С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 яну 2019, 8:00, 3379 прочитания

Сбогом, 2018 г. Няма да ми липсваш. Поздрави, Марк

Facebook преживя най-тежката година в историята си и влиза в 2019 г. без особен оптимизъм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В централата на Facebook в Менло парк, Калифорния, наздравиците най-вероятно не са били по повод успешната 2018 г. Много по-вероятно е те да са с надежда за по-добра 2019 г., а немалко служители и директори да пият с желанието да забравят изминалите 12 месеца. Facebook преживя най-кошмарната година от съществуването си - скандал след скандал, тежък политически фокус върху компанията, срив на акциите, няколко гостувания във Вашингтон на най-високопоставените политически лица. Най-важното обаче е, че през 2018 г. Facebook просто загуби ореола си: вече никой не говори за иновативната компания, която иска да свърже целия свят, а за заплахата от това един такъв гигант да знае всичко за главозамайващите си 2.3 млрд. потребители.

Годината завърши така, както и започна - именно със скандал с личните данни на
Facebook. Разследване на New York Times разкри, че компанията е споделяла достъпа до профилите на потребителите си с други свои партньори, сред които Microsoft, Spotify и Netflix. Това разкритие не дава на Facebook добър изглед за 2019 г., но поне е логичен завършек на кошмара 2018 г., която ще бъде запомнена преди всичко със скандала Cambridge Analytica и общо 10-часовото изслушване на Марк Зукърбърг в американския Конгрес.


Докъде я докарахме

Имиджовите проблеми на
Facebook са трудни за оценка, защото нямат конкретен измерител. С каквото и да се сблъска компанията, нейното успокоение трябва да остава масивната потребителска база от 2.3 млрд. потребители месечно. Разбира се, те са и най-голямата заплаха, защото всички проблеми идват от това как компанията се справя с опазването на събраните от тях лични данни и как кара тези клиенти да не се чувстват като стока. Ако това е положителният актив, с който Facebook започва 2019 г., то негативният поглед трябва да бъде насочен към акциите на компанията.

Facebook започна 2018 г. на борсата добре. През март компанията преживя първия си осезаем спад, като загуби 17% от пазарната си капитализация заради скандала Cambridge Analytica – политическата анализаторска фирма, която чрез приложение е успяла да стигне до личните данни на десетки милиони потребители на социалната мрежа. Гостуването на Марк Зукърбърг във Вашингтон през април обаче даде нов тласък на акциите и те достигнаха най-високото си ниво в историята в края на юли.



След което последва нещо, което можем да определим само като потоп. Докладът за полугодието на
Facebook разкри, че компанията не може да поддържа темповете си на растеж в бъдеще. Имиджовите проблеми се натрупаха, а в края на годината борсите цялостно потънаха и Facebook нямаше как да се справи с общата тенденция. Facebook завърши годината с 40% по-евтини акции, отколкото през юли, и с пазарна капитализация 360 млрд. долара – далеч от над 500-те милиарда в средата на годината и още по-далеч от технологичните си "събратя" Apple, Amazon и Google.

А сега накъде

Всякакво решение на проблемите на Facebook трябва да започне с това компанията отново да се представи като позитивна сила, която дава възможност на потребителите си да се свързват и общуват помежду си, без значение от световните граници. Същевременно Facebook ще трябва да признае и най-дълбоките си проблеми по отношение на личните данни на потребителите и да започне да ги решава по възможно най-прозрачния начин. Подобен подход крие огромни рискове в краткосрочен план, но и огромно възнаграждение в дългосрочен, ако фирмата успее да се справи с имиджовите си проблеми.

В същото време къщата на Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг трябва да изглежда достатъчно подредена, че да не навява асоциации с хаос. През 2018 г. компанията бе напусната от основателите на Instagram, WhatsApp и Oculus – трите най-големи придобивания на фирмата до този момент. При нито едно от тези оттегляния не бе дадено официално обяснение и в много случаи новините идваха постфактум, така че логично те бяха представени в негативна светлина.

В най-добрия случай за компанията тя ще успее да се върне на полето, в което е най-добра - технологиите и активизирането на своите потребители. През 2018 г.
Facebook прекара прекалено много време в политическата сфера, в която на практика няма какво да спечели. Решаването на проблемите на социалната мрежа може да започне и от опростяване на свръхсложния начин, по който в момента Facebook работи чрез алгоритмите си. Начин, който е прекалено труден за разбиране както от потребителите, така и от правителствата.
Кой си тръгна?

През изминалата година от Facebook си тръгнаха основателите на трите най-големи придобивки на компанията до този момент от нейната история. През април стана ясно, че съоснователят на чат приложението WhatsApp (закупена през 2014 г. срещу 19 млрд. долара) Ян Кум напуска компанията. През септември същото направиха и съоснователите на Instagram (закупена през 2012 г. срещу 1 млрд. долара) Кевин Систрьом и Майк Кригер. Месец по-късно към групата се присъедини и Брендан Ирайб, основател на компанията за очила за виртуална реалност Oculus (закупена през 2014 г. срещу 2 млрд. долара). И при трите напускания официални причини (настрана от "време е да продължим напред") не бяха дадени, което даде възможност да се засилят слуховете за неразбирателство между съоснователите и Марк Зукърбърг.


И все пак реалистично

Въпреки всички начини, по които
Facebook може да започне решаването на проблемите си, най-реалистично изглежда те да се задълбочат. Борсите вече официално са в мечи пазар и инвеститорите вече не виждат ореола в доскорошните технологични шампиони. Същевременно Facebook наред с други технологични гиганти трябва да приеме, че регулацията, особено по отношение на личните данни на потребителите, изглежда неизбежна.

Докато досега
IT секторът беше единен в нежеланието си от повече регулаторни мерки, заради което се превърна в най-големия лобист във Вашингтон, изпреварвайки банковия сектор, сега дори големи имена като изпълнителния директор на Apple Тим Кук признават, че има нужда от ново законодателство. Този натиск може да се увеличи, защото заради скандали като тези на Facebook страдат всички и въпросът за големите компании се превръща не в това какво могат да спечелят, а доколко могат да минимализират щетите.

По този начин завърши 2018 г. за Facebook - с огромни имиджови проблеми, редица скандали и без някогашния си ореол. Същевременно с рекордните 2.3 млрд. активни потребители, което я прави най-голямата мрежа в историята на света. Актив, който трудно ще бъде изгубен от компанията и който отваря възможностите за поне малко по-светло бъдеще. И в края на 2019 г. наздравиците в Менло парк да не бъдат само с надежда за следващата, но и с благодарност за изминалата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Facebook акции година

Прочетете и това

Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони

Пускането на сгъваемия 5G телефон на компанията ще се забави, а операционната ѝ система ще излезе след девет месца

17 юни 2019, 119 прочитания

Корпоративни гиганти ще инвестират в криптовалутата на Facebook Корпоративни гиганти ще инвестират в криптовалутата на Facebook

Mastercard, Visa, Paypal, Uber и други ще вложат по 10 млн. долара

17 юни 2019, 656 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първите 100 хил. бездимни пушачи

Само за година 5% от българския цигарен пазар е завладян от IQOS и glo

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това