ALC прекратява производството на автомобилни тапицерии в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ALC прекратява производството на автомобилни тапицерии в България

Заводът в Благоевград беше открит с надеждата, че там ще има повече работна ръка

ALC прекратява производството на автомобилни тапицерии в България

Решението на канадския собственик Exco Technologies ще засегне три завода с 1400 работници

44105 прочитания

Заводът в Благоевград беше открит с надеждата, че там ще има повече работна ръка

© Надежда Чипева


Южноафриканската Automotive Leather Company (ALC) прекратява изцяло производството на кожени автомобилни тапицерии в България. Чрез местното си дружество "АЛС България" компания има общо три завода в страната с около 1400 души персонал. Решението за закриване на бизнеса е взето от собственика на ALC – канадската Exco Technologies, а работниците са били уведомени в петък, научи "Капитал" от управителя на българската компания Шон Бош.

Причини

Крайната стъпка идва на фона на влошаващи се финансови резултати през последните две години в комбинация с липса на работна ръка и ценови натиск от клиентите.

През 2017 г. "АЛС България" понижи приходите си с 24% до 122.7 млн. лв., а загубата се задълбочи от 1.4 до 8.6 млн. лв. За 2018 г. все още няма обявени резултати. Перспективите за развитие в бъдеще явно са оценени от Exco Technologies като неблагоприятни заради задълбочаващия се недостиг на работна ръка. В същото време "АЛС България" не е успяла да договори корекция на цените с най-големия си клиент, която да отрази разходите за производство, уточни Бош. Дружеството работи основно за BMW, като през последните години прави тапицерии главно за Mini.

Интересно е да се отбележи, че резултатите на германския производител на луксозни автомобили BMW показват, че през декември продажбите на модела Mini са намалели с 11.3%, а за цялата 2018 г. - с 2.8%. Това е единственият бранд на групата, който отчита по-малко продажби в сравнение с предходната година.

Първи сигнали

Първите индикации за проблеми в българската компания се появиха миналата есен, когато в отчета си за тримесечието до края на септември Exco Technologies съобщи, че предвижда "допълнително да се намали отпечатъкът на ALC в България" като начин за подобряване на финансовите резултати на самата група. Тогава Бош коментира, че е взето решение компанията да премести завода си в Благоевград в по-малко помещение. Към онзи момент обаче нямаше планове за закриване на производство.

Решението за откриване на трети завод в Благоевград след първите два в Ихтиман и Мусачево край София беше провокирано от недостига на работна ръка в района на столицата. В новата локация компанията добави производство на кожени калъфи за волани към листата си и планираше да оборудва още едно помещение за тапицерии за седалки. Дори и там обаче АЛС не успя да намери достатъчно хора. От компанията често са посочвали като проблем и това, че около 10% от работниците не идват редовно на работа.

Южноафриканската Automotive Leather Company (ALC) прекратява изцяло производството на кожени автомобилни тапицерии в България. Чрез местното си дружество "АЛС България" компания има общо три завода в страната с около 1400 души персонал. Решението за закриване на бизнеса е взето от собственика на ALC – канадската Exco Technologies, а работниците са били уведомени в петък, научи "Капитал" от управителя на българската компания Шон Бош.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 3
    babimu avatar :-|
    Babimu

    нали не искаме да сме 'роби'и да работим на ишлеме.

  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Стига сте повтаряли тая мантра за липсата на работна ръка. Работна ръка има предостатъчно, но съгласните да работят за африкански заплати намаляват. Когато средната заплата стигне средноевропейската поне, тогава да говорят за недостиг на кадри.

  • 5
    spalding avatar :-|
    spalding

    Под недостиг на работна ръка от компанията нямат предвид недостатъчно квалифицирани хора.
    Просто завоалирано казват, че им е писнало да угаждат на диваци и тарикати, които нямат елементарно възпитание и дисциплина.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Тепърва ще има такива новини.

    Истината е, че с неквалифицирани работни места няма как да тръгнем нагоре. Просто в момента в който заплатите у нас ударят 700-800 евро гордостта на нашата автомобилна индустрия (фабрики за кабели и тапицерии) ще се преместят другаде. Мизерстващи страни дал Бог - в Европа само Украина, Беларус и Молдова имат население от общо над 60 милиона души. А заради сриващата се лира и Турция вече е по-евтина страна от нас. Това са още 70 милиона души по-бедни от нас. Това само в Европа и близката част на Азия. А по-далеч в Азия има стотици милиони полу-гладни (Бангладеш, Филипините, Виетнам, Тайланд, Индонезия имат население от общо над 800 милиона души).

    Решението е:

    (1) подобряване на образованието за да може да се вредим за производства с по-висока добавена стойност

    (2) Натиск върху Еврокомисията да спре поне за известно време либерализацията на вноса от бедни страни извън ЕС.

    Голяма част от тези страни не са демокрации (Турция, Китай) - вносът от тях подрива жизнения стандарт в демократични страни-членки на ЕС. Тръмп показа как може богатите страни най-после да поставят интересите на своята работническа класа на първо място. Крайно време е ЕС да започне да прави същото. Make Europe great again.

  • 7
    zun59432773 avatar :-|
    zun59432773

    За съжаление е достатъчно да прочетеш някои от коментариите тук и разбираш защо компанните бягат от България. Все още мнозинството от хората смятат, че няма корелация между качество на труда и възнаграждение. Гледат колко, вземат в Германия. Там обаче производителността на труда е поне 3 пъти по-висока от България. Ерго заплата от 600 евро тук е равна на 1800 в Германия. Ние в България искаме да работим както сме свикнали, демек колкото ни се работи, а да вземаме колкото в Германия, тоест колкото ни трябва. Няма как да стане това. Легенда е работливоста на българина. Масово такава не съществува. За жалост повечето от българите го разбират, когато мигрират в западна Европа. Чак тогава схващат концепцията, че работиш ли получаваш, а ако гшедаш да се скатаеш и да имаш половинчат трудов ден, не може друго да очакваш освен половинчата заплата.

  • 8
    diandimov75 avatar :-|
    Dian Dimov

    До коментар [#6] Прав си на 100 процента!

  • 9
    julianm avatar :-P
    Европеец

    Bader инвестира 10 млн. евро в завод за кожена тапицерия за Audi, BMW и Mercedes в Русе.

    Освободените работници да отиват в Русе !

  • 10
    xte29566872 avatar :-|
    xte29566872

    Че къде ще намерят квалифицирани работници за малко пари около София?
    Явно ви имат за бантустан. Айде при Порошенко...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.