Някои вече го наричат "iPhone момента" на автомобилната индустрия. Точно както дебютът на смартфона на Apple през 2007 г. доведе до пълна трансформация на пазара на мобилни телефони, така и електрическите коли може да се окажат началото на края за силната германска автомобилна индустрия, коментира Financial Times в свой анализ.
Това, с което iPhone спечели потребителите, не беше сензорният дисплей, по-широкият екран или по-добрата камера, a фактът, че всички тези иновации дойдоха в едно устройство. При автомобилите този момент още не се е случил, но е лесно да си представим как биха изглеждали превозните средства на бъдещето – електрически, автономни, свързани с интернет и все по-често споделени между потребителите, а не лична собственост.
Това ли е краят
Макар трите големи германски автомобилни производителя да продължават да регистрират рекордни продажби за осма поредна година, пазарните оценки на BMW, Daimler и Volkswagen са на най-ниските си нива след финансовата криза. Съмненията, че настоящите печалби могат да бъдат запазени, се ширят сред инвеститорите и дори изниква въпросът дали Das Auto ще преживее трансформацията на индустрията.
"Големите автомобилни производители са оценявани сякаш скоро ще бъдат обявени в несъстоятелност. Акциите им ни казват, че идва тежка рецесия – но само в автомобилната индустрия, не и в по-широката икономика", коментира пред Financial Times Макс Уорбъртън, анализатор в Bernstein.
Поради факта, че се намираме в най-значимото време за автомобилите, откакто е създаден двигателят с вътрешно горене, всяка седмица е от ключово значение за индустрията. Регистрациите на превозни средства рязко спаднаха в ЕС през септември, когато влязоха в сила новите стандарти за емисиите, с които дизеловите автомобили са застрашени от забрани от Лондон до Прага. А протекционистичните настроения и Брекзит само добавят към несигурността в индустрия, силно зависима от световните вериги за доставки.
Иновациите са на върха на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на автомобили, които инвестират големи суми за подобряване на технологията на използваните в електромобилите батерии и автономния софтуер. Същевременно те се опитват да запазят стойността на своите брандове, тъй като потребителите мислят все повече за приложенията на таблото и все по-малко за конските сили на превозното средство. Регистрациите на автомобили в ЕС през септември намаляха с 23.5% заради огромния спад в продажбите на германските компании. Audi, най-печелившата марка на Volkswagen, отбеляза 56% спад, добавяйки още "сол в раната" на възстановяващата се от лидерска криза компания след ареста на главния изпълнителен директор Рупърт Щадлър заради предполагаемото си участие в дизеловия скандал през юни.
Новите лидери
Въпреки десетилетната си слава на водещи иноватори не германските гиганти, а консорциумът RenaultNissan произвежда най-популярния електромобил в света - Nissan Leaf, коментира FT. Това е напълно очаквано предвид ескалиращата търговска война между САЩ и Китай, от която по ирония на съдбата най-силно засегнати са BMW и Daimler. Германските групи сглобяват скъпите си автомобили не в Германия, а в САЩ. BMW изнася над 70% от произведените там автомобили, като над 100 хил. бройки са били експортирани само към Китай през изминалата година. Сега компанията е засегната от до 40% мита, които заплашват износа й към Китай в размер на 11.6 млрд. долара.
Американската надежда
Ако пазарът възлага надежди на някого да създаде "iPhone при колите", то това със сигурност е Tesla. Но дори и да е съмнително, че ръководителите на германските компании имат правилните умения за създаването на роботакситата, които се очаква да доминират пазара в бъдеще, те все още могат да намерят начин да се адаптират. С огромното си финансиране и дилърски мрежи те имат възможност да сключват партньорства и да развиват нови технологии, което може да им донесе лидерското място в надпреварата за това кой ще бъде пръв в масовото предлагане на тази технология. Volkswagen се обединява с Microsoft и израелската таксиметрова компания Gett, BMW си партнира с Intel и Mobileye, a компанията, майка на Mercedes-Benz – Daimler, ще работи с гиганта в сферата на автомобилните технологии Robert Bosch и Uber.
И макар компанията на Илън Мъск да е на път да се превърне във водещ играч в премиум сегмента, което може да попречи на продажбите на BMW и Mercedes, все пак е малко вероятно да ги отстрани. "Tesla върши страхотна работа, но не копае гробовете на германските си конкуренти", коментира Уорбъртън пред FT.
Дългият път към печалбата
Все повече електромобили се появяват в шоурумовете, но производството им остава като цяло нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, пише Reuters в свой анализ.
В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Volkswagen дори започна да продава електрически автомобили на загуба, за да навлезе на пазара по-рано. Но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.
BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по цял свят ще бъдат пуснати на пазара. Електромобилите ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба.

Някои вече го наричат "iPhone момента" на автомобилната индустрия. Точно както дебютът на смартфона на Apple през 2007 г. доведе до пълна трансформация на пазара на мобилни телефони, така и електрическите коли може да се окажат началото на края за силната германска автомобилна индустрия, коментира Financial Times в свой анализ.
Това, с което iPhone спечели потребителите, не беше сензорният дисплей, по-широкият екран или по-добрата камера, a фактът, че всички тези иновации дойдоха в едно устройство. При автомобилите този момент още не се е случил, но е лесно да си представим как биха изглеждали превозните средства на бъдещето – електрически, автономни, свързани с интернет и все по-често споделени между потребителите, а не лична собственост.
0 коментара