Лидерът при сладоледите закрива българското си производство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лидерът при сладоледите закрива българското си производство

Лидерът при сладоледите закрива българското си производство

Във варненската фабрика на Froneri са работили 72 души. Сега сладоледът ще се внася от Сърбия

Мара Георгиева
24478 прочитания

© Цветелина Белутова


Швейцарско-британската Froneri ("Фронери") закрива фабриката си за сладолед във Варна и вече ще внася от Сърбия. Това са продуктите във фризерите Nestle, а сред популярните брандове са BOSS, Magnum, Familia. Прекратяването на дейността ще настъпи от 1 март и ще засегне 72 работещи, уточниха за "Капитал" от българския офис на дружеството.

Така лидерът на българския сладоледен пазар, който тръгна от приватизация с гръцката Delta, премина през Nestle, преди две години стана собственост на смесено дружество с британската R&R, сега спира да произвежда. Това не е първата мултинационална компания, която централизира в една държава от региона производството си. По подобен начин например Unilever затвори фабриката си за олио в Добрич и започна да внася от Румъния. Проблемът е, че рядко производството се централизира в България.

Причината: няма хора, а трябват много инвестиции

Фабриката във Варна е със седем производствени линии и неголям годишен капацитет от 20 млн. литра. Необходимостта от големи инвестиции за разширението и модернизирането й плюс липсата на сезонна работна ръка повлияли върху решението за закриването й.

На работещите ще бъдат предложени пакети с обезщетения над законовия минимум. На част от служителите, които имат интерес, ще бъде осигурена възможност за преместване в други заводи на Froneri в чужбина. "Компанията е започнала необходимите правни процедури и консултации със синдикатите и ще проведе процеса в съответствие с всички нормативни изисквания", става ясно от официално съобщение.

Сладолед от Белград

Решението за спиране на производството във Варна е част от проект на Froneri за по-гъвкав и по-ефективен бизнес модел. "Компанията продължава да развива бизнеса си в България и ще продължи да инвестира в увеличаване на консумацията на сладолед в България като лидер на пазара", се казва още в официалното съобщение на корпорацията.

Фокусът ще са маркетингът и продажбите на своите марки и продукти на българския пазар. "Фронери България" (бивша "Нестле айс крийм България") ще продължи да има около 90 служители в страната и ще запази отделите си за маркетинг, продажби, търговски, финанси, човешки ресурси, логистика. Плановете включват увеличаване на заетите в тези области, продължаващи инвестиции в пазара и задържане на лидерската позиция.

След затварянето на производството във Варна сладоледът за българския пазар ще се доставя от фабриката на Froneri в Белград, уточниха за "Капитал" от българското дружество. Уверенията са, че преструктурирането няма да повлияе негативно на продажбите, тъй като и досега "Фронери България" е внасяла около половината от нужните количества, а експортът от варненската фабрика е бил символичен.

Промени от 1994 г.

Смяната на собствеността на варненското предприятие започва през 1994 г., когато гръцката "Делта" навлезе на почти монополния пазар, доминиран от тогавашната "Сердика", и купи фабриката за сладолед във Варна.

През 2005 г. тя отново смени собственика си, стана притежание на Nestle и беше преименувана на "Нестле айс крийм България".

Есента на 2016 г. варненското дружество се отдели в новосъздадената фирма "Фронери България". Реорганизацията беше резултат от глобално обединение между швейцарската Nestle и британската R&R на бизнеса им със сладолед. Така Froneri стана вторият по големина производител на сладолед в Европа и третият в света и отчита 2.5 млрд. евро приходи за 2017. Корпорацията има над 10 000 служители и присъства в над 20 държави.

Над половината пазар

Последният публикуван годишен доклад на "Фронери България" е от 2017. Според него компанията е увеличила капитала си до 34 млн. лв. и има продажби за над 29.6 млн. лева, но приключва годината на загуба. В доклада се посочват две причини за това: заради преобразуванията дружеството е функционирало от последното тримесечие на 2017 г. и заради силно изразения сезонен характер на бизнеса.

Според отчета 47% от продажбите на дружеството се извършват в магазините от т.нар. традиционна търговия, 21% - в локални ключови клиенти, 13% - в международни ключови клиенти, а в хорека канала – 11%. Освен производствената фабрика фирмата притежава дистрибуционен център във Варна, логистични центрове в Бургас и в с. Труд, Пловдивско.

Новост за "Фронери България" е, че от миналата година разпространява и сладоледите Milka на "Монделийз". По данни на фирмата, цитирани за "Капитал", тя има 51% пазарен дял в стойност за 2018 г.

Пазарът на сладолед

Оценките за пазара на сладолед в страната варират между 100 и 160 млн. лв. годишно. България не е голям износител – продажбите зад граница са за около 10 млн. лв.

В топ 5 на фирмите според приходите за 2017 са "Фронери България", "Сладоледена фабрика" - Велико Търново (Deny Ice Cream), "Изида" - Добрич, "Джелато 2009" (Raffy), "Дарко" (Unilever). Тези пет компании държат близо 83% от пазара в стойност.

Новост за пазара през 2018 г. е сделката на британския гигант Unilever, който купи великотърновската "Сладоледена фабрика" (марката Denny Ice Cream). Сделката е вписана през декември, а цената е седем пъти печалбата преди данъци и амортизации (EBITDA) за 2018 г. (което е публично неизвестно число) и от договора се вижда, че ще се плаща разсрочено и окончателната сума ще зависи и от други фактори, като представянето през тази година. Това е втора сделка на Unilever на пазара на сладолед в България, първата бе за покупката на "Дарко" през 2011 г.

Швейцарско-британската Froneri ("Фронери") закрива фабриката си за сладолед във Варна и вече ще внася от Сърбия. Това са продуктите във фризерите Nestle, а сред популярните брандове са BOSS, Magnum, Familia. Прекратяването на дейността ще настъпи от 1 март и ще засегне 72 работещи, уточниха за "Капитал" от българския офис на дружеството.

Така лидерът на българския сладоледен пазар, който тръгна от приватизация с гръцката Delta, премина през Nestle, преди две години стана собственост на смесено дружество с британската R&R, сега спира да произвежда. Това не е първата мултинационална компания, която централизира в една държава от региона производството си. По подобен начин например Unilever затвори фабриката си за олио в Добрич и започна да внася от Румъния. Проблемът е, че рядко производството се централизира в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Извода е само един, не купувайте Бос и другите. Лично аз откакто олио Калиакра се прави в Румъния го подминавам и си купувам други нарки, произведени в България.

  • 2
    rdu55315348 avatar :-|
    S.Y.K

    И за мен тези приключиха като марка.Да не говорим че цените им спрямо конкурентите бяха по-високи.Караха я на стари ларви още от годините на "Делта".Лично аз си купувам едни пловдивски сладоледи "чичо Чарли "

  • 3
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#1] от "Кум Лисан":

    Обърках и натиснах минус сори
    и аз не купувам Калиакра и колкото се може по малко от юнилевър.
    За сладоледите на Нестле отдавна спрях да ги консумираме просто това е пяна под различна температура дали е топла или студена е все едно не си променя формата

  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Нали лъгаха народа, че членството в ЕС ще се превърне в магнит за чужди инвестиции? Как стана така, че една Сърбия привлича в пъти повече такива? Сега и сладоледи ще внасяме от там и то по магистрала, но ... само до границата, от Калотина насам без магистрала, защо? Нали сме в ЕС и уж требва да сме с повече магистрали и бързи ЖП-линии от Сърбия, защо сме с по-малко?

  • 5
    deutschwagen avatar :-|
    deutschwagen

    До коментар [#4] от "izt21595181":

    Как точно реши, че Сърбия привлича повече инвестиции?
    И как реши, че Сърбия има по-добра ЖП мрежа?
    А сладоледите на Нестле отдавна са пълни боклуци.

  • 6
    svkap avatar :-|
    svkap

    Членството в ЕС е изключително важно!!! Това е най-голямата и силна икономика в света и пазар от 500 млн души! Инвестициите намаляват и фирмите се изнасят заради корупция, административни пречки и неработеща съдебна система! Липса на персонал е дипломатичното оправдание. В момента поточните линии и машините са до такава степен автоматизирани, че и маймуна да сложиш може да върши работа..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK