С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 фев 2019, 15:17, 2103 прочитания

За 15 години Facebook преобрази интернет и онлайн културата

Въпреки успехите, критиките към най-голямата социална мрежа в света се засилват през годините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Социалната мрежа Facebook навърши днес 15 години от създаването си. Историята на Facebook може да бъде разглеждана като клиширан американски успех: стартъп, започнал от университетско общежитие, който в момента е една от десетте най-големи публични компании в света. Творението на Марк Зукърбърг, което започва като социална мрежа за университетското общество в САЩ, с име TheFacebook, сега е име, което събужда силно поляризирани мнения. Заради огромния си мащаб, бизнес модела си и индиректната си тежест върху обществото на глобално ниво Facebook е една от най-интересните корпоративни истории на дигиталната икономика.

Голямо влияние


Днес, точно 15 години след създаването си (основана на 4 февруари 2004 г.), Facebook има 2.3 млрд. потребители, които ползват мрежата поне веднъж в месеца. От тях 1.5 млрд. я ползват всеки ден, а ако сметнем всички приложения, собственост на Facebook: Messenger, WhatsApp и Instagram, то компанията има 2.7 млрд. месечно активни потребители. Компания с подобен брой клиенти досега не е съществувала.

Facebook е създадена с цел да свързва хората и до ден днешен фирмата държи, че това е основната ѝ цел. Компанията преобрази изцяло интернет културата, не само с "харесванията" и "споделянията", но и чрез борбата за ангажиране на възможно най-много потребители за възможно най-дълго време.

Машина за пари



Освен културен феномен Facebook е преди всичко същинска машина за пари - с приходи от 55 млрд. долара за 2018 г. и печалба от 22 млрд. долара. Почти целият оборот на фирмата идва от реклами, но точно заради това получава и повечето от критиките.

Социалната мрежа дава възможност на всеки да рекламира в нея, с множество инструменти за насочване към определени демографски профили на потребителите. Това прави мрежата и особено удобна за политически кампании. Обвиненията, че Facebook е помогнала чрез платформата си на опитите за руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., както и няколко скандала с изтичане на данни от мрежата, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica, се отразиха на имиджа на компанията.

Друга критика по политическа линия към Facebook е, че компанията разполага с прекалено голяма мощ за цензуриране на мнения. Най-честите критики са от страна на консервативни политици, които смятат, че Facebook цензурира консервативни мнения според правилата на политическата коректност.

Другата основна критика към Facebook е, че не разпределя огромното богатство, с което разполага. При 55 млрд. долара приходи за миналата година и пазарна капитализация от 472 млрд. долара Facebook разполага с едва 32 хил. служители – при това след 40% увеличение на персонала през последната година. Голямата част от тези служители се занимават с преглеждане на огромните масиви съдържание, което потребителите генерират всеки ден.

Facebook започва 16-ата си година след най-лошите 365 дни в историята си до този момент. Дори и след кошмарната 2018 г. обаче компанията остава неразделна част от всекидневието на една четвърт от населението на света, която продължава да е най-ценният неин актив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Дунарит" и Агенцията по невписванията 5 "Дунарит" и Агенцията по невписванията

Въпреки спечелените дела дружеството не успява да пробие институцията и да впише увеличението на капитала си

20 авг 2019, 4108 прочитания

Apple инвестира още 5 млрд. долара в сериали и шоу формати 2 Apple инвестира още 5 млрд. долара в сериали и шоу формати

Технологичната компания развива новата си стрийминг услуга, за да надмине конкуренти като Netflix и Disney

20 авг 2019, 1487 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда