С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 9 яну 2019, 16:53, 7367 прочитания

Българско патешко за ценителите в Европа

"Булчикън" успешно преминава от производство на пилешко към отглеждане на бяла патица

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Име: "Булчикън"
Създадена: 2004 г.
Акционер: Любомир и Николай Зиколови, Мариана Керемедчиева
Управител: Любомир Зиколов
Над 90% от продукцията заминават за износ, предимно в Западна и Централна Европа, като компанията работи с много доставчици от веригата хорека.
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Успешните фирми обикновено имат две общи неща – гъвкавост и качествен продукт. В "Булчикън" залагат и на двете. Компанията попадна в класацията "Гепард" с ръст на приходите 188%. Основната причина за повишения оборот са по-високите продажби, основно зад граница. Началото на дейността е поставено през 2004 г. с производство на пилета. От няколко години продукцията се променя и сега "Булчикън" отглежда и продава единствено патици от вида бяла пекинска, селектирана специално за месо. В момента компанията е собственик на няколко халета в Славяново, където се отглеждат животните. В Севлиево има ферма за майки и кланица, а малките патета идват от люпилни във Велико Търново и Стара Загора.


Повече качество, отколкото количество

В Севлиево през 2008 г. е завършена чисто новата ферма с кланица, а година по-рано "Булчикън" купува от "Стара планина холд" част от активите на стария птицезавод в Славяново, Плевенско. Някогашният огромен комбинат е имал жп връзка и е бил основен износител на птиче месо от България. От "Булчикън" са модернизирали основно няколко от сградите и вместо на количество залагат на качество. По различни причини производството на пилета през годините става по-слабо рентабилно, конкуренцията се засилва, а и покупателната способност на хората остава ниска. Така цената, а не качеството, е факторът, около който се въртят продажбите на пилешко в България. Износ на такова месо рядко си заслужава – производителите във всяка държава от ЕС са доста, конкуренцията е голяма, а и с подобен продукт трудно се гради марка с много лоялни потребители. Така "Булчикън" стигат до решението да отглеждат друг вид пернати. В момента това е единственото българско дружество, отглеждащо патици за месо, разказва Любомир Зиколов, изпълнителен директор на компанията. Люпилнята в Търново работи единствено за "Булчикън" по договор. В активите на производителя на патешко влизат фермите в Славяново и Севлиево заедно с кланицата.

Ценителите по света



Като цена на килограм патешкото не е много по-скъпо от пилешкото, но качественото месо има достатъчно ценители. Над 90% от продукцията заминават за износ, предимно в Западна и Централна Европа, като компанията работи с много доставчици от веригата хорека. Те зареждат ресторанти предимно във високия ценови клас и доставките се резервират месеци предварително.

При продажбата на дребно в магазини според Зиколов има доста силен "патриотичен" елемент на избор – предпочитание към родния продукт и разбирането, че щом нещо е българско, то е просто евтино. "Булчикън" обаче успява да продава на дребно и в държави като Чехия и Словакия, където има стари традиции при отглеждането на патици за месо. Един от най-добрите пазари за качественото патешко е Япония. Далекоизточният пазар по правило е много добър купувач на най-луксозните и качествени стоки от цял свят – от кафе, през храна до дрехи. Съответно там възможността за продажби е запазена за производители от висок клас и от "Булчикън" се надяват това скоро да им отвори вратите и там. Преди около година е отпаднало ограничението за внос в островната държава, наложено заради птичия грип.

За съжаление поради налаганите икономически санкции руският пазар е затворен за производителя на патешко, иначе там определено има интерес и достатъчно платежоспособни клиенти. В България патицата "Пенелоп" се продава целогодишно в магазини "Метро", което е повече заради хорека клиенти. Обикновено преди Коледа се пуска и във веригата "Кауфланд", целогодишно се зареждат и отбрани ресторанти. Все още текат разговори за износ към арабските държави, където интересът към птици е голям, а платежоспособността – висока. Традиционно България е имала много добри позиции на износител на месо за Близкия изток, но основно пилешко и агнешко.

Чисто и прясно

Българската компания отговаря на всички изисквания за хигиена и хуманно отглеждане на патиците, дори по отношение на хигиената е много по-напред от много други европейски производители, коментира Зиколов. Влизането при патиците става след задължителна дезинфекция, което свежда до минимум риска от пренасяне на зарази. Доказателство е, че компанията се е спасила от птичия грип, от който пострадаха доста европейски производители. Високото ниво на хигиена развенчава мита за масово използване на антибиотици при отглеждането на птици, разказва още Зиколов.

Всъщност фермите за птици нямат особена полза от антибиотици – при разнасяне на зараза тя трудно се овладява впоследствие с лекарства и при изследвания следите от тях се намират в месото, което ограничава продажбата. Превантивно използване на антибиотици е безсмислено скъпо и нерентабилно. Затова основният начин да се противодейства на инфекции и вируси е високата хигиена. По тази причина е важно и фуражът да бъде много добър и да не се допуска с него да се внасят вредни микроорганизми. В момента "Булчикън" работят с проверен партньор, който им доставя храната – това е производителят "Вианд", който има няколко завода в различни региони на България.

За органолептичен контрол на качеството веднъж на няколко месеца мениджърите си правят експеримент като "сляпа дегустация". Купуват се различни марки патешко, които се приготвят и опитват, без да знаят предварително кое месо от коя марка е. Така преценяват дали "Пенелоп" е най-добрата, или трябва да направят нещо, за да повишат качеството. Разбира се, Зиколов не изтъква, че винаги и непрекъснато българското патешко месо е най-доброто, но със сигурност спокойно съперничи на най-добрите европейски производители.

Със собствени сили към ръст

Плановете на компанията за следващите години са свързани основно с подобрение на оборудването и производството. "Булчикън" споделят, че нямат амбицията да се разрастват много и да станат масов производител. В момента в двете бази в Севлиево и Славяново работят около 100 души. Инвестициите в производството са правени и със заеми, и с европейски средства, но в последните години еврофондовете са загърбени като вариант. Причината – много изисквания и забавяния при плащането на вече спечелените пари. Най-големите инвестиции напоследък са правени със собствени средства и по оценка на мениджмънта, ако трябваше да чакат на европейските, вероятно още нямаше да са завършили. Фондове от ЕС обаче не са изключени от бъдещите планове.

След големия ръст от миналата година тази е заложено запазване нивото на приходите. За 2019 г. плановете са увеличението да бъде с 20 - 30% спрямо нивото от миналата и от тази година. В края на разговора с Любомир Зиколов няма как да не засегнем и проблема с работната сила, или по-точно е да го определим – дефицит на качествени служители. В "Булчикън" също имат такъв проблем, който се развива по два различни начина в Севлиево и Славяново.

В Севлиево фирмите си "крадат" хората с предложения за по-високи заплати и така се получава периодично текучество между различните компании. В града обаче има сериозна индустрия – от големите заводи за оборудване за баня до по-малки производства. В Славяново картината е различна – там миграцията към Западна Европа обезлюдява региона. Особеното е, че в последните години заплащането не е основна причина за миграция. При повече разходи зад граница високата заплата там се "изяжда", преценява Зиколов след разговори със служители. Мнозина напускат в търсене на по-добра среда, каквато не намират в България. Ясно е, че срещу тази миграция предприемачите няма какво да направят и тя ще продължава да спира развитието на икономиката.
Гепард - класация на най-динамичните компании в България

- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Великобритания започва обучения за разпознаване на екстремисти в компаниите 1 Великобритания започва обучения за разпознаване на екстремисти в компаниите

Програмата Prevent ще обхване фирми като McDonald's, Tesco и River Island

23 мар 2019, 743 прочитания

Растеж след буря Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

22 мар 2019, 2712 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Boeing изпревари Airbus в доставките и през 2018 г.

Американският производител на самолети получи повече поръчки от европейския консорциум

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Под игото на ремонта

Кратка история на дъ-ъ-ългата реконструкция на ул. "Иван Вазов" в София

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете