С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 фев 2019, 18:04, 6774 прочитания

КЗК наложи 2.6 млн. лева глоби за имитация на кафе Nova Brasilia

"Балкам груп" на Яник Мекушин е наказана с 2.57 млн. лв., а неизвестната "Агро фуудс България" - с 40 хил. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира две компании за имитация на опаковката на най-продаваното кафе в страната - Nova Brasilia. В случая наистина приликата е огромна. Любопитното е, че компания без история - "Агро фуудс България", се е опитала да копира пазарния лидер, а кафето е било произвеждано от друг познат в кафе сектора участник - производителя на Spetema "Балкам груп". Глобата за първата фирма е минимална - едва 40 хил. лв., заради липсата на данни, а за втората компания - почти 2.6 млн. лв.

Nova Brasilia от 1991 г.


Производството е образувано по искане на "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ". Първото дружество отговаря за продажбата и маркетинга, а второто произвежда Nova Brasilia във фабриката си в Костинброд. В своето искане до комисията двете компании посочват, че кафето Nova Brasilia присъства на българския пазар от 1991 г., то е "широко известно, редовно купувано и неговата опаковка и външен вид са много добре познати на потребителите". Според данни на "Нилсън България" Nova Brasilia е марка №1 в България и по стойност, и по обем на продажби в сегмента мляно кафе в периода 2012-2017 г., като държи повече от 50% от количествата, продадени за този период.

Да имитираш пазарния лидер

В искането си до КЗК от "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ" твърдят, че опаковката на вакуумирано мляно кафе от 200 г с марката Brazil Selection Gold имитира външния вид на мляно вакуумирано кафе "Nova Brasilia класик" от 200 грама, което е най-продаваната опаковка на марката Nova Brasilia. Двете компании представят анализ на цялостния външен вид на опаковките, на използваните цветове и фигуративни елементи, който показва, че е налице голяма вероятност от объркване между Brazil Selection и Nova Brasilia, и смятат, е това е направено умишлено.



Brazil Selection Gold е продукт на "Агро фуудс България". Едноличен собственик на капитала и управител на дружеството е Веселин Механджийски. Кафето се продава от фирма "Балкам груп", която се управлява от Яник Мекушин. Върху опаковката на продукта е използвана маркировка, която се използва и от "Балкам груп", съвпада и посоченият фирмен телефон на потребителя. Освен това "Балкам груп" е заявила на 6 февруари 2018 г. в Патентното ведомство искане за регистрация на комбинираната търговска марка Brazil Selection (отказана), се посочва в искането до КЗК.

Отговори

В становището си до КЗК "Агро фуудс България" отхвърля обвиненията в имитация и прилага доводи за това. Основната дейност на компанията е търговия и дистрибуция с кафе, която развива от края на 2015 г. (странно каква точно, тъй като има нула приходи за 2015 и 2016 г.). Поради липса на собствена база за производство на кафе на 4 септември 2017 г. фирмата сключва договор и възлага на "Балкам груп" изработката (изпичане, мелене и пакетиране) на кафе. Рецептата и опаковъчното фолио се предоставят от "Агро фуудс България", а производството се извършва във фабриката на "Балкам груп" в Божурище. В договора е записано, че "Агро фуудс България" е притежател на всички права на интелектуална собственост върху дизайна, опаковката и марката на продукта и носи пълна отговорност по всякакви претенции на трети лица.

В отговора до КЗК от компанията изрично подчертават, че "Балкам груп" няма задължения или права, отнасящи се до опаковане и етикетиране на готовата продукция, и че решението за външния облик на опаковката на кафето Brazil Selection Gold е изцяло и единствено на управителя на "Агро фуудс България" - Веселин Механджийски. В същото време от преписката става ясно, че "Агро фуудс България" не е подавала искане в Патентното ведомство за регистрация на търговски марки.

Закъсалият поръчител

От производството на КЗК се вижда, че в хода на партньорството "Агро фуудс България" изпитва финансови затруднения и не успява да плати на "Балкам груп" за произведените количества кафе Brazil Selection Gold. Така се стига до ново споразумение между двете фирми от 30 март 2018 г. Според него продукцията остава за съхранение в "Балкам груп", а дължимите от "Агро фуудс България" паричните суми следва да бъдат прихванати, след като "Балкам груп" продаде количествата кафе Brazil Selection Gold.

В своето становище до КЗК от "Балкам груп" също твърдят, че пълната отговорност, отнасяща се до защитата на правата на интелектуална собственост върху дизайна, опаковката и марката на продукта, носи единствено "Агро фуудс България". Дружеството обяснява предоставянето на свои контакти върху опаковката на Brazil Selection Gold като "резонен ход, ориентиран единствено към улесняване на проследяемостта на хранителната верига".

КЗК: Почти еднакви са

След непосредствено сравнение на опаковките на двете кафета КЗК установява "присъствието на общи фигуративни елементи, позиционирани по еднакъв начин в цялостния дизайн на опаковките". Това е подсилено с "използване и на еднакви цветови решения, както на словните и образни елементи, така и на характерния за опаковките златист фон". Освен това визуалното сходство е "подсилено и от идентичното местоположение на наименованията на продуктите", от използвания сходен шрифт, еднакъв цвят и еднакво дъговидно оформяне на надписа с този на Nova Brasilia. Според комисията различията в двете опаковки са минимални и несъществени.

Регулаторът определя това като "неправомерна имитация", която цели да създаде "обективна предпоставка за въвеждане в заблуждение на потребителите относно произхода и/или производителя".

Комисията смята, че клаузата в договора не освобождава от отговорност "Балкам груп", защото дружеството, което оперира на специфичен пазар, на практика предлага продукт, имитиращ известна на същия пазар конкурентна стока (компанията на Мекушин притежава марката Spetema и др. - бел. ред.). Затова "Балкам груп" "също трябва да понесе отговорност за нарушението, доколкото имитиращите продукти достигат до потребителите с активното участие и съдействие на компанията".

Наименованието Brazil Selection е напълно идентично с марката, заявена от "Балкам груп" за регистрация в Патентното ведомство. Това, както и присъствието върху опаковките на имитиращия продукт на отличителна маркировка и телефон на потребителя, използвани в дейността на "Балкам груп", навежда на извода "за съгласуваност в действията на двете дружества", заключава КЗК.

Тежката глоба

В хода на проучването комисията неколкократно писмено е изискала от "Агро фуудс България" отчет за приходите и разходите за 2017 г., но компанията не го е представила, а в Търговския регистър липсва публикуван отчет, става ясно от преписката. От КЗК изискват отчет и за 2018 г., но от "Агро фуудс България" посочват, че той още не е изготвен, тъй като срокът за това е до 31 март 2019.

Според методиката на регулатора, когато няма данни за реализирани нетни приходи от продажби на предприятието нарушител, санкцията е до 50 000 лв. Комисията смята, че наказанието следва да отговаря на характера и степента на нарушението и да има превантивен характер и определя 40 000 лв. глоба за "Агро фуудс България". Санкцията за "Балкам груп" е 6% от размера на нетните приходи на дружеството за 2017.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-област, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Това не е първият сблъсък между "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Балкам груп". В началото на ноември 2018 КЗК обяви, че не открива нелоялни практики и заблуждаваща реклама от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" по отношение на кафето "Нова Бразилия". Производството бе образувано по искане на "Балкам груп", която твърдеше, че географското означение Brasilia заблуждава крайния потребител, че произходът на кафето е от Бразилия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

"Paysera България" започва експанзия в Румъния "Paysera България" започва експанзия в Румъния

Компанията за дигитални разплащания ще търси за клиенти малки и средни предприятия

23 фев 2019, 208 прочитания

Глобалният лидер при обявите Глобалният лидер при обявите

Интернет гигантът Naspers купи руската платформа за обяви Avito в сделка за 1.16 млрд. долара, с която ще засили онлайн трансформацията си

22 фев 2019, 1030 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Френската Naval Group ще достави подводници на Австралия за 35.5 млрд. долара

Финализирането на сделката за флотилия от 12 подводници слага край на над двегодишни преговори

ДАНС: машина за губене на време и за глоби

Задължението за представяне на планове за обучение по закона за мръсните пари хвърли в стрес граждани и организации

Радикални борци с корупцията не са желани за европейската прокуратура

Бившата ръководителка на румънската Национална дирекция за борба с корупцията Лаура Кьовеши е с малки шансове да оглави бъдещата служба на ЕС

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Старци разбойници

Остаряването със здрав дух и здраво тяло е въпрос преди всичко на лични усилия, активни възрастни хора с вкус към живота

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете