// K2: Бизнесът / Компании
Мартин Енгелман: dm ще инвестира 8 млн. лв. в България през тази година
Председателят на управителния съвет на "dm Австрия" пред "Капитал"
Каква беше 2018 г. за групата dm, какви са приходите в България и очакванията ви за тази година? Кога очаквате да е следващата рецесия в региона и как се готвите за нея?
Според мен това е и най-добрият индикатор, че нашите 76 магазина в 25 града в цялата страна са любимата дестинация на българите за покупка на дрогерийни стоки и че хората харесват нашия бизнес модел, който им предлага огромно разнообразие от над 14 000 дрогерийни стоки, удобство на пазаруване и задълбочена консултация. Очакваме, че 2019 година също ще бъде много успешна за нас в България и че ръстът на оборота ни ще отново ще е двуцифрен.
Що се отнася до рецесията, трудно е да се предвиди кога би могла да бъде следващата и колко би пострадал дрогерийният бизнес от нея. Ние работим постоянно върху нашата ефективност и структура на разходите, за да можем да предложим на клиентите си най-доброто съотношение цена - качество. Изграденото доверие у клиентите ни и стройната, нетромава и пестелива организация са най-добрата подготовка, в случай че влезем в икономически трудни фази.
Какви са планираните инвестиции за развитие на "dm България" през 2019?
- От навлизането на dm в България през 2009 година ние сме инвестирали в страната повече от 53 милиона лева в експанзията ни на пазара, в обучения и в логистичния ни център. През 2019 планираме инвестиции за 8 милиона лева. Основният ни фокус ще бъде развитието на мрежата ни от магазини и модернизиране на съществуващите обекти. Планираме да открием 6-8 магазина и така към края на годината да имаме около 80 филиала в страната. Значителна част от инвестицията ни ще бъде насочена към обновление на магазините ни. Това е важен проект за групата dm, а целта ни е да направим клиентското изживяване още по-добро. Ние променяме магазините според най-модерните изисквания за дизайн и удобство. Това означава по-широки коридори между регалите и по-добро излагане на продуктите. Също така искаме да направим филиалите си по-уютни чрез допълнително осветление и прилагане на енергийно ефективни решения. Към момента около 70% от магазините ни в България вече са променени според новата ни концепция и очакваме, че в близко бъдеще всички наши филиали ще са с по-атрактивна визия.
Какво предвижда стратегията за развитие на българската компания в средносрочен период - колко обекта ще има веригата тук след 3 години, в какви населени места, с какъв фокус?
- Основната ни цел е да се фокусираме върху реалните нужди на клиентите ни и на тази основа да растем и да останем лидер на пазара и най-голямата верига в сектора на търговията на дребно с дрогерийни стоки в България. Амбицирани сме непрекъснато да развиваме филиалната си мрежа и да отваряме нови магазини на възможно най-добрите места с цел да сме близо до клиентите и следвайки политиката на компанията да поставяме човека в центъра на нашата дейност. Това означава нови обекти във всички локации, които са популярни сред хората – молове, ритейл паркове, пешеходни зони и в големите квартали.
През следващите години експанзията ни ще е в две посоки. Ще продължим да откриваме филиали в големите български градове. Освен това ще отваряме магазини и в средно големи населени места, където бизнес моделът и магазините на dm също са много добре приети. В резултат на експанзията ни планираме в средносрочен план да имаме повече от 100 магазина в България.
Кое е общото и различното на пазарите, за които отговаряте, каква е спецификата им, какво се купува тук най-много в сравнение с останалите ви пазари?
- Общото е, че във всяка страна, в която dm присъства, се наблюдава много голям интерес към собствените ни марки. Те са предпочитани от хората, тъй като предлагат много добро съотношение цена - качество. Повечето от тези продукти са в ниския и средния ценови сегмент, но в същото време качеството им е много високо. Доказателство за това колко са харесвани собствените ни марки е фактът, че нашият бранд alverde е най-продаваната марка натурална козметика в Германия, а тя се предлага само в нашите магазини.
Хората се доверяват на собствените ни марки и защото те се произвеждат основно в Германия, където качеството се следи от независими сертификационни институти, които провеждат редовни тестове. Клиентите оценяват и факта, че тези продукти не се изпитват върху животни и се произвеждат по щадящ природата начин. Освен това производството се контролира от колегите ни от развойния отдел в Германия и така клиентите в България имат достъп до същите продукти каквито се предлагат в Австрия, Италия или всяка друга страна, в която dm има магазини. Собствените ни марки се приемат изключително добре в България - през последната година отбелязахме ръст от 30% при продажбите им. Най-значително повишение беше отчетено в сегментите на биохраните с нашия бранд dmBio и при натуралната козметика от собствената ни марка alverde.
Разбира се, има и разлики между отделните пазари. Тринадесетте държави на концерна dm се различават съществено в покупателната способност, но и в навиците на клиентите. Трябва да отчетем и ситуацията на пазара на недвижими имоти и конкурентната среда, които са различни на всеки един пазар.
По отношение на асортимента за нас е важно да отговаряме на истинските потребности на хората в страната. Затова и подкрепяме местни производители и така стимулираме добавянето на стойност на място и запазването на спецификите на страната. Специално в България работим с локални производители, които предлагат нови и интересни продукти. Например в магазините ни имаме натурална козметика от български фирми, серии продукти с розово масло, био флорални води, интересни козметични масла с лавандула, биохрани и дори розова вода за пиене.
Какъв е средният касов бон в държавите, за които отговаряте? Къде е мястото на България по този показател?
- Последното издание на класацията ни "dm топ 10", която подготвяме всяка година през октомври, показа, че през 2018 година дамите в България са харчили средно с 40% повече в сравнение с предходната година за по-висок клас грим от основните категории – спирали за очи, гримове и кремове за лице и червила. Това показва, че стандартът на живот се повишава и все повече дами отделят повече средства за красотата си, като купуват козметика с по-висока стойност. В България наблюдаваме и по-голямо търсене на продукти за грижа за косата - шампоани, бои за коса, стилизиращи. Подобна е тенденцията и при декоративната козметика и парфюмерийните продукти. Като цяло средната покупка в страната е малко по-ниска в сравнение със средното за Европа, но всяка година расте.
Кои са основните тенденции на пазара на дрогерийни продукти?
- Една от основните тенденции, които наблюдаваме глобално, е все по-бързо растящият интерес към натурални и биопродукти и към стоки, свързани със здравословния начин на живот. През последната година в България беше отчетен впечатляващ ръст от 30% на продажбите в този сегмент, което също показва, че стандартът на живот се покачва. Към момента ние предлагаме в страната повече от 900 био- и натурални продукти – козметика, грим, храни, продукти за бебето и други. Интересът към био- и натуралните продукти ще бъде водещ през следващите години. Ние виждаме огромен потенциал за развитие в този сегмент и сме уверени, че той ще набира все по-голяма популярност. Тук можем да разчитаме на огромния опит на dm, тъй като нашата компания предлага био- и натурални продукти още от 1986 година.
Обмисляте ли онлайн продажби в България?
- В много страни имаме вече онлайн магазини, от които хората могат да пазаруват, да открият актуална информация за продуктите и състава им. Така ние бихме искали да направим още по-тясна връзката между онлайн света и нашите физически магазини – например, когато клиентите поръчват онлайн, а получават пратката си в магазин или поръчват продукти, които не се предлагат в любимия им физически магазин, а във виртуалния като "продължение на регала".
В България сме концентрирани все още в разширяване на нашето физическо присъствие в цялата страна. Мога да кажа, че в бъдеще допълнението към стационарната търговия под формата на интернет магазин със сигурност ще бъде тема.
Интервюто взе Мара Георгиева
Още по темата
Андрей Петров: Най-лесно се продава красота
Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"
5 сеп 2019"dm България" отчете 19% ръст на приходите за финансовата година
Веригата планира да открие между осем и десет нови обекта в страната през следващите 12 месеца
18 окт 2018Андрей Петров: Планираме да открием между 8 и 10 магазина през 2017 г.
Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"
9 май 2017
Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят
13 дек 2019, 133 прочитания

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock
13 дек 2019, 1011 прочитания
12 дек 2019, 3836 прочитания
12 дек 2019, 2696 прочитания
12 дек 2019, 2422 прочитания
12 дек 2019, 2217 прочитания
13 дек 2019, 1722 прочитания
Производителят на кабели от Севлиево отчита нетен резултат от 4.2 млн. лв.