С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 яну 2019, 8:00, 3472 прочитания

Сбогом, 2018 г. Няма да ми липсваш. Поздрави, Марк

Facebook преживя най-тежката година в историята си и влиза в 2019 г. без особен оптимизъм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В централата на Facebook в Менло парк, Калифорния, наздравиците най-вероятно не са били по повод успешната 2018 г. Много по-вероятно е те да са с надежда за по-добра 2019 г., а немалко служители и директори да пият с желанието да забравят изминалите 12 месеца. Facebook преживя най-кошмарната година от съществуването си - скандал след скандал, тежък политически фокус върху компанията, срив на акциите, няколко гостувания във Вашингтон на най-високопоставените политически лица. Най-важното обаче е, че през 2018 г. Facebook просто загуби ореола си: вече никой не говори за иновативната компания, която иска да свърже целия свят, а за заплахата от това един такъв гигант да знае всичко за главозамайващите си 2.3 млрд. потребители.

Годината завърши така, както и започна - именно със скандал с личните данни на
Facebook. Разследване на New York Times разкри, че компанията е споделяла достъпа до профилите на потребителите си с други свои партньори, сред които Microsoft, Spotify и Netflix. Това разкритие не дава на Facebook добър изглед за 2019 г., но поне е логичен завършек на кошмара 2018 г., която ще бъде запомнена преди всичко със скандала Cambridge Analytica и общо 10-часовото изслушване на Марк Зукърбърг в американския Конгрес.


Докъде я докарахме

Имиджовите проблеми на
Facebook са трудни за оценка, защото нямат конкретен измерител. С каквото и да се сблъска компанията, нейното успокоение трябва да остава масивната потребителска база от 2.3 млрд. потребители месечно. Разбира се, те са и най-голямата заплаха, защото всички проблеми идват от това как компанията се справя с опазването на събраните от тях лични данни и как кара тези клиенти да не се чувстват като стока. Ако това е положителният актив, с който Facebook започва 2019 г., то негативният поглед трябва да бъде насочен към акциите на компанията.

Facebook започна 2018 г. на борсата добре. През март компанията преживя първия си осезаем спад, като загуби 17% от пазарната си капитализация заради скандала Cambridge Analytica – политическата анализаторска фирма, която чрез приложение е успяла да стигне до личните данни на десетки милиони потребители на социалната мрежа. Гостуването на Марк Зукърбърг във Вашингтон през април обаче даде нов тласък на акциите и те достигнаха най-високото си ниво в историята в края на юли.



След което последва нещо, което можем да определим само като потоп. Докладът за полугодието на
Facebook разкри, че компанията не може да поддържа темповете си на растеж в бъдеще. Имиджовите проблеми се натрупаха, а в края на годината борсите цялостно потънаха и Facebook нямаше как да се справи с общата тенденция. Facebook завърши годината с 40% по-евтини акции, отколкото през юли, и с пазарна капитализация 360 млрд. долара – далеч от над 500-те милиарда в средата на годината и още по-далеч от технологичните си "събратя" Apple, Amazon и Google.

А сега накъде

Всякакво решение на проблемите на Facebook трябва да започне с това компанията отново да се представи като позитивна сила, която дава възможност на потребителите си да се свързват и общуват помежду си, без значение от световните граници. Същевременно Facebook ще трябва да признае и най-дълбоките си проблеми по отношение на личните данни на потребителите и да започне да ги решава по възможно най-прозрачния начин. Подобен подход крие огромни рискове в краткосрочен план, но и огромно възнаграждение в дългосрочен, ако фирмата успее да се справи с имиджовите си проблеми.

В същото време къщата на Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг трябва да изглежда достатъчно подредена, че да не навява асоциации с хаос. През 2018 г. компанията бе напусната от основателите на Instagram, WhatsApp и Oculus – трите най-големи придобивания на фирмата до този момент. При нито едно от тези оттегляния не бе дадено официално обяснение и в много случаи новините идваха постфактум, така че логично те бяха представени в негативна светлина.

В най-добрия случай за компанията тя ще успее да се върне на полето, в което е най-добра - технологиите и активизирането на своите потребители. През 2018 г.
Facebook прекара прекалено много време в политическата сфера, в която на практика няма какво да спечели. Решаването на проблемите на социалната мрежа може да започне и от опростяване на свръхсложния начин, по който в момента Facebook работи чрез алгоритмите си. Начин, който е прекалено труден за разбиране както от потребителите, така и от правителствата.
Кой си тръгна?

През изминалата година от Facebook си тръгнаха основателите на трите най-големи придобивки на компанията до този момент от нейната история. През април стана ясно, че съоснователят на чат приложението WhatsApp (закупена през 2014 г. срещу 19 млрд. долара) Ян Кум напуска компанията. През септември същото направиха и съоснователите на Instagram (закупена през 2012 г. срещу 1 млрд. долара) Кевин Систрьом и Майк Кригер. Месец по-късно към групата се присъедини и Брендан Ирайб, основател на компанията за очила за виртуална реалност Oculus (закупена през 2014 г. срещу 2 млрд. долара). И при трите напускания официални причини (настрана от "време е да продължим напред") не бяха дадени, което даде възможност да се засилят слуховете за неразбирателство между съоснователите и Марк Зукърбърг.


И все пак реалистично

Въпреки всички начини, по които
Facebook може да започне решаването на проблемите си, най-реалистично изглежда те да се задълбочат. Борсите вече официално са в мечи пазар и инвеститорите вече не виждат ореола в доскорошните технологични шампиони. Същевременно Facebook наред с други технологични гиганти трябва да приеме, че регулацията, особено по отношение на личните данни на потребителите, изглежда неизбежна.

Докато досега
IT секторът беше единен в нежеланието си от повече регулаторни мерки, заради което се превърна в най-големия лобист във Вашингтон, изпреварвайки банковия сектор, сега дори големи имена като изпълнителния директор на Apple Тим Кук признават, че има нужда от ново законодателство. Този натиск може да се увеличи, защото заради скандали като тези на Facebook страдат всички и въпросът за големите компании се превръща не в това какво могат да спечелят, а доколко могат да минимализират щетите.

По този начин завърши 2018 г. за Facebook - с огромни имиджови проблеми, редица скандали и без някогашния си ореол. Същевременно с рекордните 2.3 млрд. активни потребители, което я прави най-голямата мрежа в историята на света. Актив, който трудно ще бъде изгубен от компанията и който отваря възможностите за поне малко по-светло бъдеще. И в края на 2019 г. наздравиците в Менло парк да не бъдат само с надежда за следващата, но и с благодарност за изминалата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Facebook акции година

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 436 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 775 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 7939 прочитания

20 сеп 2019, 4603 прочитания

20 сеп 2019, 2473 прочитания

20 сеп 2019, 1755 прочитания

20 сеп 2019, 1739 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първите 100 хил. бездимни пушачи

Само за година 5% от българския цигарен пазар е завладян от IQOS и glo

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата