С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 яну 2019, 11:48, 4335 прочитания

Ябълките падат бавно

Apple загуби една трета от пазарната си капитализация за три месеца, а цените на iPhone продължават да растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

От всички технологични гиганти Apple винаги е изглеждала най-стабилната компания. Причините са много: основната е, че за разлика от Facebook, Google, Microsoft и Amazon Apple разчита предимно на видим, физически бизнес. Шансовете човек да не познава никого, който да притежава някой модел iPhone например, граничат с нулата. И когато Apple най-накрая достигна заветната пазарна капитализация от 1 трлн. долара през миналата година, това не беше изненада за никого. Рекордът се случи през август, а през октомври компанията достигна най-високата цена на акциите в историята си. Оттогава насам ябълковото дърво спря да расте, а самите ябълки единствено падат.

Днес акциите на Apple общо струват малко под 750 млрд. долара. Без да отнемаме нищо от внушителността на тази сума, към този момент гигантът, воден от Тим Кук, не е най-голямата компания в света по пазарна капитализация. Нещо повече – не е дори втората, като пред нея са Amazon и Microsoft, които постоянно си сменят местата през последните седмици. Следователно, ако Amazon и Microsoft успяват да задържат оценката си по-успешно, отколкото Аpple, проблемът не е само в общата негативна картина на пазара. Червеи има и в самата ябълка.


Този проблем се казва iPhone. Разбира се, не самото устройство, на което немалко хора четат този текст. Проблемът е в политиката на Apple - днес компанията прави огромни пари от смартфоните си, но продава все по-малко от тях. Разликата се покрива от цените, които растат единствено нагоре, но рано или късно те ще ударят своя таван.

Големият шок

Акциите на Apple падат от октомври насам поради лоша обща конюнктура на пазара заради отношенията САЩ - Китай (от които Apple безспорно страда) и от спорадични доклади за по-ниски доставки на части за iPhone. Големият шок обаче дойде в началото на тази година, когато Apple обяви, че намалява очакванията си за приходите през тази година. Безпрецедентен ход в модерната история на компанията, който накара акциите на фирмата да се сринат с 10% за броени часове. За последно подобно официално предупреждение е имало през 2002 г. Официалната причина, дадена от Тим Кук, бе икономическите последствия в Китай от търговската война.



Цената на най-скъпия модел iPhone днес, Xs Max, е близо 1500 долара. В България, без абонамент, цената е около 3200 лв.

[Reuters]


Подобно обяснение обаче звучи плитко. "Продажбите на Apple в Китай са проблемни вече от няколко тримесечия, като основната причина са прекалено високите цени, които са над 1000 долара", коментира веднага след изявлението Кираниет Каур, анализатор в IDC. Той разкрива онова, което директорите и високопоставените служители в Apple не могат да кажат публично - от ценова гледна точка iPhone въобще не е сред обсъжданите варианти за нов телефон на масовия потребител на развиващите се пазари. Цените просто са прекалено високи.

Невинаги е било така. От 2007 г., когато на пазара излиза първият iPhone, цената на акциите на компанията се е вдигнала 11 пъти (16 пъти при връхната си точка през октомври). Това е огромен растеж, съпоставим обаче и с ръста на стойността на iPhone. Цените на най-новите модели iPhone Xs започват от 1000 долара и варират до над 1500. Наивно е да мислим, че покупателната способност на клиентите на компанията също се е вдигнала пет- или шесткратно.

Всички конкурентни компании предлагат много по-широко портфолио, което включва телефони в нисък, среден и висок клас. При Apple "ниският клас" iPhone е iPhone Xr, чиято цена в САЩ започва от 750 долара (в България без абонаментен план тръгва от около 1600 лв.). Всичко това води до логичното заключение, че поскъпването може да работи само до един момент.


Бъдеще с неясноти

Apple има поводи за съмнения в стратегията си за бъдещето. Общите продажби на смартфони по света се забавят, а растежът е единствено при по-евтините телефони. Не само това обаче трябва да притеснява инвеститорите в компанията. Може би най-важната новина, която тя произведе по време на полета си надолу, излезе през ноември, когато Apple обяви, че няма вече да споделя информация за това колко точно бройки iPhone продава.

"Това е много важна информация, която инвеститорите заслужават да знаят. Става дума за две трети от общите продажби на Apple", пише в свой коментар за Forbes Стивън Макбрайд от RiskHedge. Много е трудно да се надцени важността на iPhone за цялата компания, особено когато останалите продукти на компанията – като iPad и Mac – отдавна не растат и целият фокус не само на Apple, но и на почти всички хардуерни фирми е насочен към оптимизиране на продажбите на мобилни устройства.

Така Apple попада в собствения си капан. Ако цените продължат да растат или дори стагнират, най-вероятно продажбите ще продължат да вървят надолу и това няма да бъде последното предупреждение, което идва директно от компанията. Ако цените тръгнат надолу обаче и достигнат до тези от 2016 г. например, Apple ще трябва да продаде с 41 млн. повече смартфона, само за да достигне нивото си на приходи от 2018 г.


Липсата на конкретни числа за продажбите на iPhone ще доведе и до засилването на друг ефект - връзката между цената на акциите и докладите на най-големите доставчици на Apple и самата компания. Защото няма как Apple да сглобява и впоследствие да продава десетки милиони телефони, ако преди това не е поръчала нужните части. А пазарите имат склонността да създават верижна реакция, особено когато няма официална информация, която да спре преждевременно паниката.

Добрата новина

Ако в цялата картина има една добра новина, това е, че става дума за Apple. Компанията е синоним на издръжливост и още по-важно - на корпорация с истинска фен, а не просто потребителска база. Продуктите й имат почти култов статут Но е и факт, че Apple страда от много фактори, които не могат да бъдат управлявани от самата нея - например прекалено наситения общ пазар на смартфони. В морето от Android устройства Аpple запазва и може би най-голямото си преимущество - собствения си софтуер. В същото време няма особени иновации - от години повечето модели си приличат по форма и на пазара не е излязло следващото поколение смартфони. Apple, която промени изоснови ежедневието ни с налагането на днешния умен телефон, трябва да е в челото на нововъведенията, за да остане релевантна - нещо, за което изпълнителният директор Тим Кук от години говори.

Освен време за диагнози и анализи обаче малко по малко идва и времето за промени. През последните седмици например на Уолстрийт се наблюдава раздвижване и макар и нестабилно покачване. Но Apple, доскорошният двигател с главно Д, просто не участва. Формулата на успеха работи за компанията над 11 години, но това не я прави незаменима. В крайна сметка, дори когато става дума за iPhone като символ на Аpple, за общото състояние на пазара и всички други фактори, които безспорно играят роля, всичко се свежда до едно - колко е готов потребителят за следващия iPhone.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Apple iPhone акции цени

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 912 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 1942 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Спас Русев: Преговарям за продажба на "Левски". Догодина може да има промяна в БТК

Най-големият акционер в БТК и "Левски" пред "Капитал"

Още от Капитал
Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10