С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 фев 2019, 19:01, 4475 прочитания

Coface: Brexit ще окаже косвен ефект върху българската икономика

Растежът на БВП през 2019 г. ще е 3.6%, прогнозират от компанията за застраховане и управление на кредитен риск

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вероятността от Brexit без сделка е малка, но въпреки това несигурността около излизането на Великобритания от Европейския съюз и бъдещите й отношения със страните от блока вече оказва отрицателно влияние върху търговските и инвестиционни потоци. Независимо дали ще бъде постигната сделка или не, България също ще усети неблагоприятни последици, но те ще са косвени и ще се проявят през основните ни търговски партньори – Германия и Италия. Това прогнозират анализаторите от компанията за застраховане и управление на кредитен риск "Кофас България", част групата на френската Coface.

Според тях, ако все пак се стигне до твърд Brexit, най-засегнати в европейски мащаб ще бъдат секторите на автомобилостроенето, търговията на дребно, хранително-вкусовата промишленост и строителството. Страни като Белгия, Холандия и Ирландия, които изнасят главно към Великобритания, както и скандинавските икономики и някои държави от Централна и Източна Европа с по-осезаем стокообмен с Лондон – като например Полша, ще бъдат най-много засегнати от Brexit.


Косвено въздействие за България

"По отношение на България ефектът би бил по-скоро индиректен. Като износител Великобритания за нас е 12-ти партньор, а като вносител – на 18-о място, т.е. делът от общия износ е сравнително малък – около 2.4%", посочва управителят на "Кофас България" Милена Виденова. В номинален обем за периода януари-октомври 2018 г. износът на България към Великобритания възлиза на 1.4 млрд. лв., като се увеличава с 6.9% спрямо година по-рано. Вносът от Острова е в размер на 796.6 млн. лв., а увеличението на годишна база е с 1.48%.

По данни на "Кофас" към 2019 г. в България оперират 16.5 хил. компании с британско участие, като от 2008 г. досега броят им се е увеличил с 24%. Общите им приходи през 2017 г. са били 10.2 млрд. лв., което е с 27% повече спрямо отчетеното десет години по-рано. Съвкупните им задължения за периода пък са намалели с 46% и към края на 2017 г. са в размер на 9.1 млрд. лв.



Стабилно развитие

От компанията запазват непроменени оценките си за страновия риск и за бизнес климата в България – съответно А4 и А3, и прогнозират ръст на БВП от 3.6% през 2019 г., при 3.3% за 2018 г. и 3.8% за 2017 г. Основният двигател на растежа ще остане вътрешното търсене, а най-голямото предизвикателство пред икономиката е дефицитът на работната сила и ефективността по отношение на производителността, отбелязва Виденова.
Рискове пред транспорта

По-умереното развитие на икономиките в глобален мащаб, търговската война межди САЩ и Китай, както и по-високите цени на петрола са довели до увеличаване на рисковете пред транспортния сектор през последната година, отчитат още от Coface. Според анализаторите от компанията през настоящата година се очаква допълнително забавяне в темповете на растеж на глобалната търговия – до 3.7% в сравнение с 3.9% през 2018 г., което в съчетание с наблюдавания спад в търсенето, по-високите оперативни разходи и недостига на квалифицирана работна ръка също са сред предизвикателствата пред транспортната индустрия. Макар и все още да не е явно в какъв формат ще бъде приет предложения от Съвета на ЕС пакет за реформи в сектора, той също би довел да спад в доходността и понижаване на конкурентоспособността на транспортните компании. По наблюдения на Coface щетимостта в сектора вече се увеличава, а най-голямо въздействие върху транспорта се очаква по линия на промяната на режима на командироване и ограничения на каботажа.

"В дългосрочен план обаче се очаква всички видове транспорт да бъдат благоприятно повлияни от положителни тенденции, най-вече от зараждащата се средна класа в Китай и Индия и по-ниските разходи, в резултат на технологичния прогрес", прогнозират от компанията. Положителни развития се очакват особено за авиотранспорта, като по оценки на секторната международна асоциация IATA до 2037 г. броят на пътниците, които използват въздушен транспорт ще се удвои до 20.2 милиарда.

В България дружествата с дейност в сектор "Транспорт и логистика" са 24.7 хиляди, като по преценка на "Кофас" 17.6% от тях са в лошо финансово състояние или не могат да имат търговски кредит. Към 2017 г. общите приходи на всички компании в сектора се увеличават с 9.9% на годишна база и достигат почти 15.45 млрд. лв., като формират 15.3% от БВП на страна, посочват още от кредитния застраховател.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3638 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1121 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
eBag.bg увеличава капитала си с 1.8 млн. лв. и ще разширява дейността си

Създателите на "Изи кредит" инвестират 860 хил. лв., а фонд на Eleven става акционер срещу предоставено през ноември финансиране

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света