Първата вълна от автономни автомобили е все по-близо, но с наближаването й някои производители и технологични компании изглеждат все по-малко ентусиазирани. Промяната в настроенията беше очевидна на изложението за електроника в Лас Вегас (CES), което през последните години се превърна в своебразна "витрина" за технологиите, които биха могли да трансформират автомобилната индустрия, пише Financial Times.
Преди две години изпълнителните директори на Audi използваха CES, за да обявят предстоящата премиера на първия автомобил, проектиран при определени обстоятелства да вземе пълен контрол от водача. В режим без шофьор високият клас А8 ще помоли водача да се включи само ако срещне ситуация, която е твърде сложна, за да се справи - степен на автономия, известна като "Ниво 3".
Това е точката, в която пълната отговорност, включително юридическата, се прехвърля от водача на автомобила. Но регулаторите не са сигурно дали прехвърлянето на контрола между колата и шофьора може да работи ефективно в случай на авария.
На CES миналата седмица германският автомобилен производител Audi не наблeгна на напредъка си в автоматизираното шофиране. Вместо това беше една от няколкото компании, които представиха нова индустриална група, наречена Pave. Президентът на северноамериканските операции на Audi Марк дел Росо заяви, че целта на групата е да "обучи политиците" за това как "техническите предизвикателства за създаването на превозни средства без водачи са разрешими и ще донесат истински напредък в пътната безопасност".
Пропуските
На производителите на автомобили им се иска да бяха действали по-рано в посока образование и безопасност на автономните коли, отколкото да вложат целите си усилия в технологичната надпредвара. Дебатът за безопасността се засили, след като миналия март жена беше убита от автономен автомобил на Uber. "Това е ниво на автономия, което плаши производителите на автомобили - но също така плаши законодателите и регулаторите", каза Крис Джоунс, анализатор в Canalys. Анализаторът от Gartner - Марк Рамзи, се съгласи, казвайки, че технологията вече не е ограничаващ фактор. "Регулаторната рамка е проблем, който е много по-належащ. Трябва да има известна яснота за това какво е законно и какво не е", добави той.
Общи усилия
Същевременно директори на Audi, Toyota, производителя на чипове Nvidia, подразделението на Google Waymo и няколко стартъп компании обединиха усилията си да убедят обществеността, че самоуправляващите се автомобили са безопасни. Те увериха, че съвместните им усилия не са лобистка акция, а единен фронт в опит да се противодейства на общественото объркване, страхове и нереалистични очаквания от технологията за самоуправление. През последната година имаше редица случаи на катастрофи със самоуправляващи се автомобили. Uber и Tesla, която също имаше катастрофи, обаче не се включиха в групата.
Противоречиви мнения
Идеята за кола без шофьор винаги е разделяла автомобилната индустрия. Автопроизводителите като Toyota, Volvo и Ford, както и Waymo, са последователно скептични по отношение на идеята за "Ниво 3", като твърдят, че е по-безопасно да се изчака по-напреднала форма на автоматизация, които да не изисква човешка намеса.
DaimlerTrucks, най-големият производител на търговски автомобили в света, също обърна гръб на тази концепция. Критиците като Мартин Даъм, главен изпълнителен директор на компанията, заявиха, че технологията е изпратила объркващо послание към шофьорите - "така насърчаваме шофьорите да насочат вниманието си към нещо различно от пътя, но се очаква да са готови да си върнат контрола, когато се наложи".
Други мениджъри обаче остават оптимисти по отношение на технологията. Дирк Виселман, старши инженер на BMW, заяви, че автомобилът iNext на автомобилния производител, който ще излезе през 2021 г., ще разполага с технология от ниво 3, позволяваща управление без ръце, без педали. "Ако шофьорът не поеме управлението, колата ще спре безопасно", успокоява скептичните той.
Първата вълна от автономни автомобили е все по-близо, но с наближаването й някои производители и технологични компании изглеждат все по-малко ентусиазирани. Промяната в настроенията беше очевидна на изложението за електроника в Лас Вегас (CES), което през последните години се превърна в своебразна "витрина" за технологиите, които биха могли да трансформират автомобилната индустрия, пише Financial Times.
Преди две години изпълнителните директори на Audi използваха CES, за да обявят предстоящата премиера на първия автомобил, проектиран при определени обстоятелства да вземе пълен контрол от водача. В режим без шофьор високият клас А8 ще помоли водача да се включи само ако срещне ситуация, която е твърде сложна, за да се справи - степен на автономия, известна като "Ниво 3".
0 коментара