Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)

Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години

Мегалетището на Ердоган (и Истанбул)

Турция откри новия аеропорт в мегаполиса, който трябва да се превърне в най-големия в света

Йоан Запрянов
15233 прочитания

Летището ще има шест писти и трябва да обслужва 200 млн. души годишно след десет години

© Reuters


Турция е във валутна криза, икономиката на страната е застрашена заради политиките на президента Реджеп Тайип Ердоган и разширените му правомощия, но въпреки това грандиозните проекти продължават по план. Един от тях е над всички. На 29 октомври Ердоган официално откри, макар и частично, новото истанбулско летище, което при окончателното завършване трябва да се превърне в най-голямото в света. Наричано просто Новото летище на Истанбул, проектът е част от големия план на Ердоган Турция да стане по-конкурентоспособна икономика.

Някои проблеми обаче са налице. Профсъюзите сигнализират за лоши условия на труд и множество смъртни случаи по време на изграждането. Една от причините е бързането, за да се покрие първият краен срок през октомври. И макар строителните фирми да успяха и летището да бе открито, в момента от него все още летят ограничен брой полети. Броят на превозените пътници трябва да достигне 90 млн. годишно, а след десет години – 200 млн. годишно. Това е два пъти по-голям пътникопоток спрямо най-голямото летище в света в момента – "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта. С обща площ от близо 19 хил. акра, новата аерогара ще бъде впечатляваща гледка.

Между Азия и Европа

"Това летище ще бъде най-важният хъб между Азия и Европа", коментира пред журналисти при представянето Кадри Самсунлу, който оглавява консорциума от пет компании Istanbul Grand Airport. Летището е смесица между традиция и модерни технологии, като интериорът е с ориенталски и ислямски елементи, както и кули за въздушен контрол във формата на лалета, спечелили през 2016 г. международната награда за архитектура. В същото време аерогарата разполага с мобилни приложения за клиенти използва изкуствен интелект, енергийно ефективна е и разполага с високотехнологична система за сигурност.

Източник: Reuters

Новото летище ще замести досегашния основен аеропорт на Истанбул, кръстен на основателя на турската република Мустафа Кемал Ататюрк. В момента старото летище обслужва 64 млн. пътници годишно и през декември целият пътникопоток ще бъде насочен към новото. В азиатската част на града пък се набира Sabiha Gökçen Airport, което обслужва 31 млн. пътници на година и ще остане отворено.

Новата аерогара ще увеличи конкуренцията в авиосектора в Западна Азия, Източна Европа и Близкия изток, където авиокомпаниите от тъй наречената Голяма тройка от Близкия изток (MEB3) - Emirates, Etihad Airways и Qatar Airways, и съответните им летища в Дубай, Абу Даби и Доха държат лидерството, коментира в свой анализ секторната консултантска организация CAPA - Centre for Aviation. В същото време капацитетът на летище "Ататюрк" беше ограничен, което пък го караше да споделя международния трафик със Sabiha Gökçen Airport.

Името на новото летище скоро ще бъде обявено, най-вероятно от самия Ердоган, който разглежда проекта като един от най-важните за развитието на Турция. Първите полети от него вече бяха осъществени от Turkish Airlines, която в момента лети до пет дестинации: Анкара, Анталия, Измир, Баку и Кипър.

Летище град

Петте турски компании, които са част от консорциума, който строи летището и впоследствие ще го управлява, са спечелили обществената поръчка за 29 млрд. долара през 2013 г. След това те ще работят по модела "построй - оперирай - прехвърли". Самият проект се финансира чрез банкови и капиталови заеми, а консорциумът ще има контрол върху летището за следващите 25 години. Според Кадри Самсунлу летището ще се превърне в "летище-град", като там ще бъдат внедрявани най-новите иновации и технологии. Районът ще включва бизнес център, хотели, офис сгради и болница.

Самото изграждане струва общо 10.3 млрд. евро във всичките четири фази, а според Ердоган ще донесе 22.2 млрд. евро приходи на държавата. При окончателното му завършване мегапроектът ще дава работа директно на 100 000 души. От 2023 г. над 150 авиокомпании ще летят от аерогарата до над 350 дестинации. Самолетите ще излитат и кацат на шест писти (за сравнение - "Хийтроу" в Лондон има две писти).

Икономистите обръщат внимание, че проектът е основна причина за финансовия бум в строителния сектор в страната. Той обаче идва и с големи рискове, като в момента частният сектор се задъхва под заеми от 200 млрд. долара. В същото време безработицата в страната расте, а инфлацията вече е двуцифрена. От началото на годината турската лира е загубила близо 40% от стойността си спрямо долара и икономистите са единодушни в мнението си, че страната е пред рецесия – едва ли това е мнението, което Ердоган би искал да чуе предвид визията си за развитие.

Надеждите както на президента, така и на консорциума са, че въпреки икономическите трудности глобалният авиосектор продължава да расте и в крайна сметка инвестицията ще се изплати за всички. Ако в крайна сметка всичко върви по план, това ще доведе до откриването на много нови работни позиции, дори и на неочаквани места – като например българското "Ръководство въздушно движение" (РВД). То обяви, че очаква 20% повече трафик заради новото летище, което ще доведе до разширение на екипа.

Бързането води до жертви

"Това летище се превърна в гробище", коментира пред Associated Press Нихат Демир, който оглавява профсъюза на работниците на летището. Според него бързането да бъдат покрити крайните срокове е довело до смъртни случаи, които са могли да бъдат предотвратени. Според профсъюза до момента са починали 37 души по време на строежа, а още 100 жертви все още не са идентифицирани. Турският министър на труда отрича тези твърдения и казва, че не става дума за стотици жертви, а за 27 загинали, при това починали заради "здравни проблеми и инциденти". Тези твърдения обаче са от февруари, а оттогава насам няма коментар от властите.

Според International Airport Review върху проекта работят 10 хил. души. Някои от тях вече организираха стачки заради лоши условия за работа, забавяне на заплатите, храна с изтекъл срок на годност и липсата на добре организиран транспорт до строежа. Над 30 души сред стачкуващите са били арестувани, коментират лидери на профсъюзите. Консорциумът от своя страна обяви, че в момента се работи по подобряване на условията. Проблеми има и от страна на групи в защита на околната среда като Northern Forests Defence коментират, че заради летището са премахнати гори и пясъчни дюни, които поставят под риск биоразнообразието. Неудобства има и за бизнеса и живеещите около строежа.

И в Полша

Турция не е единствената страна, която мечтае за ново голямо летище. Полша също планира да изгради такова, което да се превърне в най-голямото летище в цяла Европа. Строителните дейности се очаква да започнат през 2021 г., след като правителството приключи с придобиването на земята, а първите полети са планирани за 2027 г. Плановете не свършват дотук, като в по-далечното бъдеще се предвижда добавянето на допълнителни терминали и писти, за да може капацитетът му да се увеличи до 100 млн. пътници на година, което е повече от този на най-натовареното европейско летище сега – "Хийтроу". Планът е директно свързан с помощ за националния превозвач LOT. В момента той се помещава в държавното летище "Фредерик Шопен", построено през 1934 г., като съоръжението все още не може да достигне пълния си капацитет - 20 млн. души пътникопоток за година.

Автор: Капитал

Турция е във валутна криза, икономиката на страната е застрашена заради политиките на президента Реджеп Тайип Ердоган и разширените му правомощия, но въпреки това грандиозните проекти продължават по план. Един от тях е над всички. На 29 октомври Ердоган официално откри, макар и частично, новото истанбулско летище, което при окончателното завършване трябва да се превърне в най-голямото в света. Наричано просто Новото летище на Истанбул, проектът е част от големия план на Ердоган Турция да стане по-конкурентоспособна икономика.

Някои проблеми обаче са налице. Профсъюзите сигнализират за лоши условия на труд и множество смъртни случаи по време на изграждането. Една от причините е бързането, за да се покрие първият краен срок през октомври. И макар строителните фирми да успяха и летището да бе открито, в момента от него все още летят ограничен брой полети. Броят на превозените пътници трябва да достигне 90 млн. годишно, а след десет години – 200 млн. годишно. Това е два пъти по-голям пътникопоток спрямо най-голямото летище в света в момента – "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта. С обща площ от близо 19 хил. акра, новата аерогара ще бъде впечатляваща гледка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    happymimi avatar :-|
    happymimi

    Дано да има положителни ползи и за България!

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Вече няколко дни чета по интернет как наши Бай Ганьовци се захласват от кеф и се поздравяват за големия късмет на България да е толкова близо до новото летище в Истанбул. Всяка нормална държава иска да развива СВОИТЕ СОБСТВЕНИ летища, а ние се радваме че ще можем да използваме летището на комшиите! Докато ние българите лапаме мухите и ръкопляскаме да съседите, сърбите дадоха Летище Белград на френския гигант Vinci, а турците построиха най-голямото летище. На този фон Летище София си остава една провинциална (държавна) автогара с миризливи кенефи, кисел персонал и не много светло бъдеще.

  • 3
    georgih5n1 avatar :-|
    georgih5n1

    До коментар [#2] от "olga_kokoshkina":

    Най-забавното е как същите коментари са остри критици на приватизацията на нашето летище.

  • 4
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    До коментар [#2] от "olga_kokoshkina":

    Абсурдно е да се сравнява летището на Истанбул с което и да е летище в България. По съвсем обективни причини. Истанбул и околиите му са с население колкото 3 (три) Българии. А поради концентрацията на бизнес и чуждестранни инвестици, БВП на града е грубо колото 6 (шест!) Българии. Да, конкретно новото летище е излишно мегаломанско, защото покрай огромните държавни поръчки се облажиха редица олигарски приближени до Ердоган. Но дори и без този "балкански" фактор, е напълно нормално основното истанбулско летище да е в пъти по-голямо от основното софийско. А специално белградското летище превозва значително по-малко пътници от софийското.

  • 5
    fru10518982 avatar :-|
    dobrev

    Мегаломания, която може да им изиграе лоша услуга, ако пак ги почнат от изток.

  • 6
    tolex avatar :-|
    tolex

    [quote#2:"olga_kokoshkina"]Вече няколко дни чета по интернет как наши Бай Ганьовци се захласват от кеф и се поздравяват за големия късмет на България да е толкова близо до новото летище в Истанбул. Всяка нормална държава иска да развива СВОИТЕ СОБСТВЕНИ летища, а ние се радваме че ще можем да използваме летището на комшиите! Докато ние българите лапаме мухите и ръкопляскаме да съседите, сърбите дадоха Летище Белград на френския гигант Vinci, а турците построиха най-голямото летище. На този фон Летище София си остава една провинциална (държавна) автогара с миризливи кенефи, кисел персонал и не много светло бъдеще. [/quote]
    За огромно съжаление е точно така. Тукашните меринджеи и псевдо управници са доста късогледи. Вместо да направят летище на границата на ЕС (но в ЕС!), което може да поеме огромна част от турският трафик, те се надпреварваха кой ще вземе по-голям рушвет за разни смешни концесийки. И докато "лапаха мухите", съседите си оплетоха кошниците. Но лошото е, че това е на наш гръб пак.

  • 7
    benefitbulgaria avatar :-|
    Николай Славков Бенефит България

    Още от 2000-та година Истанбулското летище се различаваше коренно от нашето, старото. Тогава на път за Дубай за първи път видях на всеки ъгъл плазмени телевизори и любезен персонал. Броих ги над 100 плазми и по тях само реклами. Завъртя ми се главата. Още тогава Турското летище изглеждаше много по-добро от онова в Цюрих. Бях се опънал (легнал) като скитник под прозорците на входа, парното ми грееше отдолу, е, как никой не дойде да ми направи забележка, че наш Ганьо се опънал да спи. Вежлив и приятен персонал с отличен английски и то без груб акцент...Те още тогава си бяха тръгнали по световния път и ето, че им ПОВЯРВАХА И ИНВЕСТИРАХА В ТЯХ. Аз нашият Балкан си го харесвам, нали си е наш, но трябва цялостна концепция за развитие на БЪЛГАРСКАТА АВИАЦИЯ, а също и много помощ от държавата, за да може компанията Балкан и всички други да се превърнат в превозвачи от НАЦИОНАЛНО ЗНАЧЕНИЕ...Турците са заложили на това отдавана и ще успеят да си възстановят славата си на някогашната Великата Османска Империя. Това е само началото. В културен аспект пък са години пред нас. Докато се караме накъде да гледаме, на запад или изток, те отдавна си направиха дългосрочните планове. Турската модерна музика е една от най-професионалните в арабския свят. За киното, особено в последните години, да не говорим...за бизнеса и търговията...те от там идват...Само може да се поучим и усилено да работим по този въпрос, защото тук в България ние сериозно изоставаме. Подминават ни и предпочитат тях, нищо, че са вън от Европейският съюз...

  • 8
    obotex avatar :-?
    obotex

    До коментар #7
    Братчед, Ердо да не ти плающа да правиш реклама в БГ форум?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK