С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 яну 2019, 12:30, 5534 прочитания

На първо място добър екип

Васил Поповски, старши директор "Развитие на продукти" в Leanplum, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Васил Поповски е старши директор "Развитие на продукти" в Leanplum. Има над 20-годишен опит в софтуерния сектор. Кариерата си стартира в SAP, а по-късно става технически директор и партньор в Sciant, където активно помага за разрастването на компанията, която е придобита през 2007 г. от VMware. Във VMware ръководи различни екипи и дейности и участва в разрастването на екипа до стотици специалисти. След VMware решава да стартира собствен бизнес и така става съосновател на Connecto.ai, който предлага чатботове, базирани на изкуствен интелект. През миналата година компанията беше купена от компанията от Силициевата долина Leanplum, в която съосновател е българинът Момчил Кюркчиев. Поповски оглави софийския R&D център на Leanplum.
Компанията

Компанията за мобилен маркетинг Leanpum е създадена от Момчил Кюркчиев и колегата му в Google Андрю Фърст в Силициевата долина. Досега тя е набрала финансиране за 98 млн. долара, като инвеститори в нея са Norwest Venture Partners, Canaan Partners, Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures. Фърст и Кюркчиев създават Leanplum с първоначалната идея да създадат система за т.нар. А/В тестове, която дава възможност на програмистите на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време промените, които правят по програмите, и реакцията на потребителите. Впоследствие предприемачите насочват усилията си към създаване на цялостна облачна платформа за мобилен маркетинг, която поддържа множество канали за връзка между компанията и клиентите. Компанията има и R&D офис в София, в който работят близо 50 души, както и офиси в Сан Франциско, Ню Йорк, Сингапур, Токио и Амстердам.
Преминал сте през много различни компании в технологичния сектор. Колко трудно беше да се прехвърлите от инженер до мениджър и ръководител на екипи?

Аз съм софтуерен инженер по душа, но пък достигането ми до мениджърски и лидерски позиции ми даде възможност да имам по-голямо въздействие с работата си. Реално през последните години фокусът ми е повече върху мениджмънта, отколкото техническата дейност - в последните ми години във VMware, впоследствие в стартъпа ми Connecto.ai, където се занимавах със стратегическото развитие и визия на компанията, а сега и в Leanplum, където имам възможността да ръководя страхотен екип и да бъда част от развитието на следващото поколение маркетингов клауд.


Двете неща са много различни: като инженер пишеш код, който знаеш как машината ще изпълни, имаш и взаимодействие с други инженери, защото успехът е отборна игра. Докато като мениджър, от теб се се изисква тотална промяна на мисленето: основна задача на добрия лидер е да дава възможност на другите да се развиват, доказват и дават най-доброто от себе си. Като инженер трябва да имаш по-големи слотове от време, за да се фокусираш върху конкретна задача. При мениджърите е обратното: времето е доста динамично и постоянно имаш срещи и разговори с екипа.

Трансформацията не е лесна. Още в началото на кариерата си осъзнах, че може би няма да бъда най-добрият инженер или най-добрият мениджър, но мога да комбинирам двете качества, за да съм много по-конкурентен на пазара и това да ми дава уникално предимство. Обикновено хората се развиват предимно в едно от двете направления. Лично за мен обаче,ролите на инженер и мениджър са еднакво важни, защото вярвам, че когато ръководи даден проект, лидерът трябва да разбира добре нещата в дълбочина и да взима ефективни решения.

Колко различно е да управлявате българския екип на Leanplum спрямо предишните ви мениджърски позиции?



Има много фактори, които отличават Leanplum от други компании и правят работата ми тук по-различна. Ако трябва да посоча един от тях, то това биха били хората. Смело мога да заявя, че Leanplum наема продуктови специалисти от топ 5% на трудовия пул в България. Това прави моята роля и задача много вдъхновяваща, тъй като имам възможност да работя с хора, които са изключително умни, способни и със силно изразена ценностна система, отговаряща на културата на компанията. Всички в екипа мислим еднакво и дърпаме в една посока - да превърнем Leanplum в следващия еднорог (оценка над 1 млрд. долара).

Кога очаквате да стане това?

Скоро. Компанията досега се развива бурно и агресивно и ако продължи с тези темпове, ще достигнем подобна оценка до няколко години.

А какви са очакванията ви за софийския офис през тази година?

В момента сме почти 50 души, а съвсем скоро отворихме новото крило на офиса ни в ЦУМ, което позволява да удвоим екипа. Имаме дългосрочно планиране за следващите години и на базата на него ще определим броя хора, които ще наемаме през 2019 г.

Колко трудно е да координирате дейността между различните офиси на компанията?

Освен в София, Leanplum има офиси в Сан Франциско, Ню Йорк, Амстердам, Сингапур и Токио. Софийският ни е офис съществува от 2014-та година и е вторият по големина офис за компанията. Около 80% от хората ни тук са R&D, а останалите 20% са специалисти в сферата на техническата поддръжка, продажбите, администрацията и човешките ресурси. Координацията между различните локации винаги е предизвикателство, но пък сме намерили работещ за нас вариант, който ни позволява да изграждаме т.нар. подове - автономни екипи, състоящи се от 7 до 10 души, които оперират като министартъпи и работят по определени вертикали с цел да се минимализира при покриването на задачи. Същевременно имаме и общи цели на ниво организация, които ни помагат да работим заедно в една и съща посока.

Колко труден е изборът сред тези 5% най-добри специалисти на пазара? Намирате ли лесно нужните ви хора?

За момента сме много успешни в откриването и наемането на нужните ни специалисти. Това се дължи на два фактора - от една страна са множеството интересни технически казуси, които решаваме и които не могат да бъдат срещнати в други компании. Например ежедневно Leanplum обработва над 28 млрд. събития от мобилни устройства. Това са 420 млн. активни месечни потребители, които използват приложения, в които е вграден нашият SDK (software developer's kit - бел. ред.). Ние анализираме целия този обем от данни и сме сред топ 5 клиенти на Google Cloud Platform. При нас има Big Data в най-чистия смисъл на термина. За обема данни, които обработваме, няма стандартни решения, което води до интересни предизвикателства пред инженерния ни екип.

Вторият фактор е добрият ни бранд, който се гради от хората в компанията и ни позволява да достигаме лесно до топ специалисти. Бих казал, че в Leanplum нямаме проблем с намирането на правилните експерти.

А какви са наблюденията ви за целия софтуерен сектор тук?

Софтуерният сектор е и продължава да бъде един от най-бурно развиващите се. Има огромен недостиг на кадри, постоянно нови компании стъпват на пазара, други разширяват значително екипите си. Но се появяват и много организации, които се опитват по различни начини да разрешат този проблем - "Телерик академия" и "Софт уни" са едни от тях. Има и други успешни инициативи.

Как решихте да излезете от корпоративния свят и да стартирате Connecto?

Дълго време работих във VMware - прекарах там 9 години, а преди това бях и в Sciant. След дълго време в компанията реших, че бих искал да се занимавам с нещо ново. Интересното беше, че в същия този момент очаквах и дете. Реално стартирах първия прототип на Connecto, когато синът ми се роди. Бяха месеци, в които сънят беше малко, защото много помагах на моята партньорка в отглеждането на детето.

Що се отнася до Сonnecto, бях си дал няколко месеца да проуча какво е следващото голямо нещо за мен и разглеждах различни тенденции в сектора. Точно тогава имах и проблеми с обслужването на един от мобилните оператори в България. Забелязах, че повечето от дейностите по поддръжката могат да бъдат автоматизирани. По това време чатботовете бяха нововъзникваща технология и започнах да си задавам въпроса дали това не е правилната бизнес ниша да се направи автоматизирана поддръжка за клиенти. Впоследствие се оказа, че е доста сложна тематика за току-що създаден стартъп. Затова се насочихме към е-търговията, където беше първият ни прототип. Създадох чатбот, който те съветва как да си купиш телевизор. Постепенно си поставихме за цел да валидираме колкото се може повече хипотези - къде ще намерим най-правилното приложение на технологията, която имахме. Минахме през различни кейсове и в крайна сметка се оказа, че най-доброто приложение на ботовете е в областта на маркетинга. Имахме големи клиенти - Visa, Viber, Coca-Cola, които ни показаха, че има изключително много хляб в този бизнес. Чрез чатботове реално можехме да правим персонализиран двустранен маркетинг. Това много силно резонираше и на визията на Leanplum и така през юни 2018 г. се стигна до придобиването на Сonnecto.

Разкажете за едно трудно решение от кариерата си?

Има доста трудни решения. Трудни за мен винаги са онези решения, които са свързани с раздяла, и то в много измерения. Например преди много години като директор в една друга организация трябваше да се разделим с 15% от екипа й. Това беше правилно, но трудно решение. По-късно в Сonnecto пример за трудно решение беше да се разделим с първия си клиент - този, който пръв повярва в нас и ни подкрепи, през него валидирахме няколко наши прототипа, но впоследствие се оказа, че не сме един за друг. Беше правилно и за двете страни, но имаше емоционален момент.

Третата раздяла всъщност беше решението да си тръгна от VMware. В последните години там развивах организация, която започнах от нулата и изградих до екип от 65 души и бизнес за десетки милиони. За мен беше трудно да си тръгна, но времето показа, че това е било едно от най-правилните ми решения, тъй като беше нужно да изляза от зоната си на комфорт. Големите корпорации създават един вид златна клетка, където всичко е уредено и удобно, и носят цялостен пакет спокойствие. Вярвам, че опитът в големи компании е много полезна стъпка в кариерното развитие на всеки човек. VMware ми е дала много, както, вярвам, и аз съм дал много на компанията. Но също така знам, че има правилен момент, когато човек трябва да излезе от този комфорт и да прави нещо, което го предизвиква ежедневно.

Ако можехте да се върнете назад, бихте ли променил нещо в досегашната си кариера?

Не, бих постъпил абсолютно по същия начин. Вярвам, че именно времето прекарано в голяма корпорация ми позволи да направя Сonnecto успешен стартъп. Вярвам, че и направих стартъпа си в правилната възраст за мен - да съм достатъчно зрял, за да мисля трезво и да мога да разглеждам нещата от различни гледни точки, но и с изключително много енергия. Сигурен съм и че правилно място за мен в този етап от развитието ми е именно Leanplum. Вълнувам от нещата, които можем да постигнем като екип.

Ако трябваше да дадете един съвет на човек, който сега стартира собствена компания, какъв би бил той?

Един е - екип. Да се изгради правилният екип с правилната култура и умения, тъй като това е основата, върху която се гради всичко останало. Давам пример с Сonnecto. С двамата други съоснователи се познаваме от 15 години, от времето на Sciant и VMware. Работили сме заедно, минали сме през кризи - за каквото е трябвало да се караме, сме се карали. Създадохме Сonnecto заедно, защото бяхме достатъчно зрели да осъзнаем къде уменията ни се припокриват и допълват. Това ни направи успешни! Първите две инвестиции дължим изцяло на екипа, който бяхме изградили.

Сега този екип е част от Leanplum и продължава да бъде пример за синергията, необходима за всяка компания.

Къде виждате Leanplum след три години?

Успехът на Leanplum си го визуализирам постоянно. Искам да направим компанията поредния еднорог - има една много хубава камбанка на Нюйоркската фондова борса и искам един ден да я ударим - това е моята визуализация на успеха. Имаме изключителен екип и сме в изключителна фаза на растеж. Така че е само въпрос на време!
Q&A

Намирате ли баланс между личното време и работата?

За мен работата и семейството не са две съвсем изолирани неща. Те до голяма степен са преплетени. Семейството е най-важното, но работата е нещо, което ме развива и вдъхновява професионално. Думата баланс предполага, че нещо тежи. Но когато сутрин ставаш с нагласата и желанието, че днес ще имаш въздействие и ще доведеш до промени, тогава нещата се получават много лесно. Със сигурност обаче и двете неща изискват време. Едно от нещата, които оптимизирам, е как да прекарвам достатъчно време с близките, но и в работата си. Вярвам, че това се постига най-вече когато времето е прекарано качествено.

Имате ли любимо занимание?
Риболов на шарани (Catch, Photo and Release) - технологично хоби, защото при мен е свързано с лодка с дистанционно управление, сонар, GPS. Малко е като надлъгване и носи спокойствие и удовлетвореност. И винаги има цел: как да подобря личния си рекорд, който досега е шаран с тегло 19 кг от 2012 г. Оттогава не съм успял да го подобря.

Любимите ви устройства?
Смартфон, лаптоп и iPad.

А бизнес четиво?
Любимата ми бизнес книга, която горещо препоръчвам на много хора и винаги я подарявам на екипите, с които работя, е "Новите лидери" на Паоло А. Руджери. Тя отговаря на моите виждания какъв трябва да е днешният бизнес лидер.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 380 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в произвоството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 371 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10