Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)

Турция откри новия аеропорт в мегаполиса, който трябва да се превърне в най-големия в света

Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години
Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години    ©  Reuters
Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години
Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години    ©  Reuters

Турция е във валутна криза, икономиката на страната е застрашена заради политиките на президента Реджеп Тайип Ердоган и разширените му правомощия, но въпреки това грандиозните проекти продължават по план. Един от тях е над всички. На 29 октомври Ердоган официално откри, макар и частично, новото истанбулско летище, което при окончателното завършване трябва да се превърне в най-голямото в света. Наричано просто Новото летище на Истанбул, проектът е част от големия план на Ердоган Турция да стане по-конкурентоспособна икономика.

Някои проблеми обаче са налице. Профсъюзите сигнализират за лоши условия на труд и множество смъртни случаи по време на изграждането. Една от причините е бързането, за да се покрие първият краен срок през октомври. И макар строителните фирми да успяха и летището да бе открито, в момента от него все още летят ограничен брой полети. Броят на превозените пътници трябва да достигне 90 млн. годишно, а след десет години – 200 млн. годишно. Това е два пъти по-голям пътникопоток спрямо най-голямото летище в света в момента – "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта. С обща площ от близо 19 хил. акра, новата аерогара ще бъде впечатляваща гледка.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    happymimi avatar :-|
    happymimi

    Дано да има положителни ползи и за България!

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Вече няколко дни чета по интернет как наши Бай Ганьовци се захласват от кеф и се поздравяват за големия късмет на България да е толкова близо до новото летище в Истанбул. Всяка нормална държава иска да развива СВОИТЕ СОБСТВЕНИ летища, а ние се радваме че ще можем да използваме летището на комшиите! Докато ние българите лапаме мухите и ръкопляскаме да съседите, сърбите дадоха Летище Белград на френския гигант Vinci, а турците построиха най-голямото летище. На този фон Летище София си остава една провинциална (държавна) автогара с миризливи кенефи, кисел персонал и не много светло бъдеще.

  • 3
    georgih5n1 avatar :-|
    georgih5n1

    До коментар [#2] от "olga_kokoshkina":

    Най-забавното е как същите коментари са остри критици на приватизацията на нашето летище.

  • 4
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    До коментар [#2] от "olga_kokoshkina":

    Абсурдно е да се сравнява летището на Истанбул с което и да е летище в България. По съвсем обективни причини. Истанбул и околиите му са с население колкото 3 (три) Българии. А поради концентрацията на бизнес и чуждестранни инвестици, БВП на града е грубо колото 6 (шест!) Българии. Да, конкретно новото летище е излишно мегаломанско, защото покрай огромните държавни поръчки се облажиха редица олигарски приближени до Ердоган. Но дори и без този "балкански" фактор, е напълно нормално основното истанбулско летище да е в пъти по-голямо от основното софийско. А специално белградското летище превозва значително по-малко пътници от софийското.

  • 5
    fru10518982 avatar :-|
    dobrev

    Мегаломания, която може да им изиграе лоша услуга, ако пак ги почнат от изток.

  • 6
    tolex avatar :-|
    tolex

    [quote#2:"olga_kokoshkina"]Вече няколко дни чета по интернет как наши Бай Ганьовци се захласват от кеф и се поздравяват за големия късмет на България да е толкова близо до новото летище в Истанбул. Всяка нормална държава иска да развива СВОИТЕ СОБСТВЕНИ летища, а ние се радваме че ще можем да използваме летището на комшиите! Докато ние българите лапаме мухите и ръкопляскаме да съседите, сърбите дадоха Летище Белград на френския гигант Vinci, а турците построиха най-голямото летище. На този фон Летище София си остава една провинциална (държавна) автогара с миризливи кенефи, кисел персонал и не много светло бъдеще. [/quote]
    За огромно съжаление е точно така. Тукашните меринджеи и псевдо управници са доста късогледи. Вместо да направят летище на границата на ЕС (но в ЕС!), което може да поеме огромна част от турският трафик, те се надпреварваха кой ще вземе по-голям рушвет за разни смешни концесийки. И докато "лапаха мухите", съседите си оплетоха кошниците. Но лошото е, че това е на наш гръб пак.

  • 7
    benebul avatar :-|
    Николай Славков Бенефит България

    Още от 2000-та година Истанбулското летище се различаваше коренно от нашето, старото. Тогава на път за Дубай за първи път видях на всеки ъгъл плазмени телевизори и любезен персонал. Броих ги над 100 плазми и по тях само реклами. Завъртя ми се главата. Още тогава Турското летище изглеждаше много по-добро от онова в Цюрих. Бях се опънал (легнал) като скитник под прозорците на входа, парното ми грееше отдолу, е, как никой не дойде да ми направи забележка, че наш Ганьо се опънал да спи. Вежлив и приятен персонал с отличен английски и то без груб акцент...Те още тогава си бяха тръгнали по световния път и ето, че им ПОВЯРВАХА И ИНВЕСТИРАХА В ТЯХ. Аз нашият Балкан си го харесвам, нали си е наш, но трябва цялостна концепция за развитие на БЪЛГАРСКАТА АВИАЦИЯ, а също и много помощ от държавата, за да може компанията Балкан и всички други да се превърнат в превозвачи от НАЦИОНАЛНО ЗНАЧЕНИЕ...Турците са заложили на това отдавана и ще успеят да си възстановят славата си на някогашната Великата Османска Империя. Това е само началото. В културен аспект пък са години пред нас. Докато се караме накъде да гледаме, на запад или изток, те отдавна си направиха дългосрочните планове. Турската модерна музика е една от най-професионалните в арабския свят. За киното, особено в последните години, да не говорим...за бизнеса и търговията...те от там идват...Само може да се поучим и усилено да работим по този въпрос, защото тук в България ние сериозно изоставаме. Подминават ни и предпочитат тях, нищо, че са вън от Европейският съюз...

  • 8
    obotex avatar :-?
    obotex

    До коментар #7
    Братчед, Ердо да не ти плающа да правиш реклама в БГ форум?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал