С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 яну 2019, 15:30, 3443 прочитания

Мартин Енгелман: dm ще инвестира 8 млн. лв. в България през тази година

Председателят на управителния съвет на "dm Австрия" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мартин Енгелман е завършил "Търговия" във Виенския икономически университет. Присъединява се към "dm Австрия" през 1986 г. като регионален мениджър продажби. От 1988 г. отговаря за изграждането и развитието на логистиката, а през 1993 г. става част от управленския екип на компанията. От 2002 г. до 2004 г. отговаря за дъщерното дружество flic flac. От 2007 е заместник-председател на управителния съвет на "dm Австрия", а от януари 2009 е председател на управителния съвет на "dm Австрия". dm drogeriemarkt е сред най-големите вериги дрогерии в Централна и Източна Европа. България е част от подгрупата "Австрия и ЦИЕ", която обхваща 11 страни от региона. Мартин Енгелман е в страната по повод 10-годишнината на "dm България". Първият магазин е открит на 29 януари 2009 г. във Видин.

Каква беше 2018 г. за групата dm, какви са приходите в България и очакванията ви за тази година? Кога очаквате да е следващата рецесия в региона и как се готвите за нея?


- Последната финансова година, 1 октомври 2017 г. - 30 септември 2018 г., беше поредната рекордна за dm. Компанията отчете продажби в размер на 10.7 млрд. евро, което е ръст от 4.3% на годишна база. Колегите ни в България постигнаха забележителни резултати с ръст на оборота от 19% и обем на продажбите от над 132 млн. лв. Ние сме много впечатлени от това представяне, особено имайки предвид, че през последните пет години екипът ни в страната отчита ежегодно двуцифрени ръстове. Това е огромен успех в сравнение с резултатите на по-развити пазари.

Според мен това е и най-добрият индикатор, че нашите 76 магазина в 25 града в цялата страна са любимата дестинация на българите за покупка на дрогерийни стоки и че хората харесват нашия бизнес модел, който им предлага огромно разнообразие от над 14 000 дрогерийни стоки, удобство на пазаруване и задълбочена консултация. Очакваме, че 2019 година също ще бъде много успешна за нас в България и че ръстът на оборота ни ще отново ще е двуцифрен.

Що се отнася до рецесията, трудно е да се предвиди кога би могла да бъде следващата и колко би пострадал дрогерийният бизнес от нея. Ние работим постоянно върху нашата ефективност и структура на разходите, за да можем да предложим на клиентите си най-доброто съотношение цена - качество. Изграденото доверие у клиентите ни и стройната, нетромава и пестелива организация са най-добрата подготовка, в случай че влезем в икономически трудни фази.



Какви са планираните инвестиции за развитие на "dm България" през 2019?

- От навлизането на dm в България през 2009 година ние сме инвестирали в страната повече от 53 милиона лева в експанзията ни на пазара, в обучения и в логистичния ни център. През 2019 планираме инвестиции за 8 милиона лева. Основният ни фокус ще бъде развитието на мрежата ни от магазини и модернизиране на съществуващите обекти. Планираме да открием 6-8 магазина и така към края на годината да имаме около 80 филиала в страната. Значителна част от инвестицията ни ще бъде насочена към обновление на магазините ни. Това е важен проект за групата dm, а целта ни е да направим клиентското изживяване още по-добро. Ние променяме магазините според най-модерните изисквания за дизайн и удобство. Това означава по-широки коридори между регалите и по-добро излагане на продуктите. Също така искаме да направим филиалите си по-уютни чрез допълнително осветление и прилагане на енергийно ефективни решения. Към момента около 70% от магазините ни в България вече са променени според новата ни концепция и очакваме, че в близко бъдеще всички наши филиали ще са с по-атрактивна визия.

Какво предвижда стратегията за развитие на българската компания в средносрочен период - колко обекта ще има веригата тук след 3 години, в какви населени места, с какъв фокус?

- Основната ни цел е да се фокусираме върху реалните нужди на клиентите ни и на тази основа да растем и да останем лидер на пазара и най-голямата верига в сектора на търговията на дребно с дрогерийни стоки в България. Амбицирани сме непрекъснато да развиваме филиалната си мрежа и да отваряме нови магазини на възможно най-добрите места с цел да сме близо до клиентите и следвайки политиката на компанията да поставяме човека в центъра на нашата дейност. Това означава нови обекти във всички локации, които са популярни сред хората – молове, ритейл паркове, пешеходни зони и в големите квартали.

През следващите години експанзията ни ще е в две посоки. Ще продължим да откриваме филиали в големите български градове. Освен това ще отваряме магазини и в средно големи населени места, където бизнес моделът и магазините на dm също са много добре приети. В резултат на експанзията ни планираме в средносрочен план да имаме повече от 100 магазина в България.

Кое е общото и различното на пазарите, за които отговаряте, каква е спецификата им, какво се купува тук най-много в сравнение с останалите ви пазари?

- Общото е, че във всяка страна, в която dm присъства, се наблюдава много голям интерес към собствените ни марки. Те са предпочитани от хората, тъй като предлагат много добро съотношение цена - качество. Повечето от тези продукти са в ниския и средния ценови сегмент, но в същото време качеството им е много високо. Доказателство за това колко са харесвани собствените ни марки е фактът, че нашият бранд alverde е най-продаваната марка натурална козметика в Германия, а тя се предлага само в нашите магазини.

Хората се доверяват на собствените ни марки и защото те се произвеждат основно в Германия, където качеството се следи от независими сертификационни институти, които провеждат редовни тестове. Клиентите оценяват и факта, че тези продукти не се изпитват върху животни и се произвеждат по щадящ природата начин. Освен това производството се контролира от колегите ни от развойния отдел в Германия и така клиентите в България имат достъп до същите продукти каквито се предлагат в Австрия, Италия или всяка друга страна, в която dm има магазини. Собствените ни марки се приемат изключително добре в България - през последната година отбелязахме ръст от 30% при продажбите им. Най-значително повишение беше отчетено в сегментите на биохраните с нашия бранд dmBio и при натуралната козметика от собствената ни марка alverde.

Разбира се, има и разлики между отделните пазари. Тринадесетте държави на концерна dm се различават съществено в покупателната способност, но и в навиците на клиентите. Трябва да отчетем и ситуацията на пазара на недвижими имоти и конкурентната среда, които са различни на всеки един пазар.

По отношение на асортимента за нас е важно да отговаряме на истинските потребности на хората в страната. Затова и подкрепяме местни производители и така стимулираме добавянето на стойност на място и запазването на спецификите на страната. Специално в България работим с локални производители, които предлагат нови и интересни продукти. Например в магазините ни имаме натурална козметика от български фирми, серии продукти с розово масло, био флорални води, интересни козметични масла с лавандула, биохрани и дори розова вода за пиене.

Какъв е средният касов бон в държавите, за които отговаряте? Къде е мястото на България по този показател?

- Последното издание на класацията ни "dm топ 10", която подготвяме всяка година през октомври, показа, че през 2018 година дамите в България са харчили средно с 40% повече в сравнение с предходната година за по-висок клас грим от основните категории – спирали за очи, гримове и кремове за лице и червила. Това показва, че стандартът на живот се повишава и все повече дами отделят повече средства за красотата си, като купуват козметика с по-висока стойност. В България наблюдаваме и по-голямо търсене на продукти за грижа за косата - шампоани, бои за коса, стилизиращи. Подобна е тенденцията и при декоративната козметика и парфюмерийните продукти. Като цяло средната покупка в страната е малко по-ниска в сравнение със средното за Европа, но всяка година расте.

Кои са основните тенденции на пазара на дрогерийни продукти?

- Една от основните тенденции, които наблюдаваме глобално, е все по-бързо растящият интерес към натурални и биопродукти и към стоки, свързани със здравословния начин на живот. През последната година в България беше отчетен впечатляващ ръст от 30% на продажбите в този сегмент, което също показва, че стандартът на живот се покачва. Към момента ние предлагаме в страната повече от 900 био- и натурални продукти – козметика, грим, храни, продукти за бебето и други. Интересът към био- и натуралните продукти ще бъде водещ през следващите години. Ние виждаме огромен потенциал за развитие в този сегмент и сме уверени, че той ще набира все по-голяма популярност. Тук можем да разчитаме на огромния опит на dm, тъй като нашата компания предлага био- и натурални продукти още от 1986 година.

Обмисляте ли онлайн продажби в България?

- В много страни имаме вече онлайн магазини, от които хората могат да пазаруват, да открият актуална информация за продуктите и състава им. Така ние бихме искали да направим още по-тясна връзката между онлайн света и нашите физически магазини – например, когато клиентите поръчват онлайн, а получават пратката си в магазин или поръчват продукти, които не се предлагат в любимия им физически магазин, а във виртуалния като "продължение на регала".

В България сме концентрирани все още в разширяване на нашето физическо присъствие в цялата страна. Мога да кажа, че в бъдеще допълнението към стационарната търговия под формата на интернет магазин със сигурност ще бъде тема.

Интервюто взе Мара Георгиева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 1 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 133 прочитания

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 1011 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Емка" увеличава продажбите и печалбата си през 2018 г.

Производителят на кабели от Севлиево отчита нетен резултат от 4.2 млн. лв.

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10