С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 окт 2018, 15:23, 3457 прочитания

Общият съд на ЕС: Името "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка

С това се отменя решение на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост за заличаването на бранда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Наименованието "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка. Това обяви днес Общият съд на Европейския съюз, с което отмени решение от 2016 г. на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).

Предисторията


През януари 2011 г. фирма "Девин" АД получава от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) регистрация на словната марка на Европейския съюз DEVIN ("ДЕВИН") за безалкохолни напитки, води, сокове и др. По правило марката на ЕС има действие на цялата територия на съюза и съществува едновременно с националните брандове.

През юли 2014 г. Хасковската търговско-промишлена палата подава до EUIPO искане да обяви марката DEVIN ("ДЕВИН") за недействителна и с решение от 2 декември 2016 г. EUIPO прави това. Аргументът е, че българският град Девин е познат на широката общественост в България и на значителна част от потребителите в съседните страни (визират се конкретно Гърция и Румъния) като известен балнеологичен курорт и че заинтересованите среди свързват името на този град с минералните води. Според решението на EUIPO в очите на тези потребители оспорваната марка е описателна за географския произход на стоките.

Фирма "Девин" обаче сезира Общия съд на Европейския съюз с искане за отмяна на решението на EUIPO.



Аргументите на Общия съд на ЕС

Според Общия съд начинът, по който широката общественост извън България възприема думата "девин", е "основата на спора" между страните.

По отношение на българския потребител съдът приема, че марката "Девин" е придобила нормален отличителен характер за минерални води, макар и да се свързва с име на град в страната.

Що се отнася до средния гръцки и румънски потребител, Общият съд констатира, че наличието на "туристически профил в интернет" само по себе си не е достатъчно, за да се докаже, че съответните потребители в чужбина познават даден малък град. Фактът, че град Девин има "мащабна туристическа инфраструктура", не дава основание да се направи извод, че такъв потребител би могъл да познава града извън границите или да направи пряка връзка с него, пише в решението.

В случая обаче "правният критерий, който трябва да бъде приложен, е не да се определи извънредно педантично броят на чуждестранните туристи, които посещават град Девин, а да се установи начинът, по който всички съответни потребители от съюза, включително лицата, които не посещават непременно Девин или България и които са мнозинството от тези потребители, възприемат думата "девин", се казва в решението. Общият съд смята, че средният потребител на минерална вода и напитки в съюза (а не само в Румъния и Гърция) няма тясна специализация по география или по туризъм и няма конкретно доказателство, въз основа на което може да се направи извод, че той възприема думата "девин" като географско място в България. Частта от потребителите на съюза, които познават град Девин, трябва да се смята за незначителна, пише в решението на съда.

От това следва, че EUIPO е допуснала грешка в преценката, като е заключила, че оспорваната марка DEVIN ("ДЕВИН") е описателна за географски произход, що се отнася до средния потребител от съседни на България страни - Гърция и Румъния, както и от всички останали държави - членки на съюза, заключава съдът.

Възможност за трети лица

По отношение на възможността трети лица свободно да ползват географското наименование Общият съд констатира, че съгласно законодателството и съдебната практика е допустимо описателното използване на наименованието "Девин", за да се рекламира градът като туристическа дестинация.

Общият съд припомня също, че правото на съюза предвижда предпазни механизми, чиято цел е да защитят интересите на третите лица. Ето защо името на град Девин остава на свободно разположение на третите лица не само за описателно използване като рекламата на туризма в този град, но и като отличителен знак в случай на "основателна причина" и на липса на вероятност от объркване, е записано в решението.

Общият интерес да се запази възможността за свободно ползване на географско наименование може да бъде защитен, без да е необходима отмяната на тази марка, реши съдът. Според решението именно балансът между правата на притежателите и интересите на третите лица позволява регистрацията на марки с произход като VITTEL и EVIAN (наименования на бутилирани води и на селища) при определени условия.

Общият съд е определил EUIPO да плати своите, както и направените от "Девин" АД съдебни разноски. Днешното решение може да бъде обжалвано само по правните въпроси пред съда в срок от два месеца от съобщаването му.

Компанията

"Девин" бутилира и предлага минерална и изворна вода Devin, газирана вода Devin Air, трапезна вода Divna и дистрибутира плодовите сокове Granini и енергийните напитки Red Bull. Компанията е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност, а заетите в нея са 500.

От 10 март 2017 г. "Девин" е собственост на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания от 11 пъти брутната печалба.

Белгийската Spadel е четвъртият собственик на "Девин", която е създадена през 1992 г. от хотелиера Стефан Шарлопов, а през 2006 г. беше придобита от австрийската Soravia Group. В края на 2009 г. инвестиционният фонд Advent International стана третият собственик, след като купи 79% от "Девин", когато дружеството беше публично. Пакетът беше оценен на 28-29 млн. евро, а цялото предприятие - на 40 млн. евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари

Компаниите от сектора може да се оттеглят от дългогодишни мултимилионни сделки

19 окт 2019, 583 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 1255 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новата багажна политика на Wizz Air влиза в сила на 1 ноември

Нискотарифната авиокомпания предлага чекиране на багаж до 10 кг за 7 евро

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10