Стогодишни автотрадиции срещу Tesla
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стогодишни автотрадиции срещу Tesla

Reuters

Стогодишни автотрадиции срещу Tesla

BMW, Daimler и Volkswagen се изправят лице в лице с далеч по-скромната като производство Tesla

6139 прочитания

Reuters

© Reuters


Някои вече го наричат "iPhone момента" на автомобилната индустрия. Точно както дебютът на смартфона на Apple през 2007 г. доведе до пълна трансформация на пазара на мобилни телефони, така и електрическите коли може да се окажат началото на края за силната германска автомобилна индустрия, коментира Financial Times в свой анализ.

Това, с което iPhone спечели потребителите, не беше сензорният дисплей, по-широкият екран или по-добрата камера, a фактът, че всички тези иновации дойдоха в едно устройство. При автомобилите този момент още не се е случил, но е лесно да си представим как биха изглеждали превозните средства на бъдещето – електрически, автономни, свързани с интернет и все по-често споделени между потребителите, а не лична собственост.

Това ли е краят

Макар трите големи германски автомобилни производителя да продължават да регистрират рекордни продажби за осма поредна година, пазарните оценки на BMW, Daimler и Volkswagen са на най-ниските си нива след финансовата криза. Съмненията, че настоящите печалби могат да бъдат запазени, се ширят сред инвеститорите и дори изниква въпросът дали Das Auto ще преживее трансформацията на индустрията.

"Големите автомобилни производители са оценявани сякаш скоро ще бъдат обявени в несъстоятелност. Акциите им ни казват, че идва тежка рецесия – но само в автомобилната индустрия, не и в по-широката икономика", коментира пред Financial Times Макс Уорбъртън, анализатор в Bernstein.

Поради факта, че се намираме в най-значимото време за автомобилите, откакто е създаден двигателят с вътрешно горене, всяка седмица е от ключово значение за индустрията. Регистрациите на превозни средства рязко спаднаха в ЕС през септември, когато влязоха в сила новите стандарти за емисиите, с които дизеловите автомобили са застрашени от забрани от Лондон до Прага. А протекционистичните настроения и Брекзит само добавят към несигурността в индустрия, силно зависима от световните вериги за доставки.

Иновациите са на върха на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на автомобили, които инвестират големи суми за подобряване на технологията на използваните в електромобилите батерии и автономния софтуер. Същевременно те се опитват да запазят стойността на своите брандове, тъй като потребителите мислят все повече за приложенията на таблото и все по-малко за конските сили на превозното средство. Регистрациите на автомобили в ЕС през септември намаляха с 23.5% заради огромния спад в продажбите на германските компании. Audi, най-печелившата марка на Volkswagen, отбеляза 56% спад, добавяйки още "сол в раната" на възстановяващата се от лидерска криза компания след ареста на главния изпълнителен директор Рупърт Щадлър заради предполагаемото си участие в дизеловия скандал през юни.

Новите лидери

Въпреки десетилетната си слава на водещи иноватори не германските гиганти, а консорциумът RenaultNissan произвежда най-популярния електромобил в света - Nissan Leaf, коментира FT. Това е напълно очаквано предвид ескалиращата търговска война между САЩ и Китай, от която по ирония на съдбата най-силно засегнати са BMW и Daimler. Германските групи сглобяват скъпите си автомобили не в Германия, а в САЩ. BMW изнася над 70% от произведените там автомобили, като над 100 хил. бройки са били експортирани само към Китай през изминалата година. Сега компанията е засегната от до 40% мита, които заплашват износа й към Китай в размер на 11.6 млрд. долара.

Американската надежда

Ако пазарът възлага надежди на някого да създаде "iPhone при колите", то това със сигурност е Tesla. Но дори и да е съмнително, че ръководителите на германските компании имат правилните умения за създаването на роботакситата, които се очаква да доминират пазара в бъдеще, те все още могат да намерят начин да се адаптират. С огромното си финансиране и дилърски мрежи те имат възможност да сключват партньорства и да развиват нови технологии, което може да им донесе лидерското място в надпреварата за това кой ще бъде пръв в масовото предлагане на тази технология. Volkswagen се обединява с Microsoft и израелската таксиметрова компания Gett, BMW си партнира с Intel и Mobileye, a компанията, майка на Mercedes-Benz – Daimler, ще работи с гиганта в сферата на автомобилните технологии Robert Bosch и Uber.

И макар компанията на Илън Мъск да е на път да се превърне във водещ играч в премиум сегмента, което може да попречи на продажбите на BMW и Mercedes, все пак е малко вероятно да ги отстрани. "Tesla върши страхотна работа, но не копае гробовете на германските си конкуренти", коментира Уорбъртън пред FT.

Дългият път към печалбата

Все повече електромобили се появяват в шоурумовете, но производството им остава като цяло нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, пише Reuters в свой анализ.

В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Volkswagen дори започна да продава електрически автомобили на загуба, за да навлезе на пазара по-рано. Но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.

BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по цял свят ще бъдат пуснати на пазара. Електромобилите ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Някои вече го наричат "iPhone момента" на автомобилната индустрия. Точно както дебютът на смартфона на Apple през 2007 г. доведе до пълна трансформация на пазара на мобилни телефони, така и електрическите коли може да се окажат началото на края за силната германска автомобилна индустрия, коментира Financial Times в свой анализ.

Това, с което iPhone спечели потребителите, не беше сензорният дисплей, по-широкият екран или по-добрата камера, a фактът, че всички тези иновации дойдоха в едно устройство. При автомобилите този момент още не се е случил, но е лесно да си представим как биха изглеждали превозните средства на бъдещето – електрически, автономни, свързани с интернет и все по-често споделени между потребителите, а не лична собственост.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK