С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 21 ное 2018, 12:39, 7412 прочитания

Когато BMW и CNN са твоят клиент

Втората най-динамична IT компания в страната, Droxic, предпочита да прави бизнес от България, но не и с български клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Име: "Дроксик"
Създадена: 2012 г.
Акционери: Управителите и Едуард Лоажеро, Стоян Янков
Управители: Павел Симов, Илиян Кръстев и Цветомир Божков
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Целта на повечето IT компании, не само в България, но и по света, е да бъдат глобални – или това, което най-често наричаме излизане на пазар. За Droxic, втората най-динамична компания в сектора в страната, това е реалността още от самото начало на фирмата. Нещо повече – работата само с клиенти извън България не е просто плод на дългогодишен опит, но и желязно правило. Това е и основна причина фирмата всъщност да не е особено известна в България, макар почти целият екип на компанията да се намира тук.


Droxic работи през дружеството "Дроксик", което за 2017 г. отбелязва приходи от 5.6 млн. лв. и печалба от 1.28 млн. лв. Растежът на приходи е 101.7%, което отрежда на компанията второ място в тазгодишната IT класация, единствено зад лидера "Ейсик депо".

Droxic е основана през 2012 г. от трима души с дългогодишен опит в
IT индустрията – Павел Симов, който отговаря за продажбите и мениджмънта, Илиян Кръстев, технически директор в компанията, и Цветомир Божков, който ръководи креативния и визуалния отдел на фирмата. Компанията работи като дигитална агенция, която разработва платформи, интернет системи, приложения и портали за своите клиенти, които включват BMW, CNN, Heineken и други.

Премиум компания



"Започнахме ние тримата, а сега сме малко повече от 50 души", казва Павел Симов. Той бърза да добави, че разрастването на екипа на е самоцел на фирмата. Напротив, този процес се случва сравнително бавно. "Позиционираме се като премиум компания. Подхождаме много селективно при избора на нови служители." При избирането на специалисти Droxic търси хора със сериозен опит и силни технически умения.

Освен на добри IT специалисти фирмата залага и на отдела си по продажби, който Симов определя като много силен. Компанията сама търси своите клиенти и разполага с два малки търговски екипа в Германия и Великобритания – основни пазари за Droxic.

"Нашият опит през годините допринася за решението ни да работим само с чужди пазари. Всеки от нас е работил предимно за проекти от чужбина и оттам идват знанията ни как да работим успешно с Европа", казва Илиян Кръстев. Според него компанията се развива в правилна посока и все по-често дава решения от край до край за своите клиенти, като започва с опознавателна фаза, изготвяне на план и стига до завършен продукт.

Причината компанията да не работи в България е описана накратко като "лош опит". Впоследствие Кръстев добавя, че според Droxic бизнесът в страната не е осъзнал нуждата от новите технологии. "Липсва разбирането да се влага в нови технологии, да се учи, да се прави нещо ново и след това да се усъвършенства", казва Кръстев.

Според съоснователите самите мащаби на проектите в България са различни, а бюджетите – осезаемо по-ниски, отколкото на чуждестранните фирми. Въпреки това те не отписват възможността да работят с български клиенти в бъдеще, стига да бъдат изчистени проблемите на пазара.


План за всичко

Растежът на Droxic не се дължи на случайност. "Това е една политика, която развиваме отдавна, казва Симов. Не сме си поставили тази цел скоро, чудеса не се случват." Основната причина според него се крие в търговския екип на фирмата, който е помогнал Droxic да стъпи по-стабилно на приоритетните пазари в Германия, Великобритания и Скандинавия.

"Доразвихме обема работа от всички наши ключови клиенти, като на места бизнесът ни се удвои и утрои", добавя Симов. Освен това компанията е успяла да привлече и нови клиенти, което е довело до ръста на приходите и разрастването на екипа. За Симов е важно да има постоянен поглед над показателите на компанията и тя да бъде печеливша, за да има стабилна почва за развитие.

Целта на Droxic за 2018 г. е ръст от над 50%, като има на практика план за всичко, включително и разрастването на екипа. Според Симов Droxic не търси хора за конкретен проект, а има постоянно отворени позиции за най-важните отдели в компанията. Заради селективността на екипа от Droxic се опитват да привлекат всеки човек, когото смятат точен за компанията, дори и да няма нужда от повече хора в конкретния момент.

С липсата на бизнес с български клиенти обаче идват и проблеми - фирмата няма разпознаваемост на бранда в България. "Понеже нямаме бизнес тук, доскоро никой в страната не бе чувал за нас, казва Симов. През последните години това се променя и го виждаме, защото имаме кандидати дори без да сме търсили хора за конкретна позиция."

Дългосрочните цели на компанията включват отварянето на още търговски офиси извън страната, за да може Droxic да затвърди силата си на европейските пазари. В България фирмата обмисля отварянето и на нов център за разработка, който обаче да се намира извън София. Причината - от Droxic забелязват тенденция, че извън столицата има много качествени кандидати за работа, които обаче не желаят да се преместят в София. "Най-вероятно ще направим подкомпания на Droxic, за да можем да ангажираме локално силните кандидати, които биха искали да работят за нас", завършва Симов.
Един проект на Droxic

Една от причините за растежа на приходите през миналата година е голям проект, с който компанията се заема с министерство в една от арабските държави (от фирмата не могат да споменат конкретно ведомство и държава заради клаузи за конфиденциалност). Той е направен в партньорство с германската IT фирма Sitecore. "Нашата част по проекта беше да измислим архитектурата по проекта и самото му разработване, докато нашият партньор отговаряше за управлението на проекта - комуникацията с клиента, срещите с него, представянето на отделните фази", казва Симов. Проектът започва с опознавателна фаза, в който двете страни се разбират за изискванията, целите, процесите и нуждите. "На база на тази информация разбираме колко време ще отнеме този проект, колко хора ще изисква. Следва визуалната част – разработихме интернет мрежа и сайт на министерството, преминахме към самото програмиране." Фирмата работи на място, за да инсталира проекта върху сървърите на министерството. Общо проектът отнема около година, като екипът го определя като "един от най-големите, по ко
йто сме работили".
Гепард - класация на най-динамичните компании в България

- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-големите оръжейни компании: Пореден залп Най-големите оръжейни компании: Пореден залп

Бурните ръстове в оборотите на производители и търговци на военна продукция вероятно са към края си

18 дек 2018, 597 прочитания

АВВ продава на Hitachi свое поделение с дейност в България АВВ продава на Hitachi свое поделение с дейност в България

Сделката за звеното "Енергийни мрежи" най-вероятно включва завода в Севлиево и ще приключи до средата на 2020 г.

17 дек 2018, 2098 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Руските петролни компании с рекордни печалби заради цените на нефта

Обезценяването на рублата също помага за подобряването на резултатите

Първото поражение на Макрон

Протестът на Жълтите жилетки и обещаните отстъпки спъват сериозно претенциите на Макрон за реформи на Европа

Как да изберем въздухопречиствател

Какво трябва да знаем, когато купуваме уред за пречистване на въздуха за вкъщи или офиса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Европа над всичко

Защо писателят и философ Робeрт Менасе продължава да гледа с надежда към Европейския съюз

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Жирардели беше обявен за собственик на "Юлен", АВВ продава част от заводите си на Hitachi, вероятно и фабриката си в Севлиево

Емисия

DAILY @7AM // 18.12.2018 Прочетете