Пътят на зeленчука от полето до търговския център
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътят на зeленчука от полето до търговския център

Логистичната база на "Кауфланд" е важен разпределителен хъб за плодове и зеленчуци за всички 58 магазина на веригата в страната

Пътят на зeленчука от полето до търговския център

В логистичния център на "Кауфланд" край Пловдив всеки ден доставят продукцията си 80 земеделски производители

6389 прочитания

Логистичната база на "Кауфланд" е важен разпределителен хъб за плодове и зеленчуци за всички 58 магазина на веригата в страната


През март 2019 г. логистичният център ще се разрасне с 3 нови халета с 28 000 квадратни метра площ. Там ще бъдат складирани и обработвани нехранителни стоки.

Всеки ден в 15.30 часа рампите за разтоварване на свежи плодове и зеленчуци на логистичния център на "Кауфланд" в "Тракия икономическа зона" край Пловдив затварят, а след това сделки няма. Един от късметлиите е Ивайло Малджански – зеленчукопроизводител от Пловдив. Той има голямо предимство пред останалите 80 български доставчици на голямата търговска верига, тъй като неговите броколи, зелки, спанак, салати айсберг и зелен фасул са само на 13 километра от село Стряма, където е складовата база.

Малджански има общо 1000 декара обработваема земя и около 40% от бизнеса му е свързан с "Кауфланд". Има и два хладилни камиона, защото свежите зеленчуци не търпят висока температура. За българските представи той е едър зеленчукопроизводител и е част от вълната, която предизвика желанието на големите вериги да работят и обръщат все по-голямо внимание на местните производители на плодове и зеленчуци. Останалата част от продукцията си Малджански продава в други големи вериги и за преработка.

Но когато се сравнява с четиридесетте чуждестранни доставчици на пресни зеленчуци и плодове на "Кауфланд", Малджански оценява, че може още много да расте, ако иска да ги измести. В момента зеленчукопроизводителят има активи на стойност 2 млн. лв., като значителна част от тях е закупил, за да бъде конкурентоспособен в големите търговски вериги.

Сутрин рано

един трактор с прикачена машина за бране и обработка на зеленчуци тръгва в зеления масив. Машината си е машина, но и тук, без да пипне човешка ръка, не става нищо. Пет сръчни жени въртят огромни ножове, отсичат броколите, почистват листата и слагат на лентата на трактора. Общо в стопанството на Ивайло Малджански работят шестима механизатори, осем зеленчукоберачи и сортировачи и 14 сезонни работници.

"Пазарът на свежи зеленчуци е непредсказуем, затова инвестирам в техника, в хладилна база и опаковъчни машини с газ, но все пак част от продукцията ми отива и за преработка", казва Ивайло Малджански. През 2017 година оборотът на пловдивския зеленчукопроизводител е 1.8 млн. лв., а печалбата – 600 хил. лева.

Ивайло Малджански инвестира постоянно в стопанството си, за да е конкурентен в търговските вериги. Той обработва близо 1000 дка край Пловдив

"Имаме висока рентабилност благодарение на това, че добавяме стойност в продуктите, които произвеждаме. Едно броколи не го продаваме на килограм. Най-напред го измиваме, после всяка една главичка се претегля поотделно и накрая можем да го опаковаме отново поотделно. Закупихме машина за пакетиране на броколи за 42 000 евро и сега възможностите ни за доставка на готова продукция са големи", обяснява той.

През 2019 г. Ивайло Малджански ще направи и следваща крачка в бизнеса си – да подготви зеленчука готов за готвене. Това за броколите значи, че ще махат кочана, листенцата и ще останат само розичките, които ще са разчупени, измити, охладени и опаковани в плик с газ. Инвестицията ще бъде около 100 000 евро и ще я финансира със собствени средства и с банков кредит. Малджански държи да финансира заемите поне 50% собствени средства за всеки кредит, а за останалите пари банката приема като гаранция договорите му за доставка с "Кауфланд" и други търговски вериги. Това е неговата формула за стабилност.

През октомври 2018 година зеленчукопроизводителят отглежда 280 декара броколи, 60 декара карфиол, 40 декара зеле, 50 декара айсберг, около 240 декара спанак. Цялата му продукция е полско производство. Инвестициите на Малджански се възвръщат в рамките на 3 години, а целта е всяка нова машина да увеличава производителността на хората му 2.5-3 пъти. Така разраства бизнеса си.

Бързо в склада

Когато пресните зеленчуци пристигнат на рампа в Логистичен център "Кауфланд България" в с. Стряма, работниците не бързат да разтоварят веднага. Първо идва контрольор, който прави представителна извадка от доставените зеленчуци и плодове, измерва температурата им, захарността, проверява етикети, страна на произход, качество, вкус, степен на зрялост на плодове. Проверката трае максимум час. И ако остане доволен от проверката, тогава идва редът на товаро-разтоварачите. Те са работници и роботи.

"Имаме много малки и много големи доставчици. Те ни доставят над 280 артикула – свежи плодове и зеленчуци. В България няма борса с по-голям асортимент. От януари до октомври 2018 година сме продали 65 000 тона плодове и зеленчуци (4333 тира). Плодовете и зеленчуците формират около 10% от нашия бизнес", обяснява Емил Димитров, ръководител направление "Логистика" в "Кауфланд България". После стоката влиза в складове с площ 80 000 квадратни метра, групират се заявките за всеки един от 58-те магазина на "Кауфланд" в България и отново се товарят на хладилни камиони. В 5 сутринта пресните зеленчуци трябва да са достигнали до всеки магазин, изминавайки средно 208 километра.

През март 2019 г. логистичният център ще се разрасне с 3 нови халета с 28 000 квадратни метра площ. Там ще бъдат складирани и обработвани нехранителни стоки. Инвестицията в сегашния склад е 165 млн. лв., а на разширението – 67 млн. Ще бъдат разкрити нови 100 работни места. Най-масовата работна позиция в логистичния център на "Кауфланд" е комисионер. Става дума предимно за товаро-разтоварачи, които имат средна брутна месечна заплата от 1010 лева. И още – 3.60 лева дневно за храна за сметка на "Кауфланд България", транспорт до логистичния център, допълнително здравно осигуряване, безплатна спортна зала. Има и бонуси до 1010 лева месечно в зависимост от резултатите – на "Кауфланд" и на работника. "Вярвам, че въпреки голямото търсене на работници в Пловдивска област ще успеем да привлечем нови 100 работници", казва Емил Димитров.

Един ден в магазина

Точно толкова е престоят на пресните зеленчуци и плодове във всеки един от 58-те магазина на компанията. "Тук всеки ден договаряме цени с доставчиците", обяснява търговският директор на фирмата Стела Първанова. В рамките на една година цените могат да се променят нагоре и надолу, понякога и двойно. "Нашият доставчик постоянно води преговори за цената. Защото ние не сме му единствените клиенти. Обикновено за един продукт имаме 7-10 доставчика и те се конкурират помежду си. А ние се конкурираме с големите търговски вериги", обяснява Първанова. В момента "битката" е за зелето. Всеки ден "Кауфланд България" продава по 1 000 000 килограма зелки. И се налага понякога най-големите магазини да се зареждат по два пъти дневно. В края на работния ден цените задължително навсякъде се понижават, за да се похарчат всички налични количества свежи зеленчуци. Ако все пак нещо остава – бракуват и изхвърлят.

"То е за наша сметка и значи, че не сме си направили точно сметката", коментира търговският директор на "Кауфланд България". Все пак това, изглежда, рядко се случва, защото статистиците на компанията работят с база данни за продажбите по часове през последните шест месеца. Засега търговската верига не е в състояние да предоставя бракуваните след края на работния ден свежи зеленчуци на Банката за храна. Не можем да изпълним изискванията да залепим на всеки артикул етикет "Не е за продажба", обяснява Стела Първанова.


4 коментара
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    Изглежда добре.

  • 2
    bobyys avatar :-|
    Димитър Мачев

    Колко пари ви платиха за тази безумна статия, имайте малко достойнство, мой приятел фалира, след промяна на договора за изкупните цени, много сте лъжливи, за дребни пари, разбирам, въпрос на оцеляване, или както каже ШЕФА, Едно и също. Селските вестници са по по обективни от вас

  • 3
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Много реклама. Защо не е написана реклама.

  • 4
    gasfgas avatar :-|
    gasfgas

    Ако бракуват малко стока, защо тогава не могат да залепят етикети на всички артикули?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK