да се смята за незначителна, пише в решението на съда.

От това следва, че EUIPO е допуснала грешка в преценката, като е заключила, че оспорваната марка DEVIN ("ДЕВИН") е описателна за географски произход, що се отнася до средния потребител от съседни на България страни - Гърция и Румъния, както и от всички останали държави - членки на съюза, заключава съдът.

Възможност за трети лица

По отношение на възможността трети лица свободно да ползват географското наименование Общият съд констатира, че съгласно законодателството и съдебната практика е допустимо описателното използване на наименованието "Девин", за да се рекламира градът като туристическа дестинация.

Общият съд припомня също, че правото на съюза предвижда предпазни механизми, чиято цел е да защитят интересите на третите лица. Ето защо името на град Девин остава на свободно разположение на третите лица не само за описателно използване като рекламата на туризма в този град, но и като отличителен знак в случай на "основателна причина" и на липса на вероятност от объркване, е записано в решението.

Общият интерес да се запази възможността за свободно ползване на географско наименование може да бъде защитен, без да е необходима отмяната на тази марка, реши съдът. Според решението именно балансът между правата на притежателите и интересите на третите лица позволява регистрацията на марки с произход като VITTEL и EVIAN (наименования на бутилирани води и на селища) при определени условия.

Общият съд е определил EUIPO да плати своите, както и направените от "Девин" АД съдебни разноски. Днешното решение може да бъде обжалвано само по правните въпроси пред съда в срок от два месеца от съобщаването му.

Компанията

"Девин" бутилира и предлага минерална и изворна вода Devin, газирана вода Devin Air, трапезна вода Divna и дистрибутира плодовите сокове Granini и енергийните напитки Red Bull. Компанията е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност, а заетите в нея са 500.

От 10 март 2017 г. "Девин" е собственост на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания от 11 пъти брутната печалба.

Белгийската Spadel е четвъртият собственик на "Девин", която е създадена през 1992 г. от хотелиера Стефан Шарлопов, а през 2006 г. беше придобита от австрийската Soravia Group. В края на 2009 г. инвестиционният фонд Advent International стана третият собственик, след като купи 79% от "Девин", когато дружеството беше публично. Пакетът беше оценен на 28-29 млн. евро, а цялото предприятие - на 40 млн. евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии

От София нискотарифната компания пуска нова линия до Марсилия през този зимен сезон и засега не предвижда свиване на програмата

16 юли 2019, 1518 прочитания

Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания

Лондон легализира канабиса само за медицински цели, но страната би спечелила, ако допусне употребата за развлечение

16 юли 2019, 1120 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новата багажна политика на Wizz Air влиза в сила на 1 ноември

Нискотарифната авиокомпания предлага чекиране на багаж до 10 кг за 7 евро

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Да снимаш Пабло

"Пикасо – погледът на фотографа" в Барселона разказва чрез снимки личния живот и творческия процес на Пабло Пикасо