Когато BMW и CNN са твоят клиент
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато BMW и CNN са твоят клиент

Павел Симов, Илиян Кръстев и Цветомир Божков основават Droxic през 2012 г. и развиват компанията като част от "премиум" сегмента в IT сектора

Когато BMW и CNN са твоят клиент

Втората най-динамична IT компания в страната, Droxic, предпочита да прави бизнес от България, но не и с български клиенти

Йоан Запрянов
15672 прочитания

Павел Симов, Илиян Кръстев и Цветомир Божков основават Droxic през 2012 г. и развиват компанията като част от "премиум" сегмента в IT сектора

© Цветелина Белутова


Визитка

Име: "Дроксик"

Създадена: 2012 г.

Акционери: Управителите и Едуард Лоажеро, Стоян Янков

Управители: Павел Симов, Илиян Кръстев и Цветомир Божков

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Целта на повечето IT компании, не само в България, но и по света, е да бъдат глобални – или това, което най-често наричаме излизане на пазар. За Droxic, втората най-динамична компания в сектора в страната, това е реалността още от самото начало на фирмата. Нещо повече – работата само с клиенти извън България не е просто плод на дългогодишен опит, но и желязно правило. Това е и основна причина фирмата всъщност да не е особено известна в България, макар почти целият екип на компанията да се намира тук.

Droxic работи през дружеството "Дроксик", което за 2017 г. отбелязва приходи от 5.6 млн. лв. и печалба от 1.28 млн. лв. Растежът на приходи е 101.7%, което отрежда на компанията второ място в тазгодишната IT класация, единствено зад лидера "Ейсик депо".

Droxic е основана през 2012 г. от трима души с дългогодишен опит в IT индустрията – Павел Симов, който отговаря за продажбите и мениджмънта, Илиян Кръстев, технически директор в компанията, и Цветомир Божков, който ръководи креативния и визуалния отдел на фирмата. Компанията работи като дигитална агенция, която разработва платформи, интернет системи, приложения и портали за своите клиенти, които включват BMW, CNN, Heineken и други.

Премиум компания

"Започнахме ние тримата, а сега сме малко повече от 50 души", казва Павел Симов. Той бърза да добави, че разрастването на екипа на е самоцел на фирмата. Напротив, този процес се случва сравнително бавно. "Позиционираме се като премиум компания. Подхождаме много селективно при избора на нови служители." При избирането на специалисти Droxic търси хора със сериозен опит и силни технически умения.

Освен на добри IT специалисти фирмата залага и на отдела си по продажби, който Симов определя като много силен. Компанията сама търси своите клиенти и разполага с два малки търговски екипа в Германия и Великобритания – основни пазари за Droxic.

"Нашият опит през годините допринася за решението ни да работим само с чужди пазари. Всеки от нас е работил предимно за проекти от чужбина и оттам идват знанията ни как да работим успешно с Европа", казва Илиян Кръстев. Според него компанията се развива в правилна посока и все по-често дава решения от край до край за своите клиенти, като започва с опознавателна фаза, изготвяне на план и стига до завършен продукт.

Причината компанията да не работи в България е описана накратко като "лош опит". Впоследствие Кръстев добавя, че според Droxic бизнесът в страната не е осъзнал нуждата от новите технологии. "Липсва разбирането да се влага в нови технологии, да се учи, да се прави нещо ново и след това да се усъвършенства", казва Кръстев.

Според съоснователите самите мащаби на проектите в България са различни, а бюджетите – осезаемо по-ниски, отколкото на чуждестранните фирми. Въпреки това те не отписват възможността да работят с български клиенти в бъдеще, стига да бъдат изчистени проблемите на пазара.

План за всичко

Растежът на Droxic не се дължи на случайност. "Това е една политика, която развиваме отдавна, казва Симов. Не сме си поставили тази цел скоро, чудеса не се случват." Основната причина според него се крие в търговския екип на фирмата, който е помогнал Droxic да стъпи по-стабилно на приоритетните пазари в Германия, Великобритания и Скандинавия.

"Доразвихме обема работа от всички наши ключови клиенти, като на места бизнесът ни се удвои и утрои", добавя Симов. Освен това компанията е успяла да привлече и нови клиенти, което е довело до ръста на приходите и разрастването на екипа. За Симов е важно да има постоянен поглед над показателите на компанията и тя да бъде печеливша, за да има стабилна почва за развитие.

Целта на Droxic за 2018 г. е ръст от над 50%, като има на практика план за всичко, включително и разрастването на екипа. Според Симов Droxic не търси хора за конкретен проект, а има постоянно отворени позиции за най-важните отдели в компанията. Заради селективността на екипа от Droxic се опитват да привлекат всеки човек, когото смятат точен за компанията, дори и да няма нужда от повече хора в конкретния момент.

С липсата на бизнес с български клиенти обаче идват и проблеми - фирмата няма разпознаваемост на бранда в България. "Понеже нямаме бизнес тук, доскоро никой в страната не бе чувал за нас, казва Симов. През последните години това се променя и го виждаме, защото имаме кандидати дори без да сме търсили хора за конкретна позиция."

Дългосрочните цели на компанията включват отварянето на още търговски офиси извън страната, за да може Droxic да затвърди силата си на европейските пазари. В България фирмата обмисля отварянето и на нов център за разработка, който обаче да се намира извън София. Причината - от Droxic забелязват тенденция, че извън столицата има много качествени кандидати за работа, които обаче не желаят да се преместят в София. "Най-вероятно ще направим подкомпания на Droxic, за да можем да ангажираме локално силните кандидати, които биха искали да работят за нас", завършва Симов.

Един проект на Droxic

Една от причините за растежа на приходите през миналата година е голям проект, с който компанията се заема с министерство в една от арабските държави (от фирмата не могат да споменат конкретно ведомство и държава заради клаузи за конфиденциалност). Той е направен в партньорство с германската IT фирма Sitecore. "Нашата част по проекта беше да измислим архитектурата по проекта и самото му разработване, докато нашият партньор отговаряше за управлението на проекта - комуникацията с клиента, срещите с него, представянето на отделните фази", казва Симов. Проектът започва с опознавателна фаза, в който двете страни се разбират за изискванията, целите, процесите и нуждите. "На база на тази информация разбираме колко време ще отнеме този проект, колко хора ще изисква. Следва визуалната част – разработихме интернет мрежа и сайт на министерството, преминахме към самото програмиране." Фирмата работи на място, за да инсталира проекта върху сървърите на министерството. Общо проектът отнема около година, като екипът го определя като "един от най-големите, по който сме работили".



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Визитка

Име: "Дроксик"

Създадена: 2012 г.

Акционери: Управителите и Едуард Лоажеро, Стоян Янков

Управители: Павел Симов, Илиян Кръстев и Цветомир Божков

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    gyo10589253 avatar :-|
    gyo10589253

    Печалбите са от порядъка на 400 хил , а данните в инфографиката за печалба/загуба включват и разходи за заплати на 30 души (Търговски регистър)...2012 акционер с 49% е Едуард Лоажеро - нещо повече за него?

  • 2
    cvn08589889 avatar :-|
    cvn08589889


    До коментар [#1] от "
    gyo10589253
    ":

    Вдясно е ординатата на печалбата -400 си е. Но въпросът за Лоажеро е уместен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.