С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 15 яну 2019, 15:35, 18268 прочитания

Лидерът при сладоледите закрива българското си производство

Във варненската фабрика на Froneri са работили 72 души. Сега сладоледът ще се внася от Сърбия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Швейцарско-британската Froneri ("Фронери") закрива фабриката си за сладолед във Варна и вече ще внася от Сърбия. Това са продуктите във фризерите Nestle, а сред популярните брандове са BOSS, Magnum, Familia. Прекратяването на дейността ще настъпи от 1 март и ще засегне 72 работещи, уточниха за "Капитал" от българския офис на дружеството.

Така лидерът на българския сладоледен пазар, който тръгна от приватизация с гръцката Delta, премина през Nestle, преди две години стана собственост на смесено дружество с британската R&R, сега спира да произвежда. Това не е първата мултинационална компания, която централизира в една държава от региона производството си. По подобен начин например Unilever затвори фабриката си за олио в Добрич и започна да внася от Румъния. Проблемът е, че рядко производството се централизира в България.


Причината: няма хора, а трябват много инвестиции

Фабриката във Варна е със седем производствени линии и неголям годишен капацитет от 20 млн. литра. Необходимостта от големи инвестиции за разширението и модернизирането й плюс липсата на сезонна работна ръка повлияли върху решението за закриването й.

На работещите ще бъдат предложени пакети с обезщетения над законовия минимум. На част от служителите, които имат интерес, ще бъде осигурена възможност за преместване в други заводи на Froneri в чужбина. "Компанията е започнала необходимите правни процедури и консултации със синдикатите и ще проведе процеса в съответствие с всички нормативни изисквания", става ясно от официално съобщение.



Сладолед от Белград

Решението за спиране на производството във Варна е част от проект на Froneri за по-гъвкав и по-ефективен бизнес модел. "Компанията продължава да развива бизнеса си в България и ще продължи да инвестира в увеличаване на консумацията на сладолед в България като лидер на пазара", се казва още в официалното съобщение на корпорацията.

Фокусът ще са маркетингът и продажбите на своите марки и продукти на българския пазар. "Фронери България" (бивша "Нестле айс крийм България") ще продължи да има около 90 служители в страната и ще запази отделите си за маркетинг, продажби, търговски, финанси, човешки ресурси, логистика. Плановете включват увеличаване на заетите в тези области, продължаващи инвестиции в пазара и задържане на лидерската позиция.

След затварянето на производството във Варна сладоледът за българския пазар ще се доставя от фабриката на Froneri в Белград, уточниха за "Капитал" от българското дружество. Уверенията са, че преструктурирането няма да повлияе негативно на продажбите, тъй като и досега "Фронери България" е внасяла около половината от нужните количества, а експортът от варненската фабрика е бил символичен.

Промени от 1994 г.

Смяната на собствеността на варненското предприятие започва през 1994 г., когато гръцката "Делта" навлезе на почти монополния пазар, доминиран от тогавашната "Сердика", и купи фабриката за сладолед във Варна.

През 2005 г. тя отново смени собственика си, стана притежание на Nestle и беше преименувана на "Нестле айс крийм България".

Есента на 2016 г. варненското дружество се отдели в новосъздадената фирма "Фронери България". Реорганизацията беше резултат от глобално обединение между швейцарската Nestle и британската R&R на бизнеса им със сладолед. Така Froneri стана вторият по големина производител на сладолед в Европа и третият в света и отчита 2.5 млрд. евро приходи за 2017. Корпорацията има над 10 000 служители и присъства в над 20 държави.

Над половината пазар

Последният публикуван годишен доклад на "Фронери България" е от 2017. Според него компанията е увеличила капитала си до 34 млн. лв. и има продажби за над 29.6 млн. лева, но приключва годината на загуба. В доклада се посочват две причини за това: заради преобразуванията дружеството е функционирало от последното тримесечие на 2017 г. и заради силно изразения сезонен характер на бизнеса.

Според отчета 47% от продажбите на дружеството се извършват в магазините от т.нар. традиционна търговия, 21% - в локални ключови клиенти, 13% - в международни ключови клиенти, а в хорека канала – 11%. Освен производствената фабрика фирмата притежава дистрибуционен център във Варна, логистични центрове в Бургас и в с. Труд, Пловдивско.

Новост за "Фронери България" е, че от миналата година разпространява и сладоледите Milka на "Монделийз". По данни на фирмата, цитирани за "Капитал", тя има 51% пазарен дял в стойност за 2018 г.
Пазарът на сладолед

Оценките за пазара на сладолед в страната варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. България не е голям износител – продажбите зад граница са за около 10 млн. лв.

В топ 5 на фирмите според приходите за 2017 са "Фронери България", "Сладоледена фабрика" - Велико Търново (Deny Ice Cream), "Изида" - Добрич, "Джелато 2009" (Raffy), "Дарко" (Unilever). Тези пет компании държат близо 83% от пазара в стойност.

Новост за пазара през 2018 г. е сделката на британския гигант Unilever, който купи великотърновската "Сладоледена фабрика" (марката Denny Ice Cream). Сделката е вписана през декември, а цената е седем пъти печалбата преди данъци и амортизации (EBITDA) за 2018 г. (което е публично неизвестно число) и от договора се вижда, че ще се плаща разсрочено и окончателната сума ще зависи и от други фактори, като представянето през тази година. Това е втора сделка на Unilever на пазара на сладолед в България, първата бе за покупката на "Дарко" през 2011 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 201 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 850 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Турски банки ще подкрепят малкия и средния бизнес с 3.7 млрд. долара

Производителите и износителите ще получат по-голямо финансиране

Още от Капитал
Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10