Частният "Ботев" (Пловдив) иска европейско финансиране за стадиона си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Частният "Ботев" (Пловдив) иска европейско финансиране за стадиона си

Проектът за стадион "Христо Ботев", представен през 2014 г.

Частният "Ботев" (Пловдив) иска европейско финансиране за стадиона си

С подкрепата на общината футболният клуб се готви да кандидатства пред държавния Фонд на фондовете

Мария Иванова
10904 прочитания

Проектът за стадион "Христо Ботев", представен през 2014 г.

© botevplovdiv.bg


Няколко месеца след като смени частния си собственик, футболният отбор "Ботев" (Пловдив) има идея как да довърши стадиона си - с публично финансиране. Във вторник клубът получи зелена светлина за преговори с държавния Фонд на фондовете (ФнФ) за отпускане на финансиране за съоръжението, известно като "Колежа". Това е станало на среща в София, на която са присъствали мажоритарният акционер на "Ботев" Георги Самуилов ("Инса ойл"), министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството Владислав Горанов и Петя Аврамова, кметът на Пловдив Иван Тотев и представителят на ФнФ и изпълнителен директор на Българската консултантска организация Стоян Ставрев.

На срещата са били обсъдени стъпките за това отборът да получи финансиране от ФнФ за стадиона си, съобщават от община Пловдив. Според публикуваната информация има възможност това да стане без предварителна промяна на Интегрирания план за градско възстановяване и развитие на града. За целта е необходимо общината да даде подкрепително писмо въз основа на влезлите в сила планове за градско развитие, където спортът е отделен като приоритет и може да бъде разглеждан като хоризонтална мярка. Писмото ще бъде дадено в следващите десетина дни, което ще отвори пътя за преговори между "Ботев" и Фонда на фондовете, посочват от общината.

"Това е огромен напредък за довършването на стадион "Христо Ботев". Благодаря на министър-председателя Бойко Борисов за съдействието при организирането на тази среща, на министър Горанов, на министър Аврамова и на всички ангажирани с казуса", коментира кметът на Пловдив Иван Тотев.

Историята

Изграждането на изцяло нов клубен стадион за 18 700 зрители на мястото на взетия на концесия за 35 години стар стадион започна през 2013 г., когато отборът беше собственост на Цветан Василев. Първоначалният план беше последователно да се реконструират отделните трибуни, но в края на 2013 г. от клуба обявиха, че ще ускорят работата и ще го изградят наведнъж. След фалита на Корпоративна търговска банка (КТБ) през 2014 г. проектът беше замразен на Акт 10, като до момента в него са инвестирани 10 млн. лв. Междувременно "Ботев" играе домакинските си мачове на изградената тренировъчна база в квартал "Коматево".

В следващите години бяха представени няколко различни плана за довършването на строителството. През лятото на 2017 г. президентът на клуба Ангел Палийски (наскоро придобил курорта "Слънчев ден" от Георги Гергов) съобщи, че всички приходи от участието на отбора в евротурнирите ще бъдат вложени в изграждането на "Колежа". В началото на 2018 г. кметът Иван Тотев обяви, че ще има нова концесия след прибавяне на "едни 7-8 декара в източната посока на стадиона", припомня "Дневник". През май общинският съвет в града прие промени в концесионния договор, с които изтеклият в края на март 2018 г. срок за довършването на ремонта беше удължен с 18 месеца. В решението на общината беше записано още, че минималната инвестиция е в размер на 14 млн. лв., като е възможно е да бъдат вложени 6 млн. лв. повече.

Новият собственик

Собственикът на производителя и търговец на горива "Инса ойл" Георги Самуилов влезе като акционер в "Ботев" в края на 2015 г. заедно с Румен Чандъров, който притежава няколко хотела с бранда DIT в Слънчев бряг. През май 2016 г. двамата придобиха 60% от акционерния капитал от сдружението на привържениците на клуба "ПФК Ботев 1912". Чандъров напусна три месеца по-късно, като от клуба обявиха, че той няма отношение към собствеността. През февруари 2017 г. Самуилов върна акциите на сдружението на феновете с аргумента, че е наследил 12 млн. лв. задължения, както и заради отказа на общината да прекрати дадената на Василев концесия на стадиона. Три месеца по-късно собственикът на "Инса ойл" се завърна, за да продължи да издържа клуба, но без да е акционер, а през август 2018 г. придоби 60% от капитала на отбора. Сдружението запази 1% от акциите, а останалите 39% продължават да са притежание на една от компаниите на Цветан Василев – ТЦ-ИМЕ. Междувременно Самуилов плати и приватизацията на Общинска банка.

В края на октомври Самуилов обеща, че новият стадион ще бъде изграден до март 2020 г. Месец по късно кметът на Пловдив обяви, че общината помага на ръководството на клуба за получаването на финансиране от Фонда на фондовете. Тогава Тотев коментира, че става въпрос за заем в размер на около 20 млн. евро с лихва 0.9%.

Така трябваше да изглежда стадионът според проекта на Цветан Василев от 2012 г.
Източник: botevplovdiv.bg

Няколко месеца след като смени частния си собственик, футболният отбор "Ботев" (Пловдив) има идея как да довърши стадиона си - с публично финансиране. Във вторник клубът получи зелена светлина за преговори с държавния Фонд на фондовете (ФнФ) за отпускане на финансиране за съоръжението, известно като "Колежа". Това е станало на среща в София, на която са присъствали мажоритарният акционер на "Ботев" Георги Самуилов ("Инса ойл"), министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството Владислав Горанов и Петя Аврамова, кметът на Пловдив Иван Тотев и представителят на ФнФ и изпълнителен директор на Българската консултантска организация Стоян Ставрев.

На срещата са били обсъдени стъпките за това отборът да получи финансиране от ФнФ за стадиона си, съобщават от община Пловдив. Според публикуваната информация има възможност това да стане без предварителна промяна на Интегрирания план за градско възстановяване и развитие на града. За целта е необходимо общината да даде подкрепително писмо въз основа на влезлите в сила планове за градско развитие, където спортът е отделен като приоритет и може да бъде разглеждан като хоризонтална мярка. Писмото ще бъде дадено в следващите десетина дни, което ще отвори пътя за преговори между "Ботев" и Фонда на фондовете, посочват от общината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • Kamen Kozarev

    Капитал, какво искате да кажете с това "Частният" в заглавието? Във ваш стил опитвате да насадите съмнения в една или друга посока, или?

    Очевадно е, че стадионът е на Община Пловдив, както си пише в самата статия. Ясно е, че "Ботев" е частен, и е взел стадиона на концесия. Естествено е да търси европейско финансиране.

    Такива заглавия пораждат съмнения за интереси в една или друга посока, и в не дотам високо качество на журналистическа продукция. Вижте, и ние можем :)

  • 2
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef

    1) Точно такъв е смисълът на Фонда за градско развитие (защото стадионите са част от спортната инфраструктура на един град):
    "Средствата по ФГР ще представляват заеми с вградени гаранции. Заемите ще са насочени към широк кръг потенциални крайни получатели, общини и общински предприятия, частни фирми, публично-частни партньорства, физически лица и други."

    2) Това е доста по-смислено харчене на публични средства от строенето на стадиони по ПРСР в села с по 500 души.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK