С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 21 яну 2019, 15:27, 13226 прочитания

Горива: Да си имаш бензиностанция

2017 година беше успешна за целия петролен сектор, но 2018 г. донесе нови предизвикателства за малките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

2017 г. беше успешна за компаниите в сектор горива. Основната причина е стабилизирането на пазара след времена на срив и ръст на цените, на който могат да се отдадат около 15% от по-големите продажби.


В групата на силно растящите малки и средни предприятия силната 2017 г. не може да бъде обяснена само със спецификите на пазара, а и с личните успехи на всяко едно от дружествата.

По традиция класацията "Гепард" в сектор горива изобилства от компании, които работят на пазара на дребно с по една или с по няколко бензиностанции. 2018 година донесе обаче нови предизвикателства към малките играчи на пазара, след като големите петролни компании от Българската петролна и газова асоциация начело с "Лукойл България" успяха да прокарат секторния закон, регламентиращ икономическите дейности при търговията с нефт и нефтопродукти. Той беше приет въпреки критиките, че ще ограничи конкуренцията заради многото и скъпи изисквания към фирмите като висок уставен капитал, складови обеми и банкови гаранции, които ще са проблем точно за по-малките играчи. Ефектът от новото законодателство предстои да се види на практика.

Най-големите по ръст



За 2017 година компанията с най-голям ръст в сектор горива сред малките и средните предприятия в класацията "Гепард" води началото си от транспортния бранш. Това е "ЕК Петрол". Един от собствениците й е Костадин Илиянов Филипов, син на един от двамата собственици на най-голямата автомобилна компания в страната – пловдивската ПИМК. Лекото навлизането в петролния бизнес едва ли може да е изненада, като големите превозвачи често разполагат със собствени бензиностанции, за да могат да отговорят на всички изисквания на законодателството в петролния сектор и да са по-независими от големите търговци на горива. През 2017 година приходите на "ЕК Петрол" растат със 165%, като достигат 6.8 млн. лв. Компанията има обекти в с. Граф Игнатиево, в Пловдив, в с. Първенец и в Хасково.

На втора позиция в класацията по ръст се нарежда още една пловдивска компания - "Лайт газ". Тя присъстваше в класацията на растящите и в предишното й издание, но на по-задна позиция. Приходите на компанията растат с цели 146% и от 6.6 млн. лв. достигат 16.2 млн. лв. за 2017 г. Компанията е част от групата на LightCommerce, като е специализирана в продажбите на битов газ пропан-бутан.

Най-мащабните сред малките

Най-сериозната компания на база оборот в групата на малките и средните предприятия в класацията на "Гепард" е "САМ и Т" от Панагюрище. Компанията има 46.1 млн. лв. оборот при 30 млн. лв. година по-рано и е собственост на Нено Костурков. От финансовия отчет на дружеството става ясно, че основната му дейност е търговия с горива и смазочни материали, която се извършва в три обекта под наем. Два от тях се намират в Панагюрище и един в София. Преди компанията разполагаше и с обект в Благоевград, който обаче е затворен през 2016 г.

Другата компания със завиден оборот от 40.6 лн. лв. е варненската "Бета ойл трейдинг". Към настоящия момент тя е собственост на Иван Бенев, за когото работят около стотина служители. Фирмата се занимава с търговия на дребно на автомобилни горива и смазочни материали. Разполага с пет бензиностанции във Варна, една в село Дуранкулак и една в Русе. Към последната има кафе-бар. А два от обектите във Варна разполагат с павилион Go Grill, които работят по договор за франчайзинг с компанията "Го Грил", известна като "Горнооряховската скара". "Бета ойл трейдинг" обяснява ръста на приходите си с прогресивното нарастване на продажбите на обектите.

Малките вериги по места

Класацията на малките и средните предприятия дава възможност да се откроят и някои по-малки играчи на пазара, които имат силни позиции в определени градове. Така в топ 5 на растящите попадат популярните бензиностанции в Бургас "Дега", които имат два обекта – в жк "Лазур" и на входа на жк "Меден рудник".

Във Видин с три обекта е компания "Тип". Тъй като обектите са в крайдунавския град, фирмата казва за себе си, че изгражда много контакти и трайно сътрудничество с транспортни фирми от България и Румъния, като определя себе си като "надежден помощен център". Това означава осигуряване на контакт с местни сервизни фирми, в случай че клиентите имат нужда от специализирани сервизни дейности, осигуряване на контакт с административни служби и свързаните с тях дейности, посредничество при изпращане и получаване на документи. Фирмата предлага и възможност за плащане на кредит при зареждане с гориво.
Гепард - класация на най-динамичните компании в България

- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1039 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 3 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 1476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
КЗК отново ще разглежда придобиването на "Дунарит" от "Емко"

С окончателно решение на Върховния административен съд одобрената през 2016 г. сделка е върната на регулатора

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10