С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 15 яну 2019, 15:35, 19633 прочитания

Лидерът при сладоледите закрива българското си производство

Във варненската фабрика на Froneri са работили 72 души. Сега сладоледът ще се внася от Сърбия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Швейцарско-британската Froneri ("Фронери") закрива фабриката си за сладолед във Варна и вече ще внася от Сърбия. Това са продуктите във фризерите Nestle, а сред популярните брандове са BOSS, Magnum, Familia. Прекратяването на дейността ще настъпи от 1 март и ще засегне 72 работещи, уточниха за "Капитал" от българския офис на дружеството.

Така лидерът на българския сладоледен пазар, който тръгна от приватизация с гръцката Delta, премина през Nestle, преди две години стана собственост на смесено дружество с британската R&R, сега спира да произвежда. Това не е първата мултинационална компания, която централизира в една държава от региона производството си. По подобен начин например Unilever затвори фабриката си за олио в Добрич и започна да внася от Румъния. Проблемът е, че рядко производството се централизира в България.


Причината: няма хора, а трябват много инвестиции

Фабриката във Варна е със седем производствени линии и неголям годишен капацитет от 20 млн. литра. Необходимостта от големи инвестиции за разширението и модернизирането й плюс липсата на сезонна работна ръка повлияли върху решението за закриването й.

На работещите ще бъдат предложени пакети с обезщетения над законовия минимум. На част от служителите, които имат интерес, ще бъде осигурена възможност за преместване в други заводи на Froneri в чужбина. "Компанията е започнала необходимите правни процедури и консултации със синдикатите и ще проведе процеса в съответствие с всички нормативни изисквания", става ясно от официално съобщение.



Сладолед от Белград

Решението за спиране на производството във Варна е част от проект на Froneri за по-гъвкав и по-ефективен бизнес модел. "Компанията продължава да развива бизнеса си в България и ще продължи да инвестира в увеличаване на консумацията на сладолед в България като лидер на пазара", се казва още в официалното съобщение на корпорацията.

Фокусът ще са маркетингът и продажбите на своите марки и продукти на българския пазар. "Фронери България" (бивша "Нестле айс крийм България") ще продължи да има около 90 служители в страната и ще запази отделите си за маркетинг, продажби, търговски, финанси, човешки ресурси, логистика. Плановете включват увеличаване на заетите в тези области, продължаващи инвестиции в пазара и задържане на лидерската позиция.

След затварянето на производството във Варна сладоледът за българския пазар ще се доставя от фабриката на Froneri в Белград, уточниха за "Капитал" от българското дружество. Уверенията са, че преструктурирането няма да повлияе негативно на продажбите, тъй като и досега "Фронери България" е внасяла около половината от нужните количества, а експортът от варненската фабрика е бил символичен.

Промени от 1994 г.

Смяната на собствеността на варненското предприятие започва през 1994 г., когато гръцката "Делта" навлезе на почти монополния пазар, доминиран от тогавашната "Сердика", и купи фабриката за сладолед във Варна.

През 2005 г. тя отново смени собственика си, стана притежание на Nestle и беше преименувана на "Нестле айс крийм България".

Есента на 2016 г. варненското дружество се отдели в новосъздадената фирма "Фронери България". Реорганизацията беше резултат от глобално обединение между швейцарската Nestle и британската R&R на бизнеса им със сладолед. Така Froneri стана вторият по големина производител на сладолед в Европа и третият в света и отчита 2.5 млрд. евро приходи за 2017. Корпорацията има над 10 000 служители и присъства в над 20 държави.

Над половината пазар

Последният публикуван годишен доклад на "Фронери България" е от 2017. Според него компанията е увеличила капитала си до 34 млн. лв. и има продажби за над 29.6 млн. лева, но приключва годината на загуба. В доклада се посочват две причини за това: заради преобразуванията дружеството е функционирало от последното тримесечие на 2017 г. и заради силно изразения сезонен характер на бизнеса.

Според отчета 47% от продажбите на дружеството се извършват в магазините от т.нар. традиционна търговия, 21% - в локални ключови клиенти, 13% - в международни ключови клиенти, а в хорека канала – 11%. Освен производствената фабрика фирмата притежава дистрибуционен център във Варна, логистични центрове в Бургас и в с. Труд, Пловдивско.

Новост за "Фронери България" е, че от миналата година разпространява и сладоледите Milka на "Монделийз". По данни на фирмата, цитирани за "Капитал", тя има 51% пазарен дял в стойност за 2018 г.
Пазарът на сладолед

Оценките за пазара на сладолед в страната варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. България не е голям износител – продажбите зад граница са за около 10 млн. лв.

В топ 5 на фирмите според приходите за 2017 са "Фронери България", "Сладоледена фабрика" - Велико Търново (Deny Ice Cream), "Изида" - Добрич, "Джелато 2009" (Raffy), "Дарко" (Unilever). Тези пет компании държат близо 83% от пазара в стойност.

Новост за пазара през 2018 г. е сделката на британския гигант Unilever, който купи великотърновската "Сладоледена фабрика" (марката Denny Ice Cream). Сделката е вписана през декември, а цената е седем пъти печалбата преди данъци и амортизации (EBITDA) за 2018 г. (което е публично неизвестно число) и от договора се вижда, че ще се плаща разсрочено и окончателната сума ще зависи и от други фактори, като представянето през тази година. Това е втора сделка на Unilever на пазара на сладолед в България, първата бе за покупката на "Дарко" през 2011 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Турски банки ще подкрепят малкия и средния бизнес с 3.7 млрд. долара

Производителите и износителите ще получат по-голямо финансиране

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10