Над 50% от разплащанията на "Лидл България" са към местни производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Над 50% от разплащанията на "Лидл България" са към местни производители

Доставчици на "Лидл България"

Над 50% от разплащанията на "Лидл България" са към местни производители

За осем години търговската верига удвои броя на доставчиците от страната

Мара Георгиева
5907 прочитания

Доставчици на "Лидл България"

© "Лидл България"


През 2017 г. 51% от стоковите разплащания на "Лидл" са в левове към български производители. Местната продукция в магазините на веригата заема 100% дял при хляба, близо 96% при прясното месо и прясната риба и малко над 50% при млечните продукти. Това отчете Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", по повод осмата година от присъствието на веригата в страната.

През 2010 г. компанията е имала 85 български доставчика, през тази година те са вече 172. "Четиридесет процента от доставчиците, с които сме започнали, и до днес са наши партньори. Това означава, от една страна, устойчивост и дългосрочност на отношенията, а от друга, че не всички успяват да устоят на състезанието. Но пък вратите ни са отворени за нови производители", коментира Милена Драгийска.

Зад граница

Нараства и броят на българските продукти, които се продават в магазини на "Лидл" зад граница. През 2012 с експортни шансове са били 17 продукта на осем фирми, а през 2018 – 86 изделия на 37 компании.

За 2017 г. износът на български храни и напитки в чужбина само в магазини на веригата достига 15 млн. лева общо, показва статистиката на "Лидл България". "Има регулярен експорт на 20 български продукта, присъстващи постоянно в асортимента на Lidl в осем държави, както и експорт на 34 продукта, които се предлагат на акционен принцип в 24 държави", уточни Милена Драгийска.

"Родна стряха"

Веригата си партнира успешно с производителите на продукти за серията "Родна стряха". Тя вече съдържа повече от 80 предложения, които се продават и в страната, и в чужбина "Само за една година "Родна стряха" бележи ръст от 50% при продажбите на млечните продукти, 20% при колбасите и 58% при сладкарските изделия", посочи Драгийска.

За осем години присъствие веригата е удвоила и броя на местните доставчици на плодове и зеленчуци – от 8 през 2010 г. на 18 през 2018. "Подкрепяме земеделските производители с информация какво да засеят и в какви количества и им даваме гаранция за изкупуване на продукцията. Освен това ги подпомагаме в процеса им на сертифициране по международната система GlobalG.A.P - гаранция за безопасност", обяви Драгийска.

Производителите

"Първата ни среща в "Лидл България" беше преди три години. Преминахме през период на взаимно опознаване и доказване. Днес произвеждаме 24 продукта за серията "Родна стряха" и под собствените марки на веригата "Барони" и "Пикок". През 2018 прибавихме и три продукта с т.нар. чист етикет (Clean Label) – без консерванти, овкусители, оцветители", коментира Мира Радованова, съсобственик на "Еко мес", с. Величково.

"Ние сме малко предприятие в млечния бранш. Работим с "Лидл България" от февруари т.г. и произвеждаме шест продукта – пет за серията "Родна стряха" и един за собствената марка на веригата Pilos. В резултат на това сътрудничество продажбите ни са пораснали с 50%", обясни Ненко Трифонов, собственик на "Ненко Трифонов фуудс".

"Произвеждаме за "Лидл България" сурови биосертифицирани барчета с марката на веригата Alesto. Ние сме сертифицирани по международния стандарт IFS, но одитът от страна на "Лидл" е още по-строг", заяви Яни Драгов, собственик на "Смарт органик" - най-големият дистрибутор и производител на биохрани в страната.

"Лидл България" започна дейност в страната през 2010 г. Днес търговската верига има 91 магазина в 46 града в страната, два логистични центъра (в с. Равно поле, София, и в с. Кабиле, Ямбол) и близо 2700 служители. През миналата година приходите й са се повишили с близо 100 млн. лв. до 840 млн. лв., но печалбата пада от 20 на 17.9 млн. лв.

Държавна помощ за фермери

"От началото на следващата година стартираме държавна помощ за поемане на 50% от разходите за сертифициране по Global G.A.P. на производителите на плодове и зеленчуци, което ще им даде още по-добър достъп до големия ритейл" Това заяви министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов на събитието на "Лидл". Министерството работи за подобни схеми и за малките кланици, за доилни апарати, както и за хладилно съхранение на плодове и зеленчуци.

Миналата седмицата ЕК одобри държавната помощ за малки мандри. Схемата ще стартира в началото на 2019 г. и ще продължи до края на 2020 г. или до изчерпване на финансовия ресурс. Бюджетът на помощта е 1.5 млн. лева. Максималният размер на безвъзмездното финансиране е до 50% от приемливите разходи за един инвестиционен проект на един кандидат, но не повече от 60 000 лева. Допустимите инвестиции по схемата ще бъдат за изграждане на минимандри или закупуването на временен обект за търговия на дребно с млечни продукти (включително покупка на необходимото оборудване).

През 2017 г. 51% от стоковите разплащания на "Лидл" са в левове към български производители. Местната продукция в магазините на веригата заема 100% дял при хляба, близо 96% при прясното месо и прясната риба и малко над 50% при млечните продукти. Това отчете Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", по повод осмата година от присъствието на веригата в страната.

През 2010 г. компанията е имала 85 български доставчика, през тази година те са вече 172. "Четиридесет процента от доставчиците, с които сме започнали, и до днес са наши партньори. Това означава, от една страна, устойчивост и дългосрочност на отношенията, а от друга, че не всички успяват да устоят на състезанието. Но пък вратите ни са отворени за нови производители", коментира Милена Драгийска.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    evt avatar :-P
    evt

    Като цифри звучи добре, понатруфено но добре...

    Но да споменен още:
    - разплащанията към български доставчици, са с параметри на средносрочен стоков кредит и около 50% Сконто, ако Лидъл реши да платидо една година, след като стоката вече е реализирана!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK