С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 ное 2018, 7:30, 2729 прочитания

Възход и падение на Карлос Гон

Арестът и отстраняването му от борда на алианса пораждат съмненията за стабилността на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Мениджърът преодоля културните различия и географското разстояние между френската Renault и японската Nissan, като превърна съюза в един от най-големите производители на автомобили в света

- В понеделник той беше обвинен във финансови престъпления и укриване на доходи и беше арестуван в японската столица
Япония, а и цялата автомобилна индустрия, беше шокирана от новината за ареста по обвинения в укриване на доходи на председателя на Nissan Motor Карлос Гон. Ръководителят на автомобилния производител е широко уважаван в сектора поради факта, че извади японския производител от опасно близкото до фалит състояние, а също и заради алианса, който изгради и оглави с френската Renault, към който през 2016 г. се присъедини и Mitsubishi. Заради овладяването на тристранния съюз той е смятан за може би най-важната фигура в глобалната автомобилна индустрия през последните години.

Въпросът дали партньорството между компаниите може да просъществува без главния му архитект винаги е присъствал, но арестът на Гон ускори съмненията. Случаят тепърва ще набира скорост, но настоящата криза в най-голямото и успешно партньорство в автоиндустрията повдига три основни въпроса.


Първо, как Renault ще премине през неизбежната "кървава баня"? Дори френското правителство, което притежава 15% от компанията, призова за смяната на Гон с временно управление, а ръководството на автомобилния производител го подкрепи твърдо.

Второ, как ще се отрази това на корпоративното управление в Nissan? След като японската компания се присъедини към групата на автомобилните гиганти с фалшифицирани резултати от тестовете за вредни емисии, критиците вече изказват предложения за съучастие, или поне знанието, на борда на Nissan във вероятното укриване на доходи от страна на Гон.

На трето, но не по важност, място изниква въпросът как арестът ще се отрази на комплексния автомобилен съюз между трите компании, където правомощията на дружествата не са равни – френското правителство има непропорционално голямо влияние, въпреки че Nissan има най-високи доходи и продажби.



От нулата до върха

Безпокойството, граничещо с паникa, породено от "падането" на Гон, говори за неговата ключова роля в съюза, който той почти еднолично създаде. Алиансът Renault-Nissan е до голяма степен химера: създаването му е балансирано от един незаменим лидер – Гон. Само че функционирането на това обединение, което се крепи на кръстосани дялове, които не са мажоритарни, поставя въпроси дали то може да оцелее след него. Като главен изпълнителен директор на Renault и председател на Nissan и новия участник Mitsubishi 64-годишният бразилец от ливански произход е движещата сила на партньорството между компаниите, започнало през 1999 г., когато японският автопроизводител е близо до колапс. "Алиансът е силно свързан с личността на Гон", казва анализаторът от Commerzbank Деймиън Флауърс.

Роденият в Бразилия френски гражданин, който е получил образованието си в Ливан, прекарва 18 години в производителя на гуми Michelin, издигайки се до ръководната позиция на северноамериканските операции на компанията. Оттам той отива в Renault, където е изпълнителен вицепрезидент в периода 1996 - 1999 г. След като френската група придобива през 1999 г. контролен дял в Nissan, той се мести в японската компания и я ръководи в периода 2001 - 2017 г. В Nissan той успява да намали разходите, затваря заводи, елиминира 21 хил. работни места и реинвестира спестяванията в 22 нови модела коли и камиони – всичко това в рамките на 3 години.

С разрастването на алианса, който днес се конкурира по големина с лидерите в бранша Volkswagen и Toyota, репутацията на Гон нарасна. Той е редовен гост на Световния икономически форум в Давос, както и на много международни конференции, където говори за бъдещето на транспорта. Отстраняването му идва в ключов за индустрията момент, която се готви да премине към електрически и впоследствие автономни автомобили. Гон беше сред първите лидери, който се осмели да пусне масов електромобил на пазара – Nissan Leaf през 2010 г., когато това още изглеждаше странно решение. "Спасението на автомобилната индустрия изисква доста повече от просто сглобяване на коли", казва Гон в интервю за Bloomberg през октомври. "Очаквайте да видите клъстери между производители на автомобили и софруерни компании – заедно те ще донесат новите предложения на пазара", добави тогава той.

Краят на култа

На 19 ноември митът за Гон рухна. Главният изпълнителен директор е заподозрян, чe нe e oбявил нaпълнo peaлнитe cи дoxoди във финaнcoвитe oтчeти нa ĸoмпaниятa. Същите обвинения са отправени и към друг директор на компанията - Грег Кели. Според разследващите в продължение на пет години - от 2011 г. до 2015 г., двамата са занижили информацията за доходите си с около 5 млрд. йени (около 44 млн. долара по текущия курс), за да укрият данъци.

Aĸo пoдoбни дeйcтвия бъдaт дoĸaзaни, тoвa би билo нapyшeниe нa япoнcĸия зaĸoн зa финaнcoвитe инcтpyмeнти и бopcитe. Nissan обвини Гон в "значителни" нарушения и заяви, че му е "препоръчано" да се оттегли от поста председател. Компанията обяви, че е разследвала Гон и Грег Кели в продължение на месеци. "По отношение на Гон са открити редица други значителни актове на неправомерно поведение като личното използване на активи на компанията, а дълбокото участие на Кели също е потвърдено", твърди японският производител в изявление. На пресконференция в понеделник вечерта, след като бяха разкрити обвиненията, главният изпълнителен директор на Nissan Хирото Сайкава – бивш поддръжник на Гон, описа бразилеца като "човек с твърде много власт и твърде малко надзор, което поощрява неправомерно поведение". На същата пресконференция японецът каза, че предполагаемите действия на Гон са станали известни чрез сигнал от човек в компанията.

Според японското законодателство заподозрян може да бъде задържан от прокурорите за срок до 20 дни, преди да бъде обвинен или освободен. Цутому Накамура, бивш прокурор в районната прокуратура в Токио, прогнозира, че Гон ще бъде обвинен в петък, 7 декември, последния работен ден преди крайния срок. Ако бъде дадена гаранция, тя ще бъде "прекомерна - на
стойност стотици милиони йени, или милиони долари", каза Накамура. Фалшифицирането на корпоративни годишни отчети, за които Гон и Кели са обвинени, предполага максимална присъда до 10 години затвор и глоба до 10 млн. йени, съгласно Закона за финансовите инструменти и борсите.

Инвеститорите реагираха остро на новините (виж графиките). Притесненията за бъдещето на автомобилните компании без Гон изпратиха акциите на Renault с над 9% надолу в деня на ареста му, като така те достигнаха най-ниските си нива от януари 2015 г. В Япония акциите на Nissan се понижиха с повече от 5% на 20 ноември. Сайкава се опита да потуши спекулациите за разпадане на съюза, като каза, че "заминаването на Гон няма да засегне връзка, много по-голяма от един човек". Анализаторите смятат, че предвид огромните инвестиции, които индустрията е принудена да прави в прехода към електрически автомобили и автономно шофиране, разбиването на алианса би било равносилно на самоубийство.

И все пак Карлос Гон така и не успя напълно да преодолее културните различия между Франция и Япония. Дори разследването на предполагаемите злоупотреби показва това – то е ръководено от Nissan, а от Renault не са знаели до приключването му. "Японците не искат алчността на плутокрацията, не искат алчността на главния изпълнителен директор", коментира Джеспър Кол от WisdomTree Japan.

Делото "Гон" изпраща силен сигнал, че ръководителите на компаниите не са всемогъщи. То също вероятно е симптом на неразбирателството между компаниите в съюза. Nissan e по-силната единица – продава повече автомобили, а пазарната му капитализация е почти два пъти по-голяма от тази на френската компания. Renault, обаче притежава 43% от Nissan и има тежест при взиматено на стратегическите решения там. В същото време делът от 15% на японската компания в Renault не дава дори право на глас. На 20 ноември Financial Times съобщи, че Гон е планирал пълното сливане на двете компании. Съветът на Nissan се е противопоставил на предложението и е търсил начини да го блокира.

Управителният съвет на Renault обяви в сряда, че е назначил вторият човек в компанията Тиери Болоре за временен заместник-главен изпълнителен директор, а Филип Лагайе, който беше водещ независим директор, става временно действащ председател на борда на директорите. Това обаче са по-дребните детайли около бъдещето на двете компании и самия алианс. Те тепърва ще трябва да взимат далеч по-тежки и важни решения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии

От София нискотарифната компания пуска нова линия до Марсилия през този зимен сезон и засега не предвижда свиване на програмата

16 юли 2019, 1676 прочитания

Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания

Лондон легализира канабиса само за медицински цели, но страната би спечелила, ако допусне употребата за развлечение

16 юли 2019, 1142 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Задочната MBA програма в предимства и недостатъци

Или защо тази форма на магистратурата по бизнес администрация става все по-търсена

Мицотакис - наследникът на династия, който иска да е аутсайдер

Гръцкият премиер поддържа имидж на представител на ново поколение политици, но някои го виждат като част от статуквото, банкрутирало страната

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор