С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 фев 2019, 15:17, 2261 прочитания

За 15 години Facebook преобрази интернет и онлайн културата

Въпреки успехите, критиките към най-голямата социална мрежа в света се засилват през годините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Социалната мрежа Facebook навърши днес 15 години от създаването си. Историята на Facebook може да бъде разглеждана като клиширан американски успех: стартъп, започнал от университетско общежитие, който в момента е една от десетте най-големи публични компании в света. Творението на Марк Зукърбърг, което започва като социална мрежа за университетското общество в САЩ, с име TheFacebook, сега е име, което събужда силно поляризирани мнения. Заради огромния си мащаб, бизнес модела си и индиректната си тежест върху обществото на глобално ниво Facebook е една от най-интересните корпоративни истории на дигиталната икономика.

Голямо влияние


Днес, точно 15 години след създаването си (основана на 4 февруари 2004 г.), Facebook има 2.3 млрд. потребители, които ползват мрежата поне веднъж в месеца. От тях 1.5 млрд. я ползват всеки ден, а ако сметнем всички приложения, собственост на Facebook: Messenger, WhatsApp и Instagram, то компанията има 2.7 млрд. месечно активни потребители. Компания с подобен брой клиенти досега не е съществувала.

Facebook е създадена с цел да свързва хората и до ден днешен фирмата държи, че това е основната ѝ цел. Компанията преобрази изцяло интернет културата, не само с "харесванията" и "споделянията", но и чрез борбата за ангажиране на възможно най-много потребители за възможно най-дълго време.

Машина за пари



Освен културен феномен Facebook е преди всичко същинска машина за пари - с приходи от 55 млрд. долара за 2018 г. и печалба от 22 млрд. долара. Почти целият оборот на фирмата идва от реклами, но точно заради това получава и повечето от критиките.

Социалната мрежа дава възможност на всеки да рекламира в нея, с множество инструменти за насочване към определени демографски профили на потребителите. Това прави мрежата и особено удобна за политически кампании. Обвиненията, че Facebook е помогнала чрез платформата си на опитите за руска намеса в изборите в САЩ през 2016 г., както и няколко скандала с изтичане на данни от мрежата, най-известният към фирмата за политически анализи Cambridge Analytica, се отразиха на имиджа на компанията.

Друга критика по политическа линия към Facebook е, че компанията разполага с прекалено голяма мощ за цензуриране на мнения. Най-честите критики са от страна на консервативни политици, които смятат, че Facebook цензурира консервативни мнения според правилата на политическата коректност.

Другата основна критика към Facebook е, че не разпределя огромното богатство, с което разполага. При 55 млрд. долара приходи за миналата година и пазарна капитализация от 472 млрд. долара Facebook разполага с едва 32 хил. служители – при това след 40% увеличение на персонала през последната година. Голямата част от тези служители се занимават с преглеждане на огромните масиви съдържание, което потребителите генерират всеки ден.

Facebook започва 16-ата си година след най-лошите 365 дни в историята си до този момент. Дори и след кошмарната 2018 г. обаче компанията остава неразделна част от всекидневието на една четвърт от населението на света, която продължава да е най-ценният неин актив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година "Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година

За 2019 г. оборотът на IT компанията се свива, но печалбата расте повече от двойно

19 фев 2020, 388 прочитания

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 527 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германски сблъсък: КЗК глоби Metro с рекордните 15 млн. лв. по жалба на Lidl

Поводът е един рекламен клип, излъчен за четири месеца, който има негативно внушение срещу дискаунтърската верига

Още от Капитал
Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10