Softbank листва мобилното си поделение в IPO за 21 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Softbank листва мобилното си поделение в IPO за 21 млрд. долара

Главният изпълнителен директор на SoftBank Масайоши Сон

Softbank листва мобилното си поделение в IPO за 21 млрд. долара

Ако предлагането е успешно, то ще е най-голямото в историята на борсата в Токио

1672 прочитания

Главният изпълнителен директор на SoftBank Масайоши Сон

© Reuters


Японската инвестиционна група Softbank е получила разрешение за първоначално публично предлагане на подразделението си за мобилни телефони на токийската фондова борса, пише Financial Times. Очаква се IPO-то да е на стойност 21 млрд. долара (2.4 трлн. йени) и да е най-голямото, случвало се в историята на японската борса.

Предлагането е насрочено за 19 декември и има опция за разпределение на допълнителни акции за 240 млрд. йени, ако търсенето от страна на инвеститорите е силно. Разрешението за листване идва в момента, в който основният местен конкурент - NTT Docomo, обяви изненадващо големи съкращения на цените.

Предпоставките

Някои анализатори смятат, че листването ще бъде фундаментална стратегическа промяна за основателя на Softbank Масайоши Сон, който построи мобилния бизнес на компанията чрез закупуването на операциите на Vodafone в Япония през 2006 г. Създавайки фонда Vision, който е подкрепен от Саудитска Арабия, Сон се опитва да превърне японската технологична група от конгломерат, концентриран върху телекомуникациите, в глобална инвестиционна компания. Инвеститорите поставиха под въпрос дали разделянето на силно задлъжнялата Softbank и мобилния й бизнес е добро решение. Независимо от това компанията майка ще задържи дял от 66.5% в подразделението си.

Близо 89% от акциите, които ще бъдат продадени от Softbank на цена 1500 йени за акция, ще бъдат насочени към вътрешния пазар на страната, по-конкретно към инвеститорите на дребно. Останалите 11% от емисията ще бъдат продадени на чуждестранни инвеститори - усилие, за което SoftBank е включила дълъг списък от глобални банкови къщи.

Основните мениджъри по предлагането ще бъдат Deutsche Bank, Goldman Sachs, JP Morgan, Mizuho и Nomura. През седмиците преди обявяването на новината в понеделник банкерите очакваха, че Сон има амбицията да бие IPО-то на Alibaba на стойност 25 млрд. долара, за да стане първичното публично предлагане на SoftBank Mobile най-голямото в историята. Но амбициите му да набере 30 млрд. долара при оценка на компанията от 90 млрд. охладняха поради опасенията за ценова война, предизвикана от рязкото сваляне на цените с 40% от конкурента NTT Docomo.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK