23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И все пак Карлос Гон така и не успя напълно да преодолее културните различия между Франция и Япония

Негласната война между Renault и Nissan

Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си патньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор

2646 прочитания

И все пак Карлос Гон така и не успя напълно да преодолее културните различия между Франция и Япония

© Reuters


Арестът на Карлос Гон през ноември в Токио по обвинения във финансови престъпления в Nissan, японския партньор на Renault, възобнови опасното съперничество между френските и японските националисти във всеки лагер на международния автомобилен съюз. За мнозина от френската страна внезапното задържане на Гон и отказът да бъде освободен под гаранция съвпаднаха с плановете за свалянето на лидера на съюза и възстановяването на баланса на доминирания от Renault съюз в полза на японската компания, пише Financial Times.

Тази теория се споделя и от самия Гон и неговите поддръжници, които твърдят, че той е имал намерението да обедини двата автомобилни производителя в холдингова компания, което вероятно щеше да означава загубата на ръководни позиции в Япония. Всичко това накара Париж да се обвърже – да се бори за запазването на съюза, който се превърна в нарицателно за успешно индустриално сътрудничество.

"Атаката е масивна и организацията й е грандиозна. Ако отговорим на нападението с контраатаки рискуваме разпадането на алианса, затова решихме да не се впускаме в дискусия дали има заговор или не", коментира един от съветниците на Renault по повод агресивната тактика на Nissan.

Недоволството

Редките откровения на Renault относно нарушенията на Гон добавят към сложната ситуация. Докато френско-ливанско-бразилският магнат се беше отчуждил от голяма част от японския екип заради високата си заплата и начина си на живот, той е повод за възмущение и във Франция – особено на фона на протестите на "жълтите жилетки".

"Той искаше да се изживява като главен изпълнителен директор от американски тип. Във Франция не може да играе ролята на корпоративен титан", коментира човек от компанията, близък до Гон. Бившият лидер на алианса, който остава в затвора в Токио, заяви, че е "невинна жертва на заговор и предателство".

Докато правителствата на Франция и Япония подкрепиха алианса между компаниите, в който заедно с третия партньор Mitsubishi работят 450 хил. души и който произвежда близо 10 млн. автомобила годишно, "горчивината" във всяка от страните ще затрудни възстановяването на добрите отношения, които са ключови за бъдещия успех на алианса, подкрепен от съвместни инвестиции за милиарди.

Съмненията

Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си партньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор.

Независимо от различните гледни точки относно действията на Гон съветниците на Renault, френски представители и негови приятели са убедени, че той е свален заради амбициозните му планове за алианса.

Един от съветниците на френската компания характеризира обвиненията от японската прокуратура и от Nissan като "шокова тактика в борбата за контрол над съюза на двете компании". Друг пък смята, че Гон е смятал да отстрани сегашния главен изпълнителен директор Хирото Сайкава, но японецът е разбрал за тези намерения и е действал изпреварващо.

Висши служители във френското правителство потвърждават, че Гон е бил изправен пред ожесточена съпротива от страна на Nissan, макар и не директно от Сайкава, заради предложените от него реформи. Самият Сайкава отрича да е имало "корпоративен преврат".

"Сайкава и много хора в Nissan са привързани към алианса и неговия международен аспект", казва високопоставен френски служител.

Целта на французите

За френското правителство и управителния съвет на Renault непосредствената цел е да се намали напрежението и да се стабилизира алиансът. Главният изпълнителен директор на Michelin Жан-Доминик Сенар, който беше назначен през януари като председател на Renault, ще посети Токио през февруари.

"От самото начало искахме да направим климата по-спокоен, защото бяхме зашеметени от ареста на Карлос Гон и обявяването на обвиненията срещу него от страна на Nissan и прокурaтурата", каза един член на борда на Renault. "Искахме да очертаем граница между положението на Карлос Гос и бъдещето на съюза", добави той.

Последното нещо, от което се нуждаеше френският президент Еманюел Макрон през ноември, когато се сблъскваше с протестите на "жълтите жилетки", беше несигурността пред френския индустриален шампион и един от най-големите работодатели в страната. След ареста на Гон Макрон два пъти разговаря с японския премиер Шиндзо Абе за необходимостта от запазването на алианса Renault-Nissan.

Чисти сметки

Гон трябваше да получи повече от 80 млн. долара като обезщетение след пенсионирането му. В Япония той беше обвинен във финансови злоупотреби в размер на 7.8 млн. евро. В кратко изявление в съда Гон отрече, че някога е получавал неразкрита компенсация от Nissan, и заяви, че неговите "проектопредложения" за заплащане след пенсиониране са били разглеждани от вътрешни и външни адвокати, което показва, че той не е имал намерение да нарушава закона.

Разследванията на Nissan показват, че заплатата на Карлос Гон в Япония за финансовата 2016-2017 г. възлиза на 2.88 млрд. йени, което е над 7 пъти повече от заплащането на Сайкава в размер на 396 млн. йени. Високото заплащане не беше единствената причина за враждебността към него в Nissan. Ръководителите бяха загрижени за начина, по който Renault (и впоследствие Франция) доминираха в съюза дори когато Nissan осигуряваше по-голямата част от печалбите.

Renault от своя страна обяви, че няма да изплати компенсация на Гон след оставката му в края на януари. Съветът на директорите на компанията единодушно е решил да се откаже от клаузата за недопускане на конкурентни действия, подписана от Гон, и в резултат да не му изплати съответната компенсация, равняваща се на фиксирани и вариращи трудови доходи в продължение на две години.

Освен това ръководството на френската компания реши, че Гон не е изпълнил необходимите условия, за да придобие окончателно акциите, предоставени му в периода 2015-2018 г., в случай на напускане. Решението за размера на възнаграждението на бившия ръководител на компанията за 2018 г. съветът на директорите ще вземе на 15 март.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK