Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове

Търговците на храни: Нови магазини, но малки ръстове

Мениджърите на петте най-големи вериги в сектора представят своите планове за 2019 г.

Мара Георгиева
9579 прочитания

© Юлия Лазарова


Пет големи чуждестранни вериги от години диктуват пазара на храни и други бързооборотни стоки в страната. През 2017 г., за когато има пълни данни, приходите на "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла" и "Максима" са били 4.4 млрд. лв. при обща оценка на пазара от 6.5 млрд. лева (без цигарените изделия). Последните години приходите на компаниите растат и те продължават да отварят нови магазини. През 2019 г. обаче планът е умерен: ще има нови обекти, но оптимизмът за ръст на продажбите е приглушен. Двуцифреният растеж при повечето вероятно ще се свие до едноцифрен.

Това са изводите от анкетата на "Капитал" сред мениджърите на пет от най-големите вериги за храни. Ето и въпросите, които им зададохме:

  • Каква беше 2018 г. за компанията, колко обекта открихте, какви новости предложихте?
  • Какви са очакванията ви за ръста на приходите от продажби през 2018? Какви приходи планирате за 2019?
  • Колко обекта планирате да откриете през 2019, в кои градове, какви инвестиции ще направите?
  • Какви са прогнозите ви за развитие на ритейл пазара през 2019 г.?
  • Какви са плановете на веригата за онлайн продажби?

Иван Чернев, председател на управителния съвет на "Кауфланд България":

Отваряме нови обекти, включително в София

1. През 2018 г. приоритетът ни беше върху развитието на съществуващите ни обекти и бизнес. При модернизацията разработихме и тествахме различни прототипи на концепции в хипермаркетите ни. Ще приложим част от тях първо в София, а постепенно и в страната. Увеличихме продуктовия асортимент. Запазихме най-търсените продукти, но разширихме портфолиото си с продукти за специфични вкусове в по-висока категория. Започнахме въвеждането на собствени марки храни, козметика, текстил. Включихме в дейността си активна рекламна комуникация и разнообразихме промоционалния си микс.

От години оказваме силен стимул върху развитието на българските производители, като през 2018 разширихме регионалния си фокус и поставихме акцент върху по-малки регионални производители. Около 86% от стоките, които предлагаме, са от български доставчици.

Публично поехме ангажимент да намалим употребата на пластмаса за еднократна употреба далеч преди посочения в разпоредбите на ЕК срок. Ние сме една от малкото компании, които се сертифицираха по международния стандарт ISO 50001 "Системи за управление на енергията".

2. Приходите от продажби до момента се движат в рамките на прогнозите ни. Целта ни е устойчиво развитие на лидерската ни позиция.

3. През 2019 г. ще открием първия си филиал във Велико Търново и петия във Варна, ще приключим процеса по разширяване на логистичната ни база в с. Стряма. Това са обекти от стратегическо значение за нас. Отново сме в активна фаза на експанзия в София.

4. Качеството и улеснението ще бъдат издигнати в култ. Силните ритейл компании ще променят модела си от търговия към създатели на брандове и изживявания.

5. Не изключваме онлайн продажбите. Но за основна част от клиентите ни в момента приоритет при пазаруването е да проверяват сами качеството и свежестта на продуктите и да имат право на собствен избор.

Фотограф: Цветелина Белутова

Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България":

Планираме 7% ръст на приходите през 2019 г.

1. "Метро" стартира 2018 г. с откриването на свой логистичен център за доставки на близо 3000 хранителни продукта за софийските ресторанти и хотели. Клиентите ни вече могат да заявяват денонощно необходимите за заведенията си храни и продукти през специална онлайн система за електронни поръчки - FSD. Тя вече обслужва над 600 обекта в София, Боровец, Правец и Перник, а броят на клиентите продължава да расте.

Завършихме и реконструкцията на магазина си във Варна. Продължихме да развиваме и своята програма за директно снабдяване с български земеделски продукти от локални селскостопански производители - през 2018 акцент бяха млечните продукти и мед. През 2018 г. над 200 български фермери доставяха своя продукция, плодове и зеленчуци, директно до магазините на "Метро", а през лятото направихме и първия износ на 3 тона розови домати на български земеделци към Германия, Австрия и Великобритания. В категория "Месо" през 2018 г. вече работим с над 100 български фермери и производители. На специални щандове стартирахме програмата "Грозни, но вкусни", която помага на селскостопанските производители да намерят пазар за плодове и зеленчуци, които не отговарят на "козметичните" изисквания за външен вид, размер, цвят и форма, но като вкус не отстъпват на "красивите" земеделски продукти. Обогатихме вино асортимента до над 1100 вина от 66 български и 200 чуждестранни винарни и бирения до над 400 вида, включително български и чужди крафт бири.

2. Планираме 7% ръст на приходите от продажби през 2019 г.

4. Очаквам, че през 2019 г. компаниите от модерната търговия ще поставят фокус върху качеството и обслужването на своите клиенти.

5. От 2013 г. "Метро" предлага на професионалните си клиенти възможността да правят поръчки и да получават доставка до своята врата чрез онлайн системата "Метро електронни поръчки".

Фотограф: Капитал

5. Към момента сме на етап проучване на възможностите за развитие на онлайн продажбите.

Пет големи чуждестранни вериги от години диктуват пазара на храни и други бързооборотни стоки в страната. През 2017 г., за когато има пълни данни, приходите на "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла" и "Максима" са били 4.4 млрд. лв. при обща оценка на пазара от 6.5 млрд. лева (без цигарените изделия). Последните години приходите на компаниите растат и те продължават да отварят нови магазини. През 2019 г. обаче планът е умерен: ще има нови обекти, но оптимизмът за ръст на продажбите е приглушен. Двуцифреният растеж при повечето вероятно ще се свие до едноцифрен.

Това са изводите от анкетата на "Капитал" сред мениджърите на пет от най-големите вериги за храни. Ето и въпросите, които им зададохме:


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK