България е на радара на Volkswagen за нов завод на Skoda
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е на радара на Volkswagen за нов завод на Skoda

Чешката компания се представя много добре в германската група, като постоянно увеличава пазарния си дял.

България е на радара на Volkswagen за нов завод на Skoda

Инвестицията се оценява на 1 млрд. евро, а решението може да бъде взето на 16 ноември, пише Handelsblatt

Кирил Кирчев, Йоанна Иванова
11569 прочитания

Чешката компания се представя много добре в германската група, като постоянно увеличава пазарния си дял.

© Shutterstock


Надзорният съвет на Volkswagen Group може да вземе решението за строежа на завода още през следващата седмица.

Германската Volkswagen Group планира да изгради нов завод за дъщерната си компания Skoda извън Чехия, като е възможно той да се намира в България или Турция. Това пише германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на свои източници от сектора. Според изданието инвестицията се оценява на 1 млрд. евро, а решението къде да бъде построен новият завод може да бъде взето още следващата седмица.

Заводът

До момента се смяташе, че производството на Skoda в Чехия ще бъде разширено. Според предварителна оценка обаче страната не разполага с достатъчно кадри, които да бъдат наети за работата. Австрийската агенция APA припомня, че в страната се произвеждат над 1.2 млн. коли на Skoda годишно, като плановете са това число да се увеличи поетапно през следващите години. Чешката компания вече аутсорсва част от продукцията си в други заводи на компанията майка именно поради липсата на капацитет.

Информацията за възможната инвестиция у нас е част от по-голям текст на Handelsblatt във връзка с плановете на концерна за изграждане на нови производствени бази за електрическите модели, като за тази вероятност се споменава в последното изречение на статията.

Източноевропейски страни — такива като България или дори Турция, се считат за възможни дестинации за милиардния проект. Засега няма коментари нито от Volkswagen, нито от Skoda, която от 27 години се контролира от германския концерн. Заседанието на надзорния съвет на VW Group за преглед на стратегията е насрочено за следващия петък, 16 ноември, когато на дневен ред ще бъде инвестиционната програма за 2019 г. Според Handelsblatt тогава може да бъде взето окончателно решение и къде ще бъде построен заводът.

От информацията на Handelsblatt става ясно, че планът е в завода да се произвеждат предимно автомобили на Skoda, но и на други марки, собственост на групата.

"Капитал" потърси за информация по темата Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер България". Той заяви, че през последната половин година проучвания за потенциални инвестиции в автомобилен завод в България се правят по две на месец от големи чуждестранни компании в сектора. Такива проучвания обикновено продължават една-две години. "Това, че Volksawagen има такова намерение и проучване, не означава, че заводът в България ще бъде факт. Факт е обаче, че страната ни все по-често попада в шорт листата за избор на дестинация за строителство на нов автомобилен завод. Например официално беше съобщено, че BMW са избирали къде да строят завод между Унгария, България и Румъния. Не сме се преборили, но и включването в шорт листата е голямо постижение. Големите автомобилни компании търсят зрял пазар, в който доставчиците на автомобилни компоненти са над 300. В България те са между 180 и 200, за сравнение – в Румъния са 660, но ние се приближаваме към подходящата среда за производство на автомобили", отбеляза Станиславов.

Стари намерения

Преди година Reuters разказа в репортаж, че заводите в Млада Болеслав създават проблем на ръководството във Волфсбург, защото са започнали да "подяждат" пазарен дял на германската компания майка. Агенцията се позоваваше на източници от германската компания, според които се правят опити да се премести от Чехия в Германия част от производството и чешкият бранд да плаща по-скъпо за споделената технология.

Източниците на Reuters тогава твърдяха, че се обмисля ограничаване на предимствата на чехите - комбинацията от германски технологии с по-евтина работна ръка, за да се затвърди репутацията на Volkswagen, преди да е започнала вълната на електромобилите на масовия пазар. Проблемите станаха известни малко преди заседанието на надзорния съвет на германския концерн през миналия ноември, на което беше одобрена годишната инвестиционна програма.

По темата работи и Мара Георгиева

Надзорният съвет на Volkswagen Group може да вземе решението за строежа на завода още през следващата седмица.

Германската Volkswagen Group планира да изгради нов завод за дъщерната си компания Skoda извън Чехия, като е възможно той да се намира в България или Турция. Това пише германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на свои източници от сектора. Според изданието инвестицията се оценява на 1 млрд. евро, а решението къде да бъде построен новият завод може да бъде взето още следващата седмица.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Slick avatar :-(
    Slick

    Поредната новина партенка, особено на фона на свиващите се чуждестранни инвестиции.

  • 2
    jea38307395 avatar :-|
    jea38307395

    "До момента се смяташе, че производството на Skoda в Чехия ще бъде разширено. Според предварителна оценка обаче страната не разполага с достатъчно кадри, които да бъдат наети за работата."

    Щом в Чехия няма кадри, как точно ги има в България? Но да, мечтите са безплатни

  • 3
    gegei avatar :-|
    gegei

    До коментар [#1] от "arcanum":

    Пише го в Хандсеблат. А чуждестранните инвестиции са толкова безмислена статистика, че да се вадят изводи от нея е смешно.

    Много пъти по-добре е малко инвестиции в производство от много инвестиции в строителството.

  • 4
    cef04586481 avatar :-|
    Oniq S Koniq

    Разбирасе, че ще отидат в Турция. Кой в България ще прави коли, кадрите който можеше да работят в подобен завод избягаха от България, повече в Германия...

  • 5
    mihomen avatar :-|
    mihomen

    Не знам какъв завод ще отварят, като нещата вървят към 3D композитно с широка гама от материали принтиране на автомобилите. До 10 години в едно малко хале, ще може да се произвеждат автомобили, много по-евтини от направените в големите заводи. При това със параметри, които клиента сам пожелае. На тези новини ми идва да се смея с висок глас :)
    Прилагам видео: https://www.technologyreview.com/video/611358/the-next-generation-of-3-d-printing/

  • 6
    nikentce avatar :-|
    nikentce

    До коментар [#4] от "Oniq S Koniq":

    На този етап с онзи хаховец дето им се изявява като диктатор - няма шанс. Немците обичат предвидимост, а в момента в Турция я няма. Нито пък на Фолксваген групата им е толкова приоритетен местният клиент там, защото нямат голям шанс да се наложат. Турчинът кара само Мерцедес или БМВ. Ако няма пари за ново - просто купува по-старо, което може да си позволи.
    България напоследък изживява експлозия на производството на авточасти, което е логично в един момент да привлече и инвеститор за финална сглобка на автомобил, особено за марка като Шкода. На този етап може би все още няма достатъчно местни производители на части, за да захранят ефективно производство, но тенденцията е важна все пак.
    Новината не е толкова безсмислена и не бързайте само да хейтвате.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK