Лиу Дзиенфън: "България има огромен потенциал за модерни транспортни проекти"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лиу Дзиенфън: "България има огромен потенциал за модерни транспортни проекти"

Лиу Дзиенфън: "България има огромен потенциал за модерни транспортни проекти"

Представителят на строителния гигант "Чайна Къмюникейшънс Кънстракшън Къмпани" - компанията под номер 3 в класацията на най-големите международни строители Engineering News Records

3900 прочитания

Лиу Дзиенфън е официален представител за България на "Чайна Къмюникейшънс Кънстракшън Къмпани" (China Communications Construction Company - CCCC). Мултинационалният гигант е под номер 3 в класацията на най-големите международни строители съгласно данните в Енджиниърнг Нюз Рекърдс (Engineering News Records) за 2018.. Единадесет поредни години оглавява листата на най-големите международни строителни компании в Китай. Дейността на СССС се разпростира в над 120 държави и региони в света. Сред известните проекти на компанията са най-дългият виадукт в света (Danyang–Kunshan Grand Bridge, 164.8км), най-дългият мост (Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge, 55 км), най-високият мост в света (Duge Bridge), изграждащия се в момента четвърти мост над Панамския канал и много други.

Наскоро дружеството бе избрано за изпълнител на обществена поръчка за модернизацията на част от жп отсечката Елин Пелин - Костенец. Заедно с българския си партньор "Трейс Груп Холд" CCCC спечелиха търга за Лот 3 - ремонт на 11-километровия участък между Ихтиман и Костенец с цена от 284 млн. лв. Срокът за изпълнение е 66 месеца.

Най-дългият мост в света (Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge), 55 км

Работили сте по-изключително мащабни и технологични проекти по целия свят, но сте малко познати в региона. Разкажете повече за дейността си тук.

Нека да разкажа малко повече за нашата компания. Тя се занимава с проектиране и строителство на инфраструктурни проекти, основно транспортни като железопътни, мостове, тунели и др. Друго направление в нашата дейност са морските проекти. Ние сме най-голямата design&build компания в света за пристанища и за доставка на съоръжения за драгиране с оглед работен капацитет. За 2018 г. СССС има глобален оборот от 70 млрд. евро. Компанията е под номер 91 в класацията Global Fortune за най-големите предприятия в света. На трето място сме в света по обем на договорени проекти.

Да се върнем на региона. Вече имаме договорени проекти в изпълнение, както и приключени такива като например мостът Земун - Борча над р. Дунав в Сърбия. В изпълнение е проектът за магистрала Е76, също в Сърбия. В Черна гора имаме проект за магистрала от Смоковач до Матесово за 809 млн. евро. Също така сме реализирали договор за проектиране на офшорно пристанище във Венеция, Италия. Стоим и зад един много важен железопътен проект, който ще свързва Будапеща, Унгария с Белград, Сърбия. В момента се изпълнява първия лот в Сърбия - от Белград до Стара Пазова (34 км).

мостът Земун - Борча над р. Дунав в Сърбия

Защо решихте да участвате в търгове за строителство в България? Не са ли прекалено "дребни" за компания като вашата?

Не е така. България има огромен потенциал в това отношение. Първо, инфраструктурата не е на добро ниво, ако трябва да я сравним с останалата част на Европа. Тук има много работа за нас - в жп и пътния сектор, при изграждането на метрото, морските пристанища и др. Второ, местните компании нямат необходимия капацитет - по отношение на обороти, опит с участие в сложни проекти и др. Искаме да обединим нашите предимства - дали ще е по отношение на технически или финансов капацитет, с местни партньори и съвместно да реализираме всички важни транспортни проекти. Затова сме тук.

Как избирате с коя българска компания да работите?

В България има много строителни компании, които са с различни перспективи. За нас беше важно партньорът ни тук да е международно или поне регионално представен и да има перспектива за развитие в тази посока. В този проект сме съвместно с "Трейс Груп Холд". За нас те са надежден партньор, защото фокусът им не се ограничава само с местния пазар. Те участват в много търгове в съседни държави - Румъния, Македония, Сърбия, имат офис в Чехия, собствено дружество в Сърбия и др. Затова ги избрахме - защото тяхната стратегия и международен поглед да се превърнат в регионален играч кореспондира с нашата.

Спечелихте търга за модернизацията на част от жп линията от Елин Пелин до Костенец с цена доста под тази на конкурентите ви, кое ви дава предимство в това отношение?

Първо, цената е само един индикатор, зад който стоят много неща като например избраната методология на строителство, наличната техника, организацията на работа, цената на труда и др. Второ, Не мисля, че цената ни е ниска. По-ниска е спрямо тази на конкурентите, но е по-близка до индикативната стойност на проекта, което е по-важно. Никой не знам как другите са калкулирали цената си, но това е нашата - цената, на която можем да изпълним проекта в съответния срок и с необходимото качество. Ако трябва да задълбаем - имаме проекти в съседни държави и много бързо можем да мобилизираме техника или работна ръка, ако се наложи. На трето място, НКЖИ поиска обосновка на цената и в много кратък срок представихме 100 страници с пълно описание на съответните аспекти от формулиране на цената, които експертите приеха без възражение. Крайният срок за изпълнение на проекта е 60 месеца за строителство и 6 месеца за проектиране.

железопътната линия от Найроби до Момбаса в Кения

За България този жп проект може и да изглежда сложен, но не и за СССС. Работили сме по изграждането на железопътната линия от Найроби до Момбаса в Кения. Дължината й е 472 км, а стойността повече от 10 млрд. долара. Проектът се изграждаше от нулата. Завършихме го в срок през 2017 г. Но по-важното в случая са изключително тежките екологични изисквания, които трябваше да покрием, тъй като Кения е резерват.

Много чуждестранни фирми се отказаха да участват в български търгове заради лоши практики и концентрация на поръчки в едни и същи местни играчи. Вие сте се явявали и на други процедури преди тази, но това, че не сте печелили, не ви отказа. Защо?

В Китай имаме една поговорка: "Провалът е майката на успеха". Ние се провалихме в много търгове тук, както и с опити да инвестираме в публично-частни проекти. Но не се отказахме. Разположението на България в региона е стратегическо, а транспортните проекти са с приоритет, това не подлежи на съмнение. Вярвахме, че ако останем и проявим постоянство, ще се научим и ще успеем. Друга причина е нашата стратегия за развитие в региона. СССС вече изпълнява проекти в други държави, искаме да открием регионален център и да централизираме дейността си в Европа.

магистралата Смоковац-Матесево в Черна гора

Кои са следващите проекти в България и региона, към които имате интерес?

Миналата година спечелихме един търг в Хърватия - за моста Пелешац над Адриатическо море, който ще свърже Хърватия с най-южните й части. Единственият достъп до тях в момента е през Босна и Херцеговина. В краткосрочен план, имайки предвид железопътния проект, ние сме с ясното разбиране, че работейки в България, ние следва активно да се фокусираме върху приоритетните инфраструктурни проекти в България, които се нуждаят от инвестиции от частния сектор. В момента Участваме и в конкурса за магистрала от Плоещ до Брашов в Румъния - първият публично-частен проект за страната на обща стойност 1.36 млрд. евро.

Лиу Дзиенфън е официален представител за България на "Чайна Къмюникейшънс Кънстракшън Къмпани" (China Communications Construction Company - CCCC). Мултинационалният гигант е под номер 3 в класацията на най-големите международни строители съгласно данните в Енджиниърнг Нюз Рекърдс (Engineering News Records) за 2018.. Единадесет поредни години оглавява листата на най-големите международни строителни компании в Китай. Дейността на СССС се разпростира в над 120 държави и региони в света. Сред известните проекти на компанията са най-дългият виадукт в света (Danyang–Kunshan Grand Bridge, 164.8км), най-дългият мост (Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge, 55 км), най-високият мост в света (Duge Bridge), изграждащия се в момента четвърти мост над Панамския канал и много други.

Наскоро дружеството бе избрано за изпълнител на обществена поръчка за модернизацията на част от жп отсечката Елин Пелин - Костенец. Заедно с българския си партньор "Трейс Груп Холд" CCCC спечелиха търга за Лот 3 - ремонт на 11-километровия участък между Ихтиман и Костенец с цена от 284 млн. лв. Срокът за изпълнение е 66 месеца.

Най-дългият мост в света (Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge), 55 км

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK