С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 16:53, 2452 прочитания

КЗК не откри нарушения при рекламата на кафето "Нова Бразилия"

Производството е образувано по искане на конкурента "Балкам груп"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Топ 3 на компаниите за кафе държи 91% от пазара в стойност

Общите приходи от продажби продължават да растат

1 ное 2018

"Нестле България" ще инвестира 4.6 млн. лв. през 2018 г.

За миналата година компанията отчита 258 млн. лв. оборот и 23.3 млн. лева оперативна печалба

24 апр 2018
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нелоялни практики и заблуждаваща реклама от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" ЕООД по отношение на кафето "Нова Бразилия", става ясно от решение на регулатора. Производството е образувано по искане на софийската фирма "Балкам груп", която също е в бизнеса с кафе.

От Бразилия ли?


В искането си да КЗК "Балкам груп" твърди, че "Якобс Дау Егбертс БГ" прилага нелоялни заблуждаващи търговски практики при продажбата, дистрибуцията и маркетинга на кафетата с марки, които съдържат думите Nova Brasilia ("Нова Бразилия"). Според компанията употребата на географското означение Brasilia създава заблуда у крайния потребител, че произходът на кафето е от Бразилия, а това е вид нелоялна търговска практика. Компанията твърди още, че на интернет сайта на Nova Brasilia също няма информация къде се произвежда предлаганото от "Якобс Дау Егбертс БГ" кафе.

В искането си до КЗК "Балкам груп" посочва също, че на сайта и върху опаковката на кафето Nova Brasilia е изписано "№1 кафе в България", което е "грубо нарушение на правилата за рекламиране". Според фирмата няма никакво законово основание "Якобс Дау Егбертс БГ" да твърди това, още повече, че "не е отбелязано да е правена статистика и какви са използваните критерии за обосновка на твърдението".

Според "Балкам груп" потребителите на кафе Nova Brasilia биват умишлено въвеждани в заблуждение, че продуктите от тази марка, както и техният аромат и вкусови характеристики съответстват по произход, аромат и вкусови качества на аналогичните на тях, произведени в Бразилия.



Компанията смята, че това се отразява "изключително деконструктивно върху стремежа на конкурентите на пазара на кафе в България да спазват законодателство в областта на защитата на конкуренцията с цел осигуряване на равни условия за успешно реализиране на кафе бизнес в среда на ефективна и лоялна конкуренция".

В искането си до КЗК от фирмата подчертават още, че продължителността на извършване на тези нарушения от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" е от 1993 г. и че дългият период води до значителни финансови загуби за "Балкам груп". Затова компанията иска да бъде извършена проверка колко кафе с произход Бразилия е внесло дружеството "Якобс Дау Егбертс БГ" (съответно неговият праводател по отношение на бизнеса с кафе "Нова Бразилия"- "Софил Индустриал Комерсиал" ООД) за периода 1991-2018 г. по данни от митниците и от фирмата. "Балкан груп" настоява да бъде извършена и ботанико-физико-химическа експертиза, чрез която да се установи дали продуктите с търговската марка "Нова Бразилия" съдържат кафе с произход от Бразилия.

В България по български

В становището си до КЗК от "Якобс Дау Егбертс БГ" посочват, че кафе с марката Nova Brasilia трайно присъства на българския пазар повече от 25 години и е пазарен лидер, като продуктът се купува от значителен брой български домакинства основно във вариантите му на мляно кафе.

Според дружеството търговската марка "Nova Brasilia" не представлява указание за географския произход на стоките, а по своята същност е "с фантазиен характер, комбинация от думи без конкретно смислово значение". Тя представлява съчетание от словните елементи "Nova" и "Brasilia", които "се възприемат от потребителите в своята цялост, а не като отделни, самостоятелни компоненти". Акцентът, поставен от словния елемент "Nova", коренно променя семантиката на цялото словосъчетание и изключва асоциация с реално съществуваща държава, твърдят от "Якобс Дау Егбертс БГ". Според компанията вероятността за въвеждане в заблуждение следва да се преценява от гледна точка на средния потребител, който е "относително осведомен и в разумни граници наблюдателен и съобразителен" и възприема Nova Brasilia именно като марка, а не като указание за географския произход.

"Якобс Дау Егбертс БГ" прави връзка и с разпоредбите на Закона за марките и географските означения, според които не се регистрира марка, която "може да въведе в заблуждение потребителите относно естеството, качеството или географския произход на стоките, за които е заявена". Фактът, че всички марки Nova Brasilia са били надлежно и безпрепятствено регистрирани, показва, че експертите от българското Патентно ведомство също са приели, че това словосъчетание не би могло да предизвика асоциации с държавата Бразилия и че брандът не носи информация с невярно, заблуждаващо съдържание за качеството или географския произход на стоките .

Цялата търговска комуникация, свързана с бранда Nova Brasilia, е асоциирана с България, с българските нрави и култура, отбелязват от компанията. Телевизионните рекламни клипове са с участието на български актьори, които общуват на български език и са поставени в ситуации, типични за българския бит и всекидневие. Липсва каквато и да е търговска комуникация, създаваща внушение за връзка на продукта с държавата Бразилия и нейната култура, твърдят от "Якобс Дау Егбертс БГ".

Надписът "Кафе № 1 в България", присъстващ върху опаковката на мляно кафе Nova Brasilia и уебсайта www.novabrasilia.bg, съдържа уточнението, че "данните са базирани на проучване на "Нилсън България" и се отнасят за продажби в обем през 2012 г. (на някои пакети – 2013 г.) в сегмента на мляно кафе", отбелязват в своя отговор до КЗК от дружеството.

Nova Brasilia е марка №1 в България по продажби в сегмента на мляното кафе не само през 2012/2013 г., но и за всички години след това (2014, 2015, 2016 и 2017 г.), възлизащи на повече от 50% от обема на продаденото в България мляно кафе през тези години, уточняват от "Якобс Дау Егбертс БГ" и представят справка за пазарен дял.

Конкуренти

"Балкам груп" ЕООД се управлява от едноличния собственик на капитала Яник Мекушин. Компанията осъществява стопанска дейност, свързана с производство и разпространение на кафе, от юни 2015 г.

Едноличен собственик на капитала на "Якобс Дау Егбертс БГ" е Jacobs Douwe Egberts International B.V., Холандия. Българското дружество е учредено през 2015 г. и продава кафе "Nova Brasilia" от юли същата година. То е правоприемник на "Монделийз България" ЕООД във връзка с дейността, свързана с кафе, по силата на частично прехвърляне на търговско предприятие, вписано в Търговския регистър на 01.07.2015 г.

Решението

Кафе Nova Brasilia присъства на българския пазар от 1991 г., като през годините се произвежда и разпространява последователно от различни дружества. Комисията приема за процесен периода от декември 2014 г. досега. Според антимонополния орган рекламното послание не съдържа елементи със заблуждаващ характер и не е в състояние да породи негативен ефект върху конкурентите. КЗК смята, че непрекъснатото предлагане на кафе Nova Brasilia на българския пазар повече от 25 години го прави отлично разпознаваемо за българския потребител.

Фирмата "Якобс Дау Егбертс БГ" е извършвала рекламни кампании за популяризиране на продуктите Nova Brasilia, които допринасят допълнително не само за трайната разпознаваемост на продукта, но и за начина, по който той се възприема от средния потребител, отчита регулаторът. В резултат търговската марка Nova Brasilia "добива такава широка популярност сред българските потребители, че започва да се отъждествява с продуктовата категория за мляно кафе".

Наличието на думата Brasilia "не формира по никакъв начин нагласа у потенциалния потребител, че закупувайки мляно кафе Nova Brasilia, то е с бразилски произход или е внос от Бразилия, още повече, че ответното дружество никъде не промотира процесното кафе като такова с бразилски произход", обобщава комисията.

Действията на "Якобс Дау Егбертс БГ", свързани с използването на думата Brasilia в наименованието на предлаганото кафе, както и използването на рекламното послание" "№ 1 кафе в България" при промотирането му, не противоречат на добросъвестната търговска практика и не са от естество да увредят интересите на конкурентите по неправомерен начин, заключава регулаторът.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Корейската Hanon Systems купува "Магна пауъртрейн Пловдив" Корейската Hanon Systems купува "Магна пауъртрейн Пловдив"

Продажбата е част от международна сделка за общо 10 завода, а договорената цена за пакета е 1.23 млрд. долара

12 ное 2018, 835 прочитания

Дигиталното настояще и бъдеще на Lidl Дигиталното настояще и бъдеще на Lidl

Всичко за проекта Lidl Digital и намерението той да се превърне в най-новата ИТ компания на българския пазар с важна роля за онлайн бъдещето на Lidl в световен мащаб

12 ное 2018, 917 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Туристи, вървете си вкъщи

"Свръхтуризмът" създава изненадващи проблеми в много части на света, a властите вече опитват да взимат мерки

Как НБА поиска да е спорт №1

Баскетболната лига е по-динамична отвсякога, навлиза в нови територии, разширява влиянието си в световен мащаб и експериментира с всичко

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Властта опита да тушира протестите; "Антикорупция" притиска шефа на касационния съд

Емисия

DAILY @7PM // 12.11.2018 Прочетете