Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 мар 2019, 0:00, 3959 прочитания

Андон Симеонов, "SoftServe България": България е ключов за глобалното развитие офис на организацията

Управителят на софтуерната компания "SoftServe България" за сериозния растеж на локалния офис

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
SoftServe е глобална IT компания, с над 25-годишна история. Оперира на световния пазар в сферата на разработката на софтуер и предоставянето на консултантски услуги на компании от цял свят. Работи със стартиращи или вече утвърдени имена в сферата на здравеопазването, финансите, банковия и застрахователен сектор, дигиталните медии и търговията.

Българският ѝ офис, открит през 2014 г., е един от 14-те развойни центъра на групата и вече е един от най-успешните ѝ. Защо екипът в София е от важно стратегическо значение за организацията, разказва управителят Андон Симеонов
.


Как се развива бизнесът на SoftServe в България? Какви са успехите и изводите ви за изминалата година?

Този въпрос има два аспекта, като единият следва другия. На глобално ниво пораснахме изключително много през миналата година – с 38%, факт, който рефлектира и върху сериозния растеж на българското дружество. Започнахме и много силни партньорства в различни области, например с големи облачни доставчици като Google, Amazon Web Services и Microsoft. Amazon ни отличи в топ 5 класацията си за най-добър партньор.

С Google сме толкова близки в отношенията си, че правим общо роудшоу в САЩ – нашите служители показват техните продукти съвместно с представителите им. Имаме и голяма инициатива за сертифициране на платформата им Google Cloud Platform. В България вече над двадесет инженера взеха въпросния сертификат, като това е само малка част от дейностите ни свързани с експанзията.
През 2018 г. пораснахме значително, като вече разполагаме с много сериозни специалисти в различни области, които подпомагат както развитието на нашата локация, така и на цялата компания.

Излязохме извън основните си пазари – САЩ и Европа, към други локации и вече имаме клиенти в Сингапур, Дубай и Катар. Също така затвърдихме позициите си в платформи и различни технологии като Big Data, AI и Machine Learning. Всъщност, трансформирахме бизнеса си, така че да продаваме много повече на enterprise клиенти и да консултираме големи корпорации как да използват по-добре софтуера си, за да подобрят бизнес показателите си.



В тази голяма картина България е един от 14-те развойни центъра на групата, и е в основен фокус. Ние сме със сериозен потенциал за растеж, тъй като сме ключов за глобалното развитие офис на организацията. През 2018 г. пораснахме значително, като вече разполагаме с много сериозни специалисти в различни области, които подпомагат както развитието на нашата локация, така и на цялата компания.

Какви са плановете за растеж през тази и следващата година?

В момента основната ни цел е да имаме органичен растеж, като това не е самоцел. В България имаме силно присъствие на експерти, които играят ключова роля за глобалното ни развитие. Какво искам да кажа — тук имаме представители на т.нар. Center of Excellence, който дава насоките за развитие на цялата група SoftServe и работи в различни клъстъри – Big Data, Solutions, Data Science, платформи и др. В България са позиционирани двама от ръководителите на клъстърите в него. Имаме стратегия да разрастваме този екип и да продължим да развиваме нови и съществуващи професионалисти в Center of Excellence.

Тук основахме и т.нар. Inside Sales екип. Той е единствен в цялата група и се занимава с продажби в САЩ и Европа от България. За миналата година e допринесъл с почти 10% от целия нов бизнес на компанията. По бизнес индустрии продължаваме да се развиваме в областите, в които работим от дълго време – медиите, финансовите институции и здравеопазването, като това са основните акценти в локалния ни офис.

Имаме много клиенти от групата на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway, както и някои от най-големите американски фармацевтични компании, консултантски гиганти като Deloitte и McKinsey. Подкрепяме и по-малки – средни и дребни предприемачи, така че покриваме доста широка палитра от клиенти.

Това е и нещото, което отличава SoftServe от доста други компании. Когато наемаме нов служител, можем да му предложим да работи по различни проекти, така че да се развива в исканата от него област – например да работи с определeна технология, или пък за малък или голям клиент. Продължаваме да надграждаме и нашата Abiliton програма за кариерно развитие. Смея да твърдя, че тя е една от най-добрите в сектора. Имаме добре изграден метод за оценка на кандидатите на база на 25-годишния ни опит – когато нов служител постъпи в компанията, ние знаем кои точно глави на учебници трябва да прочете, кои сертификати да покрие, колко време ще му отнеме и т.н. Знаем и през какъв път трябва да мине, дори ако иска да се преквалифицира от софтуерен разработчик на продуктов мениджър например. Цялата тази информация е налична в нашата Abiliton платформа и всеки може да види къде би бил след три години.

Как оценявате трудовия пазар в България?

Един човек сменя работата си поради три основни фактора – първият е възнаграждението или мениджърът, вторият е какви възможности за кариерно развитие му се предоставят, и третият е какви ползи има и как се чувства на работното си място. Ако възнаграждението е удовлетворяващо, на дневен ред е въпросът какво следва за кандидата. Точно тук е нашето предимство – всеки наш служител знае как ще се развие в организацията, знае и че може да разчита на подкрепата ни, за да достигне до по-високо ниво.

Що се отнася до пазара – да, той е много предизвикателен. Миналата година вдигнаха и минималната осигурителна тежест и моето предвиждане е, че за фирмите за софтуерни услуги българският пазар на таланти ще става все по-предизвикателен. Но големи и развиващи се компании могат да го доразвият. Добре е, че има такива.
Целта ни е компанията да стане една от водещите организации на българския пазар, да споделя опита си и така да подпомага развитието му.


SoftSеrve има няколко инструмента, чрез които да подпомогне развитието му. Един от тях е IT академията ни. Курсоветеѝ се провеждат в офиса ни, но от тази година тя се разраства и вече сключихме партньорство с Техническия университет. Т.е. ще имаме и няколко групи, част от обучението на които ще се води там с наши преподаватели, а впоследствие студентите ще завършат обучението си в нашия офис. В глобален план завършилите академията ни през 2018 г. са над 1000, а в България през миналата година те бяха около 110 души.

На пазара съществуват други, подобни на SoftServe IT академията инициативи, но няколко са съществените разлики с тях – първо, академията ни е безплатна, и второ, работи с малки групи от по 8 души, т.е. успяваме да обърнем специално вниманието на всеки студент. Разбира се, това рефлектира върху по-високата инвестиция от наша страна. Всяка от групите се води от един преподавател за основните знания и един експерт от офиса, даващ задачи, материали и проекти, върху които да се готвят студентите. Обучението е 3 месеца, след което назначаваме част от завършилите като стажанти за още 6 месеца. След тези общо 9 месеца в компанията, курсистите биват повишени в младши експерти.

Друг метод за справяне със ситуацията на трудовия пазар е разнообразието ни от работни позиции, проекти и технологии. Реалността е, че огромна част от пазара в България е обусловена от продуктови компании, в които даден експерт може да достигне до едно ниво, а с това и своя таван.

Растежът се изразява в това колко сериозни експерти имаш в офиса си и когато вече разполагаш с тях, както и с нужната база, да съумееш да развиеш екип около тях. Трудното досега беше да намерим тези топ експерти в различни области. Не е трудно да открием 100 нови служители чрез нашата академия, но нали трябва да ги вкараме в екипи, ръководени от някого?

Кои са най-големите ви предизвикателства като компания?

Основното предизвикателство е как се справяме с големия си ръст. За да го решим, ни трябват лидери и хора, които да го управляват. Така че ще продължим да търсим такива и през 2019-а. Ако всичко се развива както досега – до две години трябва да сме двойно по-големи. Целта ни е компанията да стане една от водещите организации на българския пазар, да споделя опита си и така да подпомага развитието му. Българският софтуерен пазар е относително малък, с около 20-25 хиляди специалисти, като големите компании с над 500 служители са едва около 10. Само за сравнение, наш офис, в един от градовете ни в Украйна, е 1400 души. За да порасне секторът са нужни големи организации, които имат допир до сериозни проекти на световно ниво. Това е и нашата цел – да станем по-големи и да предадем нашия опит на колкото се може повече хора, и съответно ние да растем заедно с пазара.

Кои тенденции определяте като водещи и ще движат софтуерния сектор напред?

Организациите, които ще продължат да растат, са тези, които имат много експерти в най-различни области. Т.е. тези хора могат да допринесат за разработката на повече технологии в различни индустрии, и така стават по-търсени. Ние искаме да има такива експерти и да усещаме тенденциите, още когато се зараждат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година

Управителят на "Терминал 1" и "Строежа" в интервю за "Капитал" за проблемите, предизвикателствата и бъдещето на нощните клубове и барове

28 май 2020, 4150 прочитания

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 1133 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Лиу Дзиенфън: "България има огромен потенциал за модерни транспортни проекти"

Представителят на строителния гигант "Чайна Къмюникейшънс Кънстракшън Къмпани" - компанията под номер 3 в класацията на най-големите международни строители Engineering News Records

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10