Търговия с автомобили, части и сервизи: Повече коли - повече бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговия с автомобили, части и сервизи: Повече коли - повече бизнес

Търговия с автомобили, части и сервизи: Повече коли - повече бизнес

Общите приходи на двадесетте компании в подреждането са скочили с 60% до 286 млн. лв

Константин Николов
4945 прочитания

© Георги Кожухаров


Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

За мнозина българи колата е най-важното нещо в живота, по-свято от партньора, а в някои случаи дори и децата. Което се вижда и от продажбите. През последните години регистрациите на нови и употребявани коли в България продължават да нарастват. От това печели целият сектор - дилъри, сервизи и търговци на авточасти. И макар част от него да остава сива, обемът му от години е нагоре. Продажбите на нови коли отново са с двуцифрен ръст през 2017 г., а тенденцията е същата и през тази година. Отделно пласираните употребявани коли са почти 9 към 1 спрямо новите. Всички тези превозни средства по пътищата се нуждаят от обслужване. Подемът се отразява и на секторната класация на "Гепард" за най-динамичните фирми в бранша. Общите приходи на двадесетте компании в подреждането са скочили със 60% до 286 млн. лв. В него има както дилъри на нови и употребявани автомобили и камиони, малки и големи сервизи, така и търговци на авточасти.

Тежкотоварен лидер

На първо място в класацията по растеж е "Булавто България", търговец на товарни автомобили IVECO и автобуси IvecoBus. Компанията е увеличила продажбите си с 335% през миналата година до 16 млн. лв. От създаването му през 1993 г. дружеството отвори центрове в София, Варна и Бургас.

На второ е дилър на употребявани автомобили - "София Франс ауто - Оказион", която е част от вносителя на Peugeot "София Франс ауто". През миналата годиа е успяла да увеличи значително продажбите на коли втора ръка - с над 124% до 4.86 млн. лв. Компанията не възнамерява да спира развитието си и неотдавна увеличи капитала си.

Трети в класацията по растеж е наследникът на "Литекс моторс", поне що се отнася до търговия и сервизиране (а не асемблиране) на китайската марка Great Wall. Макар да присъства в подреждането с името си "Ловеч моторс", впоследствие фирмата беше преименувана на "Българска автомобилна индустрия". Тя пое завода в Баховица, който спря работа преди две години и отскоро има нов наемател - германската VOSS Automotive. Основната дейност на дружеството е продажба на Great Wall и китайските автобуси Yutong. Но значителното повишение в продажбите от 95% е лъжливо, тъй като през 2017 г. компанията всъщност отчета спад в пласираните автомобили - 250 спрямо 426 година по-рано. Причината за скока е еднократна неустойка по договор за наем в размер на 29 млн. лв. Тоест без нея компанията е надолу по оборот. През миналата година беше оспорен и спечеленият от компанията търг за 290 автомобила за Гранична полиция. Те все пак бяха доставени през 2018 г. и ще бъдат отразени в тазгодишния отчет.

Нови коли от цялата страна

В секторната класация присъстват регионални дилъри на нови автомобили от цялата страна, което отразява над 20-процентното повишение на продажбите в този сегмент през миналата година. Например има три такива на Toyota - "Венци - Велико Търново", "Карком" от Варна и "Ником - Русе". Сред другите са варненският дилър на Renault и Dacia "Алианс ауто Варна", както и "Хоби кар" от Русе, която е официален регионален представител на Volkswagen и Audi. Всички те отчитат ръст на продажбите си между 32 и 70%, а някои увеличават и екипите си. Други представители на сегмента за нови автомобили са официалният вносител на Suzuki "Миркат" и дилърът на Honda "Бултрако моторс".

Постоянно присъствие

Шест компании от миналогодишната класация продължават динамичното си развитие и отново са участници в "Гепард". Освен споменатите "Миркат" и "Венци - Велико Търново", за трета поредна година тук е и "Княжево сървиз". Фирмата, в която основен акционер е "Титан сървис", обслужва камионите, които чистят София, на "Титан" и ЗМБГ, както и други подобни услуги. След като през 2017 г. повиши оборота си с 53% до 11.5 млн. лв., сега покачването е още по-високо - 72% до 19.8 млн. лв. Рентабилността на "Княжево сървиз" остава най-добрата в класацията - 37%.

Другите три повторни представители са дъщерната фирма на вносителя на Citroen "Автомотор корпорация" - "Автомотор", както и дилърът на гуми "Маргел-М" и пловдивският търговец на едрогабаритни авточасти "Тарос трейд БГ".

Компаниите в класацията са увеличили персонала си с почти 29% до общо 901 души. Най-много служители - 139, има "Автомотор", която през 2016 г. обедини няколко регионални представителства. Компаниите в сектора не се славят с добра рентабилност (с изключение на "Княжево сървиз"), но положителната новина е, че едва две са на загуба.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

За мнозина българи колата е най-важното нещо в живота, по-свято от партньора, а в някои случаи дори и децата. Което се вижда и от продажбите. През последните години регистрациите на нови и употребявани коли в България продължават да нарастват. От това печели целият сектор - дилъри, сервизи и търговци на авточасти. И макар част от него да остава сива, обемът му от години е нагоре. Продажбите на нови коли отново са с двуцифрен ръст през 2017 г., а тенденцията е същата и през тази година. Отделно пласираните употребявани коли са почти 9 към 1 спрямо новите. Всички тези превозни средства по пътищата се нуждаят от обслужване. Подемът се отразява и на секторната класация на "Гепард" за най-динамичните фирми в бранша. Общите приходи на двадесетте компании в подреждането са скочили със 60% до 286 млн. лв. В него има както дилъри на нови и употребявани автомобили и камиони, малки и големи сервизи, така и търговци на авточасти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK