Coface: Brexit ще окаже косвен ефект върху българската икономика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Coface: Brexit ще окаже косвен ефект върху българската икономика

Милена Виденова, управител на "Кофас България"

Coface: Brexit ще окаже косвен ефект върху българската икономика

Растежът на БВП през 2019 г. ще е 3.6%, прогнозират от компанията за застраховане и управление на кредитен риск

Мария Иванова
5196 прочитания

Милена Виденова, управител на "Кофас България"

© Надежда Чипева


Вероятността от Brexit без сделка е малка, но въпреки това несигурността около излизането на Великобритания от Европейския съюз и бъдещите й отношения със страните от блока вече оказва отрицателно влияние върху търговските и инвестиционни потоци. Независимо дали ще бъде постигната сделка или не, България също ще усети неблагоприятни последици, но те ще са косвени и ще се проявят през основните ни търговски партньори – Германия и Италия. Това прогнозират анализаторите от компанията за застраховане и управление на кредитен риск "Кофас България", част групата на френската Coface.

Според тях, ако все пак се стигне до твърд Brexit, най-засегнати в европейски мащаб ще бъдат секторите на автомобилостроенето, търговията на дребно, хранително-вкусовата промишленост и строителството. Страни като Белгия, Холандия и Ирландия, които изнасят главно към Великобритания, както и скандинавските икономики и някои държави от Централна и Източна Европа с по-осезаем стокообмен с Лондон – като например Полша, ще бъдат най-много засегнати от Brexit.

Косвено въздействие за България

"По отношение на България ефектът би бил по-скоро индиректен. Като износител Великобритания за нас е 12-ти партньор, а като вносител – на 18-о място, т.е. делът от общия износ е сравнително малък – около 2.4%", посочва управителят на "Кофас България" Милена Виденова. В номинален обем за периода януари-октомври 2018 г. износът на България към Великобритания възлиза на 1.4 млрд. лв., като се увеличава с 6.9% спрямо година по-рано. Вносът от Острова е в размер на 796.6 млн. лв., а увеличението на годишна база е с 1.48%.

По данни на "Кофас" към 2019 г. в България оперират 16.5 хил. компании с британско участие, като от 2008 г. досега броят им се е увеличил с 24%. Общите им приходи през 2017 г. са били 10.2 млрд. лв., което е с 27% повече спрямо отчетеното десет години по-рано. Съвкупните им задължения за периода пък са намалели с 46% и към края на 2017 г. са в размер на 9.1 млрд. лв.

Стабилно развитие

От компанията запазват непроменени оценките си за страновия риск и за бизнес климата в България – съответно А4 и А3, и прогнозират ръст на БВП от 3.6% през 2019 г., при 3.3% за 2018 г. и 3.8% за 2017 г. Основният двигател на растежа ще остане вътрешното търсене, а най-голямото предизвикателство пред икономиката е дефицитът на работната сила и ефективността по отношение на производителността, отбелязва Виденова.

Рискове пред транспорта

По-умереното развитие на икономиките в глобален мащаб, търговската война межди САЩ и Китай, както и по-високите цени на петрола са довели до увеличаване на рисковете пред транспортния сектор през последната година, отчитат още от Coface. Според анализаторите от компанията през настоящата година се очаква допълнително забавяне в темповете на растеж на глобалната търговия – до 3.7% в сравнение с 3.9% през 2018 г., което в съчетание с наблюдавания спад в търсенето, по-високите оперативни разходи и недостига на квалифицирана работна ръка също са сред предизвикателствата пред транспортната индустрия. Макар и все още да не е явно в какъв формат ще бъде приет предложения от Съвета на ЕС пакет за реформи в сектора, той също би довел да спад в доходността и понижаване на конкурентоспособността на транспортните компании. По наблюдения на Coface щетимостта в сектора вече се увеличава, а най-голямо въздействие върху транспорта се очаква по линия на промяната на режима на командироване и ограничения на каботажа.

"В дългосрочен план обаче се очаква всички видове транспорт да бъдат благоприятно повлияни от положителни тенденции, най-вече от зараждащата се средна класа в Китай и Индия и по-ниските разходи, в резултат на технологичния прогрес", прогнозират от компанията. Положителни развития се очакват особено за авиотранспорта, като по оценки на секторната международна асоциация IATA до 2037 г. броят на пътниците, които използват въздушен транспорт ще се удвои до 20.2 милиарда.

В България дружествата с дейност в сектор "Транспорт и логистика" са 24.7 хиляди, като по преценка на "Кофас" 17.6% от тях са в лошо финансово състояние или не могат да имат търговски кредит. Към 2017 г. общите приходи на всички компании в сектора се увеличават с 9.9% на годишна база и достигат почти 15.45 млрд. лв., като формират 15.3% от БВП на страна, посочват още от кредитния застраховател.

Вероятността от Brexit без сделка е малка, но въпреки това несигурността около излизането на Великобритания от Европейския съюз и бъдещите й отношения със страните от блока вече оказва отрицателно влияние върху търговските и инвестиционни потоци. Независимо дали ще бъде постигната сделка или не, България също ще усети неблагоприятни последици, но те ще са косвени и ще се проявят през основните ни търговски партньори – Германия и Италия. Това прогнозират анализаторите от компанията за застраховане и управление на кредитен риск "Кофас България", част групата на френската Coface.

Според тях, ако все пак се стигне до твърд Brexit, най-засегнати в европейски мащаб ще бъдат секторите на автомобилостроенето, търговията на дребно, хранително-вкусовата промишленост и строителството. Страни като Белгия, Холандия и Ирландия, които изнасят главно към Великобритания, както и скандинавските икономики и някои държави от Централна и Източна Европа с по-осезаем стокообмен с Лондон – като например Полша, ще бъдат най-много засегнати от Brexit.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK