С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 дек 2018, 13:09, 8636 прочитания

Картел при "Гражданска отговорност" доведе до 53 млн. евро глоби в Румъния

"Евроинс Румъния" дължи само 1.3 млн. евро заради оказаното съдействие при разследването на случая

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Румънският антимонополен регулатор наложи глоба в размер на близо 53 млн. евро за координирано вдигане на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" в периода 2012 - 2016 г. Санкционирани са всичките девет компании, предлагащи полицата на пазара в северната ни съседка, както и браншовата организация на застрахователите. Най-ниска е глобата за българското поделение на "Евроинс иншурънс груп" - "Евроинс Румъния". То е платило 1.3 млн. евро заради оказаното съдействие при разследването на случая.

Глоба за пазара


Повод за разследването е по-рязкото вдигане на задължителната автомобилна застраховка от средно 99 евро на 169 евро. Две години след образуване на производството румънският Съвет по конкуренцията (еквивалент на Комисията за защита на конкуренцията у нас) излезе с решение, с което налага рекордна глоба на застрахователите. Тя се поделя между деветте участника на пазара на "Гражданска отговорност", както и съсловната организация. Най-високи са глобите на местните поделения на международните компании Allianz (43.44 млн. леи, или 9.3 млн. евро), Omniasig Vienna Insurance Group (40.53 млн. леи, или 8.7 млн. евро), Asirom Vienna Insurance Group (36.97 млн. леи, или 7.9 млн. евро) и Groupama (35.38 млн. леи, или 7.6 млн. евро). Местните Astra и Carpatica са с по-ниски санкции, съответно 4.7 млн. евро и 5.7 млн. евро, заради по-късия период на извършване на нарушението заради отнетите им лицензи.

По-ниски глоби са наложени на местните поделения на Generali (21.45 млн. леи, или 4.6 млн. евро) и на Uniqa (13.57 млн. леи, или 2.9 млн. евро), а "Евроинс Румъния" е с глоба 6.35 млн. леи, равняващи се на 1.3 млн. евро, въпреки че според собствените й отчети е №2 на пазара на общо застраховане в Румъния. Причината е в оказаното съдействие на разследващите чрез пълни признания и предоставяне на документи. Това води до намаление на санкцията, която в Румъния може да бъде обжалвана пред съда, но преди това се заплаща в пълен размер на регулатора.

"Евроинс" стъпи в Румъния през 2008 г., като за десет години този пазар се превърна в един от най-важните за групата. В края на миналата година записаните премии на румънското дружество са за близо 473 млн. лв., или 73% от общия премиен приход на застрахователния подхолдинг, а оперативната печалба в края на годината е била 46 млн. лв.



Мотивите на регулатора

Освен на деветте застрахователни компании, предлагащи застраховки на автомобилистите, румънският регулатор санкционира със 160 хил. леи, или 34 хил. евро, местната браншова организация на застрахователните дружества. Цитиран в прессъобщение, ръководителят на институцията Богдан Чирлитою обяснява: "Асоциациите имат важна роля и легитимират срещите между участниците на пазара за обсъждане на различни теми, но това не трябва да води до обмен на чувствителна информация, каквато са настоящите или бъдещите цени. Подобен обмен намалява несигурността между конкурентите и влияе на техните пазарни стратегии. На конкурентен пазар компаниите трябва да предлагат качествени услуги при условия на състезание, като всяка определя тарифите си индивидуално, според собствената стратегия и структура на разходите." В изказването се изтъква, че след действията на регулатора, породени от рязкото покачване на цената на застраховката и предприетите законови промени, пазарът на автомобилно застраховане в Румъния вече е преодолял проблемите си и вече отчита напредък.

В България имаше сходен сюжет, но със значително по-ниска глоба. През 2008 г. КЗК глоби 14 компании с 2.45 млн. лв. за картел при "Гражданска отговорност", като после съдът потвърди санкцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 415 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 478 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Exxon и Chevron искат да продадат дяловете си в азербайджанските петролни полета

Двете компании се оттеглят от бившата съветска държава след 25-годишни операции там

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи