С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 ное 2018, 15:52, 3802 прочитания

На прага на новото лидерство 4.0

Какви са основните характеристики на лидерите на бъдещето и пред какви предизвикателства и промени са изправени те

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бъдещите лидери са изправени пред трудна задача. Светът се променя, работата също, а средата, в която живеем, е на прага на четвъртата индустриална революция. Изкуственият интелект и роботиката започват да навлизат и трансформират вече почти всяка индустрия. За да влязат в ритъма на този нов, забързващ се дигитален свят, лидерите трябва да бъдат гъвкави на фона на задаващите се смущения, резки обрати и подривни технологии. Някои от най-търсените днес професии и специалисти дори не съществуваха само преди 10 години. Накратко, живеем в т.нар. VUCA свят. За тези от вас, които чуват за първи път този акроним, VUCA означава нестабилен (volatile), несигурен (uncertain), сложен (complex) и неясен (ambiguous). Звучи ли ви познато?

Поглеждайки напред и с уговорката, че при така описаните условия никой не притежава кристална топка, какво е необходимо да правят и да имат предвид лидерите, които не просто искат да оцелеят, но и да успеят в този VUCA свят? Ето няколко отговора, които събрахме от участниците в годишната конференция HR and Leadership Forum: Management 4.0 на "Капитал" и "Кариери".


Бързи, смели, гъвкави

Настоящите организационни модели се основават до голяма степен на идеи, възникнали в началото на индустриалната ера. Така както тези модели са се появили в отговор на тогавашните нужди, все по-сложната и динамична бизнес среда днес изисква не само по-гъвкави и плоски форми на организация, но и нови методи за управление и контрол на операциите и процесите. Ставаме свидетели на все повече новопоявили се компании, които се разрастват експоненциално, т.е. изключително бързо, в рамките само на няколко години. Голяма част от този нов тип компании не притежават никакво материално имущество, нито произвеждат някаква осезаема стока.

Tesla например е компютър с колела, който надгражда капацитета си на изпълнение посредством актуализация на софтуера. Uber не притежава нито един автомобил, а Facebook е най-голямата медийна платформа, която не произвежда никакво собствено съдържание, а чисто и просто курира чуждо посредством променящ се алгоритъм. "Навлизаме в новия свят на експоненциалните организации, където нито възрастта, нито големината, нито репутацията, нито дори продажбите на тези актьори гарантират, че те ще съществуват утре", казва Диего Сороа, консултант, обучител и посланик на Singularity University.



Добрата новина е, че при тези условия много бързо падат бариерите за навлизане в определени индустрии и всеки с добра идея и план как да я осъществи може да изгради собствена компания, която е достатъчно умна и с потенциал да се разраства до степен, немислима само допреди няколко години. Ще успеят лидерите, които разбират и възнаграждават уменията и поведението, създаващи светкавичен растеж и иновации. Примери за подобни поведения са способността за експериментиране от типа "fail fast" ("проваляй се бързо"), бързо прототипиране и непрекъсната итерация, коментира Илиас Сусис, ръководител "Вътрешен пазар, агенции и Youtube" в Google за Гърция, България, Кипър и Малта (виж карето).

По-силни в различията

В продължение на близо 100 години управлението на хора беше процес, който протичаше основно отгоре надолу. Урбанизацията и индустриализацията наложиха скупчване на работници в ограничени пространства и функции, което от своя страна доведе до нуждата от йерархични организационни структури. Днес нововъведенията и промените са толкова бързи, че този тромав процес на мениджмънт се превръща в отживелица. Компаниите трябва да реагират мигновено на тези промени и нови нужди на пазара, което означава, че служителите, които са в пряк досег с тях, започват да играят все по-голяма роля във вземането на решения. Лидерите на бъдещето трябва да бъдат склонни да прегърнат тези форми на овластяване на доскорошните си подчинени и да поставят акцент върху ефективното управление на качеството и риска.

От друга страна, глобализационните процеси, които прескачат границите на традиционните държави и разместват критично демографията на пазара на труда, създават един все по-разнообразен човешки ресурс. Този нов вид служители са с различни умения, културен и религиозен произход, възраст, сексуална ориентация и полова идентичност, както и физически характеристики. Кой ще успее? Лидерите, които умеят да общуват с хората в екипите си не само на мултикултурно, но и на междуфункционално ниво. "Трябва да изграждаме такава работна среда, в която всеки да бъде третиран справедливо и с уважение, да има равен достъп до възможности и ресурси, както и да допринася еднакво за успеха на организацията", твърди Алесандра Солаци, директор "Привличане на таланти" в Accenture за Италия, Гърция, Централна и Източна Европа.

Цел и забавление в епохата на AI

Работата за тези нови служители вече не е просто работа, а много повече – кауза, цел, забавление. Професионалистите на бъдещето ще искат не само повече автономия, гъвкавост и баланс между свободно време и работа, но и ще избират работодателите си според силата и социалното послание на марката им, обществено значимите каузи, с които продуктите и/или услугите им се асоциират, и екологичния отпечатък, който оставят. Ефективността, продуктивността, работните подходи, ориентирани върху резултатите, ще бъдат ключови за организациите и специалистите на бъдещето. Забравете работата от "9 до 5", в един и същи офис, бюро или дори географско място. Повечето дейности, които днес наричаме оперативна дейност, ще бъдат автоматизирани, т.е. делегирани на работи и компютри. Това означава, че скучните и досадни задължения в ежедневието ни ще отпаднат, а фокусът ще е върху креативността, иновативността и създаването на добавена стойност. Ще изчезнат ли някои професии? Да, неминуемо, но това не е нещо ново, а се е случвало в началото на всяка от предишните индустриални революции, отбелязва Дейвид Мендлевич, съосновател и изпълнителен директор на компанията за AI базирани мениджърски обучения butterfly.ai.

От друга страна, именно AI ще помогне на лидерите на бъдещето да получават обективен профил на силните и слабите си страни и съответно да придобиват бързо конкретни умения, от които се нуждаят, за да се справят с даден казус или възникнал проблем, или за да вземат стратегическо решение. Така и фокусът ще се измества все повече от мениджмънт (оперативно управление на хора) към лидерство (комуникация, влияние чрез вдъхновяване и мотивиране, развитие на хора). "Компаниите ще имат все по-голяма нужда от хора, които могат да водят, вдъхновяват, задържат и развиват други хора, т.е. от същински лидери", твърди още Мендлевич.

Повечето дейности, които днес наричаме оперативна дейност, ще бъдат автоматизирани, т.е. делегирани на работи и компютри, твърди Дейвид Мендлевич, съосновател и изпълнителен директор на butterfly.ai

Фотограф: Цветелина Белутова


По-щастливи, по-ангажирани

Служителите на новото време не само ще бъдат по-овластени, гъвкави и разпръснати, те искат да бъдат и щастливи в работата си. Благосъстоянието на работното място се превръща в топ приоритет на работодателите и един от основните механизми за изграждане на работодателската марка. Всъщност щастието има положително отражение върху привличането и подбора на нови таланти, както и върху представянето и задържането на настоящите такива. Ръстът в усещането на служителите, че са щастливи на работа, увеличава и тяхната продуктивност с от 7 до 12%, заявява Ян–Емануел де Нев, професор по икономика и стратегии в Оxford Said School. Но още по-важно е, че то има сериозно влияние и върху ключови бизнес показатели като качество, оборот и приходи, производителност, текучество и дори представянето на компаниите в стоковите индекси.

Щастието на работното място започва още с процеса на подбор. Осигурете положително изживяване на всички етапи от кандидатстването, защото всеки един от кандидатите, независимо дали ще остане да работи за вас или не, е ваш потенциален потребител, подчертава Манджури Синха, глобален ръководител "Подбор на таланти" в Zalando. Според експертите важно е и компаниите да подобрят меките умения на мениджърите в организацията и особено способността им за емпатия, да отбелязвате и поощрявате постиженията, да разработите ефективна бонусна система, както и да създадете въвличаща работна среда, основана на гъвкаво работно време и отношение към физическо и ментално здраве чрез различни видове уелнес програми (вижте няколко примера за успешни HR практики тук). "Има съвсем обективни причини, за да поставим субективното, индивидуално добруване на служителите в центъра на бизнеса си", заключава Де Нев.

Повелители на промяната

В организациите на бъдещето лидерите може и да са ключови, но тяхната роля ще е изнесена все повече в услуга на потребителите. Всъщност навлизаме в епоха на растящо овластяване не само на служителите, но и на потребителите, коментира Хесус Вега, стратегически консултант и бивш управляващ директор на Zara Inditex. Новите ръководители не само трябва да имат визия по отношение на екипите, които управляват, но от тях се изисква да поставят в центъра на целия този процес удовлетвореността на потребителите. Това преобръща с главата надолу и традиционната концепция за маркетинг – марките вече не създават потребителски нужди, а ги напипват и дават решения на конкретни потребителски проблеми.

Гиганти като Google и Amazon стъпват върху технологиите, за да персонализират още повече всички потребителски процеси. Дори простото посещаване на един сайт или използването на една услуга ще бъде различно за всеки отделен човек, казва Илиас Сусис от Google. В този смисъл решенията не ги вземат вече еднолично мениджърите въз основа на някаква мъглива интуиция, а това се случва през анализа на големи масиви данни, които синтезират поведенията на милиони потребители и генерират инсайти по отношение на последващите стъпки, които трябва да се направят. И ако в миналото основната роля на лидерите беше да елиминират риска и несигурността, то днес и все повече в бъдеще те ще трябва да усвояват умението да управляват промяната.

Така дългосрочното планиране ще бъде изместено от "умното" (smart) реагиране спрямо тези промени. Вместо да разчитат на статични методи и стратегии, лидерите ще се съсредоточат върху изграждането на умения за непрекъснато учене, ще се чувстват комфортно с несигурността на средата и, не на последно място, ще бъдат създатели и/или проводници на иновации под формата на продукти и услуги или на процеси. "Иновациите не се случват от нищото, а в рамките на определена среда, в която се раждат и еволюират органично", заключава Илиас Сусис от Google.
5 фундаментални лидерски умения на бъдещето

1. Гъвкавост
Лидерите трябва да мислят, вдъхновяват, реагират и решават бързо и ефективно спрямо промените в средата. Адаптивността и гъвкавостта са най-сигурните пътища към успеха в условията на VUCA света.

2. Емпатичност
Бъдещето на лидерството се основава върху развиването на способността да изграждаме емоционална интелигентност у самите себе си, както и у хората около нас. Само така лидерите ще могат да събират и вдъхновяват разнородни и трансгранични групи от хора в една посока, цел или в рамките на определен проект.

3. Комуникативност и меки умения
Твърдите умения, които се търсят днес, може и да са тотално излишни утре. За сметка на това меките умения като общителност, изслушване и говорене пред публика ще стават все по-ключови. Без ефективна комуникация лидерите ще бъдат жертви на събитията, вместо да ги управляват.

4. Бързо и непрестанно учене
Знанието се променя и остарява все по-бързо, нови ниши и сфери на бизнес се отварят непрекъснато. Способността да учат бързо и склонността да го правят във всички етапи на кариерата си е отличителният знак на лидерите 4.0.

5. Автентичност
Ще чувате все по-често тази дума в съчетание с лидерството. Тя включва в себе си няколко основни качества – откритост, надеждност, прозрачност и откровеност. Нарцистичните, потайни, превзети шефове от миналото, търсещи облага само за себе си, са отживелица. Лидерите на бъдещето са автентични, те вдъхновяват, като изграждат дълбоки взаимоотношения и доверие с хората, с които работят или си сътрудничат.
9 принципа на иновациите

1. Иновациите идват отвсякъде
2. Фокусирайте се върху потребителите/ползвателите
3. Мислете експоненциално, с идеята, че ви очакват динамични промени
4. Залагайте на анализа на данни
5. Давайте на служителите си 20% от служебното им време, за да работят над различни проекти, несвързани с основните им задължения
6. Проваляйте се "умно", т.е. вземете урок от всеки провал
7. Отваряйте процесите към потребителите, те ще ви помогнат да подобрите продукта и резултатите си
8. Пускайте нови продукти и надграждайте нови версии бързо
9. Следвайте мисия, която има смисъл и дава стойност

* Текстът е част от приложението HR and Leadership с най-интересното от конференцията HR and Leadership Forum: Management 4.0 на "Капитал" и "Кариери", която се проведе на 24 октомври.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Растеж след буря Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

22 мар 2019, 2339 прочитания

Голямата катастрофа на Boeing Голямата катастрофа на Boeing

Двата паднали самолета Boeing 737 Мах нанесоха сериозен репутационен и финансов удар върху компанията

22 мар 2019, 1282 прочитания

24 часа 7 дни

22 мар 2019, 3886 прочитания

22 мар 2019, 2328 прочитания

22 мар 2019, 2215 прочитания

22 мар 2019, 1953 прочитания

22 мар 2019, 1882 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Пентакс медикъл България" е най-динамичната компания в класацията "Гепард"

Предприятието за ремонт на медицински ендоскопи има ръст на приходите от над 600% за миналата година

Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

Заплахата от крайнодесен терор

В целия свят сме изправени пред надигащата се идеология на омразата, насочена срещу малцинствата, прославяща насилието и процъфтяваща в социалните медии

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете