С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 ное 2018, 11:45, 2340 прочитания

Защо е по-лесно да направиш щастлива компания на нещастно място

Разговор с експерта по щастие Ян-Еманюел де Нев за работата, задоволството и как най-важното за хората са... другите хора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от приложението HR and Leadership с най-интересното от конференцията HR and Leadership Forum: Management 4.0 на "Капитал" и "Кариери", която се проведе на 24 октомври.
Ян-Еманюел де Нев има един съвет към работодателите: правете хората си щастливи. Или поне удовлетворени. Това е хубав съвет, но сме се събрали да работим не за да бъдем доволни, би казал някой съвременен Бисмарк. Де Нев, който е професор в University of Oxford и изследовател на темата за икономиката на щастието, обаче твърди, че има важна причина компаниите да се стремят към това. Вдигането на удовлетвореността от работата се изразява в конкретни финансови подобрения за фирмата. Според неговото изследване, избрано сред "Управленските идеи с най-голяма значимост за 2016" от Harvard Business Review, всяка степен на удовлетвореност нагоре отговаря на между 7 и 12% вдигане на производителността.

"Много изследвания, които правим, показват, че щастието е важно за всеки отделен човек. Но да правят хората доволни не е само важно за компаниите, но и умно от тяхна страна. Изследванията показват, че това вдига всеки аспект на тяхната работа - производителност, отсъствие, ангажираност, резултати", казва Де Нев.


А работното място, казва той, е адски съществено за удовлетворението от живота като цяло, защото там прекарваме толкова много време. "Хората с работа са средно с 20% по-щастливи от тези без. Да си зает е ключово за удовлетворението ти. Защото ти дава занимание, пари, усещане за структура, социален кръг", обяснява изследователят.

Тук е, където той се сблъсква с най-голямото противоречие. "Иронията е, че веднъж като имат работа, хората са недоволни от нея. Само около 20% от хората са активно ангажирани с работата си, което е много малко." В България изследванията показват дори по-лоша картина. Едва 17.3% от хората тук казват, че са активно ангажирани с работата си. 64% твърдят, че не се чувстват ангажирани, а 15% са активно неангажирани. "Това значи, че те мразят работата си", обяснява простичко Де Нев.

Хората, хората и пак хората



Той не мисли, че има идеално общество - такова, в което всеки обича работата си и я смята за изключително важна и обогатяваща. Не всеки може да се потапя в нея така, че да не прави разлика между живота извън и вътре в занятието си, както е например с творци и свещеници, посочва Ян-Еманюел Де Нев. Но има няколко неща, които компаниите могат със сигурност да направят, за да подобрят удовлетворението сред служителите си. "Първото, което идва наум, винаги е заплатата. Нека не сме наивни - това е важно. Но нашите изследвания посочват, че има две други, по-важни неща. Първото е дали хората намират работата си за интересна. И най-важното, което би изненадало мнозина - качеството на отношенията с другите хора в работното ти място."

Това, казва Де Нев, е два пъти по важно за удовлетвореността от заплащането. "Отношенията с колеги и прекия ти мениджър са критично важни. 75% от хората напускат не заради позицията или заплащането, а заради отношенията си с шефа, защото социалните им отношения в работата не са особено добри, не чувстват достатъчно подкрепа. Това е много важно."

Според него компаниите дори не осъзнават колко важен е елементът на личните отношения и на средата, която създават. Ръководителите трябва да обучават мениджърите на екипи, казва Еманюел де Нев, така че те да са по-наясно с това колко важно е да дават подкрепа и да създават позитивна атмосфера на хората, които работят с тях.

Предимството на България пред Дания

По любопитен начин това поставя работодателите в България в огромно предимство пред тези в други, по-щастливи места, като например Дания. Причината е, че на места, където общото задоволство от живота и нивото на щастие е по-високо, е много по-трудно да направиш работното място привлекателно. А можеш ли да направиш щастлива компания на нещастно място? "Не само можеш, но може и да е по-лесно", замисля се изследователят. "Ако хората принципно са нещастни и си поставиш за цел твоето място да е свободно и ангажиращо, ще имаш по-ниска летва, която да прескочиш, за да караш хората да идват с удоволствие на работа. Да приемем, че отвориш една и съща компания в Дания и в някоя по-нещастна страна. Мениджърите полагат еднакви усилия, но ако външното ниво е ниско, на вторите ще им е по-лесно да намерят хора."

Това има и друга страна. Ян-Еманюел Де Нев е помощник редактор на World Happiness Report и член на Глобалния съвет за щастие (Global Happiness Council) и като такъв е участвал в изследванията, които тази година са се фокусирали разбираемо върху темата "Миграция". "Открихме, че една от основните причини хората да напускат родните си места е, защото има много щастие, което чака да бъде наваксано. Ако се преместиш от нещастно място на щастливо място, собствените ти нива на задоволство се вдигат много бързо", потвърждава той. Което, от една страна, е лоша новина за държави като България, защото де факто значи, че хората ще продължат да са местят, ако усещат, че щастието им е другаде. Но според Де Нев е също така добре, защото дава лостове. "Ако България адаптира политиката си, така че да слага много повече ударение върху качеството на живот и задоволството на хората, може да запази най-добрите си хора, вместо те да изтичат навън." Проблемът е, че тези неща не са лесно прекопирани. Например - социалните връзки, доверието в другите и доверието в институциите.

И тук именно идва важната роля на работодателите. Тъй като хората прекарват средно 8 часа на ден на работа, ако им предоставиш подобна среда, това ще се отрази и на обществото като цяло. Изследванията единодушно показват, че нивото на щастие зависи изключително много от социалния кръг и от доверието между хората. Колкото по-високо е то, толкова по-доволни се чувстваме. Така че вместо да чакат държавата да реши проблема с ниското ниво на щастие у хората, частният сектор може да започне промяната.

Но държавата може да го окуражава, казва Де Нев и дава пример със своя идея. "Ако всички публични компании направят прозрачни статистиките за удовлетвореността на служителите си, а те се измерват адекватно от независими одитори, това ще бъде един от индикаторите, които ще се разглеждат всяка година заедно с приходи и разходи. А което се мери, се цени. Така че веднъж като започне да се случва, никоя компания няма да иска да е онази, в която хората са нещастни."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

"Кауфланд България" отчита повече и по-скъпи покупки преди коледните празници "Кауфланд България" отчита повече и по-скъпи покупки преди коледните празници

Само през декември м.г. веригата е регистрирала 6.3 млн. касови бележки от покупки

12 дек 2018, 427 прочитания

Google не планира модифицирана търсачка за китайския пазар Google не планира модифицирана търсачка за китайския пазар

Изпълнителният директор на компанията Сундар Пичай говори пред американския Конгрес

12 дек 2018, 456 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Следващото поколение блокчейн

Платформата с българско участие Aeternity разработва блокчейн инфраструктура, която да надгради bitcoin и ethereum

Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

Всяко движение на всеки гражданин

Китай планира противоречива система за "социален кредит", която съди всеки жител според поведението

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

Емисия

DAILY @7PM // 12.12.2018 Прочетете