С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 4 ное 2018, 14:18, 5148 прочитания

Пътят на зeленчука от полето до търговския център

В логистичния център на "Кауфланд" край Пловдив всеки ден доставят продукцията си 80 земеделски производители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През март 2019 г. логистичният център ще се разрасне с 3 нови халета с 28 000 квадратни метра площ. Там ще бъдат складирани и обработвани нехранителни стоки.
Всеки ден в 15.30 часа рампите за разтоварване на свежи плодове и зеленчуци на логистичния център на "Кауфланд" в "Тракия икономическа зона" край Пловдив затварят, а след това сделки няма. Един от късметлиите е Ивайло Малджански – зеленчукопроизводител от Пловдив. Той има голямо предимство пред останалите 80 български доставчици на голямата търговска верига, тъй като неговите броколи, зелки, спанак, салати айсберг и зелен фасул са само на 13 километра от село Стряма, където е складовата база.

Малджански има общо 1000 декара обработваема земя и около 40% от бизнеса му е свързан с "Кауфланд". Има и два хладилни камиона, защото свежите зеленчуци не търпят висока температура. За българските представи той е едър зеленчукопроизводител и е част от вълната, която предизвика желанието на големите вериги да работят и обръщат все по-голямо внимание на местните производители на плодове и зеленчуци. Останалата част от продукцията си Малджански продава в други големи вериги и за преработка.


Но когато се сравнява с четиридесетте чуждестранни доставчици на пресни зеленчуци и плодове на "Кауфланд", Малджански оценява, че може още много да расте, ако иска да ги измести. В момента зеленчукопроизводителят има активи на стойност 2 млн. лв., като значителна част от тях е закупил, за да бъде конкурентоспособен в големите търговски вериги.

Сутрин рано

един трактор с прикачена машина за бране и обработка на зеленчуци тръгва в зеления масив. Машината си е машина, но и тук, без да пипне човешка ръка, не става нищо. Пет сръчни жени въртят огромни ножове, отсичат броколите, почистват листата и слагат на лентата на трактора. Общо в стопанството на Ивайло Малджански работят шестима механизатори, осем зеленчукоберачи и сортировачи и 14 сезонни работници.



"Пазарът на свежи зеленчуци е непредсказуем, затова инвестирам в техника, в хладилна база и опаковъчни машини с газ, но все пак част от продукцията ми отива и за преработка", казва Ивайло Малджански. През 2017 година оборотът на пловдивския зеленчукопроизводител е 1.8 млн. лв., а печалбата – 600 хил. лева.
Ивайло Малджански инвестира постоянно в стопанството си, за да е конкурентен в търговските вериги. Той обработва близо 1000 дка край Пловдив


"Имаме висока рентабилност благодарение на това, че добавяме стойност в продуктите, които произвеждаме. Едно броколи не го продаваме на килограм. Най-напред го измиваме, после всяка една главичка се претегля поотделно и накрая можем да го опаковаме отново поотделно. Закупихме машина за пакетиране на броколи за 42 000 евро и сега възможностите ни за доставка на готова продукция са големи", обяснява той.

През 2019 г. Ивайло Малджански ще направи и следваща крачка в бизнеса си – да подготви зеленчука готов за готвене. Това за броколите значи, че ще махат кочана, листенцата и ще останат само розичките, които ще са разчупени, измити, охладени и опаковани в плик с газ. Инвестицията ще бъде около 100 000 евро и ще я финансира със собствени средства и с банков кредит. Малджански държи да финансира заемите поне 50% собствени средства за всеки кредит, а за останалите пари банката приема като гаранция договорите му за доставка с "Кауфланд" и други търговски вериги. Това е неговата формула за стабилност.

През октомври 2018 година зеленчукопроизводителят отглежда 280 декара броколи, 60 декара карфиол, 40 декара зеле, 50 декара айсберг, около 240 декара спанак. Цялата му продукция е полско производство. Инвестициите на Малджански се възвръщат в рамките на 3 години, а целта е всяка нова машина да увеличава производителността на хората му 2.5-3 пъти. Така разраства бизнеса си.

Бързо в склада

Когато пресните зеленчуци пристигнат на рампа в Логистичен център "Кауфланд България" в с. Стряма, работниците не бързат да разтоварят веднага. Първо идва контрольор, който прави представителна извадка от доставените зеленчуци и плодове, измерва температурата им, захарността, проверява етикети, страна на произход, качество, вкус, степен на зрялост на плодове. Проверката трае максимум час. И ако остане доволен от проверката, тогава идва редът на товаро-разтоварачите. Те са работници и роботи.

"Имаме много малки и много големи доставчици. Те ни доставят над 280 артикула – свежи плодове и зеленчуци. В България няма борса с по-голям асортимент. От януари до октомври 2018 година сме продали 65 000 тона плодове и зеленчуци (4333 тира). Плодовете и зеленчуците формират около 10% от нашия бизнес", обяснява Емил Димитров, ръководител направление "Логистика" в "Кауфланд България". После стоката влиза в складове с площ 80 000 квадратни метра, групират се заявките за всеки един от 58-те магазина на "Кауфланд" в България и отново се товарят на хладилни камиони. В 5 сутринта пресните зеленчуци трябва да са достигнали до всеки магазин, изминавайки средно 208 километра.

През март 2019 г. логистичният център ще се разрасне с 3 нови халета с 28 000 квадратни метра площ. Там ще бъдат складирани и обработвани нехранителни стоки. Инвестицията в сегашния склад е 165 млн. лв., а на разширението – 67 млн. Ще бъдат разкрити нови 100 работни места. Най-масовата работна позиция в логистичния център на "Кауфланд" е комисионер. Става дума предимно за товаро-разтоварачи, които имат средна брутна месечна заплата от 1010 лева. И още – 3.60 лева дневно за храна за сметка на "Кауфланд България", транспорт до логистичния център, допълнително здравно осигуряване, безплатна спортна зала. Има и бонуси до 1010 лева месечно в зависимост от резултатите – на "Кауфланд" и на работника. "Вярвам, че въпреки голямото търсене на работници в Пловдивска област ще успеем да привлечем нови 100 работници", казва Емил Димитров.

Един ден в магазина

Точно толкова е престоят на пресните зеленчуци и плодове във всеки един от 58-те магазина на компанията. "Тук всеки ден договаряме цени с доставчиците", обяснява търговският директор на фирмата Стела Първанова. В рамките на една година цените могат да се променят нагоре и надолу, понякога и двойно. "Нашият доставчик постоянно води преговори за цената. Защото ние не сме му единствените клиенти. Обикновено за един продукт имаме 7-10 доставчика и те се конкурират помежду си. А ние се конкурираме с големите търговски вериги", обяснява Първанова. В момента "битката" е за зелето. Всеки ден "Кауфланд България" продава по 1 000 000 килограма зелки. И се налага понякога най-големите магазини да се зареждат по два пъти дневно. В края на работния ден цените задължително навсякъде се понижават, за да се похарчат всички налични количества свежи зеленчуци. Ако все пак нещо остава – бракуват и изхвърлят.

"То е за наша сметка и значи, че не сме си направили точно сметката", коментира търговският директор на "Кауфланд България". Все пак това, изглежда, рядко се случва, защото статистиците на компанията работят с база данни за продажбите по часове през последните шест месеца. Засега търговската верига не е в състояние да предоставя бракуваните след края на работния ден свежи зеленчуци на Банката за храна. Не можем да изпълним изискванията да залепим на всеки артикул етикет "Не е за продажба", обяснява Стела Първанова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 1 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 877 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация 2 Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 762 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Хедж фонд от Ню Йорк купува 3.1% от Deutsche Bank

Сделката се приема като знак, че инвеститорите са обнадеждени за бъдещето на най-голямата банка в Германия

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10