С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 яну 2019, 11:40, 2071 прочитания

Трудна зима за европейските авиокомпании

На фона на товa американските превозвачи регистрират рекордни печалби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Зимата в Исландия може да бъде тежка, като ниските температури и малкото дневна светлина не са единствените причини за това. Двете основни авиокомпании на острова - Icelandair Group и и Wow Air, са изправени пред трудности. Конкуренцията от по-големите превозвачи сваля цените, а колебанието в котировките на петрола, което затруднява управлението на разходите и нарастващите загуби, създават несигурност за бъдещето на двете исландски компании, пише Bloomberg.

Наред с това от юни насам шест европейски авиопревозвача бяха принудени да спрат работа заради липса на пари, задлъжнялата Norwegian Air Shuttle е изправена пред поглъщане, Alitalia е в несъстоятелност от 18 месеца и британската Flybe е в търсене на купувач. Дори и някога процъфтяващите оператори като Finnair Oyj изпитват затруднения, довели до спад на акциите, тъй като инвеститорите са притеснени.


На фона на това американските авиокомпании регистрират рекордни печалби. Основателят на Wow Скъли Могенсен смята, че причината за това е фактът, че "в Европа правилата се диктуват от нискотарифните Ryanair, EasyJet и Wizz Air, което намалява маржовете на компаниите в региона". "Всички те са много агресивни и все още бързо растящи и в резултат на това целият европейски пазар става много по-агресивен. В Северна Америка имаше вълна от консолидация и в резултат на това е по-малко конкурентоспособна", добавя Могенсен.

Консолидацията

Общото между най-зле представящите се компании в Европа е фактът, че са изолирани. Трите големи авиокомпании в региона включват девет бивши национални превозвача, представляващи огромна опозиция за компании, които не са част от този клуб и не разполагат с подкрепата на по-големи независими компании като Ryanair.



Северният регион е особено уязвим, тъй като дори водещите му превозвачи - SAS, Finnair и Icelandair, не бяха включени във вълната от сливания, започнала през 2004 г., водена от British Airways, Air France и Lufthansa. Стабилната експанзия на Norwegian Air допълнително затрудни печалбите на скандинавските компании. Превозвачът се концентрира и върху нискотарифни трансатлантически полети, а точно тези маршрути са ключови за съдбата на Icelandair и Wow. Двата превозвача, които използват по-малки самолети, за да намалят разходите си, са развили Рейкявик в център, свързващ градове в Европа и Северна Америка. За Исландия кризата заплашва да затрудни разрастващата се туристическа индустрия, която е от жизненоважно значение за запълване на празнината в икономиката, създаден от колапса на банковата система на острова през 2008 г.

Един от скандинавските превозвачи, Primera Air, беше сред шестте европейски авиокомпании, които се сринаха през втората половина на 2018 г. Авиопревозвачът, специализиран в чартърни полети, последва Norwegian Air с намаляване на цената на трансатлантическите си услуги, преди да изчерпи парите си. Групата от чартърни превозвачи и неприсъединени оператори е причината и за останалите пет "жертви" - швейцарските превозвачи PrivatAir и Skywork Airlines, Small Planet и Azur Air от Германия и VLM от Белгия.

Трудности и за големите

Но най-големите оператори също се борят за увеличаване на маржовете, тъй като пренасищането на капацитета на местата потиска цените дори в най-здравословните пазари. Докато Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира, че глобалните печалби на авиокомпаниите ще нараснат с 10% през 2019 г., до 35.5 млрд. долара, европейските превозвачи ще усетят спад в приходите си. Това се дължи на конкуренцията и цената на горивата. Приходите в Северна Америка трябва да бъдат два пъти по-високи от тези за Европа, смята IATA, въпреки че трафикът и в двата региона е доминиран от три основни превозвача.

Крейг Крийгер, който управлява британската Virgin Atlantic Airways до ноември, след като е работил повече от две десетилетия в American Airlines Group, казва, че европейските сливания са "зависели твърде много от местната политическа чувствителност и не са успели да осигурят съкращенията на капацитета, необходими за повишаване на рентабилността". "Имаше придобивания в Европа, но не мисля, че имахме реална консолидация", добавя той.

Надежда за Исландия

След като Wow беше застрашена след провала на преговорите за поглъщане с Icelandair, компанията, изглежда, се надява да бъде спасена от американската частна инвестиционна компания Indigo Partners LLC, която преговаря за закупуване на дял. Цената на спасяването изглежда висока, тъй като в рамките на само няколко седмици авиокомпанията обяви миналия месец, че ще намали наполовина флота си, ще уволни стотици работници и ще прекрати полетите от САЩ до Индия.

Могенсен твърди, че решението е "наказание за грешката да се отклоним от оригиналния си нискотарифен фокус". Що се отнася до трансатлантическия пазар, той прогнозира, че конкуренцията ще стане още по-ожесточена, като смята, че и по-малките играчи могат да намерят своята ниша на пазара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чуждите инвестиции в българския IT сектор са скочили с 300% за три години Чуждите инвестиции в българския IT сектор са скочили с 300% за три години

Според данните на fDi Markets само през миналата година е имало 16 нови проекта на обща стойност 240 млн. долара

7 дек 2019, 50 прочитания

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 891 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големият хедж фонд в света е реализирал 15% възвращаемост

Това е най-доброто представяне на Bridgewater Associates за последните 5 години

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10