Веригата за дрехи Guess е глобена с 40 млн. евро заради по-високи цени в Източна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригата за дрехи Guess е глобена с 40 млн. евро заради по-високи цени в Източна Европа

Компанията е извършила т.нар. геоблокиране, което пречи на потребителите да купуват продукти от други държави в Европейския съюз. Наложената глоба е намалена двойно заради съдействие от страна на Guess в процеса на разследване

Веригата за дрехи Guess е глобена с 40 млн. евро заради по-високи цени в Източна Европа

Според Европейската комисия американската компания е продавала с 10% по-скъпо в България и региона

16175 прочитания

Компанията е извършила т.нар. геоблокиране, което пречи на потребителите да купуват продукти от други държави в Европейския съюз. Наложената глоба е намалена двойно заради съдействие от страна на Guess в процеса на разследване

© Reuters


Европейската комисия (ЕК) наложи глоба на американската модна компания Guess от близо 40 млн. евро заради нарушение на влезлия в сила в началото на декември регламент за забрана на необосновано ограничение за онлайн пазаруване. В случая компанията е извършила т.нар. геоблокиране, което пречи на потребителите да купуват продукти от други държави в Европейския съюз, което представлява нарушение на конкуренцията.

Според ЕК чрез отделни споразумения за дистрибуция на продуктите на компанията Guess е можела да продава на между 5% и 10% по-високи цени в Централна и Източна Европа, включително и в България, в сравнение със страните от Западна Европа. В списъка на потърпевшите държави влизат още Хърватия, Полша, Чехия, Унгария, балтийските републики, Румъния, Словакия и Словения.

Куп забрани

През юни 2017 г. Комисията започва да разглежда случая и в процеса на разследване установява редица нарушения на компанията, повечето основаващи се на ограничения към търговците на дребно при продажбата на стоката им. Сред тях са забрана за използване на търговските марки на Guess при реклами в онлайн търсачките, забрана за продажби в интернет без предварително дадено съгласие от компанията, забрана да се продава на клиенти извън конкретна територия, забрана търговците да определят цените на дребно на продуктите независимо от Guess, както и възпрепятстване на продажби на едро от един търговец на друг.

При определянето на глобата в размер на 40 млн. евро ЕК посочва, че е взела предвид тежестта на нарушението, продължителността му и стойността на извършените продажби през периода. В официално съобщение комисията пояснява, че незаконните практики на Guess, в разрез с правилата за лоялна конкуренция, са започнали през януари 2014 г. и са продължили до октомври 2017 г.

В случая глобата на компанията дори е намалена двойно заради съдействие от страна на Guess в процеса на разследване и разкриване на нарушения, които не са били известни преди това на комисията.

Дебютна глоба

Това е сред първите наложени глоби от редица разследвания на ЕК за нарушения на регламента за необоснованата дискриминация при онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите. Директивата цели да свали бариерите при онлайн търговията.

Европейската комисия (ЕК) наложи глоба на американската модна компания Guess от близо 40 млн. евро заради нарушение на влезлия в сила в началото на декември регламент за забрана на необосновано ограничение за онлайн пазаруване. В случая компанията е извършила т.нар. геоблокиране, което пречи на потребителите да купуват продукти от други държави в Европейския съюз, което представлява нарушение на конкуренцията.

Според ЕК чрез отделни споразумения за дистрибуция на продуктите на компанията Guess е можела да продава на между 5% и 10% по-високи цени в Централна и Източна Европа, включително и в България, в сравнение със страните от Западна Европа. В списъка на потърпевшите държави влизат още Хърватия, Полша, Чехия, Унгария, балтийските републики, Румъния, Словакия и Словения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    zun59432773 avatar :-|
    zun59432773

    Това е практика на почти всяка компания. Защо ЕК не се занимае с Найк? Техните цени за България са около 10-20% по-високи от тези за Великобритания например. А доскоро имаше и териториално ограничение. Нямаше как да си в България и да пазаруваш от сайта им във Великобритания. Да не говорим, че отново на сайта им за Великобритания има непрекъснато промоции, а за съжаление същото не може да се каже за България.

  • 2
    velian avatar :-|
    volarok

    До коментар [#1] от "zun59432773":

    Тук местните дистрибутори са от нашенската картелна мафия, особено при маратонките.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK