Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 9 дек 2018, 11:00, 3778 прочитания

Изкуствените елхи стават все по-предпочитани

Единственият български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" - има 60% пазарен дял

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ековълната срещу унищожаването на естествените борови дръвчета заради коледната украса се засилва, затова и интересът към изкуствените елхи расте. Това коментира за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в единствения български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" - гр. Раковски. По данни на компанията годишно в страната се продават над 240 хил. изкуствени елхи, а нейният пазарен дял е около 60%. Останалите количества са внос основно от Китай и Холандия.

Инвестиции в нови модели


Тази зима българската фирма пусна на пазара два нови модела елха – 3D (с 3-измерни листа) и заснежена. За производството им компанията е инвестирала около 160 хил. евро – в оборудването на малка поточна линия и в отделно помещение за съхнене на изкуствения сняг при специална температура.

"Грипс–ПВЦ" приключи и друга голяма инвестиция от около 300 хил. евро за производство на новогодишни брандирани топки и светеща декорация, с което затвори цикъла - от коледното дърво до украсата. "Линията работи, но все още не с пълен капацитет. Основни клиенти са рекламни и маркетингови агенции в страната и чужбина, за които произвеждаме брандирани топки и гирлянди", уточни за "Капитал" Йонко Земярски.

Семейната "Грипс–ПВЦ" произвежда изкуствени елхи от 2004 г. Първоначалната инвестиция е 240 хил. евро, а технологията е оригинална от Канада. За 2017 г. дружеството отчита 1.364 млн. лв. приходи от продажби и очаква от 7% до 10% ръст по този показател за 2018 г. Компанията, в която заетите са 55, изнася около 70% от продукцията си зад граница и има представителни магазини в Букурещ, Будапеща, Загреб, Белград и Любляна.



"За нас е важно, че се утвърдихме като доставчик за всички магазини на Bauhaus и Metro в цяла Европа. През 2019 г. ще предложим нов модел 3D елха. Всяка година правим реинвестиции от около 100 - 150 хил. евро", обобщи Йонко Земярски.

Гигантските елхи - с 20% ръст

Тази година компанията отчита 20% ръст на количествата продадени гигантски елхи с размери 12-13 и 17-18 метра. Търсенето им расте не само в България, но и в Словения, Хърватия, Румъния. В страната те се купуват от все повече общини, банки, застрахователи, търговски центрове, компании, като "Грипс ПВС" предлага цялостно обслужване – от производство на елхата, доставката, издигането и поставянето й до украсата и светлините, уточнява Йонко Земярски.

Той отбелязва и засиления интерес към елхите със среден размер – от 2.50 до 4.20 метра. "Поръчват ги хотели, супермаркети, молове, офиси. Тези елхи изискват специална конструкция, която е допълнително оздравена, тъй като край тях минава поток от хора", коментира Земярски.

Между 90 и 100 лв. за покупка

Българският клиент отделя средно между 90 и 100 лв. за покупка на изкуствена коледна елха. Приблизително толкова отделят потребителите и в Румъния, Македония, Сърбия и Австрия (45-50 евро). Около 20% повече харчат в Унгария и Хърватия (60-65 евро), а най-много – в Словения (100 евро). Последните години семействата плащат повече, като няма разлика между столиците и големите градове. Това показва неформално проучване на "Грипс ПВЦ" в България, Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватия, Македония, Словения и Австрия.

При критериите за избор няма съществени разлики между 8-те държави. На първо място е "реалистичност" - колко близко е декоративната елха до естествената, на второ – цената, на трето – формата. Четвъртият по важност критерий е височината. В България и Хърватия семействата поръчват най-често елха с височина 1.80 м (стандарт за апартамент), а в Словения – размер нагоре, до 2.20 метра.

Зеленото е класика

Най-популярният цвят е зеленият в различни негови нюанси. На второ място са "заскрежените" елхи и тези в бяло, които са най-търсени в България, Румъния, Сърбия, Словения, Хърватия. Някои балкански държави като Македония и Хърватия са по-смели и избират елхи в червено. Най-голямо разнообразие има в Австрия, където експериментират със сини, розови и оранжеви дръвчета, отчита "Грипс ПВЦ".

Най-популярният модел елха в шест от осемте държави е "жилковата" (от фолио).

От ноември до края на януари

В Хърватия, Унгария, Австрия и Словения елхата се украсява още в средата на ноември и се прибира след 20 януари. В Сърбия, Македония, България и Румъния това става по-късно - в началото на декември, а свалянето на украсата – по-рано, на 6 - 15 януари. Най-често семействата сменят своята изкуствена елха на 5 години. Все повече внимание се обръща на съхранението й, като се забелязва ръст в търсенето на аксесоари за това.

Проучването на "Грипс - ПВЦ" е за периода ноември 2017 – ноември 2018 г. В него са използвани данни от директни продажби на фабриката в гр. Раковски към организации от публичния и частния сектор, както и анализ на продажбите на коледни дръвчета към краен клиент чрез вериги магазини, специализирани търговски обекти от типа "Направи си сам", обекти за продажби на едро и други в осем страни, уточняват от компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили "Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили

Шуменският производител е подал инвестиционно предложение в екоинспекцията

9 апр 2020, 804 прочитания

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

9 апр 2020, 1104 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Забавянето на китайската икономика вече влияе на компаниите в Европа

Продължаващият търговски спор вече кара китайската икономика да се задъхва, а това се отразява и на Стария континент поради силните му връзки с втората по големина икономика в света

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10