Изкуствените елхи стават все по-предпочитани
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изкуствените елхи стават все по-предпочитани

Изкуствените елхи стават все по-предпочитани

Единственият български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" - има 60% пазарен дял

Мара Георгиева
4428 прочитания

© Юлия Лазарова


Ековълната срещу унищожаването на естествените борови дръвчета заради коледната украса се засилва, затова и интересът към изкуствените елхи расте. Това коментира за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в единствения български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" - гр. Раковски. По данни на компанията годишно в страната се продават над 240 хил. изкуствени елхи, а нейният пазарен дял е около 60%. Останалите количества са внос основно от Китай и Холандия.

Инвестиции в нови модели

Тази зима българската фирма пусна на пазара два нови модела елха – 3D (с 3-измерни листа) и заснежена. За производството им компанията е инвестирала около 160 хил. евро – в оборудването на малка поточна линия и в отделно помещение за съхнене на изкуствения сняг при специална температура.

"Грипс–ПВЦ" приключи и друга голяма инвестиция от около 300 хил. евро за производство на новогодишни брандирани топки и светеща декорация, с което затвори цикъла - от коледното дърво до украсата. "Линията работи, но все още не с пълен капацитет. Основни клиенти са рекламни и маркетингови агенции в страната и чужбина, за които произвеждаме брандирани топки и гирлянди", уточни за "Капитал" Йонко Земярски.

Семейната "Грипс–ПВЦ" произвежда изкуствени елхи от 2004 г. Първоначалната инвестиция е 240 хил. евро, а технологията е оригинална от Канада. За 2017 г. дружеството отчита 1.364 млн. лв. приходи от продажби и очаква от 7% до 10% ръст по този показател за 2018 г. Компанията, в която заетите са 55, изнася около 70% от продукцията си зад граница и има представителни магазини в Букурещ, Будапеща, Загреб, Белград и Любляна.

"За нас е важно, че се утвърдихме като доставчик за всички магазини на Bauhaus и Metro в цяла Европа. През 2019 г. ще предложим нов модел 3D елха. Всяка година правим реинвестиции от около 100 - 150 хил. евро", обобщи Йонко Земярски.

Гигантските елхи - с 20% ръст

Тази година компанията отчита 20% ръст на количествата продадени гигантски елхи с размери 12-13 и 17-18 метра. Търсенето им расте не само в България, но и в Словения, Хърватия, Румъния. В страната те се купуват от все повече общини, банки, застрахователи, търговски центрове, компании, като "Грипс ПВС" предлага цялостно обслужване – от производство на елхата, доставката, издигането и поставянето й до украсата и светлините, уточнява Йонко Земярски.

Той отбелязва и засиления интерес към елхите със среден размер – от 2.50 до 4.20 метра. "Поръчват ги хотели, супермаркети, молове, офиси. Тези елхи изискват специална конструкция, която е допълнително оздравена, тъй като край тях минава поток от хора", коментира Земярски.

Между 90 и 100 лв. за покупка

Българският клиент отделя средно между 90 и 100 лв. за покупка на изкуствена коледна елха. Приблизително толкова отделят потребителите и в Румъния, Македония, Сърбия и Австрия (45-50 евро). Около 20% повече харчат в Унгария и Хърватия (60-65 евро), а най-много – в Словения (100 евро). Последните години семействата плащат повече, като няма разлика между столиците и големите градове. Това показва неформално проучване на "Грипс ПВЦ" в България, Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватия, Македония, Словения и Австрия.

При критериите за избор няма съществени разлики между 8-те държави. На първо място е "реалистичност" - колко близко е декоративната елха до естествената, на второ – цената, на трето – формата. Четвъртият по важност критерий е височината. В България и Хърватия семействата поръчват най-често елха с височина 1.80 м (стандарт за апартамент), а в Словения – размер нагоре, до 2.20 метра.

Зеленото е класика

Най-популярният цвят е зеленият в различни негови нюанси. На второ място са "заскрежените" елхи и тези в бяло, които са най-търсени в България, Румъния, Сърбия, Словения, Хърватия. Някои балкански държави като Македония и Хърватия са по-смели и избират елхи в червено. Най-голямо разнообразие има в Австрия, където експериментират със сини, розови и оранжеви дръвчета, отчита "Грипс ПВЦ".

Най-популярният модел елха в шест от осемте държави е "жилковата" (от фолио).

От ноември до края на януари

В Хърватия, Унгария, Австрия и Словения елхата се украсява още в средата на ноември и се прибира след 20 януари. В Сърбия, Македония, България и Румъния това става по-късно - в началото на декември, а свалянето на украсата – по-рано, на 6 - 15 януари. Най-често семействата сменят своята изкуствена елха на 5 години. Все повече внимание се обръща на съхранението й, като се забелязва ръст в търсенето на аксесоари за това.

Проучването на "Грипс - ПВЦ" е за периода ноември 2017 – ноември 2018 г. В него са използвани данни от директни продажби на фабриката в гр. Раковски към организации от публичния и частния сектор, както и анализ на продажбите на коледни дръвчета към краен клиент чрез вериги магазини, специализирани търговски обекти от типа "Направи си сам", обекти за продажби на едро и други в осем страни, уточняват от компанията.

Ековълната срещу унищожаването на естествените борови дръвчета заради коледната украса се засилва, затова и интересът към изкуствените елхи расте. Това коментира за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в единствения български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" - гр. Раковски. По данни на компанията годишно в страната се продават над 240 хил. изкуствени елхи, а нейният пазарен дял е около 60%. Останалите количества са внос основно от Китай и Холандия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    В моето семейство от 4 години сме минали на изкуствена елха от изцяло еко съображения. Огромна е, към 150 лв.платихме.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK