С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 фев 2019, 15:17, 2037 прочитания

За 15 години Facebook преобрази интернет и онлайн културата

Въпреки успехите, критиките към най-голямата социална мрежа в света се засилват през годините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Социалната мрежа Facebook навърши днес 15 години от създаването си. Историята на Facebook може да бъде разглеждана като клиширан американски успех: стартъп, започнал от университетско общежитие, който в момента е една от десетте най-големи публични компании в света. Творението на Марк Зукърбърг, което започва като социална мрежа за университетското общество в САЩ, с име TheFacebook, сега е име, което събужда силно поляризирани мнения. Заради огромния си мащаб, бизнес модела си и индиректната си тежест върху обществото на глобално ниво Facebook е една от най-интересните корпоративни истории на дигиталната икономика.

Голямо влияние


Днес, точно 15 години след създаването си (основана на 4 февруари 2004 г.), Facebook има 2.3 млрд. потребители, които ползват мрежата поне веднъж в месеца. От тях 1.5 млрд. я ползват всеки ден, а ако сметнем всички приложения, собственост на Facebook: Messenger, WhatsApp и Instagram, то компанията има 2.7 млрд. месечно активни потребители. Компания с подобен брой клиенти досега не е съществувала.

Facebook е създадена с цел да свързва хората и до ден днешен фирмата държи, че това е основната ѝ цел. Компанията преобрази изцяло интернет културата, не само с "харесванията" и "споделянията", но и чрез борбата за ангажиране на възможно най-много потребители за възможно най-дълго време.

Машина за пари



Освен културен феномен Facebook е преди всичко същинска машина за пари - с приходи от 55 млрд. долара за 2018 г. и печалба от 22 млрд. долара. Почти целият оборот на фирмата идва от реклами, но точно заради това получава и повечето от критиките.

Социалната мрежа дава възможност на всеки да рекламира в нея, с множество инструменти за насочване към определени демографски профили на потребителите. Това прави мрежата и особено удобна за политически кампании. Обвиненията, че Facebook е помогнала чрез платформата си на опитите за руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., както и няколко скандала с изтичане на данни от мрежата, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica, се отразиха на имиджа на компанията.

Друга критика по политическа линия към Facebook е, че компанията разполага с прекалено голяма мощ за цензуриране на мнения. Най-честите критики са от страна на консервативни политици, които смятат, че Facebook цензурира консервативни мнения според правилата на политическата коректност.

Другата основна критика към Facebook е, че не разпределя огромното богатство, с което разполага. При 55 млрд. долара приходи за миналата година и пазарна капитализация от 472 млрд. долара Facebook разполага с едва 32 хил. служители – при това след 40% увеличение на персонала през последната година. Голямата част от тези служители се занимават с преглеждане на огромните масиви съдържание, което потребителите генерират всеки ден.

Facebook започва 16-ата си година след най-лошите 365 дни в историята си до този момент. Дори и след кошмарната 2018 г. обаче компанията остава неразделна част от всекидневието на една четвърт от населението на света, която продължава да е най-ценният неин актив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Общото събрание на "Алкомет" одобри 0.15 лв. дивидент на акция Общото събрание на "Алкомет" одобри 0.15 лв. дивидент на акция

Компанията ще разпредели 20% от печалбата си за 2018 г.

17 юни 2019, 550 прочитания

Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони

Пускането на сгъваемия 5G телефон на компанията ще се забави, а операционната й система ще излезе след девет месеца

17 юни 2019, 602 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."