С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 2 ное 2018, 17:29, 13733 прочитания

Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)

Турция откри новия аеропорт в мегаполиса, който трябва да се превърне в най-големия в света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турция е във валутна криза, икономиката на страната е застрашена заради политиките на президента Реджеп Тайип Ердоган и разширените му правомощия, но въпреки това грандиозните проекти продължават по план. Един от тях е над всички. На 29 октомври Ердоган официално откри, макар и частично, новото истанбулско летище, което при окончателното завършване трябва да се превърне в най-голямото в света. Наричано просто Новото летище на Истанбул, проектът е част от големия план на Ердоган Турция да стане по-конкурентоспособна икономика.

Някои проблеми обаче са налице. Профсъюзите сигнализират за лоши условия на труд и множество смъртни случаи по време на изграждането. Една от причините е бързането, за да се покрие първият краен срок през октомври. И макар строителните фирми да успяха и летището да бе открито, в момента от него все още летят ограничен брой полети. Броят на превозените пътници трябва да достигне 90 млн. годишно, а след десет години – 200 млн. годишно. Това е два пъти по-голям пътникопоток спрямо най-голямото летище в света в момента – "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта. С обща площ от близо 19 хил. акра, новата аерогара ще бъде впечатляваща гледка.


Между Азия и Европа

"Това летище ще бъде най-важният хъб между Азия и Европа", коментира пред журналисти при представянето Кадри Самсунлу, който оглавява консорциума от пет компании Istanbul Grand Airport. Летището е смесица между традиция и модерни технологии, като интериорът е с ориенталски и ислямски елементи, както и кули за въздушен контрол във формата на лалета, спечелили през 2016 г. международната награда за архитектура. В същото време аерогарата разполага с мобилни приложения за клиенти използва изкуствен интелект, енергийно ефективна е и разполага с високотехнологична система за сигурност.


[Reuters]




Новото летище ще замести досегашния основен аеропорт на Истанбул, кръстен на основателя на турската република Мустафа Кемал Ататюрк. В момента старото летище обслужва 64 млн. пътници годишно и през декември целият пътникопоток ще бъде насочен към новото. В азиатската част на града пък се набира Sabiha Gökçen Airport, което обслужва 31 млн. пътници на година и ще остане отворено.

Новата аерогара ще увеличи конкуренцията в авиосектора в Западна Азия, Източна Европа и Близкия изток, където авиокомпаниите от тъй наречената Голяма тройка от Близкия изток (MEB3) - Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways, и съответните им летища в Дубай, Абу Даби и Доха държат лидерството, коментира в свой анализ секторната консултантска организация CAPA - Centre for Aviation. В същото време капацитетът на летище "Ататюрк" беше ограничен, което пък го караше да споделя международния трафик със Sabiha Gökçen Airport.

Името на новото летище скоро ще бъде обявено, най-вероятно от самия Ердоган, който разглежда проекта като един от най-важните за развитието на Турция. Първите полети от него вече бяха осъществени от Turkish Airlines, която в момента лети до пет дестинации: Анкара, Анталия, Измир, Баку и Кипър.

Летище град

Петте турски компании, които са част от консорциума, който строи летището и впоследствие ще го управлява, са спечелили обществената поръчка за 29 млрд. долара през 2013 г. След това те ще работят по модела "построй - оперирай - прехвърли". Самият проект се финансира чрез банкови и капиталови заеми, а консорциумът ще има контрол върху летището за следващите 25 години. Според Кадри Самсунлу летището ще се превърне в "летище-град", като там ще бъдат внедрявани най-новите иновации и технологии. Районът ще включва бизнес център, хотели, офис сгради и болница.

Самото изграждане струва общо 10.3 млрд. евро във всичките четири фази, а според Ердоган ще донесе 22.2 млрд. евро приходи на държавата. При окончателното му завършване мегапроектът ще дава работа директно на 100 000 души. От 2023 г. над 150 авиокомпании ще летят от аерогарата до над 350 дестинации. Самолетите ще излитат и кацат на шест писти (за сравнение - "Хийтроу" в Лондон има две писти).

Икономистите обръщат внимание, че проектът е основна причина за финансовия бум в строителния сектор в страната. Той обаче идва и с големи рискове, като в момента частният сектор се задъхва под заеми от 200 млрд. долара. В същото време безработицата в страната расте, а инфлацията вече е двуцифрена. От началото на годината турската лира е загубила близо 40% от стойността си спрямо долара и икономистите са единодушни в мнението си, че страната е пред рецесия – едва ли това е мнението, което Ердоган би искал да чуе предвид визията си за развитие.

Надеждите както на президента, така и на консорциума са, че въпреки икономическите трудности глобалният авиосектор продължава да расте и в крайна сметка инвестицията ще се изплати за всички. Ако в крайна сметка всичко върви по план, това ще доведе до откриването на много нови работни позиции, дори и на неочаквани места – като например българското "Ръководство въздушно движение" (РВД). То обяви, че очаква 20% повече трафик заради новото летище, което ще доведе до разширение на екипа.
Бързането води до жертви

"Това летище се превърна в гробище", коментира пред Associated Press Нихат Демир, който оглавява профсъюза на работниците на летището. Според него бързането да бъдат покрити крайните срокове е довело до смъртни случаи, които са могли да бъдат предотвратени. Според профсъюза до момента са починали 37 души по време на строежа, а още 100 жертви все още не са идентифицирани. Турският министър на труда отрича тези твърдения и казва, че не става дума за стотици жертви, а за 27 загинали, при това починали заради "здравни проблеми и инциденти". Тези твърдения обаче са от февруари, а оттогава насам няма коментар от властите.

Според International Airport Review върху проекта работят 10 хил. души.
Някои от тях вече организираха стачки заради лоши условия за работа, забавяне на заплатите, храна с изтекъл срок на годност и липсата на добре организиран транспорт до строежа. Над 30 души сред стачкуващите са били арестувани, коментират лидери на профсъюзите. Консорциумът от своя страна обяви, че в момента се работи по подобряване на условията. Проблеми има и от страна на групи в защита на околната среда като Northern Forests Defence коментират, че заради летището са премахнати гори и пясъчни дюни, които поставят под риск биоразнообразието. Неудобства има и за бизнеса и живеещите около строежа.
И в Полша

Турция не е единствената страна, която мечтае за ново голямо летище. Полша също планира да изгради такова, което да се превърне в най-голямото летище в цяла Европа. Строителните дейности се очаква да започнат през 2021 г., след като правителството приключи с придобиването на земята, а първите полети са планирани за 2027 г. Плановете не свършват дотук, като в по-далечното бъдеще се предвижда добавянето на допълнителни терминали и писти, за да може капацитетът му да се увеличи до 100 млн. пътници на година, което е повече от този на най-натовареното европейско летище сега – "Хийтроу". Планът е директно свързан с помощ за националния превозвач LOT. В момента той се помещава в държавното летище "Фредерик Шопен", построено през 1934 г., като съоръжението все още не може да достигне пълния си капацитет - 20 млн. души пътникопоток за година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3592 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1100 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Одитори разследват Aegean Marine Petroleum за измама за 200 млн. долара

Парите са прехвърлени в офшорки и проекти, близки до основателя на гръцката компания за снабдяване с гориво Димитрис Мелисанидис

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм