С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 яну 2019, 11:00, 3325 прочитания

Пазарът на бързооборотни стоки достигна 11 млрд. лв. през 2018 г.

Ръстът при големите магазини не е за сметка на малките, отчита Институтът за пазарна икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на бързооборотни стоки в страната се оценява на 11 млрд. лв. за 2018 г. по данни на анализаторската компания ICAP и отбелязва ръст с 10% спрямо 2016 г. Това стана ясно на специален семинар, организиран от Сдружението за модерна търговия.

41% дял на веригите


Веригите за храни и напитки - хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и кеш-енд-кери магазини, държат около 41% от българския пазар на дребно, отчита компанията за маркетингови изследвания GfK.

"Според годишния темп на растеж на продажбите в отделните сегменти в търговията на дребно най-бурно се развива секторът на дискаунтърите (25% ръст между 2010 и 2015 г.), следван от хипермаркетите (7.8%). Спад има само при независимите малки хранителни магазини, но той е относително малък (-1.9%). В същото време специализираните магазини за храни, напитки и тютюневи изделия отчитат ръст (2.8%)", коментира д-р Десислава Николова, главен икономист в Института за пазарна икономика.

"Няма доказателства за "игра с нулев резултат". Никой не печели за сметка на друг, ръстът при големите магазини не е за сметка на малките", обобщи Десислава Николова.



Перспективи

Конкуренцията, особено при дискаунтърите, ще се засилва. Специализираните магазини ще продължат да отчитат скок на продажбите. Възможно е малките магазини да формират по-големи обединения по модела на ЦБА, прогнозира Десислава Николова.

Физическите магазини няма да изчезнат в обозримо бъдеще, но развитието на онлайн търговията е направление с перспектива. Проучване на Nielsen през 2016 г. отчита, че само 11% от онлайн потребителите купуват храни и напитки по интернет. Шестдесет и четири процента от запитаните изпитват страх дали продуктите, поръчани онлайн, ще бъдат свежи, а 62% - дали ще са качествени.

Друга бариера пред е-търговия на хранителни стоки е, че 70% от анкетираните искат да видят и пробват това, което купуват. За повече от половината пазаруването във физически магазин е вид социално общуване, а 55% се страхуват, че няма да са си у дома при доставката и това би наложило промяна на плановете и дневния график.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 1132 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1097 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Huawei с амбиция да стане най-големият производител на смартфони в света

Въпреки притесненията на САЩ и Запада китайската компания реализира голям ръст на продажбите на смартфони

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата