С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 2 ное 2018, 17:29, 13261 прочитания

Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)

Турция откри новия аеропорт в мегаполиса, който трябва да се превърне в най-големия в света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турция е във валутна криза, икономиката на страната е застрашена заради политиките на президента Реджеп Тайип Ердоган и разширените му правомощия, но въпреки това грандиозните проекти продължават по план. Един от тях е над всички. На 29 октомври Ердоган официално откри, макар и частично, новото истанбулско летище, което при окончателното завършване трябва да се превърне в най-голямото в света. Наричано просто Новото летище на Истанбул, проектът е част от големия план на Ердоган Турция да стане по-конкурентоспособна икономика.

Някои проблеми обаче са налице. Профсъюзите сигнализират за лоши условия на труд и множество смъртни случаи по време на изграждането. Една от причините е бързането, за да се покрие първият краен срок през октомври. И макар строителните фирми да успяха и летището да бе открито, в момента от него все още летят ограничен брой полети. Броят на превозените пътници трябва да достигне 90 млн. годишно, а след десет години – 200 млн. годишно. Това е два пъти по-голям пътникопоток спрямо най-голямото летище в света в момента – "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта. С обща площ от близо 19 хил. акра, новата аерогара ще бъде впечатляваща гледка.


Между Азия и Европа

"Това летище ще бъде най-важният хъб между Азия и Европа", коментира пред журналисти при представянето Кадри Самсунлу, който оглавява консорциума от пет компании Istanbul Grand Airport. Летището е смесица между традиция и модерни технологии, като интериорът е с ориенталски и ислямски елементи, както и кули за въздушен контрол във формата на лалета, спечелили през 2016 г. международната награда за архитектура. В същото време аерогарата разполага с мобилни приложения за клиенти използва изкуствен интелект, енергийно ефективна е и разполага с високотехнологична система за сигурност.


[Reuters]




Новото летище ще замести досегашния основен аеропорт на Истанбул, кръстен на основателя на турската република Мустафа Кемал Ататюрк. В момента старото летище обслужва 64 млн. пътници годишно и през декември целият пътникопоток ще бъде насочен към новото. В азиатската част на града пък се набира Sabiha Gökçen Airport, което обслужва 31 млн. пътници на година и ще остане отворено.

Новата аерогара ще увеличи конкуренцията в авиосектора в Западна Азия, Източна Европа и Близкия изток, където авиокомпаниите от тъй наречената Голяма тройка от Близкия изток (MEB3) - Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways, и съответните им летища в Дубай, Абу Даби и Доха държат лидерството, коментира в свой анализ секторната консултантска организация CAPA - Centre for Aviation. В същото време капацитетът на летище "Ататюрк" беше ограничен, което пък го караше да споделя международния трафик със Sabiha Gökçen Airport.

Името на новото летище скоро ще бъде обявено, най-вероятно от самия Ердоган, който разглежда проекта като един от най-важните за развитието на Турция. Първите полети от него вече бяха осъществени от Turkish Airlines, която в момента лети до пет дестинации: Анкара, Анталия, Измир, Баку и Кипър.

Летище град

Петте турски компании, които са част от консорциума, който строи летището и впоследствие ще го управлява, са спечелили обществената поръчка за 29 млрд. долара през 2013 г. След това те ще работят по модела "построй - оперирай - прехвърли". Самият проект се финансира чрез банкови и капиталови заеми, а консорциумът ще има контрол върху летището за следващите 25 години. Според Кадри Самсунлу летището ще се превърне в "летище-град", като там ще бъдат внедрявани най-новите иновации и технологии. Районът ще включва бизнес център, хотели, офис сгради и болница.

Самото изграждане струва общо 10.3 млрд. евро във всичките четири фази, а според Ердоган ще донесе 22.2 млрд. евро приходи на държавата. При окончателното му завършване мегапроектът ще дава работа директно на 100 000 души. От 2023 г. над 150 авиокомпании ще летят от аерогарата до над 350 дестинации. Самолетите ще излитат и кацат на шест писти (за сравнение - "Хийтроу" в Лондон има две писти).

Икономистите обръщат внимание, че проектът е основна причина за финансовия бум в строителния сектор в страната. Той обаче идва и с големи рискове, като в момента частният сектор се задъхва под заеми от 200 млрд. долара. В същото време безработицата в страната расте, а инфлацията вече е двуцифрена. От началото на годината турската лира е загубила близо 40% от стойността си спрямо долара и икономистите са единодушни в мнението си, че страната е пред рецесия – едва ли това е мнението, което Ердоган би искал да чуе предвид визията си за развитие.

Надеждите както на президента, така и на консорциума са, че въпреки икономическите трудности глобалният авиосектор продължава да расте и в крайна сметка инвестицията ще се изплати за всички. Ако в крайна сметка всичко върви по план, това ще доведе до откриването на много нови работни позиции, дори и на неочаквани места – като например българското "Ръководство въздушно движение" (РВД). То обяви, че очаква 20% повече трафик заради новото летище, което ще доведе до разширение на екипа.
Бързането води до жертви

"Това летище се превърна в гробище", коментира пред Associated Press Нихат Демир, който оглавява профсъюза на работниците на летището. Според него бързането да бъдат покрити крайните срокове е довело до смъртни случаи, които са могли да бъдат предотвратени. Според профсъюза до момента са починали 37 души по време на строежа, а още 100 жертви все още не са идентифицирани. Турският министър на труда отрича тези твърдения и казва, че не става дума за стотици жертви, а за 27 загинали, при това починали заради "здравни проблеми и инциденти". Тези твърдения обаче са от февруари, а оттогава насам няма коментар от властите.

Според International Airport Review върху проекта работят 10 хил. души.
Някои от тях вече организираха стачки заради лоши условия за работа, забавяне на заплатите, храна с изтекъл срок на годност и липсата на добре организиран транспорт до строежа. Над 30 души сред стачкуващите са били арестувани, коментират лидери на профсъюзите. Консорциумът от своя страна обяви, че в момента се работи по подобряване на условията. Проблеми има и от страна на групи в защита на околната среда като Northern Forests Defence коментират, че заради летището са премахнати гори и пясъчни дюни, които поставят под риск биоразнообразието. Неудобства има и за бизнеса и живеещите около строежа.
И в Полша

Турция не е единствената страна, която мечтае за ново голямо летище. Полша също планира да изгради такова, което да се превърне в най-голямото летище в цяла Европа. Строителните дейности се очаква да започнат през 2021 г., след като правителството приключи с придобиването на земята, а първите полети са планирани за 2027 г. Плановете не свършват дотук, като в по-далечното бъдеще се предвижда добавянето на допълнителни терминали и писти, за да може капацитетът му да се увеличи до 100 млн. пътници на година, което е повече от този на най-натовареното европейско летище сега – "Хийтроу". Планът е директно свързан с помощ за националния превозвач LOT. В момента той се помещава в държавното летище "Фредерик Шопен", построено през 1934 г., като съоръжението все още не може да достигне пълния си капацитет - 20 млн. души пътникопоток за година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон

С този ход Watches of Switzerland търси оценка от над 600 млн. паунда, а с набраните средстава цели да намали дълга си

25 май 2019, 641 прочитания

Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата

Ритейл гигантът ще представи предимствата на модела си на събитие в Ню Йорк следващата седмица

24 май 2019, 1243 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Одитори разследват Aegean Marine Petroleum за измама за 200 млн. долара

Парите са прехвърлени в офшорки и проекти, близки до основателя на гръцката компания за снабдяване с гориво Димитрис Мелисанидис

С фокус върху сигурността

Кои са начините, с които можем да защитим телефона си от зловреден софтуер

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък