С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 ное 2018, 7:30, 3034 прочитания

Възход и падение на Карлос Гон

Арестът и отстраняването му от борда на алианса пораждат съмненията за стабилността на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Мениджърът преодоля културните различия и географското разстояние между френската Renault и японската Nissan, като превърна съюза в един от най-големите производители на автомобили в света

- В понеделник той беше обвинен във финансови престъпления и укриване на доходи и беше арестуван в японската столица
Япония, а и цялата автомобилна индустрия, беше шокирана от новината за ареста по обвинения в укриване на доходи на председателя на Nissan Motor Карлос Гон. Ръководителят на автомобилния производител е широко уважаван в сектора поради факта, че извади японския производител от опасно близкото до фалит състояние, а също и заради алианса, който изгради и оглави с френската Renault, към който през 2016 г. се присъедини и Mitsubishi. Заради овладяването на тристранния съюз той е смятан за може би най-важната фигура в глобалната автомобилна индустрия през последните години.

Въпросът дали партньорството между компаниите може да просъществува без главния му архитект винаги е присъствал, но арестът на Гон ускори съмненията. Случаят тепърва ще набира скорост, но настоящата криза в най-голямото и успешно партньорство в автоиндустрията повдига три основни въпроса.


Първо, как Renault ще премине през неизбежната "кървава баня"? Дори френското правителство, което притежава 15% от компанията, призова за смяната на Гон с временно управление, а ръководството на автомобилния производител го подкрепи твърдо.

Второ, как ще се отрази това на корпоративното управление в Nissan? След като японската компания се присъедини към групата на автомобилните гиганти с фалшифицирани резултати от тестовете за вредни емисии, критиците вече изказват предложения за съучастие, или поне знанието, на борда на Nissan във вероятното укриване на доходи от страна на Гон.

На трето, но не по важност, място изниква въпросът как арестът ще се отрази на комплексния автомобилен съюз между трите компании, където правомощията на дружествата не са равни – френското правителство има непропорционално голямо влияние, въпреки че Nissan има най-високи доходи и продажби.



От нулата до върха

Безпокойството, граничещо с паникa, породено от "падането" на Гон, говори за неговата ключова роля в съюза, който той почти еднолично създаде. Алиансът Renault-Nissan е до голяма степен химера: създаването му е балансирано от един незаменим лидер – Гон. Само че функционирането на това обединение, което се крепи на кръстосани дялове, които не са мажоритарни, поставя въпроси дали то може да оцелее след него. Като главен изпълнителен директор на Renault и председател на Nissan и новия участник Mitsubishi 64-годишният бразилец от ливански произход е движещата сила на партньорството между компаниите, започнало през 1999 г., когато японският автопроизводител е близо до колапс. "Алиансът е силно свързан с личността на Гон", казва анализаторът от Commerzbank Деймиън Флауърс.

Роденият в Бразилия френски гражданин, който е получил образованието си в Ливан, прекарва 18 години в производителя на гуми Michelin, издигайки се до ръководната позиция на северноамериканските операции на компанията. Оттам той отива в Renault, където е изпълнителен вицепрезидент в периода 1996 - 1999 г. След като френската група придобива през 1999 г. контролен дял в Nissan, той се мести в японската компания и я ръководи в периода 2001 - 2017 г. В Nissan той успява да намали разходите, затваря заводи, елиминира 21 хил. работни места и реинвестира спестяванията в 22 нови модела коли и камиони – всичко това в рамките на 3 години.

С разрастването на алианса, който днес се конкурира по големина с лидерите в бранша Volkswagen и Toyota, репутацията на Гон нарасна. Той е редовен гост на Световния икономически форум в Давос, както и на много международни конференции, където говори за бъдещето на транспорта. Отстраняването му идва в ключов за индустрията момент, която се готви да премине към електрически и впоследствие автономни автомобили. Гон беше сред първите лидери, който се осмели да пусне масов електромобил на пазара – Nissan Leaf през 2010 г., когато това още изглеждаше странно решение. "Спасението на автомобилната индустрия изисква доста повече от просто сглобяване на коли", казва Гон в интервю за Bloomberg през октомври. "Очаквайте да видите клъстери между производители на автомобили и софруерни компании – заедно те ще донесат новите предложения на пазара", добави тогава той.

Краят на култа

На 19 ноември митът за Гон рухна. Главният изпълнителен директор е заподозрян, чe нe e oбявил нaпълнo peaлнитe cи дoxoди във финaнcoвитe oтчeти нa ĸoмпaниятa. Същите обвинения са отправени и към друг директор на компанията - Грег Кели. Според разследващите в продължение на пет години - от 2011 г. до 2015 г., двамата са занижили информацията за доходите си с около 5 млрд. йени (около 44 млн. долара по текущия курс), за да укрият данъци.

Aĸo пoдoбни дeйcтвия бъдaт дoĸaзaни, тoвa би билo нapyшeниe нa япoнcĸия зaĸoн зa финaнcoвитe инcтpyмeнти и бopcитe. Nissan обвини Гон в "значителни" нарушения и заяви, че му е "препоръчано" да се оттегли от поста председател. Компанията обяви, че е разследвала Гон и Грег Кели в продължение на месеци. "По отношение на Гон са открити редица други значителни актове на неправомерно поведение като личното използване на активи на компанията, а дълбокото участие на Кели също е потвърдено", твърди японският производител в изявление. На пресконференция в понеделник вечерта, след като бяха разкрити обвиненията, главният изпълнителен директор на Nissan Хирото Сайкава – бивш поддръжник на Гон, описа бразилеца като "човек с твърде много власт и твърде малко надзор, което поощрява неправомерно поведение". На същата пресконференция японецът каза, че предполагаемите действия на Гон са станали известни чрез сигнал от човек в компанията.

Според японското законодателство заподозрян може да бъде задържан от прокурорите за срок до 20 дни, преди да бъде обвинен или освободен. Цутому Накамура, бивш прокурор в районната прокуратура в Токио, прогнозира, че Гон ще бъде обвинен в петък, 7 декември, последния работен ден преди крайния срок. Ако бъде дадена гаранция, тя ще бъде "прекомерна - на
стойност стотици милиони йени, или милиони долари", каза Накамура. Фалшифицирането на корпоративни годишни отчети, за които Гон и Кели са обвинени, предполага максимална присъда до 10 години затвор и глоба до 10 млн. йени, съгласно Закона за финансовите инструменти и борсите.

Инвеститорите реагираха остро на новините (виж графиките). Притесненията за бъдещето на автомобилните компании без Гон изпратиха акциите на Renault с над 9% надолу в деня на ареста му, като така те достигнаха най-ниските си нива от януари 2015 г. В Япония акциите на Nissan се понижиха с повече от 5% на 20 ноември. Сайкава се опита да потуши спекулациите за разпадане на съюза, като каза, че "заминаването на Гон няма да засегне връзка, много по-голяма от един човек". Анализаторите смятат, че предвид огромните инвестиции, които индустрията е принудена да прави в прехода към електрически автомобили и автономно шофиране, разбиването на алианса би било равносилно на самоубийство.

И все пак Карлос Гон така и не успя напълно да преодолее културните различия между Франция и Япония. Дори разследването на предполагаемите злоупотреби показва това – то е ръководено от Nissan, а от Renault не са знаели до приключването му. "Японците не искат алчността на плутокрацията, не искат алчността на главния изпълнителен директор", коментира Джеспър Кол от WisdomTree Japan.

Делото "Гон" изпраща силен сигнал, че ръководителите на компаниите не са всемогъщи. То също вероятно е симптом на неразбирателството между компаниите в съюза. Nissan e по-силната единица – продава повече автомобили, а пазарната му капитализация е почти два пъти по-голяма от тази на френската компания. Renault, обаче притежава 43% от Nissan и има тежест при взиматено на стратегическите решения там. В същото време делът от 15% на японската компания в Renault не дава дори право на глас. На 20 ноември Financial Times съобщи, че Гон е планирал пълното сливане на двете компании. Съветът на Nissan се е противопоставил на предложението и е търсил начини да го блокира.

Управителният съвет на Renault обяви в сряда, че е назначил вторият човек в компанията Тиери Болоре за временен заместник-главен изпълнителен директор, а Филип Лагайе, който беше водещ независим директор, става временно действащ председател на борда на директорите. Това обаче са по-дребните детайли около бъдещето на двете компании и самия алианс. Те тепърва ще трябва да взимат далеч по-тежки и важни решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 282 прочитания

Продажбите на автомобили в Китай спадат 17-ти пореден месец Продажбите на автомобили в Китай спадат 17-ти пореден месец

През ноември сделките са се понижили с 5% спрямо октомври

15 дек 2019, 463 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите на БТК продължават да растат през третото тримесечие

Компанията остава първа по оборот в телеком сектора

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10