С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 1 фев 2019, 13:10, 25043 прочитания

Как се сглобява автобусен гигант

"Юнион Ивкони" и "Етап Адресс" се сливат в едно. Държавната ББР ще финансира операцията с огромния заем от 40 млн. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Бизнесът на най-голямата компания в автобусните превози "Юнион Ивкони" и на конкурента й "Етап Адресс" ще станат собственост на млади мениджъри без собствен ресурс.
  • Държавната ББР ще финансира операцията с огромния заем от 40 млн. евро.
  • Основателят на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов ще прави верига бензиностанции с получените 14 млн. евро, а Галя Топалова от "Етап Адресс" ще е в мениджмънта на новия превозвач.
Странна мегасделка тече на автобусния пазар. Най-голямата компания в сектора, която напоследък се набърка в доста скандали - "Юнион Ивкони", се обединява с едни от големите си конкуренти "Етап Адресс" и "Груп плюс", и става абсолютен лидер в сектора. А странностите са поне по три линии. Първо, купувачи са млади мениджъри без собствен ресурс, които вземат бизнес за над 50 млн. лв. годишно. Второ, операцията не е получила доверието на частна търговска банка, а гигантският кредит от 40 млн. евро се дава от държавната ББР. И това е финансиране за дружества с малки печалби или просрочени плащания, които не работят в бумтящ сектор. Третата странност е, че мажоритарният собственик на "Юнион Ивкони" - дружество, свързвано с "Еврохолд", ще получи няма и 2 млн. евро, а срещу по-малките си пакети или активи другите два продавача Ивайло Константинов по линия на "Юнион Ивкони" и Галя Топалова, съсобственикът в "Етап Адресс" и "Груп плюс" - взимат над 26.5 млн. евро, или 13 пъти повече.

Непознатите купувачи


Формирането на новата най-голяма компания ще се случи през акционерното дружество "Транспект", съществуващо от края на 2017 г. Капиталът му от 50 хил. лв. е разделен по равно между Георги Атанасов и Петър Господинов. Първият е настоящият управител на "Юнион Ивкони", по неговите думи започнал работа там през 2006 г. като диспечер нощна смяна и преминал през всички нива на компанията. А вторият участва в консултантски компании, като по думите на Константинов и Атанасов Господинов е специалист във финансовата сфера. Третото лице в съвета на директорите на новата мега автобусна компания ще е Иван Добрев - пак служител на "Юнион Ивкони", специалист в превозната дейност.

Добре познатите досега лица на автобусния пазар - Ивайло Константинов и Галя Топалова, се разминават в официалната си позиция как виждат бъдещето си. Според Топалова те ще продължат да работят, като упражнението по сливане се прави с цел минимализиране на разходите. Според бившия депутат от ГЕРБ в този парламент Ивайло Константинов целта му е да се оттегли от бизнеса с превози на хора и да се насочи към бизнеса с бензиностанции.

"Ще продължа да се занимавам с бизнес в петролния бранш", Ивайло Константинов, съсобственик в "Юнион Ивкони"


Заредени с 40 млн. евро



Намерението за сливането на "Юнион Ивкони" и "Груп плюс" стана ясно през лятото на миналата година, когато беше поискано от Комисията за защита на конкуренцията да одобри сделката. Тогава собственикът на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов пред "Капитал" изрази съмненията си, дали кандидат-превозвачите ще успеят да намерят финансиране.

Скептицизмът му явно е оборен, защото такова е осигурено. То идва половин година по-късно по линия на Българска банка за развитие, като решенията за сключване на банков кредит са гласувани в началото на 2019 г. от акционерите на "Транспект" и от съдружниците в "Юнион Ивкони" и "Груп плюс". Вече има вписани и залози върху предприятията в полза на ББР. Кредитните линии са две - първата е за разплащане със собствениците на автобусните компании, а втората - за рефинансиране на задълженията. Самоучастието е 25%, лихвата - плаваща, но не по-малко от 4%, а срокът за погасяване на кредитите е около десет години.

Размерът на първия кредит е 28.4 млн. евро. Транш от 1.8 млн. евро отива за изкупуване на мажоритарното участие от 51% на "Синтетика" в "Юнион Ивкони", като от 23 януари 2019 г. има и договор за прехвърляне между страните. Вторият транш от 14.3 млн. евро е за останалите 49% на Ивайло Константинов, като преди това той придобива участието на третия съдружник - Светлозар Любенов. С останалите 12.2 млн. евро ще бъдат придобити "Груп плюс" и "Минерална вода - КОМ", част от бизнес портфолиото на Галя Топалова.

Вторият кредит е за 12.6 млн. евро. Първият транш от 6.6 млн. евро ще отиде за погасяване на задълженията на "Юнион Ивкони" към БАКБ и "Общинска банка". За плащане на търговски и други задължения на "Юнион Ивкони", включително към НАП, "Торо Карс", "Евролийз Ауто", "Синтетика" и физически лица са предвидени 5.2 млн. евро. А най-малката част от парите - 682 хил. евро е за финансиране или рефинансиране закупуването на автобуси за дейността на "Юнион Ивкони".

"Прави се по-голяма фирма, за да могат да се намалят разходите", Галя Топалова, съсобственик в "Етап Адресс"


Стотици автобуси и една минерална вода

Размерите на бъдещата обединена компания не са абсолютно ясни. Бъдещият собственик Георги Атанасов отказа да влезе в конкретика какво точно купуват. Автобусите на "Юнион Ивкони" преброи Ивайло Константинов - 410, от които реално активни са 350. Около 60-70% от парка е ангажиран с постоянни договори, като в това число влизат и международните линии. Останалите служат за резерв или за отдаване под наем.

Автобусният си бизнес Галя Топалова развива през годините в съдружие с двама партньори от турски произход. Той е разпределен между "Груп плюс" и "Етап Адресс", като във втората са концентрирани повечето автобуси и миноритарно участие в "Централна автогара". Преди сделката с бъдещия нов собственик обаче автобусите (около 55) са прехвърлени от "Етап Адресс" в "Груп плюс", като участието в гарата няма да е част от бъдещата сделка. Изненадващо в сделката влиза и малката компания за минералната вода "Ком". Така Галя Топалова изчислява бъдещия активен парк на новата мегакомпания на около 200 возила, тъй като част от активните автобуси на "Юнион Ивкони" се движат по градските линии в различни градове или пък возят работници за предприятия.

Оставам, ама ми се заминава

Разплащането по сделката се очаква да се случи към края на март - началото на април, като според Ивайло Константинов тогава новите собственици ще влязат във владение. Ангажимент на Константинов е да им помага в срок от 6 месеца след сделката и да предаде изцяло бизнеса си. Същият ангажимент за временна помощ има и Галя Топалова, като очакванията на бъдещия собственик Георги Атанасов са, че и двамата реално ще излязат от бизнеса.

Тук има някои нюанси между Константинов и Топалова. По думите на Константинов той отдавна иска да излезе от пазара на автобусните превози, като бъдещите му планове са да се насочи към изграждането на верига бензиностанции (виж карето). Според Галя Топалова обаче целта на сделката е обединение между компаниите с цел минимализиране на разходите, които са станали твърде високи, като има договорка досегашни собственици под някаква форма да останат на борда. "Той (Ивайло Константинов, бел. ред. ), разбира се, че ще помага, но няма да приключи - поне за една година най-малко. Имаме договорка с дружеството, което ще го ръководи, да останем да си работим заедно. Дали 6 месеца, дали една година..."

"Нека се опитат момчетата"

При така оформената сделка бъдещето на новите собственици ще е трудно. Те ще трябва да връщат кредити за 80 млн. лв. от оперирането компания, оперираща на един доста труден пазар. Той пострада в международен план от размаха на нискотарифните авиокомпании. А на вътрешния - от споделените пътувания.

Проблемите за "Юнион Ивкони" също са от години. През 2014 г. Ивайло Константинов и съдружникът му Светлозар Любенов се сдобиха със съдружника си "Синтетика" именно по тази линия. Компанията, създадена чрез отделяне на активи от "Еврохолд България" (в която остава основно застраховането, автомобилните продажби и лизинга), като формално се води отделна група макар връзките да продължават да се виждат. Тя изкупи просрочени лизингови вземания от превозвача и с тях като апортна вноска участва в поискано от самата нея увеличение на капитала на дружеството. В резултат фирмата се оказва с над 50% участие в "Юнион Ивкони". Съгласно договора за покупко-продажба тогавашните мажоритарни собственици имаха правото да изкупят дяловете на "Синтетика" за период от 3 години при определена в договора възвращаемост и поне към онзи момент Ивайло Константинов си беше поставил за цел да намери стратегически инвеститор. Това явно не се е случило и се е тръгнало в посока намиране на финансиране. И неочаквано мениджърско изкупуване.

Компанията пострада през последните няколко години и имиджово. През октомври 2017 г. автобус на "Юнион Ивкони" се обърна. През пролетта на 2018 г. имаше нов трагичен инцидент с автобус на компанията, след като беше ударен на магистралата от лек автомобил, което доведе до шест човешки жертви. Разследване на Валя Ахчиева по БНТ показа, че Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" умишлено бави издаването на наказателни постановления, които могат да доведат до отнемането на лиценза на фирмата.

Пред "Капитал" новият бъдещ собственик на мега автобусната фирма Георги Атанасов коментира големия заем: "За да се наемем да го правим, сме преценили риска и сме преценили, че той е поносим". Явно така едро мисли и ББР, по замисъл банка за подпомагане на малкия бизнес, при която с всяко следващо правителство се задълбочава практиката щедро да се финансират позакъсали бизнеси. Често на политици или на близки до властта бизнесмени.
Петролното бъдеще на Константинов

Ивайло Константинов трябва да получи 14.3 млн. евро от автобусната сделка. Официална му позиция сега е, че вижда себе си шест месеца по-късно в бизнеса с бензиностанциите, които възнамерява да строи на зелено. Към момента той има една. Тя се намира на столичния бул. "Данаил Николаев" и е под бранда Avia.

"От дълги години имам партньорство с един швейцарски бранд Avia, като имам вече около 20 терена. Имам и земеделски земи", казва той. "Avia функционира на принципа на сдружение, като фирми на една територия се сдружават под един бранд и един стандарт", казва той. Или нещо близко до франчайза, като в страната има още един обект под бранда.

Идеята на Константинов да разполага с верига бензиностанции всъщност не е нова, като през 2011 г. плановете му бяха за 80 обекта в цялата страна, а споменаваната тогава инвестиция беше за 100 млн. евро до 2018 г. Петролното начинание тогава започва да се развива през дружеството "Уни Енерджи". То пък е съдружник в "Авиа България", където основното участие е с швейцарски произход.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит (oбновена) Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит (oбновена)

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 3747 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2462 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nokia не успява да се възползва от проблемите на Huawei

Акциите на Nokia поскъпнаха с близо една пета през последния месец заради надежите, че компанията ще се възползва от проблемите на Huawei

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата