С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 фев 2019, 15:17, 2125 прочитания

За 15 години Facebook преобрази интернет и онлайн културата

Въпреки успехите, критиките към най-голямата социална мрежа в света се засилват през годините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Социалната мрежа Facebook навърши днес 15 години от създаването си. Историята на Facebook може да бъде разглеждана като клиширан американски успех: стартъп, започнал от университетско общежитие, който в момента е една от десетте най-големи публични компании в света. Творението на Марк Зукърбърг, което започва като социална мрежа за университетското общество в САЩ, с име TheFacebook, сега е име, което събужда силно поляризирани мнения. Заради огромния си мащаб, бизнес модела си и индиректната си тежест върху обществото на глобално ниво Facebook е една от най-интересните корпоративни истории на дигиталната икономика.

Голямо влияние


Днес, точно 15 години след създаването си (основана на 4 февруари 2004 г.), Facebook има 2.3 млрд. потребители, които ползват мрежата поне веднъж в месеца. От тях 1.5 млрд. я ползват всеки ден, а ако сметнем всички приложения, собственост на Facebook: Messenger, WhatsApp и Instagram, то компанията има 2.7 млрд. месечно активни потребители. Компания с подобен брой клиенти досега не е съществувала.

Facebook е създадена с цел да свързва хората и до ден днешен фирмата държи, че това е основната ѝ цел. Компанията преобрази изцяло интернет културата, не само с "харесванията" и "споделянията", но и чрез борбата за ангажиране на възможно най-много потребители за възможно най-дълго време.

Машина за пари



Освен културен феномен Facebook е преди всичко същинска машина за пари - с приходи от 55 млрд. долара за 2018 г. и печалба от 22 млрд. долара. Почти целият оборот на фирмата идва от реклами, но точно заради това получава и повечето от критиките.

Социалната мрежа дава възможност на всеки да рекламира в нея, с множество инструменти за насочване към определени демографски профили на потребителите. Това прави мрежата и особено удобна за политически кампании. Обвиненията, че Facebook е помогнала чрез платформата си на опитите за руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., както и няколко скандала с изтичане на данни от мрежата, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica, се отразиха на имиджа на компанията.

Друга критика по политическа линия към Facebook е, че компанията разполага с прекалено голяма мощ за цензуриране на мнения. Най-честите критики са от страна на консервативни политици, които смятат, че Facebook цензурира консервативни мнения според правилата на политическата коректност.

Другата основна критика към Facebook е, че не разпределя огромното богатство, с което разполага. При 55 млрд. долара приходи за миналата година и пазарна капитализация от 472 млрд. долара Facebook разполага с едва 32 хил. служители – при това след 40% увеличение на персонала през последната година. Голямата част от тези служители се занимават с преглеждане на огромните масиви съдържание, което потребителите генерират всеки ден.

Facebook започва 16-ата си година след най-лошите 365 дни в историята си до този момент. Дори и след кошмарната 2018 г. обаче компанията остава неразделна част от всекидневието на една четвърт от населението на света, която продължава да е най-ценният неин актив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 439 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 778 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 7939 прочитания

20 сеп 2019, 4603 прочитания

20 сеп 2019, 2473 прочитания

20 сеп 2019, 1755 прочитания

20 сеп 2019, 1739 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата