С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 фев 2019, 15:17, 2188 прочитания

За 15 години Facebook преобрази интернет и онлайн културата

Въпреки успехите, критиките към най-голямата социална мрежа в света се засилват през годините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Социалната мрежа Facebook навърши днес 15 години от създаването си. Историята на Facebook може да бъде разглеждана като клиширан американски успех: стартъп, започнал от университетско общежитие, който в момента е една от десетте най-големи публични компании в света. Творението на Марк Зукърбърг, което започва като социална мрежа за университетското общество в САЩ, с име TheFacebook, сега е име, което събужда силно поляризирани мнения. Заради огромния си мащаб, бизнес модела си и индиректната си тежест върху обществото на глобално ниво Facebook е една от най-интересните корпоративни истории на дигиталната икономика.

Голямо влияние


Днес, точно 15 години след създаването си (основана на 4 февруари 2004 г.), Facebook има 2.3 млрд. потребители, които ползват мрежата поне веднъж в месеца. От тях 1.5 млрд. я ползват всеки ден, а ако сметнем всички приложения, собственост на Facebook: Messenger, WhatsApp и Instagram, то компанията има 2.7 млрд. месечно активни потребители. Компания с подобен брой клиенти досега не е съществувала.

Facebook е създадена с цел да свързва хората и до ден днешен фирмата държи, че това е основната ѝ цел. Компанията преобрази изцяло интернет културата, не само с "харесванията" и "споделянията", но и чрез борбата за ангажиране на възможно най-много потребители за възможно най-дълго време.

Машина за пари



Освен културен феномен Facebook е преди всичко същинска машина за пари - с приходи от 55 млрд. долара за 2018 г. и печалба от 22 млрд. долара. Почти целият оборот на фирмата идва от реклами, но точно заради това получава и повечето от критиките.

Социалната мрежа дава възможност на всеки да рекламира в нея, с множество инструменти за насочване към определени демографски профили на потребителите. Това прави мрежата и особено удобна за политически кампании. Обвиненията, че Facebook е помогнала чрез платформата си на опитите за руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., както и няколко скандала с изтичане на данни от мрежата, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica, се отразиха на имиджа на компанията.

Друга критика по политическа линия към Facebook е, че компанията разполага с прекалено голяма мощ за цензуриране на мнения. Най-честите критики са от страна на консервативни политици, които смятат, че Facebook цензурира консервативни мнения според правилата на политическата коректност.

Другата основна критика към Facebook е, че не разпределя огромното богатство, с което разполага. При 55 млрд. долара приходи за миналата година и пазарна капитализация от 472 млрд. долара Facebook разполага с едва 32 хил. служители – при това след 40% увеличение на персонала през последната година. Голямата част от тези служители се занимават с преглеждане на огромните масиви съдържание, което потребителите генерират всеки ден.

Facebook започва 16-ата си година след най-лошите 365 дни в историята си до този момент. Дори и след кошмарната 2018 г. обаче компанията остава неразделна част от всекидневието на една четвърт от населението на света, която продължава да е най-ценният неин актив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На лов за подаръци и награди! На лов за подаръци и награди!

Подгответе се за Коледа и Нова година отрано

21 ное 2019, 440 прочитания

"Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв. "Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв.

Последният голям проект от тригодишната програма е модернизация на завода за санитарна арматура за 22 млн. лв.

20 ное 2019, 939 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10