Сръбската минерална вода "Княз Милош" ще опита дебют на българския пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сръбската минерална вода "Княз Милош" ще опита дебют на българския пазар

Освен минерална вода компанията бутилира и енергийни напитки и сокове

Сръбската минерална вода "Княз Милош" ще опита дебют на българския пазар

След като не успя да купи "Девин", дружеството на фонда Mid Europa от януари ще внася в страната през дистрибутора "ВинИтали"

Мара Георгиева
9148 прочитания

Освен минерална вода компанията бутилира и енергийни напитки и сокове

© „ВинИтали“


От средата на януари в магазините в България ще се продават 53 продукта на фабриката за бутилирана минерална вода и безалкохолни напитки "Княз Милош" - Сърбия. Вносител за страната е регистрираната в Бургас компания "ВинИтали" на сръбския гражданин Марко Шовлянски, който живее в България. Така, след като преди две години не успя да купи българската "Девин", сръбският производител все пак ще навлезе в страната, но със собствените си продукти. "Княз Милош" е лидер на пазара в своята страна и е притежание на базирания в Лондон фонд Mid Europa.

Шесторка от Сърбия

Портфолиото на "Княз Милош" включва шест марки: натурална газирана минерална вода Knjaz Milos, натурална негазирана минерална вода Aqua Viva, енергийната напитка Guarana, безалкохолните напитки Remix Knjaz и соковете Golf и Gusto. Всяка втора бутилка газирана минерална вода, продавана в Сърбия, е Knjaz Milos, посочват от компанията. Газираната и слабо газираната минерална вода се предлагат и в пластмасови, и в стъклени бутилки с различен обем – от 0.25 мл. до 1.75 мл. Минералните извори се намират в планината Букуля близо до град Аранджеловац, а водата се извлича от дълбочина повече от 500 метра.

Негазираната минерална вода Aqua Viva е под няколко разновидности - натурална, с плодови аромати (с екстракт от стевия) и обогатена (включително и с В-комплекс и електролити специално за спортуващи и с L карнитин за изгаряне на мазнини). Освен при минералната вода "Княз Милош" е лидер и при енергийните напитки в Сърбия с марката Guarana. Напитките Remix Knjaz съдържат минерална газирана вода плюс 10-15% различни видове плодови сокове, без изкуствени подсладители. Gusto са 100% натурални плодови сокове, произведени по технология за горещо пълнене в стъклени опаковки.

Производителят

Фабриката е кръстена на основателя й - княз Милош Обренович, княз на Сърбия през XIX век, основана е през 1811 г., но в сегашния си вид действа от 2000 г.

По данни на компанията тя има 700 служители, произвежда повече от 200 милиона литра напитки годишно и изнася в над 20 държави. Дружеството отчита 58 млн. евро приходи и 1.85 млн. евро нетна печалба за 2016 г.

Фирмата променя няколко пъти собственика си. През 2004 г. мажоритарният дял (58%) е закупен за 57 млн. евро от инвестиционния фонд FPP Balkan - част от базираната в Лондон FPP Group. Поглъщането е извършено поетапно, а през януари 2005 г. се прибавя нов партньор - Salford Capital Partners.

През април 2015 г. "Княз Милош" става собственост на базирания в Лондон фонд Mid Europa. Новият собственик купува бутилиращото дружество заедно с Danube Foods Group, който държи и Imlek – производител на млечни продукти, и Bambi - водещият сръбски производител на сладкарски изделия.

Mid Europa през сръбските си дружества беше сред кандидатите за покупката на "Девин" при последната сделка в края на 2016 г.

Пазарът

На българския пазар вече има присъствие на бутилирана вода от Сърбия. През юни миналата година "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" започна да продава изворната вода "Роса", която се бутилира в сръбския завод "Власинка" - собственост на компанията от пролетта на 2005 г.

По данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България през 2017 консумацията на бутилирана вода в страната достига 750 млн. литра, като нараства ежегодно с 6-7% в обем през последните няколко години. Годишната консумация на глава от населението е 106 литра, с което България се доближава до Германия, Италия и Франция.

Минералната бутилирана вода е с около 50% дял, изворната е една трета, а трапезната – една шеста от пазара в обем. В топ 3 на компаниите при минералната вода са "Девин", "БК Горна баня" ("Горна баня" с червената точка) и "Кока Кола" ("Банкя"). "Девин" е лидер и при изворната вода по данни на Агенцията за маркетингови изследвания Global Data.

От средата на януари в магазините в България ще се продават 53 продукта на фабриката за бутилирана минерална вода и безалкохолни напитки "Княз Милош" - Сърбия. Вносител за страната е регистрираната в Бургас компания "ВинИтали" на сръбския гражданин Марко Шовлянски, който живее в България. Така, след като преди две години не успя да купи българската "Девин", сръбският производител все пак ще навлезе в страната, но със собствените си продукти. "Княз Милош" е лидер на пазара в своята страна и е притежание на базирания в Лондон фонд Mid Europa.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK