С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 дек 2018, 12:06, 4247 прочитания

Как Китай превзе Холивуд

Азиатската държава все повече увеличава влиянието си над американски продуценти и над големите студиа.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В холивудския филм от 2012 г. "Червена зора" Америка е нападната и окупирана от севернокорейската армия. Слабо известен факт е, че след края на снимките продукцията е била променена, тъй като в първоначалния вариант нашествието е дело на Китайската народна освободителна армия. Всяка следа от китайско участие е дигитално премахната кадър по кадър, като за целта студиото MGM плаща още 1 млн. долара върху бюджета. В хитовия "Z-та световна война" пък първият сценарий говори за глобална зомби пандемия, тръгнала от Китай. Тази малка подробност също е изтрита в самия филм. Тези два случая са само малка част от примерите за нарастващото директно и индиректно влияние на Китай в Холивуд.

По-голяма тежест


Пекин има все повече тежест върху планирането и снимането на американски филми, което е част от китайските опити страната да бъде приета като приятелска и невраждебна световна сила, коментира New York Times. Холивудските мениджъри, които така или иначе не са считани за някакви морални стожери, без проблеми се съгласяват с подобна намеса, тъй като основният им бизнес е да правят пари. От една страна, китайският боксофис расте и става все по-важен за касовия успех на филмите им, а от друга, китайските продуцентски инвестиции им помагат да намалят риска от евентуален провал на скъпобюджетните ленти. В комбинация със заплахата от онлайн платформи като Netflix решението да разчитат на помощ отвън изглежда логична.

Един от примерите за мащабни инвестиции в Холивуд е Dalian Wanda Group на най-богатия човек в Китай - Уан Дзиенлин, която през последните шест години похарчи почти 10 млрд. долара да купи различни киноактиви в САЩ - независимото студио Legendary Entertainment, веригите кина AMC и Carmike Cinemas, продуцентската компания Dick Clark Productions (която стои зад златните глобуси) и други. Alibaba Pictures, част от онлайн търговеца Alibaba, пък е копродуцент през последните няколко години във филми като "Мисията невъзможна", "Костенурките нинджа" и "Стар трек". От най-гледаните в цял свят ленти за периода 1997 - 2013 г. Китай е съфинансирал едва 12 холивудски продукции. За петте години от тогава досега броят им е 41 (виж таблицата).

Важността на китайския боксофис



Холивудските студиа също така искат да получат все по-голям пай от китайския боксофис, който вече е номер две в света (с приходи от общо 8.59 млрд. долара през 2017 г., все по-близо до американския с 11.12 млрд. долара през миналата година). Но навлизането им на този пазар се сблъсква с местната бюрокрация - от една страна, има квотна система колко чуждестранни филми могат да бъдат пускани всяка година по кината, а от друга, дали отговарят на изискванията на цензурите. Копродукциите с китайски компании им дават възможност да се справят и с двете препятствия, особено при сегашната търговска война между САЩ и Китай и нарастващите изисквания от страна на Пекин. Пример за затегнатите мерки е решението на президента Си Цзинпин през тази година да сложи китайското филмово бюро под контрола на пропагандния отдел към Китайската комунистическа партия. До март тъй наречената Държавна администрация за преса, публикации, радио, филми и телевизия беше независима от партията. Организацията отговаря за регулиране на съдържание като цензуриране на филми и пускане на всички премиери по местните кина.

"Мисията невъзможна: Разпад" е съпродуциран от китайската Alibaba Pictures

Фотограф: Paramount Pictures
През последните години има немалко примери за представили се неособено добре продукции в САЩ и други големи пазари, които са "спасени" от китайския боксофис. А новият супергерой "Аквамен" привлече глобални приходи от 261 млн. долара още преди да излезе по американските кина, като основна част от тази сума - 189.2 млн. долара, е дошла именно от Китай. Ето защо страната става все по-важна за холивудските магнати, които са готови на компромиси със сценариите, стига филмът им да бъде допуснат до местния пазар. И то дори да нямат за партньори китайски продуценти. Отделно от това нараства и участието на все повече китайски актьори в американските филми, за да може те да са добре приети на местния пазар. А и за да отговорят на изискванията в страната, сериозна част от екипа на продукцията трябва да е китайски.

В същото време естествено има и изключения - "Луди богати азиатци", един от малкото холивудски продукции с актьорски екип предимно от азиатски произход, се оказа сред касовите успехи на годината - 238 млн. долара глобални приходи, от които 174 млн. долара в САЩ. След известни съмнения Китай в крайна сметка допусна филма до местния си пазар, където той се провали. А има и обратните примери - Wanda направи най-скъпия филм в китайската история - "Великата стена", като за целта нае услугите на холивудска звезда - Мат Деймън, с една основна цел - филмът да е световен хит. Но при бюджет от 150 млн. долара глобалните приходи на продукцията достигнаха едва 335 млн. долара, което при всички отчисления за кина, маркетинг и т.н. остана недостатъчно да излезе на печалба.

Едно е сигурно - голяма холивудска продукция не е имала "лош" герой китаец от много време насам. "Филми като "Седем години в Тибет" повече няма да видят бял свят", казва пред New York Times Лари Шинагава, преподавател в Hawaii Tokai International. Всъщност точно този филм е много добър пример за обрата в Холивуд - през 90-те години големите студиа са крайно критични към Китай, а заради участието си в него Брад Пит дори е обявен за персона нон грата в азиатската страна, и години по-късно китайците са готови да спрат участието му и в "Z-та световна война".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайската научно-технологична борса отвори с ръст на някои акции от 520% Китайската научно-технологична борса отвори с ръст на някои акции от 520%

Star market e направена по подобие на Nasdaq и е отговорът на Китай в търговската война със САЩ

22 юли 2019, 676 прочитания

Как африканската чума стигна до фондовата борса 2 Как африканската чума стигна до фондовата борса

Обявните мерки от БАБХ по умъртвяване на 17 хил. животни вероятно ще навредят на резултатите на "Свинекомплекс Николово"

22 юли 2019, 1387 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Радиото на господ

Полският свещеник Тадеуш Ридзик започва с религиозно радио и стига до медийна империя и планове за геотермална централа и музей. Слушателите му са ценен актив и държавата субсидира подкрепата му с десетки милиони

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността