С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 дек 2018, 16:14, 6762 прочитания

Електроника за напреднали

"Олимекс" расте благодарение на нетрадиционни решения, които се оказват печеливши

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Име: "Олимекс"
Създадена: 1991 г.
Собственици: Снежана и Цветан Узунови
Управител: Цветан Узунов
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук.

Когато инж. Цветан Узунов казва, че сред клиентите му са Google, Intel и Amazon, не вдигайте вежди – така е. Неговата фирма "Олимекс" проектира и произвежда толкова специална електроника, че пазарите й наистина са по целия свят. Продуктите се купуват в Китай, Япония, Малайзия, плюс САЩ и Европа. "Пазари имаме по целия свят, защото продаваме навсякъде, където се прави развойна дейност и се проектират нови изделия. Най-общо, ние произвеждаме електронните средства, чрез които други правят новите си продукти", обяснява Цветан Узунов.


Преди двадесет и седем години пловдивският предприемач завършва Техническия университет в града и решава, че ще пробива сам в света на бизнеса. Годината е 1991-а, потръгва му и започва да наема работна ръка. Най-напред с него започва да работи съпругата му, която днес вече е съсобственик, после се включват баща му, зет му, сестра му. Типично семейно бизнес начало. През 2018 година в "Олимекс" вече работят 48 служители, а темповете на разширяване на бизнеса предполагат, че техният брой ще расте.


За да наеме днес един нов работник, собственикът на компанията държи кандидатът да притежава едно основно качество – любопитството. Плюс желанието да се учи. Плюс упоритост. "Техническите знания нямат никакво значение. Мотивацията се оказва, че е единственото нещо, което може да направи един човек успял в нашата фирма. За обучението на един нов работник при нас трябват 2-3 години. Но след 2-3 години вече се разбираме с поглед", обяснява създателят на компанията.

Какво произвежда



За неспециалистите инж. Узунов обяснява простичко – правим платки, малки "компютърчета", програматори, правим развойни средства и такива за обучение на хора. После българската електроника се влага предимно в индустрията. "Олимекс" има и клиенти, които правят 3D принтери, други произвеждат POS терминали, а също така камери за видеонаблюдение – често, където трябва да има надеждно електронно устройство, работещо без прекъсване, търсят инж. Узунов. "Да, ние сме по-скъпи в сравнение с най-ниския ценови клас, да кажем, в Китай. Но надеждността не е същата, китайската електроника от нашия вид просто е еднодневка. Ние гледаме качеството ни да е като на големите фирми в нашия сегмент – германски, японски, тайвански. Но ценовото ни ниво е много под тяхното", коментира управителят на "Олимекс" ООД.

"Техническите знания нямат никакво значение. Мотивацията се оказва, че е единственото нещо, което може да направи един човек успял в нашата фирма", казва създателят Цветан Узунов

Фотограф: Капитал
Разрастване

През последните две години бизнесът на Цветан Узунов бързо постига ръст от 46.6%, като приходите от продажби през 2016 година са 6.999 милиона лева, а през 2017 година вече достигат 10.258 млн. лева. Печалбата от дейността през 2017 година е 3.840 млн. лева. Като добър инженер Цветан Узунов обяснява резултатите с... машините. Във фабриката има няколко поколения машини, с които интензифицират работата си. Без машини дори за България вече е неизгодно, защото ръчният труд става скъп, казва той.

Точно затова през 2016 година компанията кандидатства и печели финансиране със своя проект "Подобряване на производствения капацитет в "Олимекс" ООД" по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Общата му стойност е 809 550 лева, от които 481 682 лева европейско финансиране и 85 003 лева – национално съфинансиране. Стартът на проекта е на 9 февруари 2016 г. и е приключен на 13 декември 2016 г., когато са монтирани новите три машини. Резултатът е големият скок в бизнеса през 2017 година. "Финансирам инвестициите си в нови машини чрез стоков кредит от доставчици.

Догаряме разсрочено плащане, размера на месечните вноски и лихвата. Предпочитам така, излиза по-изгодно от банковия кредит" , обяснява Узунов. Бизнесът на "Олимекс" се разраства и в ново направление, тъй като първото - производството на развойни средства за професионалисти, е основно и с над двадесетгодишна история. Но този пазар е ограничен, защото професионалистите по света не са чак толкова много. Затова от 12 години компанията стъпва и на друг пазар, който инж. Узунов условно нарича "пазара на аматьорите". Това е електроника за хора, които не разбират от електроника.

Но са любопитни и пробват. "Технологиите са толкова достъпни, че потребителят, дори да не разбира как нещо работи, може да си свърши работа с него. Ето този пазар няма ограничение, защото там са милиони потенциални клиенти. На този пазар сме може би десетина по-големи фирми в целия свят. Няма насищане – всеки си има работа и не си пречим", казва собственикът на "Олимекс". В първите години приходите са стабилни и темпът на изменение е не повече от 5% годишно. Те идват от стабилния професионален пазар на "Олимекс". "Откакто започнахме да работим на пазара за аматьори, всяка година увеличаваме приходите си с 15-20%", казва Цветан Узунов.


И складът е умен

Пловдивската фирма за електроника се подготвя за очаквано по-голямо производство, изграждайки нов "умен" склад. Тук на едно място ще бъде събран целият набор от над 3000 вида електронни елементи, които се влагат в изделията на "Олимекс". Компанията внедрява в това помещение собствена нова разработка, изработвайки сама складовите стелажи. Те ще бъдат интелигентни, като във всеки се вгражда малко компютърче и на всяко ниво на стелажа монтират светещи диоди. И когато операторът дойде да търси някой от тези 3000 вида компоненти, той включва баркод търсач и отнякъде в склада му се обажда стелажът – ето тук е това, което търсиш. А на малък екран в средата на същия стелаж ще се изпише кой е елементът, който търсят, колко налични бройки има. "Аз досега не съм виждал такъв склад. Ще го изпробваме при нас и ако работи добре, може би ще имаме още едно ново направление за бизнес", прогнозира инж. Цветан Узунов.

Отворен код

В последните години "Олимекс" произвежда хардуер с отворен код, което е нещо ново и се вписва в развитието на интернет. "Идеята е, че ние, като правим нещо, качваме цялата документация и всеки, който поиска, може да го гледа, да се учи как е направено, да го модифицира и дори да го продава", обяснява Узунов. Това на пръв поглед е самоубийствено. Компанията влага пари, плаща на хора да разработят един продукт и после го отваря към всички, за да го ползват без ограничение. От 600 продукта, които има компанията, около 300 са с отворен код. "И няма уловка. Защото, когато си отвориш продукта, всеки може да ти дава съвети. Продуктът става по-съвършен, защото получаваме безплатна експертиза от хора, които са много добри в нашата област", обяснява той. Екипът му прави една платка за нов Linux компютър с 3000 страници документация. Има хора, които се занимават със специфични проблеми и точно това четат. Именно от такива суперспециалисти пловдивските експерти получават съвет – ако направите захранването на паметта на две напрежения, тя ще работи 4 пъти по-бързо.

"Четем и наистина е така, но не сме го видели. И пуснахме платка, която работеше с 4 пъти по-бърза памет. Никой друг на пазара нямаше такава платка. Защо - защото всеки, като прави нещо, си го крие. Но когато го изкарат на пазара, пазарът казва – охо, изоставате, защото "Олимекс" имат по-добър продукт. Ето как получаваме ноу-хау. Получаваме безплатни съвети от хората, защото те вече се чувстват съпричастни, защото сме им дали достъп до своите постижения. Те не са ти клиенти, те вече са ти съмишленици. Изглежда безумно да си даваш труда на другите, но в случая работи – и за другите, и за нас", завършва инж. Цветан Узунов.
Гепард - класация на най-динамичните компании в България

- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

"Синергон холдинг" поиска официално да купи "Ви газ България" 1 "Синергон холдинг" поиска официално да купи "Ви газ България"

Собствеността на пазара на пропан-бутан ще стане още по-концентрирана

19 мар 2019, 1089 прочитания

Strategies for Ecommerce success 2019: Как John Lewis & Partners постига най-доброто от своите физически и онлайн магазини Strategies for Ecommerce success 2019: Как John Lewis & Partners постига най-доброто от своите физически и онлайн магазини

Луиза Никълс, ръководител на търговския отдел Home Online на веригата, ще говори за успешното приспособяване към бързо променящия се климат в ритейла

19 мар 2019, 741 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Печалбата на "Аурубис" намалява с над 30%

Финансовият резултат на компанията е 237.5 млн. лв. по междундародните стандарти за 12-те месеца до края на септември

Централните банкери на помощ. Серия поредна

ЕЦБ и Федералният резерв се отказаха от плановете си за вдигане на лихвите през тази година

Спокойствие на жилищния пазар след години на ръст

Търсенето и предлагането започват да се изравняват, което спира поскъпването на апартаментите в София

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

Не е истина

Как да разпознаваме невярната информация: няколко лесни за ползване програми и онлайн инструменти за проверка на фактите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, "Еврохолд" ще търси 156 млн. лв. през борсата, хотел "България" няма да се надстроява, сливане на пазара на пропан-бутан

Емисия

DAILY @7AM // 20.03.2019 Прочетете