Българско патешко за ценителите в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българско патешко за ценителите в Европа

Компанията, управлявана от Любомир Зиколов, гледа и към японския пазар, който е с голям потенциал

Българско патешко за ценителите в Европа

"Булчикън" успешно преминава от производство на пилешко към отглеждане на бяла патица

Весела Николаева
16529 прочитания

Компанията, управлявана от Любомир Зиколов, гледа и към японския пазар, който е с голям потенциал

© Цветелина Белутова


Визитка

Име: "Булчикън"

Създадена: 2004 г.

Акционер: Любомир и Николай Зиколови, Мариана Керемедчиева

Управител: Любомир Зиколов
Автор: Капитал
Над 90% от продукцията заминават за износ, предимно в Западна и Централна Европа, като компанията работи с много доставчици от веригата хорека.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Успешните фирми обикновено имат две общи неща – гъвкавост и качествен продукт. В "Булчикън" залагат и на двете. Компанията попадна в класацията "Гепард" с ръст на приходите 188%. Основната причина за повишения оборот са по-високите продажби, основно зад граница. Началото на дейността е поставено през 2004 г. с производство на пилета. От няколко години продукцията се променя и сега "Булчикън" отглежда и продава единствено патици от вида бяла пекинска, селектирана специално за месо. В момента компанията е собственик на няколко халета в Славяново, където се отглеждат животните. В Севлиево има ферма за майки и кланица, а малките патета идват от люпилни във Велико Търново и Стара Загора.

Повече качество, отколкото количество

В Севлиево през 2008 г. е завършена чисто новата ферма с кланица, а година по-рано "Булчикън" купува от "Стара планина холд" част от активите на стария птицезавод в Славяново, Плевенско. Някогашният огромен комбинат е имал жп връзка и е бил основен износител на птиче месо от България. От "Булчикън" са модернизирали основно няколко от сградите и вместо на количество залагат на качество. По различни причини производството на пилета през годините става по-слабо рентабилно, конкуренцията се засилва, а и покупателната способност на хората остава ниска. Така цената, а не качеството, е факторът, около който се въртят продажбите на пилешко в България. Износ на такова месо рядко си заслужава – производителите във всяка държава от ЕС са доста, конкуренцията е голяма, а и с подобен продукт трудно се гради марка с много лоялни потребители. Така "Булчикън" стигат до решението да отглеждат друг вид пернати. В момента това е единственото българско дружество, отглеждащо патици за месо, разказва Любомир Зиколов, изпълнителен директор на компанията. Люпилнята в Търново работи единствено за "Булчикън" по договор. В активите на производителя на патешко влизат фермите в Славяново и Севлиево заедно с кланицата.

Ценителите по света

Като цена на килограм патешкото не е много по-скъпо от пилешкото, но качественото месо има достатъчно ценители. Над 90% от продукцията заминават за износ, предимно в Западна и Централна Европа, като компанията работи с много доставчици от веригата хорека. Те зареждат ресторанти предимно във високия ценови клас и доставките се резервират месеци предварително.

При продажбата на дребно в магазини според Зиколов има доста силен "патриотичен" елемент на избор – предпочитание към родния продукт и разбирането, че щом нещо е българско, то е просто евтино. "Булчикън" обаче успява да продава на дребно и в държави като Чехия и Словакия, където има стари традиции при отглеждането на патици за месо. Един от най-добрите пазари за качественото патешко е Япония. Далекоизточният пазар по правило е много добър купувач на най-луксозните и качествени стоки от цял свят – от кафе, през храна до дрехи. Съответно там възможността за продажби е запазена за производители от висок клас и от "Булчикън" се надяват това скоро да им отвори вратите и там. Преди около година е отпаднало ограничението за внос в островната държава, наложено заради птичия грип.

За съжаление поради налаганите икономически санкции руският пазар е затворен за производителя на патешко, иначе там определено има интерес и достатъчно платежоспособни клиенти. В България патицата "Пенелоп" се продава целогодишно в магазини "Метро", което е повече заради хорека клиенти. Обикновено преди Коледа се пуска и във веригата "Кауфланд", целогодишно се зареждат и отбрани ресторанти. Все още текат разговори за износ към арабските държави, където интересът към птици е голям, а платежоспособността – висока. Традиционно България е имала много добри позиции на износител на месо за Близкия изток, но основно пилешко и агнешко.

Чисто и прясно

Българската компания отговаря на всички изисквания за хигиена и хуманно отглеждане на патиците, дори по отношение на хигиената е много по-напред от много други европейски производители, коментира Зиколов. Влизането при патиците става след задължителна дезинфекция, което свежда до минимум риска от пренасяне на зарази. Доказателство е, че компанията се е спасила от птичия грип, от който пострадаха доста европейски производители. Високото ниво на хигиена развенчава мита за масово използване на антибиотици при отглеждането на птици, разказва още Зиколов.

Всъщност фермите за птици нямат особена полза от антибиотици – при разнасяне на зараза тя трудно се овладява впоследствие с лекарства и при изследвания следите от тях се намират в месото, което ограничава продажбата. Превантивно използване на антибиотици е безсмислено скъпо и нерентабилно. Затова основният начин да се противодейства на инфекции и вируси е високата хигиена. По тази причина е важно и фуражът да бъде много добър и да не се допуска с него да се внасят вредни микроорганизми. В момента "Булчикън" работят с проверен партньор, който им доставя храната – това е производителят "Вианд", който има няколко завода в различни региони на България.

За органолептичен контрол на качеството веднъж на няколко месеца мениджърите си правят експеримент като "сляпа дегустация". Купуват се различни марки патешко, които се приготвят и опитват, без да знаят предварително кое месо от коя марка е. Така преценяват дали "Пенелоп" е най-добрата, или трябва да направят нещо, за да повишат качеството. Разбира се, Зиколов не изтъква, че винаги и непрекъснато българското патешко месо е най-доброто, но със сигурност спокойно съперничи на най-добрите европейски производители.

Със собствени сили към ръст

Плановете на компанията за следващите години са свързани основно с подобрение на оборудването и производството. "Булчикън" споделят, че нямат амбицията да се разрастват много и да станат масов производител. В момента в двете бази в Севлиево и Славяново работят около 100 души. Инвестициите в производството са правени и със заеми, и с европейски средства, но в последните години еврофондовете са загърбени като вариант. Причината – много изисквания и забавяния при плащането на вече спечелените пари. Най-големите инвестиции напоследък са правени със собствени средства и по оценка на мениджмънта, ако трябваше да чакат на европейските, вероятно още нямаше да са завършили. Фондове от ЕС обаче не са изключени от бъдещите планове.

След големия ръст от миналата година тази е заложено запазване нивото на приходите. За 2019 г. плановете са увеличението да бъде с 20 - 30% спрямо нивото от миналата и от тази година. В края на разговора с Любомир Зиколов няма как да не засегнем и проблема с работната сила, или по-точно е да го определим – дефицит на качествени служители. В "Булчикън" също имат такъв проблем, който се развива по два различни начина в Севлиево и Славяново.

В Севлиево фирмите си "крадат" хората с предложения за по-високи заплати и така се получава периодично текучество между различните компании. В града обаче има сериозна индустрия – от големите заводи за оборудване за баня до по-малки производства. В Славяново картината е различна – там миграцията към Западна Европа обезлюдява региона. Особеното е, че в последните години заплащането не е основна причина за миграция. При повече разходи зад граница високата заплата там се "изяжда", преценява Зиколов след разговори със служители. Мнозина напускат в търсене на по-добра среда, каквато не намират в България. Ясно е, че срещу тази миграция предприемачите няма какво да направят и тя ще продължава да спира развитието на икономиката.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Визитка

Име: "Булчикън"

Създадена: 2004 г.

Акционер: Любомир и Николай Зиколови, Мариана Керемедчиева

Управител: Любомир Зиколов
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gembirdkz avatar :-|
    gembirdkz

    Успех на всеки български предприемач!Успеха на тези хора е успех за всички.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK