С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 дек 2018, 15:50, 8614 прочитания

Най-големите компании за облекло и текстил: Скромно нагоре

През 2017 г. общите приходи на топ 20-те фабрики растат с 3% и надхвърлят 1.26 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от представената през юли класация "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.

Инфографика

Компаниите отказват поръчки заради липса на работници, което сваля оптимизма в сектора.
Инвестициите в разширения и по-добра работна среда продължават, най-често чрез еврофондове.

През 2017 г. общите приходи на 20-те най-големи компании за текстил и облекло (вижте таблицата тук) растат с 3% и надхвърлят 1.256 млрд. лв. За сравнение - през 2016 продажбите на лидерите отбелязаха ръст от 7%. За пръв път в секторната класация на "Капитал" десет от дружествата в топ 20 отчитат по-ниски продажби в сравнение с предходната година, а пет са работили на загуба през 2017.

"Секторът е изправен пред огромна трудност. Предприятията имат поръчки, но са принудени да ги отказват, тъй като нямат хора, с които да ги изпълнят. Липсата на работна ръка е осезаема и това обяснява по-ниските финансови резултати на фирмите. Само през миналата година заетите в шивашките и текстилните фабрики в страната са намалели с 4500 души, достигайки общо до около 88 000", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил. Тя обяснява загубите при част от компаниите с увеличението на разходите за заплати, на енергоносителите и горивата, които не могат да бъдат компенсирани дори с договорените (където това е възможно) по-високи цени за единица изделие.


Познатите лидери

Инфографика

Приходите на традиционния първи в топ 20 - "Е. Миролио", надхвърлят 238 млн. лв. през 2017, но отбелязват годишен спад от 1.76%. В същото време компанията на италианския предприемач с български паспорт Едоардо Миролио отчита почти шесткратен ръст на печалбата, която достига почти 17 млн. лв. Миролио притежава седем текстилни фабрики в Сливен, три в Ямбол и една в Свищов. Групата има и багрилен цех в Италия, а през март 2017 откри нов цех за конфекция в Котел (в отделно юридическо лице). Тази година "Е. Миролио" започна производство и в два сръбски града – Пирот (за мъжки и дамски костюми под собствени марки на чуждестранни клиенти) и Димитровград. През миналата година компанията купи модния бранд DiKa, а освен това развива и своя марка за готови облекла, изработени от собствени прежди, плeтени и тъкани платове и щампи – Fem & eM. За развитие на конфекцията през миналата година са инвестирани около 15 млн. лева, уточниха от дружеството. Групата има шест свои магазина в страната (три в София и по един в Сливен, Пловдив и Велико Търново), както и в Тбилиси и Букурещ, и ще продължи да ги увеличава.

Производителят на камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди "Зюдволе груп Италия клон Булсафил" отново е втори в секторната класация и за поредна година отчита ръст на приходите, които надхвърлят 168 млн. лв., но почти два пъти по-малка печалба. Българската фирма работи в сграда под наем в индустриалната зона в с. Скутаре, община Марица. През октомври 2015 г. компанията претърпя генерална промяна в собствеността, след като тогавашното дружество майка – Safil в Италия, продаде бизнеса си на Südwolle – Германия. През октомври миналата година италианската "Сафил" смени името си на "Зюдволе груп Италия", което доведе до поредна промяна на наименованието и на българския клон, известно до този момент като "Сафил". През 2017 българското дружество инвестира 4 млн. лв. собствени средства за модернизация на производствени мощности. "Нашият завод е вторият по големина в групата след този в Китай. Инвестициите в обновяването на производствени линии ще продължат и през тази година. Генералната цел групата да продължи да бъде световен производител №1 на прежди", коментира управителят Георги Пеев.



Тази година в троянската "Калинел" ще бъдат инвестирани 12 млн. лв., казва собственикът Марин Радевски

Фотограф: Юлия Лазарова
"Калинел", която произвежда текстил за дома и е доставчик на IKEA, отново е трета в топ 20. Компанията има заводи в Троян и Червен бряг, както и две фабрики в Сърбия - във Враня и в Босилеград. Близо три четвърти от продукцията й е предназначена за IKEA, а останалите количества са за световни търговски вериги като "Метро", "Кауфланд", "Алди", "Юск", "Теско" и др. Дружеството отчита ръст от близо 3% на приходите (които надхвърлят 126 млн. лв.), но и лек спад на печалбата през 2017. Собственикът Марин Радевски обяснява този резултат с неблагоприятен курс на долара и с това, че през годината цените на материалите са нараснали, а цените, по които IKEA работи със своите доставчици, се договарят предварително и са твърди за съответния период от време.

"Инвестициите в "Калинел" през 2017 са за 6.1 млн. лв., като пет милиона са за нов склад, производствен цех и административна сграда в Червен бряг", уточни Радевски. Производствената сграда, разположена на приблизително 1000 кв.м, е оборудвана с три нови поточни линии с капацитет 12 хиляди възглавници на смяна. Складът е предвиден за 9000 европалета и разполага с автоматизирана роботизирана система, управлявана само от един човек. През миналата година "Калинел" е спечелила за пръв път европейски проект, каза Марин Радевски. Той е за 1.63 млн. лв., от които 815 хил. са безвъзмездно финансиране по програма "Иновации и конкурентоспособност". Реализацията му приключва в средата на тази година и ще осигури четири разработени и патентовани от "Калинел" машини, които увеличават производителността и водят до значителна икономия на материали. Планираните за 2018 г. инвестиции са за 12 млн. лв. Компанията започна и европроект за енергийна ефективност за 3 млн. лв., от които половината са безвъзмездни.

Още италиански собственици

В секторната класация за облекло и текстил присъстват още три компании с италиански собственици.

"Дзалли" - Габрово (4-а позиция), също отчита възходящи обороти, но и лек спад на печалбата. Съдружници в компанията са Calzedonia със седалище в Малчезине (Верона) – Италия (99%), и Calzedonia Finanziaria със седалище в Люксембург. Българското дружество е учредено през 2001 г., произвежда дамско и мъжко бельо, клинове, тениски и блузи с марките Intimissimi, Tezenis, Calzedonia и разполага с три производствени цеха. "Дзалли" работи само за фирмата майка и на свой ред използва услугите на около 10 предприятия подизпълнители. "Поръчките се увеличават, но и разходите се качват всяка година. Това изисква висока ефективност и добра организация на работа и ние се стараем да я гарантираме", коментира финансовият директор Христина Кръстева.

Друга италианска инвестиция - "Синтерама България" - Нова Загора (11-о място), част от групата Sinterama, отчита най-голям спад на приходите и служителите през 2017 в топ 20 (близо 31%). Българското дружество, което е в страната от 2012 г., произвежда текстилни влакна и продава зад граница почти 99% от продукцията си.

Загуба от близо милион лева и едноцифрен спад на приходите през 2017 отбелязва и "Балконф" – Търговище (12). Основаната през 1991 г. от Антонио Раники компания е сред най-големите работодатели в региона. Притежава два производствени цеха - в Търговище (за мъжки ризи и дамски блузи) и в Балчик (за мъжки сака, костюми и панталони), както и три фирмени магазина. "През миналата година сменихме част от производствената номенклатура и това бе последвано за известен период от време от спад в производителността на труда. Освен това по наши изчисления сме загубили над 120 хил. лв. само заради почивните дни, в които предприятието не работи. Сериозен разход са и ваучерите за храна, които се получават от всички, дори и от тези, които по някаква причина не са на работа и не произвеждат", обясниха от "Балконф". "Имаме предложения за повече работа, но отказваме поръчки поради недостиг на работна ръка. Липсва връзка между професионалните училища и бизнеса и проблемът с кадрите се изостря все повече. Мнозина заминават на работа в чужбина въпреки отличната социална политика на фирмата – имаме лекар, зъболекар, масажист, работещите получават пакети с храна за Великден и Коледа и много други придобивки", коментира Емилия Рангелова, началник-цех на завода в Търговище.

Нишки от Швейцария, Германия, Белгия, Турция, Великобритания

С близо 10 млн. лв. спадат приходите на "Балкантекс" - София (7). Дружеството – собственост на швейцарската "Крос фешън", работи с възложители на поръчки, на които осигурява дизайнерски екип, конструктори, изработка на кройки, както и мрежа от над 100 фабрики подизпълнители. "Проблемът с кадрите е много остър. Ако през 2010 - 2013 г. на една обява за работа се отзоваваха по 100 до 400 - 500 кандидати, сега са около 10 - 20, като за някои позиции изобщо липсват. Търсим непрекъснато хора, нашите подизпълнители също търсят персонал, за да можем да поемем поръчките на възложителите. Няма как да има растеж, ако липсва работна ръка. Кризата с отсъствието й се засили през 2017, а тази година е още по-изострена", коментира Делян Захариев, директор "Човешки ресурси".

Най-голямото шивашко предприятие в Югозападна България - "Пирин текс", гр. Гоце Делчев (8), също отчита лек спад на приходите, но излиза на печалба след предишни години на загуба. Групата притежава още три дружества в страната - "Пирин текс продакшън", "Пирин текс трейдинг" и "Пирин текс сървиз", но те не участват в класацията. Фирмата е в България от 1993 г., отначало като джойнт венчър между "Пирел" - гр. Гоце Делчев, и гръцката "Катерина", но от 1998 г. е 100% собственост на германската "Ролман и партнер фешън мениджмънт". Дружеството е с фокус продукти за мъже - костюми, ризи, вратовръзки, пуловери, палта, аксесоари и обувки с марката Rollmann, и изпълнява поръчки за модни корпорации в Германия, Франция, Швейцария, Гърция. Освен че е сред десетте най-големи компании в шивашкия сектор с приходите си от над 58 млн. лв., "Пирин текс" е и сред най-големите 20 работодателя в страната със своите над 2500 служители, които са назначени в дъщерно предприятие.

След като през 2016 г. производителят на синтетични и акрилни прежди "Ембул инвестмънт" (13) – Стара Загора, отчете най-високия скок на приходите (трицифрен) в топ 20, през миналата година дружеството има лек спад на продажбите и работи на загуба, макар и неголяма. Акционери в компанията са турската Emboy Yuntas Tekstil, Изер Лодрик, Ведат Лодрик, и Ерол Лодрик.

Значителни инвестиции прави и белгийската фамилна "Рожее ванден Берхе" (16), която произвежда килими в част от базата на текстилната фабрика "Декотекс" в Сливен. От встъпването си в страната през 2011 г. белгийският собственик е инвестирал 24 млн. лв. в обновяване на производствените линии и сградния фонд. Компанията изнася 60% от произведеното за САЩ, Италия, Близкия и Далечния изток, Япония, Китай. В края на 2016 фирмата инвестира 5 млн. лв. в два нови тъкачни стана за цялата група акминстър килими, подходящи за мокети, подови настилки на круизни кораби, казина. През 2017 обаче дружеството отчита двуцифрен спад на приходите и работи на загуба, макар да е наело още служители.

На 19-а позиция с възходящи резултати за 2017 е "Коутс България" - част от британската Coats - световен лидер в производството на индустриални конци и ципове. Дружеството предлага артикули в две основни направления - "Индустрия" (конци, ципове, копчета, подлепващи материали, машинни игли, ножици, креди) и "Ръкоделие" (конци за ръчна бродерия и за плетене, щампирани гоблени и комплекти за бродерия, прежди и др.).

С местна сила

Основен клиент на бургаската "Куш мода" (6-о място), в която съдружници са Фатме Али Куш и Хасан Джан, е шведската H&M, от която идват над 95% от поръчките. Българската компания отчита лек спад на приходите през 2017, но и ръст на печалбата от близо 4%. "Финансовите резултати зависят не само от броя, но и от вида на поръчките. На месец произвеждаме по 30 - 50 вида изделия с различна сложност и стойност - един панталон е по-скъп от един потник например и всичко зависи от това коя продуктова група преобладава", коментира Галин Добрев, главен счетоводител. През миналата година "Куш мода", която има производствено предприятие в село Трънак, община Руен, е инвестирала близо 900 хил. лв. в нови машини и подобрение на съществуващите сгради. "За 2018 г. планираме инвестиции за около 1.5 млн. лв., като голяма част от тях вече са направени", уточни Добрев. Предприятието предвижда да усвои нова технология за директно щамповане на облекла, която ще разшири продуктовата гама.

"Яна" – Бургас (9), в която акционери са "Индустриален лизинг" и "Херсей", е сред четирите дружества в топ 20, които отчитат двуцифрен спад на приходите и е работила на загуба. Фирмата произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена – "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж).

Следващата компания в класацията - Джи Ем Ти, София (10), показва леко възходящи резултати за 2017 и като продажби, и като финансов резултат. Дружеството изработва дамска и мъжка конфекция по поръчка на възложители, като използва около 70 фирми подизпълнителки и внася машини за шивашката индустрия. Теодора Ценкова, която е съдружник в Джи Ем Ти заедно с Георги Ванчев и Мирена Райчева, казва, че миналогодишният ентусиазъм в бранша – резултат от стабилните продажби на преобладаващата част от производителите, вече спада. "В западноевропейските държави потреблението на дрехи и обувки намалява. Според наш клиент от Германия през 2017 продажбите на облекла в магазините са били с 30% по-ниски в сравнение с предходната година. Има сериозни наличности на дрехи в складовете и затова търговците се въздържат от поръчки. Кризата с работната ръка е повсеместна, търсят се варианти за внос на работници", коментира Ценкова. Компанията притежава дялове в "Креациони Донна" – производител на дамска конфекция, "Андре Сато България" – производство и търговия с бельо, "Ай Ем Ес - Бг" – внос на текстил, изделия и машини, и "Поли транс" – транспорт.

Леко по-ниски приходи с около 3% и по-видимо намаление на печалбата отчита плевенската фирма "Димитров" (14). Регистрираната през 1991 г. компания за мъжки облекла е собственост на Магдален Димитров и е най-големият работодател в региона със сегашните си 1500 заети. През 2016 и 2017 фирмата е инвестирала 25 млн. лв. в нова сграда и в повишаване качеството на работната среда. От края на 2015 г. тук е разположена специална производствена линия, създаваща продукция за Hugo Boss за 2 млн. евро. Проектът е създаден и финансиран съвместно с Hugo Boss. Българското дружество работи и за световни марки като Armani, Ermenegildo Zegna. Най-новият проект на "Димитров" включва продажби в България и зад граница на облекла под собствените марки Monni и Desizo Monni Milano.

Продажбите на хасковската "Янев" (15-о място) за 2017 са по-високи и надхвърлят 27 млн. лв. По-голяма в сравнение с предходната година е и печалбата на дружеството. То е собственост на Янко Иванов Янев и произвежда ежедневни мъжки и женски облекла. През 2017 компанията въведе нова технология за дигитален печат върху голямо разнообразие от материи, включително и еластични.

Възходящи са и финансовите резултати на горнооряховската "Аполон-95" (17) – производител на мъжки костюми за световни дизайнерски марки, както и под своя бранд "Аполон". Едноличен собственик на капитала е Димитър Борисов Димитров. През 2016 г. фирмата изпълни европейски проект за повишаване на производствения капацитет за малко над 2.9 млн. лв. Постигнахме намаление на разходите, повишаване на производителността и по-голяма ефективност на работната сила, обясниха от компанията. Тази година "Аполон-95" изпълнява нов проект – за енергийна ефективност.

Публичното дружество "Мизия-96" - Плевен (18), отчита лек ръст на приходите и печалбата. Според финансовия отчет на компанията 98.2% от произведените през миналата година близо 642 хиляди броя мъжки костюми, сака, якета, панталони и други са предназначени за продажби зад граница. "Мизия-96" е получила одобрение за два европейски проекта – за инвестиции в нови машини, транспортно средство и подобрения на сграда на стойност 2.3 млн. лв. и за създаване на условия за устойчива заетост с бюджет над 178 хил. лв.

С миниатюрен ръст на приходите и спад на печалбата приключи 2017 фамилната "Аглика трейд" (20), която пусна в действие нова фабрика за преработка на полиестер и производство на полари в Твърдица. Това е третият завод на фирмата в града след предприятията за хавлиени изделия и за печат на постелъчно бельо. Освен това "Аглика" има фабрика и във Велико Търново. През 2017 г. компанията, собственост на текстилния инженер Петко Петков и семейството му, купи две производствени бази в Молдова – в градовете Твърдица и Тараклия, и инвестира в сгради и оборудване 250 хил. евро. "През 2018 г. българското дружество планира да финализира вече започнати проекти, свързани с тъкани гладки платове за постелъчно бельо, както и развитие на килимарско производство", коментира Елица Петкова, търговски директор.
Дебют: От Австралия в Сливен

В класацията за пръв път влиза австралийската Lempriere, която през май 2016 г. отвори завод за вълна край Сливен. Това е третият завод на компанията за преработка на сурова вълна извън Австралия - след Индия и Нова Зеландия, и инвестицията в него е 10 млн. евро. Регистрираното в България дружество "Лемприер Уул" е разположено върху наета площ от около 18 000 кв.м (на терен на Миролио) и е с капацитет за преработка на 500 тона вълна месечно. Около 20% от нея е предназначена за българския пазар, като основни клиенти в страната са предприятията на Едоардо Миролио и "Зюдволе груп Италия клон Булсафил". Компанията отчита най-висок ръст на приходите (над 375%) и най-голямата загуба в топ 20 за сектора, вероятно заради инвестицията си.
К100 - класация на най-големите компании в България

- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Инсталация за горене на RDF отпадъци се планира в Малко Търново Инсталация за горене на RDF отпадъци се планира в Малко Търново

Проектът е за малка централа с мощност 2 МВт, но тъй като попада в Странджа, буди притеснение у хората

20 окт 2019, 725 прочитания

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 760 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Броят на патентите расте, но повечето са за нискотехнологични местни иновации

За втора поредна година бизнес секторът е по-активен от физическите лица, отчита традиционният доклад "Иновации БГ 2018"

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10