С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 фев 2019, 18:04, 10644 прочитания

КЗК наложи 2.6 млн. лева глоби за имитация на кафе Nova Brasilia

"Балкам груп" на Яник Мекушин е наказана с 2.57 млн. лв., а неизвестната "Агро фуудс България" - с 40 хил. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира две компании за имитация на опаковката на най-продаваното кафе в страната - Nova Brasilia. В случая наистина приликата е огромна. Любопитното е, че компания без история - "Агро фуудс България", се е опитала да копира пазарния лидер, а кафето е било произвеждано от друг познат в кафе сектора участник - производителя на Spetema "Балкам груп". Глобата за първата фирма е минимална - едва 40 хил. лв., заради липсата на данни, а за втората компания - почти 2.6 млн. лв.

Nova Brasilia от 1991 г.


Производството е образувано по искане на "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ". Първото дружество отговаря за продажбата и маркетинга, а второто произвежда Nova Brasilia във фабриката си в Костинброд. В своето искане до комисията двете компании посочват, че кафето Nova Brasilia присъства на българския пазар от 1991 г., то е "широко известно, редовно купувано и неговата опаковка и външен вид са много добре познати на потребителите". Според данни на "Нилсън България" Nova Brasilia е марка №1 в България и по стойност, и по обем на продажби в сегмента мляно кафе в периода 2012-2017 г., като държи повече от 50% от количествата, продадени за този период.

Да имитираш пазарния лидер

В искането си до КЗК от "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ" твърдят, че опаковката на вакуумирано мляно кафе от 200 г с марката Brazil Selection Gold имитира външния вид на мляно вакуумирано кафе "Nova Brasilia класик" от 200 грама, което е най-продаваната опаковка на марката Nova Brasilia. Двете компании представят анализ на цялостния външен вид на опаковките, на използваните цветове и фигуративни елементи, който показва, че е налице голяма вероятност от объркване между Brazil Selection и Nova Brasilia, и смятат, е това е направено умишлено.



Brazil Selection Gold е продукт на "Агро фуудс България". Едноличен собственик на капитала и управител на дружеството е Веселин Механджийски. Кафето се продава от фирма "Балкам груп", която се управлява от Яник Мекушин. Върху опаковката на продукта е използвана маркировка, която се използва и от "Балкам груп", съвпада и посоченият фирмен телефон на потребителя. Освен това "Балкам груп" е заявила на 6 февруари 2018 г. в Патентното ведомство искане за регистрация на комбинираната търговска марка Brazil Selection (отказана), се посочва в искането до КЗК.

Отговори

В становището си до КЗК "Агро фуудс България" отхвърля обвиненията в имитация и прилага доводи за това. Основната дейност на компанията е търговия и дистрибуция с кафе, която развива от края на 2015 г. (странно каква точно, тъй като има нула приходи за 2015 и 2016 г.). Поради липса на собствена база за производство на кафе на 4 септември 2017 г. фирмата сключва договор и възлага на "Балкам груп" изработката (изпичане, мелене и пакетиране) на кафе. Рецептата и опаковъчното фолио се предоставят от "Агро фуудс България", а производството се извършва във фабриката на "Балкам груп" в Божурище. В договора е записано, че "Агро фуудс България" е притежател на всички права на интелектуална собственост върху дизайна, опаковката и марката на продукта и носи пълна отговорност по всякакви претенции на трети лица.

В отговора до КЗК от компанията изрично подчертават, че "Балкам груп" няма задължения или права, отнасящи се до опаковане и етикетиране на готовата продукция, и че решението за външния облик на опаковката на кафето Brazil Selection Gold е изцяло и единствено на управителя на "Агро фуудс България" - Веселин Механджийски. В същото време от преписката става ясно, че "Агро фуудс България" не е подавала искане в Патентното ведомство за регистрация на търговски марки.

Закъсалият поръчител

От производството на КЗК се вижда, че в хода на партньорството "Агро фуудс България" изпитва финансови затруднения и не успява да плати на "Балкам груп" за произведените количества кафе Brazil Selection Gold. Така се стига до ново споразумение между двете фирми от 30 март 2018 г. Според него продукцията остава за съхранение в "Балкам груп", а дължимите от "Агро фуудс България" паричните суми следва да бъдат прихванати, след като "Балкам груп" продаде количествата кафе Brazil Selection Gold.

В своето становище до КЗК от "Балкам груп" също твърдят, че пълната отговорност, отнасяща се до защитата на правата на интелектуална собственост върху дизайна, опаковката и марката на продукта, носи единствено "Агро фуудс България". Дружеството обяснява предоставянето на свои контакти върху опаковката на Brazil Selection Gold като "резонен ход, ориентиран единствено към улесняване на проследяемостта на хранителната верига".

КЗК: Почти еднакви са

След непосредствено сравнение на опаковките на двете кафета КЗК установява "присъствието на общи фигуративни елементи, позиционирани по еднакъв начин в цялостния дизайн на опаковките". Това е подсилено с "използване и на еднакви цветови решения, както на словните и образни елементи, така и на характерния за опаковките златист фон". Освен това визуалното сходство е "подсилено и от идентичното местоположение на наименованията на продуктите", от използвания сходен шрифт, еднакъв цвят и еднакво дъговидно оформяне на надписа с този на Nova Brasilia. Според комисията различията в двете опаковки са минимални и несъществени.

Регулаторът определя това като "неправомерна имитация", която цели да създаде "обективна предпоставка за въвеждане в заблуждение на потребителите относно произхода и/или производителя".

Комисията смята, че клаузата в договора не освобождава от отговорност "Балкам груп", защото дружеството, което оперира на специфичен пазар, на практика предлага продукт, имитиращ известна на същия пазар конкурентна стока (компанията на Мекушин притежава марката Spetema и др. - бел. ред.). Затова "Балкам груп" "също трябва да понесе отговорност за нарушението, доколкото имитиращите продукти достигат до потребителите с активното участие и съдействие на компанията".

Наименованието Brazil Selection е напълно идентично с марката, заявена от "Балкам груп" за регистрация в Патентното ведомство. Това, както и присъствието върху опаковките на имитиращия продукт на отличителна маркировка и телефон на потребителя, използвани в дейността на "Балкам груп", навежда на извода "за съгласуваност в действията на двете дружества", заключава КЗК.

Тежката глоба

В хода на проучването комисията неколкократно писмено е изискала от "Агро фуудс България" отчет за приходите и разходите за 2017 г., но компанията не го е представила, а в Търговския регистър липсва публикуван отчет, става ясно от преписката. От КЗК изискват отчет и за 2018 г., но от "Агро фуудс България" посочват, че той още не е изготвен, тъй като срокът за това е до 31 март 2019.

Според методиката на регулатора, когато няма данни за реализирани нетни приходи от продажби на предприятието нарушител, санкцията е до 50 000 лв. Комисията смята, че наказанието следва да отговаря на характера и степента на нарушението и да има превантивен характер и определя 40 000 лв. глоба за "Агро фуудс България". Санкцията за "Балкам груп" е 6% от размера на нетните приходи на дружеството за 2017.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-област, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Това не е първият сблъсък между "Якобс Дау Егбертс БГ" и "Балкам груп". В началото на ноември 2018 КЗК обяви, че не открива нелоялни практики и заблуждаваща реклама от страна на "Якобс Дау Егбертс БГ" по отношение на кафето "Нова Бразилия". Производството бе образувано по искане на "Балкам груп", която твърдеше, че географското означение Brasilia заблуждава крайния потребител, че произходът на кафето е от Бразилия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3728 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1149 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Френската Naval Group ще достави подводници на Австралия за 35.5 млрд. долара

Финализирането на сделката за флотилия от 12 подводници слага край на над двегодишни преговори

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света