// K2: Бизнесът / Компании

Ябълките падат бавно
Apple загуби една трета от пазарната си капитализация за три месеца, а цените на iPhone продължават да растат
Инфографика |
Днес акциите на Apple общо струват малко под 750 млрд. долара. Без да отнемаме нищо от внушителността на тази сума, към този момент гигантът, воден от Тим Кук, не е най-голямата компания в света по пазарна капитализация. Нещо повече – не е дори втората, като пред нея са Amazon и Microsoft, които постоянно си сменят местата през последните седмици. Следователно, ако Amazon и Microsoft успяват да задържат оценката си по-успешно, отколкото Аpple, проблемът не е само в общата негативна картина на пазара. Червеи има и в самата ябълка.
Големият шок
Акциите на Apple падат от октомври насам поради лоша обща конюнктура на пазара заради отношенията САЩ - Китай (от които Apple безспорно страда) и от спорадични доклади за по-ниски доставки на части за iPhone. Големият шок обаче дойде в началото на тази година, когато Apple обяви, че намалява очакванията си за приходите през тази година. Безпрецедентен ход в модерната история на компанията, който накара акциите на фирмата да се сринат с 10% за броени часове. За последно подобно официално предупреждение е имало през 2002 г. Официалната причина, дадена от Тим Кук, бе икономическите последствия в Китай от търговската война.
![]() |
Цената на най-скъпия модел iPhone днес, Xs Max, е близо 1500 долара. В България, без абонамент, цената е около 3200 лв. [Reuters]
|
Подобно обяснение обаче звучи плитко. "Продажбите на Apple в Китай са проблемни вече от няколко тримесечия, като основната причина са прекалено високите цени, които са над 1000 долара", коментира веднага след изявлението Кираниет Каур, анализатор в IDC. Той разкрива онова, което директорите и високопоставените служители в Apple не могат да кажат публично - от ценова гледна точка iPhone въобще не е сред обсъжданите варианти за нов телефон на масовия потребител на развиващите се пазари. Цените просто са прекалено високи.
Невинаги е било така. От 2007 г., когато на пазара излиза първият iPhone, цената на акциите на компанията се е вдигнала 11 пъти (16 пъти при връхната си точка през октомври). Това е огромен растеж, съпоставим обаче и с ръста на стойността на iPhone. Цените на най-новите модели iPhone Xs започват от 1000 долара и варират до над 1500. Наивно е да мислим, че покупателната способност на клиентите на компанията също се е вдигнала пет- или шесткратно.
Всички конкурентни компании предлагат много по-широко портфолио, което включва телефони в нисък, среден и висок клас. При Apple "ниският клас" iPhone е iPhone Xr, чиято цена в САЩ започва от 750 долара (в България без абонаментен план тръгва от около 1600 лв.). Всичко това води до логичното заключение, че поскъпването може да работи само до един момент.
Бъдеще с неясноти
Apple има поводи за съмнения в стратегията си за бъдещето. Общите продажби на смартфони по света се забавят, а растежът е единствено при по-евтините телефони. Не само това обаче трябва да притеснява инвеститорите в компанията. Може би най-важната новина, която тя произведе по време на полета си надолу, излезе през ноември, когато Apple обяви, че няма вече да споделя информация за това колко точно бройки iPhone продава.
"Това е много важна информация, която инвеститорите заслужават да знаят. Става дума за две трети от общите продажби на Apple", пише в свой коментар за Forbes Стивън Макбрайд от RiskHedge. Много е трудно да се надцени важността на iPhone за цялата компания, особено когато останалите продукти на компанията – като iPad и Mac – отдавна не растат и целият фокус не само на Apple, но и на почти всички хардуерни фирми е насочен към оптимизиране на продажбите на мобилни устройства.
Така Apple попада в собствения си капан. Ако цените продължат да растат или дори стагнират, най-вероятно продажбите ще продължат да вървят надолу и това няма да бъде последното предупреждение, което идва директно от компанията. Ако цените тръгнат надолу обаче и достигнат до тези от 2016 г. например, Apple ще трябва да продаде с 41 млн. повече смартфона, само за да достигне нивото си на приходи от 2018 г.
Липсата на конкретни числа за продажбите на iPhone ще доведе и до засилването на друг ефект - връзката между цената на акциите и докладите на най-големите доставчици на Apple и самата компания. Защото няма как Apple да сглобява и впоследствие да продава десетки милиони телефони, ако преди това не е поръчала нужните части. А пазарите имат склонността да създават верижна реакция, особено когато няма официална информация, която да спре преждевременно паниката.
Добрата новина
Ако в цялата картина има една добра новина, това е, че става дума за Apple. Компанията е синоним на издръжливост и още по-важно - на корпорация с истинска фен, а не просто потребителска база. Продуктите й имат почти култов статут Но е и факт, че Apple страда от много фактори, които не могат да бъдат управлявани от самата нея - например прекалено наситения общ пазар на смартфони. В морето от Android устройства Аpple запазва и може би най-голямото си преимущество - собствения си софтуер. В същото време няма особени иновации - от години повечето модели си приличат по форма и на пазара не е излязло следващото поколение смартфони. Apple, която промени изоснови ежедневието ни с налагането на днешния умен телефон, трябва да е в челото на нововъведенията, за да остане релевантна - нещо, за което изпълнителният директор Тим Кук от години говори.
Освен време за диагнози и анализи обаче малко по малко идва и времето за промени. През последните седмици например на Уолстрийт се наблюдава раздвижване и макар и нестабилно покачване. Но Apple, доскорошният двигател с главно Д, просто не участва. Формулата на успеха работи за компанията над 11 години, но това не я прави незаменима. В крайна сметка, дори когато става дума за iPhone като символ на Аpple, за общото състояние на пазара и всички други фактори, които безспорно играят роля, всичко се свежда до едно - колко е готов потребителят за следващия iPhone.
Още по темата
Apple и Huawei се сблъскват с проблеми по веригите си за доставки на електроника
Тези трудности идват в съчетание с колапса на криптопазара и търговската война
11 фев 2019Разходите на Google уплашиха инвеститорите и свалиха акциите й с 3%
Приходите на компанията майка Alphabet обаче са над очакванията на Уолстрийт
5 фев 2019Amazon с рекордни продажби, но с по-ниски очаквания
Акциите на компанията загубиха 5% от стойността си след прогнозите за текущото тримесечие
2 фев 2019Apple с първи спад на приходите и печалбата покрай Коледа от 10 години
Забавянето на бизнеса с iPhone и проблемите в Китай ще се отразят на представянето на компанията и през тази година
30 яну 2019Facebook затяга контрола върху политическите реклами преди евроизборите
Чрез новите инструменти ще става ясно дали рекламата е платена и от кого, ще има данни и за тези, които са я видели
29 яну 2019Китайски ритейл компании намаляват с 20% цените на моделите iPhone
Причината е решението на Apple да обяви очакванията си за по-ниски продажби заради слабото търсене в Китай
13 яну 2019Apple сви прогнозите си за приходи и шокира пазара
Акциите на компанията загубиха 8% от стойността си след края на сесията
3 яну 2019
Производителят на кафе планира разрастване в страната
15 дек 2019, 3424 прочитания

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова
15 дек 2019, 1736 прочитания
15 дек 2019, 3403 прочитания
15 дек 2019, 2123 прочитания
15 дек 2019, 1724 прочитания
15 дек 2019, 1271 прочитания
15 дек 2019, 1261 прочитания
Най-големият акционер в БТК и "Левски" пред "Капитал"