С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 яну 2019, 11:00, 3557 прочитания

Пазарът на бързооборотни стоки достигна 11 млрд. лв. през 2018 г.

Ръстът при големите магазини не е за сметка на малките, отчита Институтът за пазарна икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на бързооборотни стоки в страната се оценява на 11 млрд. лв. за 2018 г. по данни на анализаторската компания ICAP и отбелязва ръст с 10% спрямо 2016 г. Това стана ясно на специален семинар, организиран от Сдружението за модерна търговия.

41% дял на веригите


Веригите за храни и напитки - хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и кеш-енд-кери магазини, държат около 41% от българския пазар на дребно, отчита компанията за маркетингови изследвания GfK.

"Според годишния темп на растеж на продажбите в отделните сегменти в търговията на дребно най-бурно се развива секторът на дискаунтърите (25% ръст между 2010 и 2015 г.), следван от хипермаркетите (7.8%). Спад има само при независимите малки хранителни магазини, но той е относително малък (-1.9%). В същото време специализираните магазини за храни, напитки и тютюневи изделия отчитат ръст (2.8%)", коментира д-р Десислава Николова, главен икономист в Института за пазарна икономика.

"Няма доказателства за "игра с нулев резултат". Никой не печели за сметка на друг, ръстът при големите магазини не е за сметка на малките", обобщи Десислава Николова.



Перспективи

Конкуренцията, особено при дискаунтърите, ще се засилва. Специализираните магазини ще продължат да отчитат скок на продажбите. Възможно е малките магазини да формират по-големи обединения по модела на ЦБА, прогнозира Десислава Николова.

Физическите магазини няма да изчезнат в обозримо бъдеще, но развитието на онлайн търговията е направление с перспектива. Проучване на Nielsen през 2016 г. отчита, че само 11% от онлайн потребителите купуват храни и напитки по интернет. Шестдесет и четири процента от запитаните изпитват страх дали продуктите, поръчани онлайн, ще бъдат свежи, а 62% - дали ще са качествени.

Друга бариера пред е-търговия на хранителни стоки е, че 70% от анкетираните искат да видят и пробват това, което купуват. За повече от половината пазаруването във физически магазин е вид социално общуване, а 55% се страхуват, че няма да са си у дома при доставката и това би наложило промяна на плановете и дневния график.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 586 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 432 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Huawei с амбиция да стане най-големият производител на смартфони в света

Въпреки притесненията на САЩ и Запада китайската компания реализира голям ръст на продажбите на смартфони

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10