С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 16:53, 5724 прочитания

КЗК не откри нарушения при рекламата на кафето "Нова Бразилия"

Производството е образувано по искане на конкурента "Балкам груп"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нелоялни практики и заблуждаваща реклама от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" ЕООД по отношение на кафето "Нова Бразилия", става ясно от решение на регулатора. Производството е образувано по искане на софийската фирма "Балкам груп", която също е в бизнеса с кафе.

От Бразилия ли?


В искането си да КЗК "Балкам груп" твърди, че "Якобс Дау Егбертс БГ" прилага нелоялни заблуждаващи търговски практики при продажбата, дистрибуцията и маркетинга на кафетата с марки, които съдържат думите Nova Brasilia ("Нова Бразилия"). Според компанията употребата на географското означение Brasilia създава заблуда у крайния потребител, че произходът на кафето е от Бразилия, а това е вид нелоялна търговска практика. Компанията твърди още, че на интернет сайта на Nova Brasilia също няма информация къде се произвежда предлаганото от "Якобс Дау Егбертс БГ" кафе.

В искането си до КЗК "Балкам груп" посочва също, че на сайта и върху опаковката на кафето Nova Brasilia е изписано "№1 кафе в България", което е "грубо нарушение на правилата за рекламиране". Според фирмата няма никакво законово основание "Якобс Дау Егбертс БГ" да твърди това, още повече, че "не е отбелязано да е правена статистика и какви са използваните критерии за обосновка на твърдението".

Според "Балкам груп" потребителите на кафе Nova Brasilia биват умишлено въвеждани в заблуждение, че продуктите от тази марка, както и техният аромат и вкусови характеристики съответстват по произход, аромат и вкусови качества на аналогичните на тях, произведени в Бразилия.



Компанията смята, че това се отразява "изключително деконструктивно върху стремежа на конкурентите на пазара на кафе в България да спазват законодателство в областта на защитата на конкуренцията с цел осигуряване на равни условия за успешно реализиране на кафе бизнес в среда на ефективна и лоялна конкуренция".

В искането си до КЗК от фирмата подчертават още, че продължителността на извършване на тези нарушения от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" е от 1993 г. и че дългият период води до значителни финансови загуби за "Балкам груп". Затова компанията иска да бъде извършена проверка колко кафе с произход Бразилия е внесло дружеството "Якобс Дау Егбертс БГ" (съответно неговият праводател по отношение на бизнеса с кафе "Нова Бразилия"- "Софил Индустриал Комерсиал" ООД) за периода 1991-2018 г. по данни от митниците и от фирмата. "Балкан груп" настоява да бъде извършена и ботанико-физико-химическа експертиза, чрез която да се установи дали продуктите с търговската марка "Нова Бразилия" съдържат кафе с произход от Бразилия.

В България по български

В становището си до КЗК от "Якобс Дау Егбертс БГ" посочват, че кафе с марката Nova Brasilia трайно присъства на българския пазар повече от 25 години и е пазарен лидер, като продуктът се купува от значителен брой български домакинства основно във вариантите му на мляно кафе.

Според дружеството търговската марка "Nova Brasilia" не представлява указание за географския произход на стоките, а по своята същност е "с фантазиен характер, комбинация от думи без конкретно смислово значение". Тя представлява съчетание от словните елементи "Nova" и "Brasilia", които "се възприемат от потребителите в своята цялост, а не като отделни, самостоятелни компоненти". Акцентът, поставен от словния елемент "Nova", коренно променя семантиката на цялото словосъчетание и изключва асоциация с реално съществуваща държава, твърдят от "Якобс Дау Егбертс БГ". Според компанията вероятността за въвеждане в заблуждение следва да се преценява от гледна точка на средния потребител, който е "относително осведомен и в разумни граници наблюдателен и съобразителен" и възприема Nova Brasilia именно като марка, а не като указание за географския произход.

"Якобс Дау Егбертс БГ" прави връзка и с разпоредбите на Закона за марките и географските означения, според които не се регистрира марка, която "може да въведе в заблуждение потребителите относно естеството, качеството или географския произход на стоките, за които е заявена". Фактът, че всички марки Nova Brasilia са били надлежно и безпрепятствено регистрирани, показва, че експертите от българското Патентно ведомство също са приели, че това словосъчетание не би могло да предизвика асоциации с държавата Бразилия и че брандът не носи информация с невярно, заблуждаващо съдържание за качеството или географския произход на стоките .

Цялата търговска комуникация, свързана с бранда Nova Brasilia, е асоциирана с България, с българските нрави и култура, отбелязват от компанията. Телевизионните рекламни клипове са с участието на български актьори, които общуват на български език и са поставени в ситуации, типични за българския бит и всекидневие. Липсва каквато и да е търговска комуникация, създаваща внушение за връзка на продукта с държавата Бразилия и нейната култура, твърдят от "Якобс Дау Егбертс БГ".

Надписът "Кафе № 1 в България", присъстващ върху опаковката на мляно кафе Nova Brasilia и уебсайта www.novabrasilia.bg, съдържа уточнението, че "данните са базирани на проучване на "Нилсън България" и се отнасят за продажби в обем през 2012 г. (на някои пакети – 2013 г.) в сегмента на мляно кафе", отбелязват в своя отговор до КЗК от дружеството.

Nova Brasilia е марка №1 в България по продажби в сегмента на мляното кафе не само през 2012/2013 г., но и за всички години след това (2014, 2015, 2016 и 2017 г.), възлизащи на повече от 50% от обема на продаденото в България мляно кафе през тези години, уточняват от "Якобс Дау Егбертс БГ" и представят справка за пазарен дял.

Конкуренти

"Балкам груп" ЕООД се управлява от едноличния собственик на капитала Яник Мекушин. Компанията осъществява стопанска дейност, свързана с производство и разпространение на кафе, от юни 2015 г.

Едноличен собственик на капитала на "Якобс Дау Егбертс БГ" е Jacobs Douwe Egberts International B.V., Холандия. Българското дружество е учредено през 2015 г. и продава кафе "Nova Brasilia" от юли същата година. То е правоприемник на "Монделийз България" ЕООД във връзка с дейността, свързана с кафе, по силата на частично прехвърляне на търговско предприятие, вписано в Търговския регистър на 01.07.2015 г.

Решението

Кафе Nova Brasilia присъства на българския пазар от 1991 г., като през годините се произвежда и разпространява последователно от различни дружества. Комисията приема за процесен периода от декември 2014 г. досега. Според антимонополния орган рекламното послание не съдържа елементи със заблуждаващ характер и не е в състояние да породи негативен ефект върху конкурентите. КЗК смята, че непрекъснатото предлагане на кафе Nova Brasilia на българския пазар повече от 25 години го прави отлично разпознаваемо за българския потребител.

Фирмата "Якобс Дау Егбертс БГ" е извършвала рекламни кампании за популяризиране на продуктите Nova Brasilia, които допринасят допълнително не само за трайната разпознаваемост на продукта, но и за начина, по който той се възприема от средния потребител, отчита регулаторът. В резултат търговската марка Nova Brasilia "добива такава широка популярност сред българските потребители, че започва да се отъждествява с продуктовата категория за мляно кафе".

Наличието на думата Brasilia "не формира по никакъв начин нагласа у потенциалния потребител, че закупувайки мляно кафе Nova Brasilia, то е с бразилски произход или е внос от Бразилия, още повече, че ответното дружество никъде не промотира процесното кафе като такова с бразилски произход", обобщава комисията.

Действията на "Якобс Дау Егбертс БГ", свързани с използването на думата Brasilia в наименованието на предлаганото кафе, както и използването на рекламното послание" "№ 1 кафе в България" при промотирането му, не противоречат на добросъвестната търговска практика и не са от естество да увредят интересите на конкурентите по неправомерен начин, заключава регулаторът.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Шведската верига за дрехи и екипировка Fjällräven стъпва в България

Компанията ще отвори първи магазин в София в сътрудничество със "Ски шарки" и планира разрастване

26 мар 2019, 304 прочитания

Shell започва търсенето на нефт и газ край Бургас на 1 април Shell започва търсенето на нефт и газ край Бургас на 1 април

Инвестицията в проучването и сондажа на находище "Хан Кубрат" ще е между 50 и 150 млн. долара

26 мар 2019, 908 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мебели и дървообработка: С традиции и позиции

Фирмите в топ 15 от сектора са добре познати на пазара

Апартаментите на ГЕРБ: самозабравяне по високите етажи на властта

Ниската цена, на която Цветанов, Цачева и Рашидов са си купили апартаменти от "Артекс", заедно с услугите, които фирмата е получавала от държавата, създават усещане за корупция

Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео

Емисия

DAILY @7PM // 26.03.2019 Прочетете