Германската икономика създава главоболия на ЕЦБ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германската икономика създава главоболия на ЕЦБ

Reuters

Германската икономика създава главоболия на ЕЦБ

Слабото представяне на автомобилните гиганти може да повлияе на паричната политика на централната банка на еврозоната

4511 прочитания

Reuters

© Reuters


Стотици хиляди непродадени германски автомобили събират прах на представителни паркинги из цяла Европа. Съобразяването с новите правила за вредните емисии и справянето със скандала "Дизелгейт" сериозно вредят на продажбите на германските автомобилни гиганти, пише Financial Times. През тримесечието до септември германската икономика, която обикновено е двигател на икономиката на ЕС и еврозоната, се е свила с 0.2% в сравнение с предходното. Влошеното представяне няма как да не повлияе предстоящата стратегическа среща на Европейската централна банка (ЕЦБ) през декември, като има опасения, че рекордно ниските лихви ще бъдат продължени и догодина.

Продажби в застой

Поради натрупващо се забавяне в продажбите големите германски автомобилни производители временно са забавили производството, въпреки че това развитие не e уникално само за германските компании. Daimler вече са намалили прогнозираната си печалба за 2018 г. два пъти, от BMW планират дългосрочно да забавят производството на минимодела, а Volkswagen продължава да се бори с последствията от "Дизелгейт", които включват и забраната на дизелови автомобили в много германски градове. Според говорители на Volkswagen компанията вече е успяла да пласира над 80% от колите по паркингите, но чака централно регулаторно решение, за да може да ги достави.

Стари скандали и нови регулации

Допълнителен фактор, който влияе на продажбите на германски автомобили, е пакетът нови правила за вредни емисии, който влезе в сила на 1 септември. Така наречения WLTP въвежда нови стандарти за тестване на разхода на гориво и произвежданите вредни газове и според експерти, цитирани от FT, големите германски компании изостават рязко в съобразяването с новата регулация. Това от своя страна забавя продажбите и доставката на нови автомобили. Освен вътрешните фактори несигурността от търговската война и структурното забавяне в китайския автомобилен пазар също засягат германските компании.

Според Ник Молдън, изпълнителният директор на Emissions Analytics, бавното съобразяване с новата регулация се дължи на "Дизелгейт". Същите експерти, които би трябвало да разработват решения за WLTP, се занимават с овладяване на предишния скандал и създаване на софтуер, с който да се намалят емисиите на засегнатите превозни средства. Към това се добавя, че компании като Volkswagen предлагат 260 комбинации между мотор и скоростна кутия, които трябва да бъдат тествани една по една по новата регулация.

Проблемите на германската икономика са проблем за еврозоната

Германската икономика разчита на безпроблемната дейност на автомобилния си сектор. В тримесечието до септември обаче икономиката се е свила с 0.2% - най-лошото й представяне от 2015 г., а ръстът на еврозоната на тримесечна база е само с 0.2% - най-лошото представяне от над 4 години. Лошите симптоми на автомобилния сектор, изглежда, не са ограничени само до третото тримесечие, като данни от октомври показват продължаващо ниско търсене и слаби продажби. Според Франк Витер, главен финансов директор на VW, забавянията в доставките и трудностите с WLTP ще продължат и през първото тримесечие на 2019 г. Германската икономика обаче създава почти една трета от икономическата активност на еврозоната и в изминали години беше факторът, който дърпаше еврозоната напред.

Допълнителни стимули от ЕЦБ?

Лошото представяне в момента може да има и негативни последствия за политиката на ЕЦБ. През декември ЕЦБ ще прекрати програмата за изкупуване на облигации и така ще сложи край на същинските количествени облекчения (QE) за еврозоната. Централната банка също ще определи и цялостната си политика през 2019 г., което включва и възможно затягане на лихвите. От ЕЦБ със сигурност следят състоянието на германския автомобилен сектор.

По-рано тази година президентът на финансовата институция Марио Драги изрази желание ЕЦБ да започне да повишава лихвите от средата на 2019 г. Само преди няколко дни обаче главният икономист на ЕЦБ Петер Прат заяви, че на банката е ясно, че еврозоната се нуждае от още икономически стимули. Според Прат дори след края на количествените облекчения каквато и да е промяна в политиката трябва да бъде възможно най-постепенна.

Надя Гарби, икономист в Pictet Wealth Management, заявява, че анализаторите предпазливо очакват затягане на лихвите от септември 2019 г., но че лошото представяне на германската икономика и нивото на засегнатост на германския автомобилен сектор може да означават удължаване на действието на рекордно ниските лихви за цялата 2019 г.

Стотици хиляди непродадени германски автомобили събират прах на представителни паркинги из цяла Европа. Съобразяването с новите правила за вредните емисии и справянето със скандала "Дизелгейт" сериозно вредят на продажбите на германските автомобилни гиганти, пише Financial Times. През тримесечието до септември германската икономика, която обикновено е двигател на икономиката на ЕС и еврозоната, се е свила с 0.2% в сравнение с предходното. Влошеното представяне няма как да не повлияе предстоящата стратегическа среща на Европейската централна банка (ЕЦБ) през декември, като има опасения, че рекордно ниските лихви ще бъдат продължени и догодина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sandman avatar :-|
    sandman

    Някои постигат търсения ефект от всички тези скандали.Неминуемото оскъпяване на комерсиалния транспорт в следствие на забраните за дизели в градовете също ще дръпне икономиките надолу.Колко транспортни фирми ще трябвада си сменят парка с автомобили Е6,че да могат да извършват доставки на стоки в градовете.Бройката на конкуриращите се фирми ще падне,цената ще се вдигне заради намалялата конкуренция и допълнителното задлъжняване към банките.Цената ще плати крайния потребител,но вероятно,ще бъде поделена между търговци,потребители и заети в сектора,като последните няма да им се увеличат доходите известно време.С нарастваща инфлация,замразени доходи и свито производство,потреблението ще се свие още.Кризата вече не чука на вратата.Тя си събува обувките,слага си чехлите и се готви да гостува дълго.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.