Над 50% от стоките в седем от търговските вериги са от български производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Над 50% от стоките в седем от търговските вериги са от български производители

Над 50% от стоките в седем от търговските вериги са от български производители

Членовете на Сдружението за търговия работят с над 1000 местни доставчици

Мара Георгиева
5925 прочитания

© Юлия Лазарова


Над 50% от стоките в седем от най-големите търговските вериги в страната са от общо 1050 български производители, а при някои категории делът на местната продукция достига 75%. Това показва анкета, проведена от Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, Metro, T-Market и Deichmann, които държат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки в страната.

Произведено в страната

Участниците в анкетата работят с над 1000 български производители и това партньорство позволява на част от фирмите да изнасят успешно на външни пазари. Веригите имат и собствени инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските си контрагенти.

Billa инвестира в развитието на земеделието чрез програмата си "Градините на Билла", в рамките на която си партнира с над 30 земеделци, отглеждащи плодове и зеленчуци в повече от 150 градини в страната. Веригата има и собствена марка "Българска ферма", която гарантира на клиентите 100% българско месо с доказан произход.

Kaufland подкрепя българските фермери, като осигурява средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта за безопасност Global G.A.Р, гарантиращ, че в предлаганите плодове и зеленчуци няма остатъчни количества пестициди и нитрати. Компанията финансира и подпомага производителите в целия процес по придобиване на стандарта, като осигурява пазар за продуктите им.

Lidl предлага серията "Родна стряха" и проведе кампанията "Съхрани българския вкус", с което наложи на пазара традиционни храни. През 2010 г. веригата е имала 85 български доставчика, през тази година те са вече 172. Серията "Родна стряха" съдържа повече от 80 предложения, които се продават и в страната, и в чужбина. Само за една година "Родна стряха" бележи ръст от 50% при продажбите на млечните продукти, 20% при колбасите и 58% при сладкарските изделия, съобщиха наскоро от компанията.

Metro е инициатор на програмата "Отгледано с грижа в България", с която изкупува продукция директно от фермери в регионите, в които има магазини. В резултат на инициативата около 200 малки земеделски производители доставят директно в Metro над 400 вида плодове и зеленчуци, както и месо от източнобалканска свиня, от свободно отглеждани пилета, агнешко, телешко. За 2018 г. продажбите на българска земеделска продукция от малки фермери достигат 4300 тона.

Инвестиции в магазини и хора

Седемте вериги, членуващи в Сдружението за модерна търговия, са инвестирали от стъпването си на българския пазар над 3.8 млрд. лв. в България, показа анкетата. Средствата са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. С най много филиали е Billa със 122 магазина, на второ място е Lidl с 92. Следват dm – със 72 филиала, T-Market – с 65, Kaufland – с 56, Deichmann – с 22, Metro - с 13 обекта.

Работещите в тези седем компании са над 18 600, като само за 2017 г. са били наети около 5500 нови служители. Всички те се осигуряват на пълна работна заплата, работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите, припомнят от сдружението.

Според данните от анкетата седемте вериги само за 2017 г. са дарили над 1.6 млн. лв. в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 хил. лв. на Българската хранителна банка и БЧК.

Над 50% от стоките в седем от най-големите търговските вериги в страната са от общо 1050 български производители, а при някои категории делът на местната продукция достига 75%. Това показва анкета, проведена от Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, Metro, T-Market и Deichmann, които държат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    Над 50% от асортимента, а какъв процент от оборота? Това ще е по-интересно. 12 вида български салфетки не генерират и половината оборот на един вид турски домати.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK